خلاصه نویسی حرفه ای کنکور کارشناسی ارشد از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای موفقیت در این مرحله از تحصیل است. قبل از مطالعه‌ی مطالب این پست پیشنهاد می‌شود مطلب «نکات مهم در خلاصه نویسی اصولی برای کنکور» را مطالعه کنید که با گام‌های ابتدایی خلاصه‌نویسی آشنا شوید. پیش از همه، فرض می‌کنیم همه می‌دانیم نباید در مرحله‌های ابتدایی مطالعه برای کنکور که در حال یادگیری هستیم خلاصه‌نویسی انجام دهیم.

حالا سؤال این است که بعد از یک دور کامل مطالعه کتاب‌ها، زمانی که می‌خواهیم برای خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد اقدام کنیم، باید چه گام‌هایی باید برداریم که بهترین و اثربخش‌ترین برگه‌های خلاصه‌نویسی تولید شود؟

مرحله صفر خلاصه نویسی حرفه ای کنکور کارشناسی ارشد

پیش از مطالعه‌ی مطالب جدید همه‌ی مطالب به نظر ما مهم هستند و تمایل داریم در برگه‌های جمع‌بندی‌مان وجود داشته باشند! این در حالی هست که بعد از مرور دوباره مطالب خیلی از آن‌ها برای ما به‌حدی روشن می‌شود که واقعاً آن‌ها را در حد پاسخ ۲*۲ واضح می‌دانیم و آن‌ها را نخواهیم نوشت؛ مثلاً داوطلبی که پنج سال یا بیشتر از ریاضی عمومی دور بوده است شاید در همان مرحله‌ی اول مطالعه‌ی فصول ابتدایی ساده‌ترین فرمول‌های مثلثات هم به نظرش مهم بیاید و بخواهد آن‌ها را بنویسد! درحالی‌که آن‌قدر این فرمول‌ها در فصول جلوتر تکرار می‌شود که قطعاً در دورهای بعدی آن‌ها را به‌عنوان نکته در نظر نخواهد گرفت. به‌این ترتیب، قرار نیست ساده‌ترین نکات در خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد بیاید.

مرحله‌ی ۱. های‌لایت‌کردن

قطعاً اولین گام برای شکل‌دادن دانش متبلور پیش از خلاصه‌نویسی نهایی، های‌لایت‌کردن مطالب مهم، فرمول‌ها، نکات و برجسته‌های دروس است. با این توضیح باید بدانیم که در مرحله‌ی اول یادگیری نباید چیز خاصی را در کتاب‌ها یا جزوه‌ها های‌لایت کنیم! از دور دوم شروع به برجسته‌کردن مطالب می‌کنیم؛ به‌این ترتیب که از ماژیک های‌لایتر یا ابرکشیدن دور مطالب یا حتی ساده‌تر از این‌ها، با خودکار یا مدادهای رنگی خط‌کشیدن زیر مطالب، به‌عنوان گام اول خلاصه‌نویسی اصولی استفاده می‌کنیم.

مرحله‌ی ۲. حاشیه‌نویسی

گام دوم در این مسیر از مرحله‌ی سوم مطالعه (مرور دوم) آغاز می‌شود. در این مرحله‌ی خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد لازم است یاد بگیریم تمامی نکات در یک صفحه‌ی خاص جزوه یا کتاب‌مان را در همان صفحه به‌صورت خلاصه و با ادبیات خودمان حاشیه‌نویسی کنیم. باید تمامی تلاش‌مان را بکنیم که همه‌ی نکاتی که حداقل به چشم ما مهم هستند در حاشیه‌ی آن صفحه جای بگیرند. اگر نتوانیم این کار را بکنیم، یعنی اگر نتوانیم همه‌ی مطالب آن صفحه را که احتمالاً حجم زیادی دارند به‌صورت خلاصه در حاشیه بنویسیم، هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که آماده‌ی نوشتن خلاصه‌ی حرفه‌ای باشیم و باید بیشتر مطالعه کنیم.

مرحله‌ی ۳. پرکردن برگه‌های پراکنده

از دور چهارم تا یک ماه مانده به امتحان، بعد از مطالعه‌ی هر فصل برای خلاصه‌کردن مطالبی که مرور کرده‌ایم روی برگه‌های چک‌نویس اقدام می‌کنیم؛ به‌این ترتیب، در حال تربیت‌شدن برای نوشتن خلاصه‌ای خوب هستیم. از میان خلاصه‌هایی که از هر فصل برمی‌داریم یک منتخب برای فصل انتخاب می‌کنیم تا در ماه آخر آن‌ را به‌روز کنیم و بهبودش بدهیم.

