کلاس‌های آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت کلاس‌های آنلاین با کلاس‌های حضوری چیست؟ کلاس‌ کنکور ارشد در کافه‌تدریس به چه سبکی برگزار می‌شود؟

حتماً شما هم در سال‌های اخیر با رشد سریع و چشمگیر فناوری، خواه‌ناخواه، به جمع افرادی اضافه شدید که به‌صورت روزافزون از خدمات آنلاین یا مجازی استفاده می‌کنند؛ استفاده از اپلیکیشن‌های‌ موبایل، نرم‌افزارهای سیستمی و وب‌سایت‌های ارائه‌کننده خدمات یا فروش کالا ازجمله‌ی آن‌هاست. سرعت فراگیری فناوری به‌حدی زیاد است که ناچاریم در سطوح مختلف زندگی‌ حضور آن را بپذیریم. در این مطلب تلاش کرده‌ایم که درباره‌ی کلاس‌های آنلاین و مجازی که در کافه‌تدریس به صورت زنده و تعاملی برگزار می‌شود توضیح دهیم و درمورد برخی از تفاوت‌های عمده‌ی این سبک آموزش با آموزش حضوری صحبت کنیم.

ویژگی‌های اصلی کلاس‌های آنلاین

کلاس آنلاین و فراهم‌شدن فرصت برابر آموزشی در سراسر کشور

بارزترین ویژگی کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس دسترسی همگانی آن است. تمامی متقاضیان آموزش عالی در سراسر کشور می‌توانند با کیفیت مطلوب به این امکان دسترسی داشته باشند. تا قبل از این غالباً فقط تهرانی‌ها یا دانش‌پژوهان ساکن در چند شهر بزرگ به کلاس‌های آموزش عالی باکیفیت یا کلاس‌های کنکور ارشد استادهای برجسته دسترسی داشتند. فناوری اینترنتی امکانی فراهم کرده است که هر کسی در هر جای ایران به‌صورت عادلانه به بهترین و باکیفیت‌ترین کلاس‌های آموزشی دسترسی داشته باشد؛ به‌این ترتیب، حتی دانشجویی در قشم یا ارس هم می‌تواند به‌راحتی و با همان کیفیت دانشجوهای راسر کشور به این امکانات دست پیدا کند.

بعد از آنکه متقاضی در دوره‌ی دلخواه خود را ثبت‌نام می‌کند در وب‌سایت کافه‌تدریس برای او حساب‌کاربری ویژه‌ای ایجاد می‌شود و لینک آن ازطریق پیامک برای او ارسال می‌شود که دسترسی به آن صفحه برایش میسر شود. در زمان مقرر برگزاری کلاس که از قبل اطلاع‌رسانی شده است دانش‌پژوه در کلاس درس حاضر می‌شود. مدرس درس نیز در همین زمان آنلاین می‌شود. مدرس به‌صورت کاملاً تعاملی (Interactive ) با دانشجوهای کلاس در ارتباط است. دانشجو هم می‌تواند همزمان تصویر مدرس، تصویر فایل‌های ارائه‌شده در کلاس، دسکتاپ مدرس، تخته‌سیاه و موارد دیگر را مشاهده کند و صدای مدرس را بشنود. به‌این ترتیب، ارتباطی مولتی‌مدیا شکل می‌گیرد.

کلاس کنکور ارشد آنلاین کافه تدریس
کلاس کنکور ارشد آنلاین کافه تدریس

امکان دانلود ویدئوی کلاس آنلاین و مشاهده چندباره‌ی آن

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های کلاس‌های آنلاین امکان استفاده از فایل ضبط‌شده آن به‌صورت آفلاین است. این امکان اساسی، به‌هیچ وجه، در در کلاس‌های حضوری وجود ندارد. این مزیت به دانش‌پژوهان کمک می‌کند که اگر به‌هر دلیل یک یا چند جلسه از کلاس را از دست دادند، بتواند آن جلسه یا جلسه‌ها را به‌صورت آفلاین دنبال کند و از کلاس جا نمانند؛ همچنین ممکن است داوطلب احساس نیاز کند که جلسه‌ای خاص را دو مرتبه مشاهده کند یا بعد از چند ماه متوجه شود در زیرفصلی خاص به مشاهده‌ی مجدد ویدئوی آن قسمت نیاز دارد؛ در این صورت این امکان برای او فراهم است.

ویدئوهای ضبط‌شده در داشبورد کاربری دانش‌پژوه وجود دارد و او می‌تواند به‌راحتی به آن مراجعه کند. اگر این موضوع را با کلاس کنکور حضوری مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که این مزیت بسیار مهم است؛ زیرا شکل‌های آفلاین آموزش زمانی‌که شما جلسه‌ای از کلاس کنکور خود جا بمانید، جبران عقب‌افتادن از سیر کلاس دشوار خواهد بود.

امکان دانلود ویدیوهای کلاس آنلاین
امکان دانلود ویدیوهای کلاس آنلاین

کلاس آنلاین و صرفه‌جویی زمان

از تفاوت‌های بسیار مهم و بنیادی کلاس‌های حضوری و آنلاین حذف رفت‌وآمد است. این مزیت وقتی پررنگ‌تر می‌شود که شلوغی و ترافیک شهرهای بزرگ را در نظر بگیریم. به‌این ترتیب دانشجو و استاد، هر دو، زمان بسیار زیادی را صرفه‌جویی می‌کنند.

