طرز مطالعه جیمت کنکور MBA چگونه است؟ دپارتمان مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه تدریس وبینار «نقشهراه جیمت» را برای آشنایی با این درس در کنکور ارشد و روش بهینه‌ی مطالعه‌ی آن برگزار کرد. علی ضیایی به‌صورت جیمت کنکور MBA را در این وبینار توضیح داد و روش مطالعه آن را بررسی کرد. متنی که پیش روی شما قرار دارد براساس همین وبینار تنظیم‌ شده است. در انتهای این متن می‌توانید ویدئوی ضبط‌شده‌ی این وبینار را تماشا کنید.

سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه جیمت

استاد علی ضیایی در وبینار «نقشه‌راه جیمت»، طی تقریباً یک ساعت، به‌صورت کامل درس جیمت را معرفی کرد و طرز مطالعه جیمت کنکور MBA را توضیح داد. مهم‌ترین سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه جیمت از این‌ قرار بود:

  • معرفی کنکور MBA
  • بررسی درس جیمت
  • ساختاربندی آزمون
  • مرحله‌های مطالعاتی درس جیمت
  • نحوه ترازآوردن در آزمون
  • پرسش‌وپاسخ

جیمت کنکور MBA

کنکور مدیریت کسب‌وکار شامل سه درس ریاضی، جیمت و زبان است. درس ریاضی و جیمت ضریب ۲ دارد و زبان انگلیسی نیز ضریب ۱ را به خود اختصاص می‌دهد.

سؤالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که آیا جیمت مرتبط با هوش است یا خیر؟ اینکه می‌گویند اگر هوش نداشته باشید، در جیمت موفق نخواهید شد اشتباه است. ما باید بدانیم که هوش چیست و تعریف ما از هوش چه چیزی است. در مدل گاردنر هوش تنها به IQ مرتبط نمی‌شد. در این مدل هوش را در انواع مختلف تعریف کردند. هوش انواع مختلف زبانی، ریاضی، موسیقی و… دارد.

جیمت کنکور MBA

جیمت در اکثر دانشگاه‌های بین‌المللی نیز برای ورود به دانشگاه نیاز است. در کنکور ارشد ایران این درس با نام استعداد و آمادگی تحصیلی وجود دارد.

ما علاوه بر IQ چیزی به‌نام EQ نیز داریم، به‌علاوه هوش فرهنگی و معنایی. EQ در ۴ مرحله تعریف می‌شود. اولین پارامتر شناخت احساسات خویشتن، دومین پارامتر مدیریت احساسات خویشتن، سومین شناخت احساسات دیگران و چهارمین پارامتر مدیریت احساسات دیگران است. زمانی که ما از هوش صحبت می‌کنیم صرفاً IQ مدنظرمان نیست. در جیمت نیز می‌خواهیم مهارت‌های‌مان را در EQ افزایش دهیم. میزانی از EQ ذاتی و بخشی از آن اکتسابی است؛ پس می‌توانیم آن را ارتقا دهیم.

ساختار آزمون جیمت

برای موفقیت در آزمون مدیریت کسب‌وکار و آشنایی با طرز مطالعه جیمت کنکور MBA آزمون جیمت باید ساختار آن را شناخت. در سطح بین‌المللی هم برگزار می‌شود و شباهت‌هایی نیز با آزمون داخلی آن دارد. در جیمت ارشد MBA شما ۴۰ سؤال خواهید داشت که در دو طیف محاسباتی و غیرمحاسباتی قرار می‌گیرند. این آزمون از ۵ بخش تشکیل‌شده است:

  • حل مسئله (۱۰ سؤال)
  • استدلال منطقی (۱۰ سؤال)
  • کفایت داده (۱۰ سؤال)
  • درک مطلب (۵ سؤال)
  • تصحیح جمله (۵ سؤال)

برای آشنایی بیشتر با این درس این مطلب را مطالعه کنید:

با درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) کنکور MBA آشنا شوید!

بخش محاسباتی

دو بخش حل مسئله و کفایت داده بخش‌های محاسباتی هستند. شما در این دو بخش در آزمون جیمت با معلومات ریاضی سروکار خواهید داشت. البته باید توجه کنید که در این دو بخش به فهم ریاضی بالا یا مسائل پیچیده ریاضی نیازینیست. مسائلی که در این بخش عنوان می‌شود در حد ریاضیات دبیرستان خواهد بود. این به‌این معنا نیست که جیمت آسان است، بلکه مطالبی که باید با آن آشنا شوید صرفاً ساده‌تر است.

جیمت آزمونی است که مطالبی که در آن مطرح می‌شود، مطالبی استراتژیک و کاربردی است که در مرحله‌های زندگی نیز به کار می‌آیند.

در بخش حل مسئله ما چند سرفصل مهم داریم. مهم‌ترین سرفصل‌های بخش محاسباتی آزمون جیمت، تشکیل معادله، ترکیبیات، هوش، هندسه و… است که در تصویر بالا نیز می‌بینید. در کنار این‌ها مطالب دیگری نیز وجود دارد که شما باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید که مرتبط با مثلاً آمار خواهد بود. به‌طور تجمعی در دهه ۹۰ بخش‌های معادلات، هندسه و تناسب بوده است.

مبحث حل مسئله درس GMAT را بشناسید!

جیمت کنکور MBA

برخی کفایت داده را سخت‌ترین بخش آزمون جیمت می‌دانند. در این بخش نیز مانند حل مسئله باید از معلومات ریاضی‌تان به سبکی دیگر برای پاسخ به سؤالات استفاده کنید.

مبحث کفایت داده درس GMAT را بشناسید!

