بهترین روش تست‌زنی برای کنکور چیست؟ شما چقدر با روش‌های تست‌زنی آشنایی دارید؟ به‌نظرتان هنگام زدن تست چه زمانی باید تست‌ها رفع‌اشکال کرد؟ در ادامه، ضمن توضیح انواع تست‌ها، بهترین روش تست‌زنی برای کنکور را برای‌تان شرح داده‌ایم.

تست‌زنی، اصل مهم مطالعه برای کنکور

نباید تست‌زنی را از مطالعه برای کنکور جدا کنید. تست‌زنی یکی از اصول مطالعه برای کنکور است. نکته‌ی مهم اینجاست که تست‌زنی انواعی دارد. هر یک از انواع تست‌زدن برای هدف خاصی انجام می‌شود. به‌همین نسبت، هر روش هم شرایط خودش را دارد. انواع تست‌زنی از این قرار است:

تست‌زنی برای مطالعه

شما هنگام مطالعه دو بار باید به‌سراغ تست‌ها بروید. اولین بار قبل از مطالعه‌ی هر مبحث جدید است. شما پیش از آنکه مطالعه را شروع کنید، باید به تست‌های آزمون‌های سال‌های قبل در آن درس و مبحث نگاهی بیندازید. قرار نیست در این مرحله تست‌ها را حل کنید، فقط باید با نوع تست‌ها آشنا شوید. این کار به شما کمک می‌کند به‌محض شروع‌کردن مطالعه بتوانید مطالب و نکات مهم را به‌راحتی تشخیص دهید. این کار تمرکز شما را بیشتر می‌کند.

بعد از مطالعه‌ی درس هم باید به‌سراغ تست‌ها بروید. هدف از این کار این است که با نکات تستی هر مبحث و درس آشنا شوید. در این مرحله قرار نیست توانایی خود را بیازمایید. هدف از تست‌زنی در اینجا فقط آموزشی است. بهترین روش تست‌زنی برای کنکور شامل این مرحله است. تست‌زنی در این زمان شرایط خودش را دارد. شما هیچ محدودیت زمانی ندارید و عجله‌ای هم در کار نیست. قرار نیست درصد‌گیری هم کنید. نکته‌ی مهم این است که باید با فاصله‌ی کم از مطالعه‌ی هر مبحث یا درس به‌سراغ تست‌های آن بروید.

تست‌زنی برای آزمون

در تست‌زنی برای آزمون شما قرار است توانایی خود را در پاسخ‌دهی به تست‌ها را بیازمایید. در این مرحله هم زمان اهمیت ندارد، اما درصدگیری تا حد زیادی مهم است. شما در پایان به‌صورت حدودی باید بدانید که چقدر از تست‌ها را جواب داده‌اید.

تست‌زنی از نوع جمع‌بندی

تست‌زنی از نوع جمع‌بندی اهداف دو مرحله‌ی قبلی را دربرمی‌گیرد. این مرحله را زمانی انجام می‌دهید که تمامی مباحث یک درس را تمام کرده و نکات را خوانده‌اید. در این زمان شما به‌سراغ تست‌زنی می‌روید که هم نکات تستی و خود تست‌های کنکور را جمع‌بندی کنید و هم خودتان را بیازمایید. کماکان زمان تست‌زنی اهمیت ندارد، اما درصدگیری مهم است. در این میان نکته‌ی مهم‌تر از زمان و درصدگیری، جمع‌بندی و رفع‌اشکال در تمامی مباحث هر درس است. شما در این مرحله باید تمامی اشکال‌ها و مباحثی را که در آن ضعیف‌اید بشناسید و رفع‌اشکال کنید.

تست‌زنی برای شبیه‌سازی

احتمالاً از عنوان تست‌زنی برای شبیه‌سازی حدس زده‌اید که در این مرحله قرار است چه اتفاقی بیفتد. شما باید تمامی شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید. پس هم زمان تست‌زنی مهم است، هم درصدگیری. جدای از این موارد، تمامی شرایط حاکم بر پیش از جلسه‌ی کنکور و پس از آن هم باید شبیه‌سازی شود.

برای این مرحله همان کارهایی را که قرار است روز آزمون کنکور انجام دهید، موبه‌مو انجام می‌دهید. شب قبل همان‌قدر استراحت می‌کنید، صبح به‌موقع بیدار می‌شوید، همان صبحانه و ناهار را می‌خورید و…. شما باید سعی کنید همان وضعیت آزمون را به‌صورت کامل شبیه‌سازی کنید.

برای آشنایی بیشتر با زمان تست‌زنی خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

زمان مناسب تست زنی بعد از مطالعه درس

روش‌های تست‌زنی برای مطالعه چیست؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، تست‌زنی برای کنکور بخشی از مطالعه است. درواقع یکی از اصول آن محسوب می‌شود. از آنجا که این اصل اهمیت بسیاری دارد، شما باید بدانید چطور این کار را انجام دهید.

پیش از این گفتیم که برای مطالعه‌ی هر مبحث باید ابتدا به تست‌های آزمون‌های سال‌های قبل نگاهی بیندازید. همچنین گفتیم که بعد از مطالعه‌ی هر مبحث یا درس، بلافاصله، باید به‌سراغ تست‌ها بروید. در زمان مطالعه برای کنکور مهم این است که شما بتوانید بیشترین تست را بزنید. این کار دو هدف دارد: آشنایی با تست‌ها و نکات؛ رفع‌اشکال.

دو روش کلی برای برای تست‌زنی برای مطالعه وجود دارد. در ادامه هر یک از دو روش را برای‌تان شرح داده‌ایم و گفته‌ایم بهترین روش از میان آن‌ها کدام است.

