چالش‌های تغییر رشته به MBA چیست؟ هر سال بسیاری از داوطلبان در زمان کنکور ارشد اقدام به تغییر رشته به MBA می‌کنند. بسیاری از این داوطلبان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی هستند که به‌دلایل مختلفی تمایل دارند به رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) تغییر رشته دهند. تغییر رشته همواره چالش‌های بسیاری به همراه دارد که ممکن است برخی افراد با آن‌ها آشنا نباشند. در این مطلب به این چالش‌ها پرداخته‌ایم.

تغییر رشته به مدیریت کسب‌وکار (MBA) در کارشناسی‌ارشد

در زمان انتخاب رشته بسیاری از افراد رشته خود را تغییر می‌دهند. بسیاری از آنان، به‌خصوص دانشجویان فنی و مهندسی، رشته MBA را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشجویان و دانش‌آموختگان فنی و مهندسی، به‌دلیل نداشتن علاقه به رشته خود، کوچک‌بودن بازار کار رشته‌های فنی یا علاقه به داشتن دانش مدیریتی به‌همراه دانش فنی خود اقدام به انتخاب این رشته می‌کنند؛ البته فقط دانشجویان فنی نیستند که مدیریت کسب‌وکار را برای ادامه‌تحصیل انتخاب می‌کنند، بلکه بسیاری از افراد با پیشینه‌های غیرمهندسی، مانند مدیریت، حسابداری و حتی رشته‌های علوم پزشکی، به مدیریت کسب‌وکار تغییر رشته می‌دهند.

رشته MBA، با داشتن تعداد منابع کم در زمان کنکور، دروس جذاب در زمان تحصیل و بازار کار بسیار خوب در زمان تحصیل یا بعد از آن، به یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها برای ادامه‌تحصیل در مقطع ارشد مبدل شده است.

برای آشنایی با رشته مدیریت کسب‌وکار (MBA) این مطلب را مطالعه کنید:

MBA جذاب‌ترین رشته کارشناسی ارشد را بشناسید!

چالش‌های تغییر رشته به MBA

رشته MBA از جنبه‌های مختلفی با باقی رشته‌ها متفاوت است که این می‌تواند چالش‌های زیادی را برای شما ایجاد کند:

درصدهای بالا در کنکور MBA

اولین و بزرگ‌ترین تفاوتی که رشته مدیریت کسب‌وکار با دیگر رشته‌ها دارد کمتربودن تعداد منابعی است که باید مطالعه کنند. درحالی‌که برای رشته‌های مهندسی شما باید هشت تا سیزده درس را مطالعه کنید، کنکور MBA فقط سه درس را در خود جای داده است. این موضوع باعث می‌شود تا میانگین درصدهای افراد در این رشته بالاتر از رشته‌های دیگر باشد؛ برای مثال، درس ریاضی که در این رشته اهمیت بالایی دارد در میان رتبه‌های برتر میانگین ۸۰ درصد دارد که درصد بالایی محسوب می‌شود.

تفاوت دروس در حین تحصیل

یکی از چالش‌هایی که به‌خصوص بچه‌های فنی در زمان تحصیل در MBA با آن مواجه می‌شوند تفاوت جنس دروس است. در دانشکده‌های فنی ذهن شما را به اعداد و ارقام و روش‌های مکانیکی سوق می‌دهند. این مسئله در رشته‌های مدیریت متفاوت است. شما در این دسته از رشته‌ها باید قوه‌ی استدلال و منطق خود را تقویت و کمتر به‌صورت فنی به موضوع‌ها نگاه کنید. این مسئله و تغییر نگاه به مسائل، به‌خصوص در ترم‌های اول و دوم، چالش‌های زیادی را برای بچه‌ها ایجاد می‌کند؛ البته این مسئله به‌مرور با خواندن منابع مدیریتی و سروکله‌زدن با مواردی که در دوره‌ی MBA به شما می‌دهند کاهش می‌یابد. این تغییر نگاه با تکرار و تمرین به‌تدریج کاهش می‌یابد.

تعداد دروس در زمان تحصیل

درحالی‌که باقی رشته‌ها در کارشناسی ارشد فقط از ۳۲ واحد تشکیل‌شده‌اند، رشته MBA ۴۸ واحد را در خود جای داده است. این به‌آن معناست که اگر شما بخواهید در طی چهار ترم درس خود را به پایان برسانید، باید در هر ترم دوازده واحد را بگذرانید که برای بسیاری از افراد امر دشواری است؛ البته شما همواره با تائید آموزش می‌توانید به ترم پنج نیز فکر کنید، اما این کار به قربانی‌کردن زمان شما و افزایش طول تحصیل می‌انجامد.

پروژه‌های درسی

MBA به پروژه‌محور و موردمحوربودن معروف است. درحالی‌که این پروژه‌ها شما را بیش‌ازپیش با دنیای واقعی و آمادگی برای بازار کار آماده می‌کند، گاه دشواری این پروژه‌ها دانشجویان را به چالش می‌کشد. برای همین در نظر بگیرید که اگر توان کار زیاد و تحقیق و بررسی زیاد را ندارید، ممکن است بزرگ‌ترین چالش خود را در زمان تغییر رشته در این بخش بیابید.

دشواری مقاله‌نویسی

به‌دلیل اینکه موضوعات مدیریتی به فرهنگ جامعه وابسته است، نوشتن مقاله‌ در سطح جهانی و قبول‌شدن آن‌ها در ژورنال‌های بین‌المللی دشوارتر است. برای شاخه‌های مدیریت باید درک بالایی از فرایندها و تعبیر و تفسیر آماری و حتی کار با نرم‌افزارهای پیشرفته‌ی آماری را داشته باشید؛ چون ابزار مستقیم کار و پژوهش در اینجا آمار است؛ به‌همین دلیل، مقاله‌هایی که آماری هستند احتمال بیشتری برای پذیرش در مجله‌ها و وب‌سایت‌های جهانی دارند.

دشواری برای اپلای

درحالی‌که رشته‌های مهندسی در ایران، به‌خصوص رشته‌هایی مانند کامپیوتر و مکانیک، شانس بالایی برای اپلای دارند، این مسئله برای رشته‌ی MBA کمی دشوارتر است. آزمون‌هایی مانند GMAT یا GRE، درحالی‌که برای رشته‌های دیگر یا الزامی ندارد یا فقط شانس را بالا می‌برد، برای این رشته اهمیت بالایی دارد. حتی برای دکتری این رشته درصورتی‌که شما به فاند نیاز داشته باشید، نمرات بسیار بالایی را برای این رشته نیاز دارید. این یکی از چالش‌هایی است که بچه‌ها بعد از انتخاب‌رشته به MBA و در زمان اپلای با آن مواجه می‌شوند.

برای آشنایی با قوانین و شرایط تغییر رشته در کارشناسی‌ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

تغییر رشته در کارشناسی ارشد چطور ممکن است؟

سوالات متداول

گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟

گرایش‌های MBA دروس مشترک زیادی دارند. در حقیقت گرایش‌های MBA در 12 واحد از 48 واحد درسی باهم تفاوت دارند.

بهترین دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مدیریت کسب و کار کدامند؟

در رتبه اول دانشگاه‌هاي اين رشته، دانشگاه صنعتي شريف و بعد از آن دانشگاه تهران و صنعتي اميرکبير از بهترين دانشگاه‌هاي ارائه دهنده اين رشته هستند.

با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

بله شما مي‌توانيد با اين رشته براي دکتري يا به صورت کاري اپلاي کنيد.

با رشته مديريت کسب و کار براي کدام رشته‌ها مي‌توان اپلاي کرد؟

شما ميتوانيد براي DBA يا به صورت تخصصي براي هريک از گرايش‌هاي رشته مديريت اپلاي کنيد.