سپهرعالی ‌پور رتبه برتر کنکور رشته‌ی MBA سال ۹۷ است. او در زمان انجام این گفت‌وگو در رشته‌ی MBA  دانشکده‌ی مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف تحصیل می‌کرده است. در مصاحبه با رتبه برتر رشته MBA، سپهرعالی‌پور، درمورد گرایش‌های رشته MBA در دانشگاه و بازار کار این گرایش‌ها صحبت کردیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. ۱. خواهش میکنم ابتدا خودتان را معرفی کنید.
  2. 2. ۲. چه شد که گرایش استراتژی رشته MBA را و انتخاب کردید؟ چرا سراغ این گرایش رفتید و در این گرایش در دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟
  3. 3. ۳. در حال حاضر در دانشگاه چه واحدهایی می‌گذرانید و جزئیات این گرایش چیست؟
  4. 4. ۴. یک سؤال مهم این است که چند درصد از واحدهای‌تان تخصصی و چند درصد واحدها عمومی هستند؟
  5. 5. ۵. یعنی درواقع در دانشگاه، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از واحدهایی را که می‌گذرانید عمومی است، درمورد یکی از گرایش‌ها دید بهتری پیدا می‌کنید. درست است؟
  6. 6. ۶. سؤال بعدی این است که با گرایش‌های مختلف بچه‌ها چه کاری می‌توانند بکنند؟ یعنی بازار کار این گرایش‌ها چطور است و بچه‌ها توی چه پوزیشن هایی در سازمان‌ها جایگاه پیدا می‌کنند و چه‌کاره می‌شوند و چقدر ظرفیت رشد دارند؟
  7. 7. ۷. درمورد اپلای این رشته کمی توضیح دهید؛ البته در دو بخش سؤالم را می‌پرسم: اول درمورد اپلای برای کارشناسی ارشد و بعد از آن درمورد اپلای دکتری. آیا برای ادامه‌تحصیل برای همه‌ی گرایش‌های MBA می‌توانند اقدام کنند؟
  8. 8. ۸. اگر برگردید عقب، ترجیح می‌دهید گرایش مالی در دانشگاه دیگری مانند امیرکبیر را انتخاب کنی یا با توجه به رتبه‌برتر MBA بودن شریف را انتخاب می‌کنید؟
  9. 9. ۹. بسیار عالی. مرسی سپهر جان که وقت گذاشتید. بیشتر صحبت‌ها انجام شد.
  10. 10. با کافه‌تدریس رتبه برتر رشته MBA شوید!
  11. 11. سوالات متداول
    1. 11.1. تا چه رتبه‌ای می‌توان در دانشگاه‌های برتر تهران در رشته MBA قبول شد؟
    2. 11.2. رشته مدیریت کسب و کار چه گرایش‌هایی دارد؟
    3. 11.3. از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟
    4. 11.4. با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

۱. خواهش میکنم ابتدا خودتان را معرفی کنید.

سلام عرض می‌کنم خدمت همه‌ی دوستان. سپهر عالی‌پور هستم، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی MBA دانشگاه شریف. در خدمتتون هستم.

۲. چه شد که گرایش استراتژی رشته MBA را و انتخاب کردید؟ چرا سراغ این گرایش رفتید و در این گرایش در دانشگاه شریف چه می‌گذرد؟

خب، بعد از اینکه کنکور MBA را دادم، خداراشکر رتبه‌ام طوری بود که می‌توانستم در دانشگاه شریف قبول شوم. همون‌طور که می‌دانید در این رشته دانشگاه خیلی مهم است و دانشگاه شریف خیلی خوب این رشته رو ارائه می‌کند. میان گرایش هایی که وجود داشت اول مالی و بازاریابی را انتخاب کرده بودم و بعد از آن گرایش استراتژی را زدم که گرایش استراتژی را قبول شدم. خیلی گرایشی جذابی است. این گرایش درمورد استراتژی‌های کلان یک بنگاه اقتصادی تا استراتژی‌های شرکت‌ها و در سطح پایین‌تر استراتژی‌های عملیاتی صحبت می‌کند و یک دید مدیریتی به فرد می‌دهد؛ همچنین این امکان را دارد که با گرایش‌های دیگر ترکیب شود.

۳. در حال حاضر در دانشگاه چه واحدهایی می‌گذرانید و جزئیات این گرایش چیست؟

در دانشگاه شریف رشته‌‌ی MBA شما باید ۴۸ واحد بگذرانید که بیشتر این واحدها درس‌های عمومی هستند؛ یعنی شما در تمامی زمینه‌های MBA مطالبی را یاد می‌گیرید، ازجمله مسائل مختلف مالی، بازاریابی و…؛ ولی یک گرایش را به‌صورت تخصصی یاد می‌گیرید که ما در گرایش استراتژی، درس‌هایی مانند مدیریت استراتژیک و پیاده‌سازی استراتژی و همچنین مدیریت تحول را می‌گذرانیم که به مسائلی مانند چگونگی تدوین و اجرای استراتژی‌ها به‌صورت کلان و به‌صورت عملیاتی می‌پردازد.

۴. یک سؤال مهم این است که چند درصد از واحدهای‌تان تخصصی و چند درصد واحدها عمومی هستند؟

ما در ۴۸ واحدی که داریم ۲۴ واحد عمومی و ۲۴ واحد تخصصی گرایش هست. می‌توانید از این ۲۴ واحد از سبدی که برای شما ارائه می‌شود درس‌های دلخواه خود را در هر زمینه‌ای بردارید و فقط ۶ الی ۹ واحد تخصصی اجباری است که باید بگذرانید.

۵. یعنی درواقع در دانشگاه، با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از واحدهایی را که می‌گذرانید عمومی است، درمورد یکی از گرایش‌ها دید بهتری پیدا می‌کنید. درست است؟

بله دقیقا. یعنی شما کل مسائل مربوط به MBA را یاد می‌گیرید، ولی در یک زمینه مقداری بیشتر
حرفه‌ای می‌شوید.

۶. سؤال بعدی این است که با گرایش‌های مختلف بچه‌ها چه کاری می‌توانند بکنند؟ یعنی بازار کار این گرایش‌ها چطور است و بچه‌ها توی چه پوزیشن هایی در سازمان‌ها جایگاه پیدا می‌کنند و چه‌کاره می‌شوند و چقدر ظرفیت رشد دارند؟

رشته MBA از لحاظ گستردگی بسیار گسترده است و شما وقتی وارد این رشته می‌شوید تقریباً می‌توان گفت در هر زمینه‌ای در یک سازمان می‌توانید وارد بشوید و پیشرفت کنید. مثال‌هایی رو عرض می‌کنم که بیشتر موضوع باز شود؛ البته با هر گرایشی وارد دانشگاه شوید، می‌توانید در زمینه‌ی دلخواه کار کنید:

  • گرایش مالی: مدیر یا کارشناس مالی یک شرکت، کارشناس بازار سرمایه، کارشناس سرمایه‌گذاری ، انواع پوزيشن‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه و …
  • گرایش بازاریابی: کارشناس بازاریابی هر شرکتی، کارشناس تبليغات، مدير و کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس محتوا و کارشناس شبکه‌های اجتماعی و…
  • گرایش استراتژی: مدیر برنامه‌ریزی یک شرکت، کارشناس طراحي مدل کسب و کار، مشاوره مديریت و پوزیشن‌های مدیریتی و مدیرعاملی یک سازمان.
  • گرایش عملیات: مدیر عملیات، مدیر توسعه محصول و انواع پوزیشن‌های موجود در عملیات اصلی هر شرکتی
  • گرایش منابع انسانی: مدیر و کارشناس منابع انسانی هر شرکتی ، مدیر جذب و استخدام، کارشناس جبران خدمات و …
  • گرایش فناوری: مدیر توسعه محصول، مديريت دانش، مدير بازاريابي… اين گرايش تا حدی ترکيبي از گرايش‌های عملیات و بازاریابی است.