روش اول: فیدبک

روش فیدبک (Feedback) روشی است که اغلب داوطلبان کنکور در پیش می‌گیرند. همان‌طور که از نام آن می‌تواند حدس زد، هدف از روش فیدبک این است که شما بدانید چقدر می‌توانید تست‌ها را حل کنید و در کجاها ضعف دارید. در این روش معمولاً شروع به حل‌کردن تست‌های هر درس می‌کنید. پس از پایان به‌سراغ کلیدها و در صورت غلط‌زدن تست به‌سراغ پاسخ‌های تشریحی می‌روید. اینجاست که می‌توانید فیدبک بگیرید. درواقع شما با نقاط ضعف، نکاتی که آن‌ها را نمی‌دانستید و مباحثی که باید آن‌ها را بیشتر بخوانید آشنا می‌شوید.

روش دوم: واش‌بک

روش واش‌بک (Washback) برای بخش عمده‌ای از داوطلبان ناشناخته است. بسیاری هم که با آن آشنایی دارند گمان می‌کنند روش مؤثری نیست. آن‌ها، به‌اشتباه، این روش را وقت‌گیرتر از روش فیدبک می‌دانند. همه‌ی این عوامل دست به دست هم داده که این روش طرفداران کمتری داشته باشد؛ اما روش واش‌بک چگونه است؟

در روش فیدبک شما بعد از تمام‌شدن تست‌ها یا بخشی از آن‌ها به‌سراغ کلید و در صورت غلط‌زدن تست، به‌سراغ پاسخ‌نامه می‌رفتید و جواب را می‌دیدید. تفاوت اصلی روش واش‌بک با روش فیدبک در همین‌جاست.

در روش واش‌بک شما شروع به تست‌زدن می‌کنید، اما تست‌به‌تست باید رفع‌اشکال کنید. به‌این صورت که پس از خواندن تست، اگر راه‌حل را می‌دانستید، شروع به حل‌کردن می‌کنید تا به جواب برسید. در این حالت پس از انتخاب گزینه، باید به‌سراغ کلید بروید. اگر پاسخ شما درست بود، به‌سراغ تست بعدی می‌روید. اگر هم پاسخ‌تان اشتباه بود، به‌سراغ پاسخ‌نامه‌ی تشریحی می‌روید و نکات را یادداشت‌برداری می‌کنید و دوباره آن مبحث را مرور می‌کنید.

حال اگر پس از خواندن تست نتوانستید راه‌حل یا پاسخ را بفهمید، فوراً به‌سراغ پاسخ‌نامه می‌روید. پاسخ را می‌بینید، نکات را یادداشت‌برداری می‌کنید و آن مبحث را مرور می‌کنید.

شما می‌توانید مرور مباحثی را که در آن ضعف دارید به بعد از پایان تست‌زنی موکول کنید. نکته‌ی مهم در استفاده از روش واش‌بک این است که شما باید در کنار یادگیری نکات و فیدبک‌گیری، از تست‌ها الگوبرداری کنید. به‌این ترتیب شما می‌توانید تا روزی ۷۰ تست را به‌راحتی بخوانید.

بهترین روش تست‌زنی برای کنکور چیست؟

به‌نظرتان بهترین روش تست‌زنی برای کنکور چیست؟ شاید از لحن بخش قبلی حدس زده باشید که روش واش‌بک را به شما توصیه می‌کنیم. البته تا حدی درست حدس زده‌اید، اما نه کاملاً.

تأکید ما بر روش واش‌بک است، اما پیشنهاد ما تلفیقی از هر دو روش است. به‌این صورت که شما شروع به تست‌زنی می‌کنید. برای هر تست نهایتاً ۲۰ ثانیه فرصت دارید که راه‌حل را حدس بزنید. اگر در این مرحله توانستید دست‌به‌قلم شوید و شروع به حل تست کنید، تا آخر می‌روید. اگر نتوانستید، فوراً به‌سراغ پاسخ‌نامه می‌روید و مراحل تست‌زنی به‌روش واش‌بک را انجام می‌دهید.

این کار، علاوه بر اینکه شما را با نکات تستی و نقطه‌ضعف‌های‌تان آشنا می‌کند، کمک می‌کند بتوانید بیشتر و بیشتر تست بزنید. شما می‌توانید روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ تست را با استفاده از روش بزنید و نکات آن را یاد بگیرید.

آزمون آزمایشی، بهترین راه برای شبیه‌سازی

توصیه می‌کنیم شبیه‌سازی کنکور را از دوسه ماه مانده به آزمون شروع کنید. بهترین روش هم برای این کار شرکت در آزمون‌های آزمایشی است.

شما با شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌توانید تا حد بسیار زیادی شرایط کنکور را شبیه‌سازی کنید. علاوه‌براین، هر قدر آزمون‌های آزمایشی به زمان آزمون نزدیک‌تر می‌شود، امکانی برای سنجش بهتر خودتان دارید. چون در این مقطع افراد بیشتری در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند.

کافه‌تدریس به‌صورت منظم، هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین، آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کند. این آزمون‌ها برای همه‌ی رشته‌ها برگزار می‌شود. برای مشاهده و ثبت‌نام آزمون‌های آزمایشی روی این لینک کلیک کنید:

ثبت‌نام در آزمون آزمایشی

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • تفاوت روش‌های فیدبک و واش‌بک چیست؟
  • تست‌زنی برای مطالعه چه تفاوت‌هایی با تست‌زنی برای آزمون دارد؟
  • روش واش‌بک را شرح دهید؟