رتبه برترِ کنکور MBA راهنمای خوبی برای موفقیت داوطلبان کنکور رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) است. سجاد الله‌داد رتبه‌ی ۵۶ کنکور رشته‌ی MBA سال ۹۸ است. با او درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و برنامه‌ریزی و عوامل موفقیتش در کنکور مدیریت کسب‌وکار گفت‌وگو کرده‌ایم. خلاصه‌ی این گفت‌وگو پیش روی شماست.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. پیش از هر چیز کمی از خودت بگو؛ کارشناسی‌ارشد را در کجا خواندید؟ گرایشت چه بود؟ معدلت چند بود؟
  2. 2. در چه رشته‌ای شرکت کردید و چه رتبه‌ای به دست آوردید؟
  3. 3. چه اتفاقی افتاد که به فکر تغییر رشته افتادید؟
  4. 4. مهم‌ترین عامل در انتخاب این رشته چه بود؟
  5. 5. برای تبدیل‌شدن به رتبه برترِ کنکور MBA از کی مطالعه را شروع کردید؟ کمی درباره‌ی چندوچون مطالعه‌تان برای‌مان بگویید.
  6. 6. روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟
  7. 7. نحوه‌ی مطالعه‌تان چطور بود؟ چقدر وقت می‌گذاشتید؟
  8. 8. مرور و خلاصه‌نویسی‌تان به چه صورت بود؟
  9. 9. کمی درباره‌ی درصدهایی بگویید که در کنکور به دست آوردید.
  10. 10. از کی در کلاس‌های آنلاین شرکت کردید؟ به‌نظرتان شرکت در این کلاس‌ها چقدر به شما کمک کرد؟
  11. 11. برای درس جی‌مت چطور مطالعه کردید؟ در کلاس آنلاین شرکت کردید؟
  12. 12. برای زبان چطور؟
  13. 13. زمان‌هایی پیش آمد که خسته و ناامید شده باشید؟ در آن زمان‌ها چه می‌کردید که بتوانید روحیه و توان‌تان را دوباره به دست آورید؟
  14. 14. برای رسیدن به رتبه‌ی بهتر در کنکورهای آزمایشی هم شرکت کردید؟
  15. 15. در این باره ممکن است مثال بزنید و موضوع را کمی روشن‌تر کنید؟

پیش از هر چیز کمی از خودت بگو؛ کارشناسی‌ارشد را در کجا خواندید؟ گرایشت چه بود؟ معدلت چند بود؟

من کارشناسی را در رشته‌ی مهندسی شیمی خواندم. در همین رشته با معدل ۱۷.۶ از دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل شدم.

در چه رشته‌ای شرکت کردید و چه رتبه‌ای به دست آوردید؟

برای کنکور ارشد به‌سراغ رشته‌ی مدیریت کسب و کار MBA رفتم و رتبه‌ی ۵۶ را به دست آوردم.

چه اتفاقی افتاد که به فکر تغییر رشته افتادید؟

فرایند انتخاب رشته و تغییر رشته به مدیریت کسب و کار (MBA) برای من طولانی بود. دوران کارشناسی را هشت‌ترمی تمام کردم، اما هنوز به نتیجه نرسیده بودم که برای مقطع کارشناسی‌ارشد چه رشته‌ای را انتخاب کنم. تقریباً یک سال طول کشید به نتیجه برسم. درنهایت رشته‌ی MBA را انتخاب کردم. واقعیت این بود که همه‌ی رشته‌ها را برای خودم بررسی کردم و در آخر به رشته‌ی MBA رسیدم.

مهم‌ترین عامل در انتخاب این رشته چه بود؟

یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار (MBA) برای من این بود که این رشته دست‌وبال آدم را باز می‌کند. شما می‌توانید فعالیت کاری‌تان را متنوع کنید و به رشته‌ای خاص محدود نیست. اگر من مهندسی شیمی می‌خواندم، نهایتاً در یکی از گرایش‌های مهندسی شیمی تخصص پیدا می‌کردم و در همان زمینه کار می‌کردم. با انتخاب MBA شما مهارتی را یاد می‌گیرید و می‌توانید زمینه‌ی کاری‌تان را گسترش بدهید.

برای تبدیل‌شدن به رتبه برترِ کنکور MBA از کی مطالعه را شروع کردید؟ کمی درباره‌ی چندوچون مطالعه‌تان برای‌مان بگویید.

من از اوایل تیرماه مطالعه برای کنکور MBA را شروع کردم. ابتدا تمرکزم روی مطالعه‌ی ریاضی بود؛ روزی سه‌چهار ساعت ریاضی می‌خواندم. بعد از وقفه‌ای دوهفته‌ای به‌سراغ جی‌مت رفتم. برای کسب رتبه برترِ کنکور MBA مشکل اصلی من ریاضی بود؛ چون تجربه‌ی بچه‌های فنی‌مهندسی در ریاضی را نداشتم. ساعت مطالعه‌ی من تا اوایل اسفندماه همان سه‌چهار ساعت در روز بود، با این توضیح که من این روند را در بازه‌ای طولانی انجام دادم.

روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟

در فروردین‌ماه به‌صورت متوسط ۶ ساعت در روز به‌صورت مفید مطالعه می‌کردم. از آن‌جا که دوره‌ی کارشناسی را تمام کرده بودم، سر کلاس دانشگاه نمی‌رفتم و وقت خوبی داشتم. بااین‌همه به‌صورت جدی درس‌خواندن را از اول آبان شروع کردم. صبح تا ظهر مطالعه می‌کردم و بعد از استراحت، عصر تا شب درس می‌خواندم. نهایتاً زمان مطالعه‌ام به هشت ساعت رسید، اما واقعیت این است که نتوانستم بیشتر از این مقدار بخوانم؛ بیشتر از این مقدار کشش نداشتم.

البته باید در نظر گرفت که هر کسی باید متناسب با برنامه‌ی خودش ساعت مطالعه را تنظیم کند. بااین‌همه برای کسب رتبه برترِ کنکور MBA باید وقت گذاشت. یکی از عوامل مهم در این باره زمانی است که مطالعه برای کنکور را شروع می‌کنید. اگر از اول تابستان شروع کرده باشید، ساعت مطالعه‌ی کمتر هم می‌تواند پاسخ‌گوی شما باشد.

نحوه‌ی مطالعه‌تان چطور بود؟ چقدر وقت می‌گذاشتید؟

من روز را به سه قسمت تقسیم کرده بودم و در آن سه زمان مطالعه می‌کردم. برای مطالعه هم در ابتدا ترتیب خاصی قرار داده بودم که مثلاً هر روز ابتدا ریاضی بخوانم، بعد جی‌مت و زبان. بعد از مدتی فهمیدم که این روش جواب نمی‌دهد و ذهنم را خسته می‌کند. بعد از مدتی ترتیب خاصی نداشتم. اغلب صبح‌ها تقریباً برای نیم‌ساعت تا ۴۵ دقیقه زبان می‌خواندم و بعد به‌سراغ ریاضی می‌رفتم. عصرها هم دوباره یک ساعت زبان می‌خواندم و باقی وقتم را به جی‌مت اختصاص می‌دادم.

مرور و خلاصه‌نویسی‌تان به چه صورت بود؟

خلاصه‌نویسی را هم از دور دوم درس‌خواندم شروع کردم. درواقع از آن‌جا که در ابتدای کار برای درس‌های ریاضی و جی‌مت و بعد از برای زبان کلاس می‌رفتم، خلاصه‌نویسی نمی‌کردم. در دور دوم مطالعه‌ام، همراه با مرور جزوه‌ها، خلاصه‌نویسی کردم و تا زمان کنکور مطالبم رو به‌روز می‌کردم. بعد از هر دوره درس‌خواندن ضعف‌ها و کمبودها را به خلاصه‌نویسی‌هایم اضافه می‌کردم.

کمی درباره‌ی درصدهایی بگویید که در کنکور به دست آوردید.

خلاصه بگویم؛ زبان را ۳۳ درصد و درس جی‌مت را ۵۱ و ریاضی را ۷۳ درصد زدم.

از کی در کلاس‌های آنلاین شرکت کردید؟ به‌نظرتان شرکت در این کلاس‌ها چقدر به شما کمک کرد؟

برای همه‌ی درس‌ها کلاس رفتم، ولی این کار را برای همه توصیه نمی‌کنم. برای کسب رتبه برترِ کنکور MBA لزوماً نباید این کار را بکنید. کاملاً به سطح خودتان بستگی دارد.

همیشه با درس ریاضی مشکل داشتم؛ مخصوصاً همان‌طور که گفتم در مقایسه با بچه‌های فنی‌مهندسی در دوره‌ی کارشناسی کمتر ریاضی خوانده بودم؛ برای هم تصمیم گرفتم برای این درس به کلاس بروم. برای ریاضی هم کلاس حضوری رفتم و هم آنلاین. درواقع از همان آبان‌ماه که با کلاس‌های کافه تدریس آشنا شدم، ابتدا برای کلاس ریاضی آنلاین ثبت‌نام کردم. مطالعه‌ی مؤثر من برای ریاضی هم از همان موقع شروع شد.

برای درس جی‌مت چطور مطالعه کردید؟ در کلاس آنلاین شرکت کردید؟

وضعیت درس جی‌مت مقداری متفاوت است. این تفاوت هم به خود این درس بازمی‌گردد. برای به‌دست‌آوردن رتبه‌های برترِ کنکور MBA باید نگاه‌تان به درس جی‌مت هوشمندانه باشد؛ نباید نکته‌محور به مسائل این درس نگاه کرد. دواطلب برای این درس باید نگاه خلاقانه‌اش تقویت کند. در این مورد من نمی‌توانم توصیه کنم که حتماً کلاس بروید یا به کلاس‌رفتن نیاز ندارید. کلاس‌رفتن قطعاً می‌تواند کمک بکند و تأثیر بسزایی بگذارد، اما به‌صورت خودخوان هم می‌تواند از پس این درس برآمد. برای من راحت‌تر بود که اگر کسی مطلبی را برایم توضیح بدهد راحت‌تر یاد می‌گیرم؛ پس در کلاس شرکت کردم و با کلاس جلو رفتم و از نتیجه هم راضی هستم.