مرحله‌ی ۴. مرحله‌ی خلاصه‌نویسی اصلی

یک دفترچه‌ی سیمی لازم داریم. برای خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد حداقل خلاصه‌نویسی نهایی باید روی برگه‌های باشخصیت صورت گیرد! دیده می‌شود که روی دستمال کاغذی هم گاه خلاصه‌نویسی می‌شود! باید بتوان برگه‌های خلاصه‌نویسی را به‌صورت مرتب کنار هم ردیابی کرد. برگه‌ی منتخب گام سوم را شروع به اصلاح‌کردن می‌کنیم.

در برگه خلاصه‌نویسی باید چه مواردی دیده ‌‌شود؟

  • تصویری کلی از فصلی که مطالعه شد؛
  • زیرفصل‌های هر فصل به‌تفکیک؛
  • تیترهای فرعی فصل؛
  • روش‌های حل یا تکنیک‌های ویژه هر تیتر؛
  • نکات مرتبط با تیترها؛
  • نکاتی که لزوماً با تیتر مرتبط نیست، ولی به حل سؤال‌های مربوط به این بخش کمک خواهند کرد.

تذکر ۱. در خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد لازم نیست موارد غیرکاربردی آورده شود. باید تا حد ممکن موارد اصلی و مهم قرار بگیرند.

تذکر ۲. لزومی ندارد نکات و خلاصه‌های یک فصل حتماً در یک برگه جمع شود. این موضوع به حجم مطالب فصل بستگی دارد و ممکن است یک فصل خلاصه‌ای در حد چهار صفحه یا بیشتر داشته باشد.

نمونه‌ی خلاصه‌نویسی کنکور کارشناسی ارشد

نمونه‌ای از خلاصه نویسی کنکور کارشناسی ارشد دو فصل «حد، پیوستگی و مجانب» و «انتگرال و کاربردها» ریاضی ۱، مربوط به کلاس‌های نکته و تست و جمع‌بندی استاد شکرزاد در کافه تدریس، را می‌توانید برای درک بهتر از این لینک دانلود کنید:
دانلود نمونه خلاصه نویسی فصل «انتگرال»

نمونه خلاصه نویسی فصل”حد و پیوستگی و مجانب” :

خلاصه نویسی فصل حد، پیوستگی و مجانب

کافه تدریس برای خلاصه نویسی حرفه ای و جمع بندی دروس رشته ام بی ای کلاس‌های آنلاین نکته و تست خود را در ماه‌های نزدیک به کنکور برگزار می‌کند. در کلاس‌های نکته و تست تمامی مطالب مهم دروس بررسی می‌شوند و نکات مهم و تیپ سوالات مهم در کلاس بررسی می‌شوند. همچنین تمامی فصل‌های دروس خلاصه می‌شوند تا دانشجویان بتوانند ساختار خوبی از مطالب در ذهن خود شکل دهند. برای مشاهده توضیحات کلاس‌ نکته و تست ریاضی می‌توانید از لینک زیر استفاده نمایید.

کلاس نکته و تست و جمع بندی ریاضی استاد شکرزاد

هفت‌خوان

هفت‌خوان: مطالعه کن، نظر بده، جایزه بگیر!

هفت‌خوان مسابقه‌ی وبلاگی کافه‌تدریس است. شما با پاسخ به چند پرسش درباره‌ی مطلبی که همین حالا مطالعه کرده‌اید، فرصت شرکت در قرعه‌کشی جایزه نقدی و کلاس رایگان کافه‌تدریس را پیدا خواهید کرد.

جوایز هفت‌خوان

  • ۳۰۰,۰۰۰ تومان جایزه نقدی
  • ۵ کلاس رایگان ۳۰۰,۰۰۰ تومانی

پرسش‌های مسابقه

برای شرکت در هفت‌خوان کافه‌تدریس در کامنت همین مطلب به این پرسش‌ها پاسخ دهید:

  • مرحله‌های خلاصه‌نویسی چیست؟
  • در حاشیه‌نویسی برای خلاصه‌نویسی چه کاری انجام می‌دهیم؟
  • چرا در ابتدای شروع مطالعه نباید خلاصه‌نویسی کرد؟