عموماً چون کلاس‌ها در اوج ساعات شلوغی شهر و در مرکز شهر برگزار می‌شود، اگر قرار بباشد دانشجو در کلاس حضوری شرکت کند، باید به‌طور متوسط سه ساعت زمان برای رفت‌وبرگشت خود در نظر بگیرد. این میزان زمان واقعاً زیاد است و خستگی دانشجو و استاد و کشته‌شدن زمان او را در پی دارد. خوشبختانه کلاس‌های آنلاین این مشکل را حل کرده است و دانشجو و استاد می‌توانند از وقت خود بیشترین بهره را ببرند.

این موضوع وقتی بارزتر می‌شود که به خاطر داشته باشیم یکی از مزایای شرکت در هر کلاسی، چه آنلاین و چه حضوری، یادگیری بهتر در زمان کمتر است؛ زیرا استاد مطلب را پیش از ما خوانده است و در زمانی بسیار کمتر و البته به‌صورتی کاملاً کاربردی آن را به ما یاد می‌دهد. در کلاس‌های کنکور ارشد پای حل تست هم در میان است که اعتمادبه‌نفس دانشجو را افزایش می‌دهد و او را مسلط‌تر می‌کند. نه‌تنها همه‌ی این اتفاق‌ها در کلاس آنلاین رخ می‌دهد، با توجه به آنلاین‌بودن و حذف رفت‌وآمد و ترافیک، دانشجو به‌صورت مضاعف در زمان خود صرفه‌جویی کرده است.

کلاس آنلاین و صرفه‌جویی هزینه

در تمامی کسب‌وکارهای ایرانی، ازجمله مؤسسه‌های آموزشی، مهم‌ترین هزینه‌های متغیر سازمان به اجاره‌ی فضای فیزیکی و هزینه نیرو‌های اجرایی برای راه‌اندازی کلاس‌ها اختصاص دارد. این هزینه‌ها به‌ترتیب سی تا چهل درصد برای اجاره‌ی فضای فیزیک و حدود ۱۰ تا پانزده درصد برای نیروهای اجرایی است. با توجه به اینکه این هزینه‌ها در کلاس‌های آنلاین وجود ندارد، به‌میزانی چشمگیر قیمت تمام‌شده‌ی کلاس‌ها کم می‌شود و درنتیجه، شهریه‌ی کلاس‌ها هم کاهش می‌یابد. این موضوع دلیل دیگری بر عادلانه‌بودن این فضای آموزشی است. به‌راحتی می‌توانیم با مقایسه شهریه‌ی کلاس‌های حضوری و کلاس‌های آنلاین به این اختلاف مشخص پی ببریم.

استفاده از نرم‌افزارهای نگارش به‌جای تخته‌سیاه یا وایت‌بورد

یکی از موضوعاتی که به بی‌نظم‌شدن کلاس‌های حضوری و ایجاد وقفه در آن می‌انجامد کار ساده‌ی پاک‌کردن تخته است! کافی است سر یک کلاس محاسباتی شرکت کنید که اهمیت این موضوع را بیشتر حس کنید. این کار زمان مفید کلاس را می‌کشد. در کلاس‌های آنلاین این کار حذف می‌شود و مدرس روی نرم‌افزار مطالب را یادداشت می‌کند. مدرس به‌راحتی با استفاده از چند رنگ مطالب را تدریس می‌کند که این امر علاوه بر اینکه به درک بهتر مطالب می‌انجامد، سرعت کار را بالاتر می‌برد و به مدرس کمک می‌کند به مطالب بیشتری بپردازد و تعداد تست بیشتری را برای دانشجویان و دانش‌پژوهان حل کند.

استفاده از نرم افزارهای نگارش در کلاس کنکور آنلاین
استفاده از نرم افزارهای نگارش در کلاس کنکور آنلاین

ارتباط مستمر و مؤثر با مدرس در فضای مجازی

کلاس‌های غیرحضوری این امکان را ایجاد می‌کند که مدرس بتواند با به‌صورت مستمر با دانشجوهایش در ارتباط باشد. برای هر کلاس کنکور در کافه‌تدریس یک کانال و یک گروه ویژه‌ی تلگرامی در نظر گرفته شده است. این کانال‌ها راه‌های ارتباطی دانشجو و مدرس است و مزیتی بزرگ برای فضای مجازی در مقایسه با آموزش حضوری محسوب می‌شود. در این کانال‌های ویژه‌ نکات کلاس، دست‌نوشته‌های استاد، صدای استاد و غیره قرار می‌گیرد؛ در گروه کلاس نیز رفع اشکال و گپ‌وگفت‌های میان دانشجوها انجام می‌شود.

 ارتباط مستمر و موثر با مدرس درس در فضای مجازی
ارتباط مستمر و مؤثر با مدرس در فضای مجازی

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار در کافه‌تدریس

شما هم می‌توانید کلاس‌های حضوری و همایش‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنید. کافه‌تدریس با ارائه‌ی سرویس برگزاری کلاس آنلاین این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از همه‌ی امکانات کلاس آنلاین و با بصرفه‌ترین هزینه کلاس‌های آنلاین را راه‌اندازی کنید.

برای آشنایی بیشتر با نحوه‌ی راه‌اندازی و برگزاری کلاس آنلاین روی این لینک کلیک کنید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار