آلودگی هوا معضل تکراری این روزهاست. همین دو کلمه زندگی عادی بسیاری از شهرها را مختل کرده و سلامت بسیاری از افراد را به خطر انداخته است. مراکز آموزشی هم از پیامدهای این بحران مستثنا نیست. در این میان تعطیلی‌های بی‌گاه مراکز آموزشی هم، نه‌تنها هیچ مشکلی از سر را برنمی‌دارد، به مشکلات آن‌ها اضافه می‌کند. کلاس آنلاین کلیدواژه‌ای است که می‌تواند دربرابر این معضل قرار داد. کلاس آنلاین امکان‌هایی جدید را برای مقابله با آلودگی هوا پیش پای دانشگاه‌ها می‌گذارد.

آلودگی هوا، بحرانی تکراری

آلودگی هوای تهران کم‌کم از یک معضل خارج شده و شکل یک بحران به خود گرفته است، آن‌هم بحرانی که آن‌قدر تکراری شده است که هر روز عادی‌تر جلوه می‌کند. کافی است به آمار مرکز پایش کیفیت هوای تهران نگاهی بیندازیم. از ابتدای سال جاری تهران فقط ۲۵ روز هوای پاک داشته است. هنوز نیمی از روزهای سرد سال و اوج وارونگی هوا باقی مانده و ۵۱ روز هوای تهران برای گروه‌های حساس نامناسب بوده است، چهار روز با کیفیت نامناسب برای همه‌ی گروه‌ها از سر گذرانده است. ۱۹۴ تعداد روزهایی است که تهران صرفاً هوای سالم داشته است.

آلودگی هوای تهران سالانه خسارتی ۲.۶میلیارددلاری بر جای می‌گذارد؛ به‌عبارتی مشخص‌تر، هزینه‌ی سالانه‌ی آلودگی هوا برای هر شهروند تهرانی ۳۰۰ دلار است. این رقم تقریباً با نیمی از ردیف بودجه‌ی عمران در سال ۱۳۹۹ برابری می‌کند

آلودگی هوای تهران، خسارتی ۲.۶میلیارددلاری

بد نیست آلودگی هوای تهران را با کمی آمار ملموس‌تر کنیم. براساس گزارش مدیرکل محیط‌زیست و توسعه‌ی پایدار شهر تهران، آلودگی هوای تهران سالانه خسارتی ۲.۶میلیارددلاری بر جای می‌گذارد؛ به‌عبارتی مشخص‌تر، هزینه‌ی سالانه‌ی آلودگی هوا برای هر شهروند تهرانی ۳۰۰ دلار است. این رقم تقریباً با نیمی از ردیف بودجه‌ی عمران در سال ۱۳۹۹ برابری می‌کند.

شاخص آلودگی هوا یا شاخص تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس

این روزها برای باز یا تعطیل‌بودن مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نباید به تقویم سر زد؛ شاخص آلودگی هوای پایتخت و شهرهای بزرگ کشور نشانگر باز یا تعطیل‌بودن مراکز آموزشی و دانشگاه‌هاست.

البته در این میان دانشگاه‌ها هم سهم نابرابری دارند. عموماً در هوای آلوده مهدکودک‌ها، دبستان‌ها و مقطع‌ متوسطه با هدف کاهش رفت‌وآمد و بار ترافیکی تعطیل می‌شود. در این میان به‌هم‌ریختن تقویم آموزشی کمترین هزینه‌ای است که این پیامد آلودگی هوا برای نظام آموزشی دارد.

دانشگاه هوا ندارد

قاعدتاً تعطیلی نهادهای مختلف، ازجمله مراکز آموزشی مختلف، راهکار مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا نیست. این اقدام تکراری در حالی انجام می‌شود که بر کم‌شدن آلودگی هوا هم تأثیر چندانی ندارد؛ شاید صرفاً اقدامی ناگزیر است که افراد کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرند. در همین حال دانشگاه هم از این امر مستثنا می‌شود؛ کمتر پیش می‌آید که دانشگاه‌ها تعطیل شوند.