برای زبان چطور؟

درمورد درس زبان باید بگویم بااین‌که زبان انگلیسی من خوب بود، نتوانستم در کنکور درصد خوبی به دست بیاورم. بااین‌همه می‌توانم بگویم دوره‌ی آنلاینی که کافه تدریس برای درس زبان گذشته می‌تواند به داوطلب کمک کند؛ مخصوصاً این‌که هم آنلاین است و هم قابلیت دانلود دارد می‌تواند به داوطلب کمک کند درصد خوبی بزند و جزو رتبه‌های برترِ کنکور MBA باشد.

کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس کیفیت خیلی خوبی دارد و علاوه بر کیفیت خود کلاس‌ها از پشتیبانی خیلی خوبی هم برخوردار است و می‌تواند به داوطلب بسیار کمک کند.

زمان‌هایی پیش آمد که خسته و ناامید شده باشید؟ در آن زمان‌ها چه می‌کردید که بتوانید روحیه و توان‌تان را دوباره به دست آورید؟

من از هدفی که برای خودم در نظر گرفته بودم و تصور آن هدف انگیزه می‌گرفتم. زیاد فیلم و سریال نمی‌دیدم و کتاب خاصی هم نمی‌خواندم، ولی گوش‌کردن به سخنرانی‌های انگیزشی بسیار به من کمک کرد. با گوش‌کردن به این سخنرانی‌ها به اهدافم فکر می‌کردم و آینده را تصور می‌کردم و انگیزه می‌گرفتم. من واقعاً قبولی در رشته‌ی MBA را می‌خواستم و برایش زحمت می‌کشیدم.

واقعیت این است که نباید کنکور MBA را چندان هم بزرگ کرد. درست است که این رشته تعداد شرکت‌کننده‌ی بالایی دارد و قبولی در آن دشوار به نظر می‌رسد، اما اگر فرد تلاش کند و به تلاش ادامه بدهد، حتماً می‌تواند رتبه‌ی زیر ۵۰۰ به دست بیاورد؛ البته اگر کسی می‌خواهد جزو رتبه‌های برترِ کنکور MBA باشد، باید تلاش بیشتری انجام دهد.

برای رسیدن به رتبه‌ی بهتر در کنکورهای آزمایشی هم شرکت کردید؟

من آزمون آزمایشی شرکت کردم و از شرکت در آزمون‌های آزمایشی هم بسیار رضایت دارم. این آزمون‌ها کمک می‌کند خودتان را در وضعیت آزمون اصلی قرار دهید. من اشتباهی انجام دادم که امیدوارم داوطلبان کنکور انجام ندهند؛ برای همه‌ی آزمون‌ها روشی تکراری را در نظر گرفته بودم و همان را پیش می‌رفتم. همیشه اول ریاضی می‌زدم و بعد به‌سراغ جی‌مت و پس از به‌سراغ زبان می‌رفتم. درواقع دید کوتاه‌مدت داشتم و می‌خواستم در تمامی آزمون‌های آزمایشی رتبه‌ی خوبی کسب کنم. این روش اشتباه بود. آزمون‌های آزمایشی فرصت بسیار خوبی است که دواطلب روش‌های مختلف را در آن‌ها انجام دهد. این کار کمک می‌کند که هر اتفاقی که در کنکور اصلی افتاد، فرد وضعیت پیش‌آمده را تجربه کرده باشد و از پس آن بر بیاید.

در این باره ممکن است مثال بزنید و موضوع را کمی روشن‌تر کنید؟

ریاضی نقطه‌قوت من بود، ولی یکی‌دو سؤال ذهن من را به‌سادگی به هم ریخت. در دور اول تست‌زدن تست‌های ریاضی کمی زدم و همین تمرکز من را از میان برد. وقتی به‌سراغ جی‌مت و زبان رفتم نتوانستم عملکرد خوبی داشته باشم؛ چون برای پاسخ‌دادن به پرسش‌های جی‌مت و زبان ذهنی باز نیاز است. پیشنهاد می‌کنم هر داوطلبی که می‌خواهد رتبه برترِ کنکور MBA باشد، نه‌تنها در آزمون‌های آزمایشی شرکت کند، روش‌های مختلف را در آن آزمون‌ها تجربه کند.

به‌عنوان رتبه برترِ کنکور MBA به داوطلبان توصیه‌ی خاصی دارید؟

من از کنکور درس بزرگی گرفتم که به درد همه‌ی زندگی می‌خورد و آن خودکنترلی است. به داوطلبان پیشنهاد می‌کنم در طی کنکور این مهارت را در خودشان تقویت کنند. شما در طی کنکور باید بتوانید خودتان را کنترل کنید و بر احساس‌تان تسلط داشته باشید؛ شما باید بتوانید این کار را در هر وضعیتی انجام دهید. اگر موفق شوید این توانایی را در خودتان ایجاد کنید، در تمامی مراحل زندگی به کارتان خواهد آمد.

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را هم بخوانید:

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟
کوییزهای هفتگی کنکور ارشد MBA