در این مطلب قصد داریم با تحلیل چند کارنامه‌ کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA به بررسی تاثیر معدل و دروس ریاضی، جیمت و زبان را روی رتبه داوطلبان بپردازیم.
کارنامه‌های زیر را احتمالا در اینترنت ندیده‌اید. به همت دوستان‌تان که رتبه برتر رشته MBA در کافه تدریس بوده‌اند، این وبلاگ تهیه شده است. امیدوارم این مقاله کمکی باشد برای برنامه‌ریزی هرچه دقیق‌تر و انگیزه‌ای برای صرف انرژی بیشتر جهت کسب موفقیت.

بررسی کارنامه‌ کنکور ارشد مدیریت کسب و کار

همان‌گونه که در عکس مشاهده می‌کنید، در این قسمت کارنامه رتبه ۶،۱۲ و ۲۷ کنکور ارشد مدیریت کسب و کار MBA قرار داده شده است و در ادامه به بررسی و تحلیل این کارنامه‌ها می‌پردازیم.

بررسی کارنامه کنکور MBA
بررسی کارنامه کنکور MBA

مقایسه ۳ کارنامه منتخب اول کنکور MBA

 برای فارغ‌التحصیلان هر دانشگاه یک ضریب تعریف شده است که به معدل افراد اعمال می‌شود و معدل موثر آنها تعیین می‌شود. با اولین نگاه به کارنامه فوق و کارنامه‌های بعدی مشاهده می‌کنید که رتبه‌های برتر لزوماً معدل‌های آنچنانی نداشته اند به‌علاوه با بررسی نمره دروس متوجه می‌شویم که معدل مؤثر خیلی افراد را جابه‌جا نمی‌کند.

جی‌مت

با مقایسه نمره‌های رتبه‌های فوق می‌توانیم به خوبی به اهمیت دروس پی ببریم. رتبه ۶ و ۲۷ را مقایسه کنید. رتبه ۲۷ فقط چهار درصد درس ریاضی را کمتر از رتبه ۶ زده است ولی ۲۱ رتبه اختلاف دارند. دلیل اصلی درس جی مت است. درصد جی مت بالای ۶۰ درصد می‌توان گفت تا حدودی شرط لازم رتبه تک‌رقمی شدن است. و درصد جی مت بالای ۵۰ شرط لازم رتبه دورقمی خوب شدن است (این موضوع رو در سایر کارنامه‌های کنکور ارشد مدیریت کسب و کار هم می‌توانید ببینید).

زبان

به خوبی میتونید از کف قابل قبول زبان در مقایسه‌ی کارنامه‌های رتبه‌های ۶ و ۱۲ پی ببرید. ببینید رتبه‌ی ۱۲ با اینکه زبان بسیار بهتری از رتبه ۶ دارد (بالای ۵۰ زدن درس زبان در کنکور mba کار سختی است)، ولی رتبه ۲ مرتبه بدتر دارد دلیلش رو می‌توانید در نمره ریاضی ببینید. برای جمع‌بندی زبان شاید بتوان گفت نمره ۵۰ شرط لازم رتبه تک‌رقمی است (اگر بیشتر بتوانید بزنید چه بهتر ولی ترکیبش با ریاضی و جی مت مهم است).

ریاضی

همانطور که بالا هم دیدیم، ریاضی درس تعیین کننده ای برای ماندن در رقابت رتبه اولی هاست. ۹۶.۶۷ یعنی ۱ غلط در ۳۰ سوال برای رتبه ۶. جالب است بدانید به نظر می‌رسد در سال های اخیر درصد بالای ۹۰ ریاضی شرط لازم برای رتبه‌ی تک‌رقمی‌شدن است. البته مشاهده میکنید که درصد بالای ۸۰ رتبه‌ی ۱۲ (دورقمی عالی) آورده و استرس نگیرید.

مشاوره ریاضی: اگر برای ریاضی وقت و انرژی خوب بگذارید تضمین‌شده می‌توانید بالای ۸۰ بزنید.

همان‌گونه که در عکس مشاهده می‌کنید، در این قسمت کارنامه رتبه ۴۲،۳۵ و ۵۳ کنکور MBA قرار داده شده است و در ادامه به بررسی و تحلیل این کارنامه‌ها می‌پردازیم.

