نیازمندی‌های موفقیت در MBA چیست؟ فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها در مدیریت کسب‌وکار موفق‌ترند؟ این پرسش بسیاری از کسانی است که برای تغییر رشته به MBA اقدام می‌کنند. رشته‌ی MBA از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای تغيير رشته در کارشناسی‌ارشد است. دانشگاه‌های برتر کشور سالانه ميزبان فارغ‌التحصيلان رشته‌های مختلفی هستند که برای ادامه‌ی تحصيل رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار را انتخاب می‌کنند. حال اين سؤال پيش می‌آيد که فارغ‌التحصيلان و دانشجويان چه رشته‌ای در مقطع کارشناسي برای ادامه‌ی تحصيل در رشته‌ی MBA مناسب‌ترند و در اين رشته موفق‌تر خواهند بود؟

رشته‌های مهندسی، اصلی‌ترين متقاضيان MBA

در ميان متقاضيان رشته‌ی MBA بیشترين رشته‌هایی که به چشم می‌خورد رشته‌های مهندسی است؛ رشته‌هایی مانند مهندسی مکانيک، مهندسی صنايع، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی نفت و مهندسی شيمی ازجمله اين رشته‌هاست. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها بسیاری از نیازمندی‌های موفقیت در MBA را دارند.

اگر بخواهیم در نگاهی کلی به رشته‌ی MBA نگاه کنيم، می‌توانیم بگوییم اين رشته ديد مدیریتی به شما می‌دهد. صرف‌نظر از اينکه شما قصد دارید در چه صنعت و زمینه‌ای فعاليت کنید، اين رشته به شما ياد می‌دهد چگونه کسب‌وکاری را مديريت کنید و چگونه بهترين روش گرداندن شرکت را پيدا کنید.

MBA را به طور کامل بشناسید

در ميان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی که به رشته‌ی MBA وارد می‌شوند نزديک‌ترين رشته مهندسی صنايع است. به‌این علت که هدف يادگيری رشته‌ی صنایع روش‌هايی برای بهينه‌سازی فرايندهای واحدهای توليدی و صنايع مختلف است ديد خوبي برای مديريت در دانشجويان خود ايجاد مي‌کند. گرايش عمليات رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار برای افرادی بسيار مناسب است که مهندسي صنايع را تجربه کرده‌اند و قصد دارند در همان زمينه به موقعيت‌های شغلی، مانند مدير عمليات يا مدير زنجيره‌ی تامين، وارد شوند.

يکی ديگر از رشته‌هایی که برای ورود به رشته‌ی MBA زمينه‌ی خوبی فراهم مي‌کند رشته‌ی مهندسی کامپيوتر يا آ‌ی‌تی است. با توجه به اينکه بسياری از کسب‌وکارهای جديد و استارت‌آپ‌ها بر بستر آنلاين هستند، داشتن دانش در اين زمينه می‌تواند در کنار دانش مديريتی که در رشته‌ی MBA آموخته مي‌شود برای شروع کسب‌وکار جديد در زمينه‌ی آنلاین ديد بسيار خوبي ایجاد کند.

ديگر رشته‌های مهندسی نيز با توجه به گذراندن درس‌های رياضی، مخصوصاً برای گرايش‌های مالی يا عمليات و بخش‌هايی که به داشتن دانش رياضی و مالی نیاز دارد، مناسب هستند.

چه مهارت‌هایی به موفقيت در رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار کمک می‌کند؟

برای معرفی نیازمندی‌های موفقیت در MBA ابتدا چند مهارت عمومی را معرفی می‌کنیم؛ در ادامه مهارت‌های مناسب را برای گرایش‌های مختلف معرفی می‌کنیم:

زبان انگليسی را جدی بگیرید!

يکی از مهارت‌‌های بسیار اصلی که می‌تواند شما را در اين رشته چند قدم جلوتر ببرد تسلط بر زبان انگلیسی است. البته اين موضوع به اين رشته محدود نمی‌شود؛ زبان انگلیسی در دنيای امروزی مهارتی بدون جايگزين است. شما برای افزايش سرعت پيشرفت خود حتماً به آن نياز خواهيد داشت. در رشته‌‌ی MBA نيز با توجه به اينکه بسياری از منابع و درواقع همه‌ی منابع به زبان انگليسي هستند این مهارت بسیار مفید است. علم مديريت و اقتصاد در ايران هنوز چندان پيشرفت نکرده است و کتاب‌ها و دانش روز همه به زبان انگليسي هستند؛ درنتيجه، برای داشتن تجربه‌ای موفق در اين زمينه تقويت اين مهارت لازم و ضروری است.

نیازمندی موفقیت

ارتباطات و ارائه!

مگر می‌شود مديری مهارت ارتباط و ارائه نداشته باشد؟ یکی ديگر از نیازمندی‌های موفقیت در MBA مهارت ارتباط‌برقرارکردن مؤثر و ارائه در جمع است. مدير بايد اين را ياد بگيرد که در شرایط مختلفی که پيش می‌آيد چگونه با افراد ارتباط برقرار کند که بتواند از اين ارتباط برای پیشرفت کسب‌وکار خود استفاده کند.

برای همه روشن است که مهارت ارائه نيز برای کسی که قصد کار در موقعيت‌های مدیریتی دارد ضروری است؛ چون گزارش‌دادن و ارائه‌کردن اين گزارش در جمع از وظایف اصلی مدير است. با ارتقای اين مهارت قطعاً در مسير خود پيشرفت‌های چشمگیری را تجربه خواهيد کرد.

اکسل!

اين نرم‌افزار بسيار مهم است؛ مخصوصاً برای کسانی که به کارهای حوزه‌ی مالی علاقه دارند . بر اکسل مسلط باشيد؛ زیرا بسيار کاربردی است. در طول دوره‌ی MBA در دروسی مانند مديريت مالی اين کاربرد بيشتر برای شما روشن می‌شود و برای محاسبه‌ی سودوزيان و ارزش‌گذاری و غیره بسیار کاربرد دارد.

چگونه در کنکور MBA موفق باشيم؟

برای موفقيت در کنکور MBA شما به به‌دست‌آوردن درصد خوبی از دروس رياضی، جی‌مت و زبان نیاز دارید.

مهم‌ترين درس اين کنکور رياضی است؛ زیرا بيشتر شرکت‌کنندگان کنکور MBA دانشجويان مهندسی هستند و در درس رياضی سطح خوبی دارند؛ پس برای موفقيت قدم اول رياضی است.

منابع ریاضی عمومی ۱ و۲

درس جي‌مت نيز بسيار اهميت دارد و با رياضي هم‌ضريب است. در بسياری از دانشگاه‌های دنيا ملاک ورود به رشته‌های مديريت گرفتن نمره‌ی بالا در درس جي‌مت است. با مطالعه‌ی این مطلب می‌توانید اهمیت این موضوع را بیشتر دریابید:

برترین دانشگاه‌ها در رشته‌ی MBA را بشناسید!

نهايتاً درس زبان در رتبه‌های بهتر نقش پررنگی را ارائه می‌کند.

برای موفقيت در کنکور MBA برنامه‌ريزِی و انتخاب منابع درست بسيار اهميت دارد؛ زیرا فقط سه درس در اين کنکور مطرح می‌شود و رقابت بسيار سنگين است.

منابع کنکور MBA را بشناسید!

رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار یا همان MBA فقط سه درس در کنکور دارد. در نگاه اول کم‌بودن نیازمندی‌های موفقیت در MBA بسیار جذاب است، اما همین امر رقابت برای قبولی در این رشته را دشوار می‌کند. یکی از دشواری‌ها در این راه انتخاب منابع کنکور MBA است. برای موفقیت در آزمون کنکور MBA منابع مناسب را در این مطلب معرفی کرده‌ایم:

منابع کنکور MBA

منابع متنوع می‌تواند باعث سردرگمی شما شود. حتی ممکن است شما را از هدفتان دور کند. کلاس‌های MBA کافه تدریس شما را از منابع متنوع نجات می‌دهد. با این کلاس‌ها شما با خیال راحت می‌توانید مسیرتان تا روز کنکور را طی کنید و به بهترین نتایج دست یابید.

دپارتمان MBA کافه‌تدریس

سوالات متداول

آشنایی با چه مهارت‌هایی در دوره MBA به ما کمک می‌کند؟

آشنایی با اکسل از مهارت‌های واجب در دوره MBA است. همچنین باتوجه به کمبود کتاب‌های ترجمه شده در این حوزه آشنایی با زبان انگلیسی از واجبات است.

چه مهارت‌های نرمی باید بدانیم؟

مهارت‌هایی مانند ارتباط با دیگران، توانایی ارائه و قدرت بیان برای بسیاری از گرایش‌ها و موقعیت‌های شغلی بسیار مهم است.

رشته MBA برای چه کسانی مناسب است؟

این رشته برای بسیاری از افراد می‌تواند مناسب باشد. به دلیل بازارکار متنوع این رشته افراد مختلفی با علایق مختلف به این رشته گرایش پیدا می‌کنند. عمده افرادی که به این رشته وارد می‌شوند، افرادی هستند که به کارآفرینی علاقه‌مندند.