آیا بلافاصله بعد از مطالعه هر درس تست بزنیم؟
آیا بهتر نیست تست زنی را چند روز بعد از مطالعه انجام دهیم؟

یکی از دغدغه های همیشگی داوطلبان آزمون‌های تستی و به تبع آن داوطلبان کنکور MBA این سوال است که زمان مناسب تست زدن چه زمانی است؟ آیا باید بعد از مطالعه یک مبحث تست زد؟ آیا پس از خواندن یک فصل باید تست زد؟ آیا پس از مرور هم باید تست کار کنم؟ در این مقاله به پاسخ دهی به این سوال مهم میپردازیم.

بهترین زمان برای تست زدن؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم، راه حل این است که باید بلافاصله بعد از مطالعه و مرور اقدام به تست‌زنی کنیم. حتی برای تمامی دروس محاسباتی، حتی حفظی و دروسی مانند زبان و جیمت هم باید بلافاصله تست زده شود.

در فرآیند یادگیری باید بدانیم یادگیری در سه فاز اتفاق می‌افتد. در فاز اول بعد از مطالعه یک موضوع برای اولین بار، پرونده موضوع در حافظه کوتاه‌مدت باز می‌گردد (چیزی شبیه اجرای یک برنامه روی RAM کامپیوتر). برای اینکه موضوع تفهیم شود لازم است با عمق بیشتری مطلب را مرور و تکرار کنیم (اینجا اهمیت مرور کردن به خوبی دیده می‌شود). سپس در آخرین فاز باید بدانیم که همانطور که برای یادگیری یک لغت زبان، بدون شک بهترین شیوه حفظ شدن، دیدن آن لغت در متن و مطلب خاصی (Context) است.

جهت یادگیری تمامی موضوعات مطالعه و انتقال آن مفاهیم به حافظه بلندمدت لازم است بلافاصله آن مباحث را در موقعیت‌های مختلف مانند تست هم ببینیم. پس باید اطمینان داشته باشیم که اگر درسی را مطالعه کردیم ولی اقدام به تست‌زنی نکردیم در واقع آن مفهوم در حافظه کوتاه مدت باقی مانده و در اولین فرصت از ذهن پاک می‌شود. برای تثبیت کردن مطالب بلافاصله تست‌زدن از مهم‌ترین اقدامات برای تنوع ایجاد کردن است.

یکی از مشکلات اصلی داوطلبان این است که درس را مطالعه می‌کنند و مبحث مورد نظرشان را یاد میگیرند. ولی زمانی که سراغ تست ها می‌روند تا یادگیری خود را بسنجند، نمیتوانند هیچ کدام از تست ها را حل کنند. دلیل این موضوع آن است که یادگیری این داوطلبان قفط در قالب مطالعه‌ی درس بوده است و در قالب تست و سوالات آموزشی، درس را یاد نگرفته اند.

هدف از تست زنی بعد از مطالعه، سنجیدن کامل یادگیری آن مبحث نیست. در واقع هدف از تست زنی تکمیل کردن آموزش است. بنابراین این باید به عنوان یک روش مطالعاتی درست مورد توجه قرار گیرد که بعد از مطالعه‌‌ی یک مبحث باید تست‌های آموزشی مرتبط با آن مبحث را حل کرد تا یادگیری آن مبحث تکمیل شود.

یک مثال کاربردی در مورد تست زنی

برای مثال در مطالعه برای کنکور ارشد رشته MBA وقتی شما مبحث حد و پیوستگی یا انتگرال را در درس ریاضی مطالعه می‌کنید، لازم است که با تست زنی از این مبحث و حل تعدادی تست آموزشی مطالعه خود را کامل کرده و این مبحث را به حافظه‌ی بلند مدت خود بسپارید. با توجه به این که در درسی مانند ریاضی فرمول‌های زیادی از جمله فرمول‌های مثلثاتی و انتگرالی… وجود دارد، یادگیری آن‌ها فقط با استفاده از تست زنی حین مطالعه و بعد از امکان پذیر خواهد بود.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تست زنی بلافاصله بعد از مطالعه دروس محاسباتی بسیار مهم تر و ضروری تر است. با توجه به این که در کنکور ارشد MBA درس ریاضی عمومی و درس جیمت، بخش مهم و تعیین کننده در رتبه شما خواهند داشت و این دروس بیشتر از جنس محاسباتی و تحلیلی هستند، لازم است تست های آموزشی بعد از مطالعه‌ی یک مبحث، با هدف تسلط روی مباحث و آشنایی با مدل های مختلف طرح تست از این بخش ها، حل شوند.

شاید در مقالات دیگری در مورد این موضوع با پاسخ‌هایی برخود کرده باشید که بیان می‌کنند تست زنی باید یک یا چند روز با مطالعه‌ی درس فاصله داشته باشید، این پاسخ‌ها از آن رو اشتباه هستند که یادگیری را جدای از تست حساب می‌کنند و این موضوع که زدن تست‌های آموزشی بعد از مطالعه نقش مهمی در یادگیری عمیق تر و درست مباحث دارد را در نظر نمی‌گیرند.

 

بیشتر بخوانید:

برنامه‌ریزی برای موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد رشته MBA