بررسی کارنامه کنکور MBA
بررسی کارنامه کنکور MBA

-مقایسه‌ی ۳ کارنامه منتخب دوم کنکور MBA

معدل

همچنان با مشاهده معدل‌های موثر می‌توانید ببینید خیلی هم اوضاع برای کسانی که معدل های ۱۳و ۱۴و ۱۵ دارند بد نیست. این افراد اصلا نگران نباشند و تمرکزشان رو روی نمره بهتر گرفتن در ۳ درس بگذارند که معدل را به‌راحتی جبران می‌کند.

جی مت

نمره جی مت سرنوشت ساز است. یعنی فرض کنیم با کسب نمره بالای ۸۰ ریاضی تونستید در گرید رتبه های دو رقمی قرار بگیرید! بعد از آن جی مت تعیین میکند رتبه دو رقمی شما چند باشد. این موضوع را میتوانید با مقایسه بین کارنامه ها بخوبی متوجه شوید.

زبان

چون در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA کلا سه درس وجود دارد شما شانس این را ندارید که درسی راحذف کنید. قطعا رتبه ۵۳ اگر زبان را حداقل می‌توانست ۲۰ درصد بزند رتبه‌اش نزدیک تک‌رقمی‌ها می‌شد. زبان را دست‌کم نگیرید.

ریاضی

اگر شما نتوانید ریاضی را بالای ۸۰ درصد بزنید باید بیخیال رتبه‌های عالی دورقمی یا تک‌رقمی شوید! ریاضی شرط لازم بازی داده شدن شما در بین رتبه‌های تک‌رقمی است. البته با ریاضی بالای ۷۰ می‌توانید در بین رتبه‌های ۵۰ تا ۱۰۰ و ریاضی بالای ۶۰ می‌توانید در بین رتبه های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ رقابت کنید.

مشاوره ریاضی: نمره ۶۰ درصد برای ریاضی رشته MBA مثل آب‌خوردن است! مثل اینکه از ۶ متری دروازه‌ی خالی را گل کنی! یعنی اگر کسی رشته MBA شرکت کرد و نتونست بالای ۶۰ بزند کار به‌مراتب پیچیده‌تری انجام داده!

مقایسه کارنامه‌های کنکور کارشناسی ارشد MBA

جمع‌بندی بررسی کارنامه‌ کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار MBA

خلاصه چیزی که از کارنامه‌ها می‌شود برداشت کرد این است که، شما برای کسب رتبه های زیر ۵۰ به ریاضی بالای ۸۰ درصد، جی مت بالای ۵۵ درصد و زبان بالای ۳۰ درصد نیاز دارید. به معدل موثر خیلی فکر نکنید چون سرنوشت شما دست معدل نیست (معمولا ۹۰ درصد داوطلب‌ها در یک رنج هستند و مزیت محسوب نمی‌شود).

البته این نکته هم مهم است که بر خلاف دو درس ديگر فاصله ي بين هدف گذاري و آنجه محقق مي شود در زبان بسيار بيشتر است. يعني کسي براي ۹۰ زدن رياضي مي رود مي تواند ۹۰ بزند ولي براي زبان با توجه به زمان محدودي که درس هاي ديگر نيز بخشي از آن را گرفته اند و ماهيت درس و نبود سرفصل مشخص برای ۳۰ زدن بايد هدف خود را ۶۰ تعريف کند.

مشاوره نهایی: یکی از راه های یادگیری کامل و اصولی دروس کنکور MBA استفاده از کلاس‌های آنلاین می‌باشد ما از قبل در وبلاگ کافه تدریس در مورد کلاس‌های آنلاین مقاله ای را نوشته‌ایم:

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

دپارتمان MBA

در دپارتمان کنکور ارشد MBA کافه تدریس ما با برنامه‌ریزی و برگزاری کلاس‌های آنلاین بهترین اساتید ریاضی، جی مت و زبان کشور را در کنار دانشجویان قرار داده ایم تا با کیفیت بالا بتوانیم در ایجاد فرصت آموزشی برابر برای همه‌ی دانشجویان سهمی داشته باشیم. کافه تدریس با برگزاری کلاس‌های آنلاین بعد مسافت را از بین برده است و با برنامه‌ریزی دقیق تا روز کنکور در کنار شما خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با کلاس‌های آنلاین کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس و مشاوره‌ی رایگان برای آمادگی کنکور ارشد روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین کنکور ارشد MBA

بیشتر بخوانید:
مصاحبه با آقای سپهر عالی‌پور رتبه برتر رشته MBA

برنامه ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند