دفترچه کنکور MBA یکی از منابع مهم کنکور مدیریت کسب‌وکار است. کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) یکی از کنکورهای جذاب برای دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی است. سالانه دانشجویان زیادی با تغییررشته از رشته‌های مختلف فنی و مهندسی به کارشناسی ارشد MBA می‌آیند. این دسته از دانشجویان می‌خواهند دانسته‎‌های خود در علوم مهندسی را با دنیای کسب‌وکار کامل‌تر کنند و به فضای کسب‌وکار پای بگذارند. در این مطلب دفترچه کنکور MBA را بررسی کرده‌ایم.

برای آشنایی بیشتر با این رشته جذاب مطلب زیر به شما کمک خواهد کرد:

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

بررسی دفترچه کنکور MBA

دفترچه کنکور MBA با کد ۱۱۴۸ و با نام مجموعه‌ی مدیریت کسب‌وکار و امور شهری در گروه علوم‌انسانی قرار می‌گیرد. اگر دفترچه ثبت‌نام کارشناسی ارشد MBA سال ۱۴۰۲ سازمان سنجش را مدنظر قرار دهیم، این رشته دو کدضریب دارد:

  • مدیریت کسب و کار MBA
  • مدیریت امور شهری

در دفترچه سؤال‌های مجموعه‌ی مدیریت کسب‌وکار و امور شهری درس‌های ریاضی عمومی ۱و۲، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت (GMAT)، زبان تخصصی (انگلیسی)، نظریه‌های عمومی مدیریت، دانش مسائل روز، زبان فارسی، استعداد و زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) وجود دارند.

برای رشته‌ی مدیریت امور شهری باید به سؤال‌های این درس‌های پاسخ دهید: نظریه‌های عمومی مدیریت، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت (GMAT)، دانش مسائل روز، زبان فارسی، استعداد و زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی).

علاوه بر رتبه، قبولی در رشته‌ی مدیریت امور شهری به پنج سال سابقه‌ی کار مرتبط با رشته نیاز دارد. این رشته عمدتاً برای کار روی مسائل و مشکلات مدیریت شهری و کار در شهرداری‌ها مناسب است.

برای ارشد MBA سه درس ریاضی عمومی ۱و۲، استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته مدیریت (GMAT)، زبان تخصصی (انگلیسی) را باید پاسخ دهید.

معرفی کنکور MBA

تعداد سؤالات و زمان کنکور مدیریت کسب‌وکار MBA

کنکور ارشد MBA به‌صورت تک‌دفترچه‌ای است. داوطلبان این کنکور باید به سه درس جی‌مت، ریاضی عمومی و زبان تخصصی پاسخ دهند. زمان درنظرگرفته‌شده برای پاسخ‌دهی به این سؤال‌ها ۲۳۰ دقیقه است. با توجه به اینکه درس ریاضی عمومی ۳۰ سؤال، جی‌مت ۴۰ سوال و زبان تخصصی مدیریت کسب‌و‌کار ۵۰ سؤال دارد، زمان تعیین‌شده مناسب به نظر می‌رسد. طبق دفترچه‌ی سال ۱۴۰۲،داوطلبان ابتدا با سؤال‌های درس زبان مواجه می‌شوند و بعد از آن به درس جیمت می‌رسند. در آخر هم باید به سؤال‌های درس ریاضی عمومی ۱و۲ پاسخ دهند.

دفترچه‌ی سؤال‌ کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA)

برای آشنایی بیشتر با دفترچه کنکور MBA در اینجا دفترچه‌ی سؤال‌های کنکور مدیریت کسب‌وکار سال‌های ۹۷ و ۹۸ را برای دانلود قرار داده‌ایم:

برای راحتتر شما سوالات ۲۰ سال اخیر را به صورت یکجا برای دانلود قرار داده‌ایم:

دانلود سوالات کنکور MBA در ۲۰ سال اخیر

همچنین دانستن اطلاعات جامع درباره‌ی این رشته می‌توانید به وبینار استاد رضا شکرزاد، مدرس ریاضی عمومی ۱و۲، مراجعه کنید. شکرزاد در این وبینار توضیحات کاملی را در این باره ارائه می کند. برای دسترسی به فایل ضبط‌شده‌ی وبینار روی این لینک کلیک کنید:

آشنایی با رشته MBA – برای فارغ التحصیلان تمام رشته ها

یکی از ویژگی‌های اصلی کنکور ارشد MBA کم‌بودن تعداد درس‌هاست. این ویژگی نظرات و پیش‌فرض‌های متفاوتی درباره‌ی این کنکور را در میان داوطلبان ایجاد می‌کند. تعداد کم درس‌های کنکور  ارشد MBA این حس را به بسیاری از دانشجویان می‌دهد که قبولی در این رشته ساده است. به‌این ترتیب، این دسته از دانشجویان فکر می‌کنند که به‌راحتی می‌توان در این کنکور موفق شد. این در حالی است که کسانی‌که در کنکور این رشته شرکت کرده‌اند می‌دانند رقابت بسیاری در این درس‌ها وجود دارد. به‌همین نسبت، برای کسب نمره‌ی قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور باید در تمامی درس‌ها درصد‌های بالایی کسب کنند و بتوانند تراز بالایی در این آزمون به دست آورند.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس 

در دپارتمان MBA کافه‌تدریس ما با برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های آنلاین بهترین اساتید ریاضی، جی‌مت و زبان کشور را در کنار دانشجویان قرار داده ایم. دانشجویان در هر جا باشند می‌توانند به آموزش باکیفیت به‌راحتی دسترسی داشته باشند. کافه‌تدریس با برگزاری کلاس‌های آنلاین بعد مسافت را از بین برده و گامی مهم در راه عدالت آموزشی برداشته است. مشاوران و اساتید ما تا روز کنکور و با برنامه‌ریزی دقیق در کنار شما خواهند بود. 

مطالعه‌ی این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم:

بررسی کارنامه‌ کنکور MBA

سوالات متداول

کنکور MBA در نوبت صبح برگزار می‌شود؟

باتوجه به دو کنکور 1401 و 1402 کنکور رشته‌های شناور در نوبت عصر و ساعت 14:30 برگزار می‌شود.

اگر در رشته دیگری شرکت کرده باشیم نیز می‌توانیم در مدیریت کسب و کار آزمون دهیم؟

به دلیل اینکه رشته MBA جزو رشته‌های شناور است، اگر رشته دیگر شما جزو رشته‌های اصلی باشد می‌توانید همزمان در MBA نیز شرکت کنید.

باتوجه به تعداد کمتر سوالات ریاضی، این رشته اهمیت کمتری دارد؟

خیر، برخلاف تعداد کمتر سوالات این رشته، به دلیل ضریب 2 این درس اهمیت آن کمتر نخواهد بود. درصدهای ریاضی بالاتر داوطلبان در این رشته و تاثیر آن بر روی تراز نیز دلیل دیگری برای اهمیت این رشته است.