۷. درمورد اپلای این رشته کمی توضیح دهید؛ البته در دو بخش سؤالم را می‌پرسم: اول درمورد اپلای برای کارشناسی ارشد و بعد از آن درمورد اپلای دکتری. آیا برای ادامه‌تحصیل برای همه‌ی گرایش‌های MBA می‌توانند اقدام کنند؟

درمورد اپلای ارشد چون مانندPHD تخصصی نیست، شما می‌توانید برای هر گرایشی که دوست دارید اقدام کنید و با توجه به اینکه در رشته‌ی MBA مسائل مختلی را یاد می‌گیرید می‌توانید برای هر زمینه‌ای که علاقه دارید برای ارشد اپلای کنید.

اگه بخواهم درمورد PHD توضیح بدهم، چون در دنیا علاقه زیادی به رشته‌های مدیریتی وجود دارد، اپلای این رشته یک مقدار سخت‌تر از مهندسی است، ولی رشته‌های زیر به‌نظرم به‌ترتیب برای اپلای بهتر هستند:
حوزه مالی

  • حوزه عملیات
  • حوزه استراتژی
  • حوزه فناوری
  • حوزه بازاریابی

۸. اگر برگردید عقب، ترجیح می‌دهید گرایش مالی در دانشگاه دیگری مانند امیرکبیر را انتخاب کنی یا با توجه به رتبه‌برتر MBA بودن شریف را انتخاب می‌کنید؟

سؤال‌تان جالب بود. من چیزی را که در دانشگاه شریف می‌بینم و جوی را که وجود دارد خیلی دوست دارم. ارتباطی که میان بچه‌ها و اساتید وجود دارد و شکل تفکر بچه‌ها خیلی قوی است. گرایش‌ها واقعاً فرق زیادی نمی‌کنند و همه‌ی بچه‌های MBA، فارغ از گرایش، با هم در ارتباط هستند و اگر برگردم، باز هم همین دانشگاه را انتخاب می‌کنم.

۹. بسیار عالی. مرسی سپهر جان که وقت گذاشتید. بیشتر صحبت‌ها انجام شد.

من هم خیلی ممنون‌ام از شما و آرزوی موفقیت می‌کنم برای همه‌ی دوستان.

مصاحبه‌های بیشتری بخوانید:

مصاحبه با آقای پوریا اسدنژاد در مورد گرایش فناوری رشته MBA

مصاحبه با بهنام محمودیان رتبه برتر کنکور MBA

با کافه‌تدریس رتبه برتر رشته MBA شوید!

اگر برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار آماده می‌شوید، کلاس‌های آنلاین دپارتمان کنکور کارشناسی ارشد با ارائه‌ی جامع‌ترین برنامه‌ی آموزشی و تدریس بهترین و مجرب‌ترین استادان کنکور MBA ایران به شما کمک می‌کند تا روز آزمون به آمادگی کامل برسید.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

سوالات متداول

تا چه رتبه‌ای می‌توان در دانشگاه‌های برتر تهران در رشته MBA قبول شد؟

تا حدود رتبه ۱۰۰ می‌توان در دانشگاه‌های برتر مانند شریف، تهران و امیرکبیر در شهر تهران قبول شد.

رشته مدیریت کسب و کار چه گرایش‌هایی دارد؟

رشته MBA در ۷ گرایش مالی، بازاریابی، استراتژی، فناوری،‌ فناوری اطلاعات، عملیات و منابع انسانی در دانشگاه‌های کشور ارائه می‌شود.

از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟

شما باید سبک‌ها و ترتیب‌های مختلف را در آزمون‌های آزمایشی تست کنید تا بهترین خود را بتوانید پیدا کنید. نحوه پیمایش دفترچه را در مطالب دیگر مطالعه کنید.

با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

بله شما مي‌توانيد با اين رشته براي دکتري DBA یا مدیریت يا به صورت کاري اپلاي کنيد.