بخش غیرمحاسباتی

بخش غیرمحاسباتی از سه بخش تشکیل‌ شده است. استدلال منطقی، درک مطلب و تصحیح جمله سه بخش آزمون جیمت کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار هستند.

استدلال منطقی

استدلال منطقی بخشی است که ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما چالش‌های خاص خود را دارد. مهم‌ترین بخش‌های استدلال منطقی تقویت استدلال، تضعیف استدلال، توجه تناقض، نتیجه‌گیری و فرض پنهان است.

مبحث استدلال منطقی GMAT را بشناسید!

درک مطلب

این بخش را همه ما در زبان انگلیسی دیده‌ایم. در این بخش متنی را در اختیار ما قرار می‌دهند و با توجه به متن ۵ سؤال را از ما می‌پرسند. درک مطلب نیز قلق‌هایی دارد که با تمرین می‌توانید از پس آن بربیایید.

تصحیح جمله

در این بخش سه نوع خطا داریم. در تصحیح جمله ۵ سؤال به شما می‌دهند و در این جملات باید خطاهای نگارشی، ویرایشی و مفهومی را بیابید. مرجع سؤالات این بخش کتاب غلط ننویسیم مرحوم ابوالحسن نجفی است.

مبحث تصحيح جمله درس GMAT را بهتر بشناسید!

فاز‌بندی مطالعاتی درس GMAT

برای موفقیت در درس جیمت و آشنایی با نحوه مطالعه آن نکاتی را باید رعایت کنیم. برای مطالعه درس جیمت سه‌گام باید بردارید.

اولین قدم در مسیر یادگیری است. این قدم اولین قدم شما برای ورود به مسیر است. در ابتدا باید با سؤالات آسان‌تر شروع کنید و مفهوم درس جیمت را به‌خوبی یاد بگیرید تا بتوانید از پس حل سؤالات بربیایید.

در گام دوم نکته‌ای که باید به آن توجه کنید مرور و تثبیت است. شما هر قدر هم که درس‌نامه را خوب مطالعه کنید اما مروری بر روی مطالب نداشته باشید، از ذهن شما خواهند رفت. برای تمامی دروس در حقیقت همین‌طور است.

در فاز سوم نیز بحث تست‌زنی زیاد را خواهید داشت. شما از ابتدا نیاز نیست تعداد تست بسیار بالایی بزنید، اما هرچه که پیش می‌روید این تعداد تست باید بیشتر شود. در ابتدا یادگیری و مرور و در انتها مهارت‌های تست‌زنی پکیجی است که شما برای موفقیت نیاز دارید.

دو مرحله از اول را در کلاس‌های درس و تست خواهیم داشت. هم درس‌نامه و هم مطالب موردنیازتان را به شما خواهیم داد. بعد از آن با تمرین‌ها و مسائلی که خارج از کلاس و هم به‌صورت تکمیلی خواهیم داشت مرور نیز اتفاق خواهد افتاد. بخش تست‌زنی نیز برای تقویت مهارت‌ها خواهد بود که در کلاس نکته و تست آن‌ها را خواهیم داشت. تست‌های قوی‌تر را در این کلاس بررسی می‌کنیم تا آماده کنکور شویم.

ترازآوردن در جیمت

برای تراز آوردن در جیمت اگر قدم‌به‌قدم پیش روید و کارها را به‌صورت عملیاتی پیش ببرید، می‌توانید بازدهی خوبی داشته باشید؛ اما چگونه؟

شما مرحله اول و دوم را باید پیش ببرید. این دو مرحله را باید به‌خوبی جلو ببرید و درحقیقت پایه شما در همین بخش گذاشته خواهد شد. همان‌طور که بتن‌ریزی برای ساختمان مهم‌ترین بخش آن است و استحکام آن را به وجود می‌آورد، فاز ۱ و ۲ شما نیز پایه‌ریزی شما برای درس خواهد بود و سرآغازی برای مهارت‌های تست‌زنی است.

شما تمامی مطالب مدنظرتان را در کلاس‌ها خواهید داشت و به منبع دیگری نیازی ندارید. درحقیقت، تمامی این قدم‌ها به‌صورت کاملاً برنامه‌ریزی‌شده در کلاس‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد و شما نیاز نیست که نگران درست‌قدم‌برداشتن در مسیر باشید.

برای شرکت در کلاس‌های جیمت کنکور MBA کلیک کنید:

کلاس درس‌وتست جیمت کنکور MBA سال ۱۴۰۲

کلاس جمع‌بندی، نکته و تست جیمت کنکور MBA سال ۱۴۰۲

شما می‌توانید فيلم کامل این وبینار را مشاهده کنید:

– [x]
نقشه‌راه مطالعه درس جیمت – ویژه کنکور ارشد ۱۴۰۲

 

سوالات متداول

از چه رشته‌هایی می‌توان وارد MBA شد؟

با اینکه این رشته برای فارغ التحصیلان فنی و مهندسی ایجاد شد اما در حال حاضر محدودیتی برای ورود به این رشته وجود ندارد.

گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟

گرایش‌های MBA دروس مشترک زیادی دارند. در حقیقت گرایش‌های MBA در 12 واحد از 48 واحد درسی باهم تفاوت دارند.

بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مدیریت کسب و کار کدامند؟

در رتبه اول دانشگاه‌هاي اين رشته، دانشگاه صنعتي شريف و بعد از آن دانشگاه تهران و صنعتي اميرکبير از بهترين دانشگاه‌هاي ارائه دهنده اين رشته هستند.

با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

بله شما مي‌توانيد با اين رشته براي دکتري يا به صورت کاري اپلاي کنيد.