این روزها دانشگاه و آموزش عالی نه‌ هوا دارد و نه کسی هوایش را دارد. در میان دودودمی که شهر را گرفته است و موقعیت جغرافیایی برج میلاد را صرفاً می‌توان حدس زد، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌ظاهر برقرار هستند تا دانشجویان و استادان همچنان در هوای آلوده سر کلاس‌های درس حاضر شوند. نکته اینجاست که اغلب افراد ترجیح می‌دهند در هوای آلود عطای دانشگاه را به لقایش ببخشند و کلاس درس دانشگاه‌ها هم تعطیل است.

آموزش آنلاین، راهکار پیش روی دانشگاه

آموزش آنلاین و برگزاری کلاس‌های آنلاین راهکاری جذاب برای دانشگاه‌هاست که با پیامدهای آلودگی‌ها مقابله کنند. کلاس آنلاین امکانات بسیاری ایجاد می‌کند و قطعاً یکی از مهم‌ترین آن‌ها حذف رفت‌وآمد و درنتیجه از یک طرف کاهش ترافیک و از طرف دیگر، کمترقرارگرفتن در معرض آلودگی است. برگزاری کلاس آنلاین، نه‌تنها چنین امکانی در اختیار ما قرار می‌دهد، در مقایسه با کلاس حضوری مزیت‌های بسیار دیگری هم دارد:

  • حذف رفت‌وآمد و کاهش ترافیک
  • صرفه‌جویی در زمان
  • کیفیت بالاتر آموزشی با رفع معایب کلاس حضوری
  • دسترسی آنلاین به مواد آموزشی موردنیاز برای کلاس
  • ویژگی دوطرفه‌بودن و تعاملی‌بودن

کافه‌تدریس، تجربه‌ای موفق از کلاس آنلاین

کافه‌تدریس، جامع‌ترین برگزارکننده‌ی کلاس آنلاین و وبینار در ایران، توانسته است در زمینه‌ی برگزاری کلاس‌های آنلاین دانشگاهی تجربه‌ای موفق رقم بزند. در طول سه سال گذشته کافه‌تدریس موفق شده است بیش از پنجاه‌هزار ساعت کلاس آنلاین را با بهترین استادهای ایران در دوازده رشته برگزار کند. بد نیست به این پنجاه‌هزار ساعت از منظر مقابله با آلودگی هوا نگاه کنیم؛ پنجاه‌هزار کلاس آنلاین ساعت به‌طور تقریبی یعنی:

  • ۲۵هزار کلاس آنلاین و کاملاً تعاملی؛
  • به‌صورت میانگین، آموزش ۷۵۰هزار نفر؛
  • حذف ۲۲۵۰ رفت‌وآمد و کاهش چشمگیر ترافیک.

شما می‌توانید همین رقم را با احتساب سوخت مصرفی و البته دیگر آلودگی‌های محیطی در نظر بگیرید و محاسبه کنید.

کلاس آنلاین خودتان را برگزار کنید

می‌توان گفت کافه‌تدریس تجربه‌ای موفق رقم زده است. شاید هنوز رقم‌زدن چنین تجربه‌ای برای مقاطع پیش از آموزش عالی دشوار باشد، اما کافه‌تدریس این کار را هم با برگزاری اولین دوره‌ی جامع آموزش المپیاد دانش‌آموزی رقم زده است. بااین‌همه و با وجود دشواری‌هایی که آموزش آنلاین و برگزاری کلاس آنلاین می‌تواند در مقاطع پیش از دانشگاه داشته باشد، می‌توان کلاس آنلاین را در بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اجرایی کرد.

برای آشنایی بیشتر با کافه‌تدریس و چندوچون برگزاری کلاس‌های آنلاین بد نیست به دوره‌ها و همچنین ویدئوهای ضبط‌شده از کلاس‌های آنلاین این مجموعه نگاهی بیندازید:

کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس