سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT پیش روی شماست. فرصت باقیمانده تا کنکور مهم‌ترین مقطع زمانی آمادگی برای کنکور است. در این برهه شما با کارهایی که انجام می‌دهید رتبه‌ی خود در آزمون کارشناسی‌ارشد را تعیین می‌کنید. برنامه‌ریزی تا زمان کنکور، مطالعاتی که انجام می‌دهید، خلاصه‌نویسی‌ و جمع‌بندی‌، تست‌زنی، تصویرسازی ذهنی و البته شبیه‌سازی جلسه‌ی آزمون کارهایی است که به‌صورت کلی انجام می‌دهید. وبینار سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT با هدف برنامه‌ریزی بهتر برای داوطلبان تا زمان کنکور برگزار شده است. استاد رامین رضوی در طول این وبینار سه‌ساعتی، درباره‌ی این سرفصل‌ها صحبت کرده‌اند: تشریح مرحله‌ی سوم مطالعاتی، جزئیات خلاصه‌نویسی اصولی، جمع‌بندی اصولی، برنامه‌ی عملیات برای تعطیلات نوروز و سه ماه آخر، پیشنهاد شیوه‌ی خاص مطالعاتی برای درس‌ها، پرسش‌وپاسخ. گزارش وبینار سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT پیش روی شماست.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT
  2. 2. نقطه‌ی تعادل را بر هم بزنید
  3. 3. رقابت جدی‌تر در ماه‌های نزدیک به کنکور
    1. 3.1. سه احتمال برای داوطلبان در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT
  4. 4. یادگیری عمیق را هدف قرار دهید
    1. 4.1. نظریه‌ی بلوم
    2. 4.2. نمودار Cone of Experience
  5. 5. جایگاه قرارگیری شما، تعیین‌کننده‌ی برنامه‌تان تا آزمون
  6. 6. چه درس‌هایی را می‌توان حذف کرد؟
    1. 6.1. حذف درس برای کسانی که درس‌ها را کامل کرده‌اند
    2. 6.2. حذف درس برای کسانی که میانه‌ی راه هستند
  7. 7. نکات مهم برای سه ماه طلایی تا کنکور
    1. 7.1. موفقیت در کنکور و رابطه‌ی خطی با زمان
    2. 7.2. اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا ببرید
    3. 7.3. آزمون آزمایشی بدهید و از آن فیدبک بگیرید
      1. 7.3.1. هنر و فن آزمون‌دادن را یاد بگیرید
      2. 7.3.2. پیمایش دفترچه‌ی آزمون را تمرین کنید
      3. 7.3.3. زمان‌بندی آزمون را تمرین کنید
      4. 7.3.4. آزمون اصلی را شبیه‌سازی کنید
      5. 7.3.5. بعد از آزمون حل اشکال کنید
    4. 7.4. بیشتر و بیشتر تست بزنید
      1. 7.4.1. تست‌زنی به‌روشی تلفیقی فیدبک و واش‌بک
      2. 7.4.2. تست‌ها را تک‌تک رفع‌اشکال کنید
      3. 7.4.3. ویدئوهای نکته و تست را همزمان با هر مبحث جلو بروید
      4. 7.4.4. چقدر تست بزنید؟
      5. 7.4.5. تست‌ها را کدبندی کنید
      6. 7.4.6. نکته و تست را جدی بگیرید
      7. 7.4.7. تست طبقه‌بندی، تا هفته‌ی اول عید
    5. 7.5. تصور کنید آزمون کنکور آخر همین هفته است
    6. 7.6. اینترنت و تلفن‌همراه را کنار بگذارید
    7. 7.7. فقط روی کنکور تمرکز کنید
    8. 7.8. انگیزش را فراموش نکنید
    9. 7.9. رفتارهای مخرب را کنار بگذارید
    10. 7.10. وسواس مطالعاتی را کنار بگذارید
    11. 7.11. روحیه‌تان را حفظ کنید
    12. 7.12. ۹۰ درصد مطالب را تا عید تمام کنید
    13. 7.13. کنکور را شبیه‌سازی کنید
    14. 7.14. استراحت‌تان را مدیریت کنید
    15. 7.15. تصویرسازی ذهنی انجام دهید
    16. 7.16. وابستگی به جزوه و کتاب را از بین ببرید
    17. 7.17. دیدن بعضی ویدئوها ضروری است
    18. 7.18. در خواندن جزوه و کتاب وسواس نداشته باشید
  8. 8. خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی
    1. 8.1. خلاصه‌نویسی
    2. 8.2. جمع‌بندی
  9. 9. سه ماه طلایی را چطور سپری کنید؟

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT

کنکور مهندسی کامپیوتر و IT به‌جرئت تخصصی‌ترین کنکور در میان کنکورهای مختلف است. گستردگی درس‌ها و همچنین تخصصی‌بودن آن برای هر گرایش آن را از آزمون کنکور دیگر رشته‌ها مجزا می‌کند. اغلب کنکورها درس‌های محدودی دارند. می‌توان برای اغلب کنکورها راهنمای کلی داد، اما درس‌های کنکور کامپیوتر و IT بسیار تخصصی است و باید برای هر فرد مشاوره‌ی تک‌به‌تک داد. دادن مشاوره به افرادی که در نیمه‌ی راه هستند یا تقریباً کار مطالعه برای کنکور را تمام کرده‌اند سخت‌تر می‌شود.

وبینار سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT قرار نیست به شما برنامه‌ی کلی بدهد. دلیل آن هم، جدای از تخصصی‌بودن کنکور، به این مطلب بازمی‌گردد که اگر سعی کنیم براساس اطلاعات ناقص درباره‌ی سیر مطالعاتی و تسلط شما مشاوره بدهیم، به ضرر شما در آزمون کنکور تمام خواهد شد. بنابراین در اینجا درباره‌ی نکات کاملاً عملیاتی صحبت می‌کنیم.

نکته‌ی مهم در زمان باقیمانده این است که باید تا جای ممکن آموخته‌های‌تان را مرور کنید که برای‌تان نهادینه شود. شما باید بتوانید به یادگیری عمیق‌تر برسید.

نقطه‌ی تعادل را بر هم بزنید

همه‌ی سیستم‌ها به رسیدن به نقطه‌ی تعادل و باقی‌ماندن در آن تمایل دارند. سیستم‌ها علاقه دارند به یک نقطه‌ی تعادل برسند و در مقابل تغییردادن آن مقاومت می‌کنند. دلیل آن هم این است که نقطه‌ی تعادل برای آن‌ها محیطی امن فراهم می‌کند. نکته‌ی مهم اینجاست که پیشرفت در این حالت برای افراد به‌صورت کاملاً خطی و به‌صورت کند است. اگر کسی می‌خواهد پیشرفتی اساسی انجام دهد، باید چالشی برای خودش ایجاد کند. اینجاست که باید به‌سمت نظریه‌ی آشوب حرکت کند.

نظریه‌ی آشوب می‌گوید که هر جهشی مستلزم ایجاد آشوب در آن نقطه‌ی تعادل است. انجام‌دادن این کار طبعاً فشار زیادی به فرد وارد می‌کند، اما جهش و پیشرفت را هم در زندگی او به دنبال دارد. اگر کسی می‌خواهد پیشرفت کند، باید با جداشدن از حاشیه‌ی امنی که در زندگی برای خودش ایجاد کرده است، آشوب ایجاد کند، به کاری پرفشار تن دهد و درنهایت نتیجه بگیرد و دوباره به نقطه‌ی تعادل برسد. افراد موفق در طول زندگی چهار یا پنج جهش را انجام می‌دهند.

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT همین به‌هم‌زدن نقطه‌ی تعادل و ایجاد آشوب است. این کار در زندگی شما جهشی بزرگ انجام می‌دهد. پیش از هر چیز این نکته را باید در نظر بگیرید و در وجودتان نهادینه کنید.

کسانی که در نیمه‌ی راه مطالعه یا در پایان آن هستند باید تلاش‌شان در این زمان را بیشتر کنند. کسانی‌ هم که در ابتدای راه هستند، اگر به‌صورت «پیوسته» و «حرفه‌ای» در زمان باقیمانده مطالعه کنند، می‌توانند رتبه‌ی بسیار خوبی کسب کنند.

رقابت جدی‌تر در ماه‌های نزدیک به کنکور

در سه ماه مانده به کنکور کارشناسی‌ارشد باید بیش از هر زمان کار کنید. رقابت در این برهه بیش از هر زمان شکل می‌گیرد و این امر می‌تواند کار را برای شما دشوار کند.

در مقطع فعلی بخشی عمده از داوطلبان به‌صورت جدی کار خودشان را شروع می‌کنند. این افراد اغلب دانشجو هستند. حالا بعد از فارغ‌شدن از امتحانات فرصت باقیمانده را با انرژی مضاعف برای آزمون کنکور می‌گذارند. حس عقب‌افتادن از برنامه‌ها و همین‌طور از دیگران هم در آن‌ها زیاد است و عملکرد آن‌ها را بالاتر می‌برد. بخشی از داوطلبان هم کارمند هستند که در این مقطع برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر تلاش خودشان را بیشتر می‌کنند.

کسانی که در نیمه‌ی راه مطالعه یا در پایان آن هستند باید تلاش‌شان در این زمان را بیشتر کنند. کسانی‌ هم که در ابتدای راه هستند، اگر به‌صورت «پیوسته» و «حرفه‌ای» در زمان باقیمانده مطالعه کنند، می‌توانند رتبه‌ی بسیار خوبی کسب کنند.

اگر فکر می‌کنید که عقب هستید، می‌توانید با تست‌زنی عقب‌بودن از برنامه‌تان را جبران کنید. خاطرتان باشد اگر فقط مطالعه کنید و تست نزنید، متضرر می‌شوید. تست‌زدن می‌تواند رتبه‌ی شما را جابه‌جا کند.

نکته‌ی مهم کم‌شدن تعداد داوطلبان در کنکور و البته کم‌شدن سطح رقابت است. شما در کنکور امسال این فرصت را دارید که با مطالعه‌ی پیوسته و حرفه‌ای در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT رتبه‌ی بسیار خوبی به دست آورید.

سه احتمال برای داوطلبان در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT

با توجه به آنچه گفتیم، در مقطع زمانی باقیمانده سه اتفاق ممکن است برای شما رخ بدهد:

  • پیشرفت افراد ضعیف: افراد ضعیف اگر پیوسته و حرفه‌ای درس بخوانند می‌توانند به‌صورت چشمگیر پیشرفت کنند؛
  • پس‌رفت افراد قوی؛
  • ایجاد رقبای جدید: افرادی که تازه مطالعه را شروع می‌کنند ظرفیت تبدیل‌شدن به رقبای جدید دارند.

در زمان باقیمانده این است که باید تا جای ممکن آموخته‌های‌تان را مرور کنید که برای‌تان نهادینه شود. شما باید بتوانید به یادگیری عمیق‌تر برسید.

یادگیری عمیق را هدف قرار دهید

پیش از هر چیز در فرصت باقیمانده باید یادگیری عمیق را هدف قرار دهید. شما هر قدر یادگیری عمیق‌تری داشته باشید، نتیجه‌ی بهتری در آزمون کنکور می‌گیرید. برای اینکه این نکته بیشتر در ذهن شما جای بگیرد، به‌صورت کوتاه به دو نظریه‌ی یادگیری اشاره می‌کنم. نظریه‌هایی که به آن‌ها اشاره می‌کنم نظریه‌ی بلوم و  نمودار Cone of Experience است.

نظریه‌ی بلوم

نظریه‌ی بلوم بیشتر نظریه‌ای درباره‌ی شناخت است. در اینجا من آن را درباره‌ی یادگیری به کار می‌برم. براساس این نظریه شما برای رسیدن به یادگیری عمیق باید شش سطح را طی کنید:

  • سطح اول: Membering یا حفظ‌کردن؛
  • سطح دوم: Understanding یا فهمیدن؛
  • سطح سوم: Apply یا کاربرد؛
  • سطح چهارم: Analyzing یا تحلیل؛
  • سطح پنجم: Evaluate یا ارزیابی؛
  • سطح ششم: Creative  یا ساخت.

براساس این سطح‌بندی، شما زمانی می‌توانید بیشترین یادگیری را داشته باشید که بتوانید خودتان تحلیل کنید، درس‌ها و مسائل را ارزیابی کنید و درنهایت بتوانید چیزی بسازید؛ مانند تدریس‌کردن.

نمودار Cone of Experience

این نمودار نیز همین موضوع را از نگاهی دیگر بیان می‌کند. براساس این نمودار ۱۰ درصد از یادگیری شما با خواندن حاصل می‌شود. وقتی مطلبی را می‌شنوید به ۲۰ درصد از یادگیری می‌رسید. تماشای مطلبی ۳۰ درصد یادگیری را به همراه دارد. هنگامی‌که در یک کار گروهی شرکت می‌کنید، مانند شرکت در نمایشگاه یا کارگاه و سمینار و غیره، شما می‌توانید به ۵۰ درصد یادگیری برسید. برای رسیدن به یادگیری ۷۰ درصد باید کار ورک‌شاپی و کارگاهی را خودتان اجرا کنید. ۹۰ درصد یادگیری زمانی است که شما بتوانید چیزی را ارزیابی کنید، تدریس کنید و به‌طور کلی بسازید.

براساس این نمودار، ۵۰ درصد یادگیری به‌صورت منفعل است. برای رسیدن به یادگیری بیشتر باید به‌صورت فعال یاد گرفت. این اتفاقی است که در کار ورک‌شاپ یا تدریس و غیره رخ می‌دهد.

بر همین اساس باید در زمان باقیمانده بیشترین یادگیری فعال را تجربه کنید. همه‌ی تفکر و برنامه‌ریزی شما هم باید به‌همین سمت باشد.

جایگاه قرارگیری شما، تعیین‌کننده‌ی برنامه‌تان تا آزمون

اینکه در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT چه کارهایی انجام دهید کاملاً به این بستگی دارد که در حال حاضر در چه جایگاهی قرار دارید:

  • جایگاه اول: کسانی‌که مطالعه‌ی درس‌ها و مطالب را تمام کرده‌اند؛
  • جایگاه دوم: افرادی که در نیمه‌ی راه مطالعه هستند؛
  • جایگاه سوم: افرادی که تازه می‌خواهند به‌صورت جدی مطالعه را شروع کنند.

کسانی را که در جایگاه اول قرار دارند می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. یک دسته کسانی هستند که به‌صورت کامل مطالعه را تمام کرده‌اند. دسته‌ی دوم هم کسانی هستند که تقریباً به پایان راه رسیده‌اند. دسته‌ی اول باید هر چه زودتر خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی را شروع کنند. دسته‌ی دوم هم باید تا دو تا سه هفته‌ی آینده مطالعه را تمام کنند و به‌سراغ خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی بروند.

اگر بدون آزمون‌های آزمایشی سر جلسه‌ی کنکور حاضر شوید، احتمالاً نمی‌توانید نتیجه‌ی خوبی بگیرید. قسمت عمده‌ای از این نتیجه‌نگرفتن به بلدنبودن زمان‌بندی در کنکور بازمی‌گردد و آزمون‌های آزمایشی فرصت خوبی است که این کار را تمرین کنید.

افرادی نیز که در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند دو دسته‌اند. ممکن است با آزمون‌های آزمایشی جلو رفته باشند یا خودشان مطالعه کرده باشند. توصیه‌ی کلی برای دسته‌ی اول این است که از ترس اینکه از آزمون آزمایشی عقب نیفتند، مضطرب نشوند. بهتر است همین حالا بروند سراغ مطالب آزمون بعدی. این افراد باید روی آزمون‌های پیش رو تمرکز کنند. اگر هم وقت اضافی آوردند، بازگردند و باقی مطالب را بخوانند. این افراد اگر بتوانند تا میانه‌های اسفند مطالعه را تمام کنند فوق‌العاده است. اگر هم این کار را تا پایان اسفند یا حتی هفته‌ی اول عید بکنند مشکلی نیست. اگر هم شما جزو افرادی هستید که با برنامه‌ی خودتان جلو رفته‌اید و به آزمون‌های آزمایشی کاری نداشته‌اید، سعی کنید تا هفته‌ی اول عید کار مطالعه را تمام کرده باشید.

چه درس‌هایی را می‌توان حذف کرد؟

اینکه داوطلبان چه درس‌هایی را حذف کنند کاملاً به مواردی مانند پایه‌ی دانش‌شان، رتبه‌ای که می‌خواهند به دست آورند و دانشگاهی که دوست دارند در آن درس بخوانند و البته زمانی بستگی دارد که می‌توانند درس بخوانند. به‌صورت کلی برای همه‌ی داوطلبان، به‌جز داوطلبان IT، توصیه می‌کنیم که زبان و ریاضیات را از همین حالا حذف کنند. دلیل این توصیه هم این است که ضریب این درس‌ها یک است. همچنین علاوه بر پایین‌بودن ضریب‌ها، مثلاً شما برای پاسخ‌دادن به سی تست ریاضی باید پنج درس را کاملاً بخوانید. بهتر است این زمان را روی درس‌های تخصصی سرمایه‌گذاری کنید.

  • داوطلبان گرایش معماری کامپیوتر می‌توانند علاوه بر زبان و ریاضی، نظریه و کامپایلر را هم حذف کنند. داوطلبان هوش‌مصنوعی نیز به‌همین ترتیب می‌توانند این دو درس را از برنامه‌ی خود کنار بگذارند.
  • داوطلبان گرایش نرم‌افزار می‌توانند علاوه بر زبان و ریاضی، شبکه و سیستم‌عامل را کنار بگذارند.
  •  کسانی که تازه می‌خواهند مطالعه را شروع کنند می‌توانند تعداد بیشتری از درس‌ها را کنار بگذارند. می‌توانند مثلاً فقط روی پنج درس سرمایه‌گذاری کنند. این تصمیم بسته به هر داوطلب متفاوت است. این کار می‌تواند رتبه‌ی بسیار خوبی در کنکور برای شما رقم بزند. همچنین می‌تواند برای شما ریسک هم داشته باشد. اگر شما پنج درس را در کنکور هفتاد درصد بزنید، تقریباً می‌توانید در هر دانشگاهی که دوست دارید درس بخوانید.
  • با حذف بعضی درس‌ها می‌توانید تا آخر اسفند مطالعه را تمام کنید. به‌صورت کلی، حذف درس باید هوشمندانه باشد. این کار بسته به گرایش و برای هر فرد متفاوت است.

در روش تست‌زنی تلفیقی فیدبک و واش‌بک شما فقط سی تا چهل ثانیه برای حل تست وقت می‌گذارید. اگر توانستید دست‌به‌قلم شوید و آن را حل کنید، این کار را انجام می‌دهید. اگر نتوانستید این کار را بکنید، فوراً به‌سراغ کلید و پاسخ تشریحی می‌روید.

حذف درس برای کسانی که درس‌ها را کامل کرده‌اند

به افرادی که همه‌ی درس‌ها را تمام کرده‌اند توصیه می‌کنیم که منهای زبان و ریاضی هیچ درسی را کنار نگذارند. به‌جای حذف درس، این افراد باید روی بعضی از درس‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً برای هوش‌مصنوعی تمرینات راسل را حل کنند یا تمرین‌های نظریه را هر هفته حل کنند. در گرایش معماری این افراد باید در درس‌هایی مانند کامپیوتر منطقی و معماری و سیستم و هوش‌مصنوعی عمیق شوند. برای گرایش نرم‌افزار باید بیشتر روی نظریه و سیستم‌عامل و هوش‌مصنوعی و پایگاه داده و کامپایلر کار کنند.

اگر می‌خواهید در کنکور IT شرکت کنید و درس‌ها را تمام کرده‌اید، باید درس‌های ضریب چهار را به‌صورت عمیق بخوانید. باید درس‌های الگوریتم و گسسته و شبکه و مهندسی نرم‌افزار را به‌صورت عمیق بخوانید.

حذف درس برای کسانی که میانه‌ی راه هستند

کسانی که در میانه‌ی راه هستند می‌توانند بعضی از درس‌ها را حذف کنند. طبعاً درس‌های حذف‌شدنی برای هر گرایش متفاوت است. برای کسانی که در میانه‌ی راه هستند توصیه می‌کنیم که دو درس تخصصی را حذف کنند که البته این توصیه بسیار کلی است. این کار به میزان اعتمادبه‌نفس شما هم بستگی دارد.

داوطلبان IT که در نیمه‌ی راه هستند می‌توانند دو تا سه درس را حذف کنند؛ مثل هوش و سیستم‌عامل و ریاضیات گسسته. این دسته از داوطلبان باید توجه کنند که نباید زبان را حذف کنند. باید زبان را به‌صورت Test-base بخوانند.

نکات مهم برای سه ماه طلایی تا کنکور

موفقیت در کنکور و رابطه‌ی خطی با زمان

موفقیت شما در کنکور کارشناسی‌ارشد با میزان زمانی که در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT می‌گذارید رابطه‌ی خطی دارد. باید در زمان باقیمانده هدف‌گذاری‌تان بسیار واقع‌بینانه باشد. شما باید با زمانی که در اختیار دارید و کنکور و امکانات و داشته‌های‌تان بسیار واقع‌گرایانه برخورد کنید. اگر این کار نکنید،َ اضطراب مخرب به‌سراغ شما می‌آید.

اعتمادبه‌نفس‌تان را بالا ببرید

افراد موفق اعتمادبه‌نفس بالا دارند. اعتمادبه‌نفس را می‌توان به‌صورت کاذب یا واقعی بالا برد. اعتمادبه‌نفس‌تان را باید به‌صورت واقعی بالا ببرید. اعتمادبه‌نفس کاذب مخرب است. بهترین راه برای بالابردن اعتمادبه‌نفس این است که این ویژگی در شما نمود عینی داشته باشد. آزمون‌های آزمایشی ابزار بسیار خوبی است که نمود عینی اعتمادبه‌نفس را در شما افزایش می‌دهد.

برای اطلاع از آزمون‌های آزمایشی و ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی پیش رو روی این لینک کلیک کنید:

آزمون‌های آزمایشی حضوری و آنلاین در کل کشور

آزمون آزمایشی بدهید و از آن فیدبک بگیرید

دست‌کم در سه آزمون آزمایشی باقیمانده شرکت کنید. هنگام شرکت در آزمون‌های آزمایشی این موارد را در نظر بگیرید:

هنر و فن آزمون‌دادن را یاد بگیرید

 باید با تکنیک‌های مختلف آشنا شوید و آن‌ها را در آزمون آزمایشی اجرا کنید. تکنیک‌های دایره و ضربدر و مربع و غیره را در آزمون‌های آزمایشی تمرین کنید.

پیمایش دفترچه‌ی آزمون را تمرین کنید

باید در آزمون‌های آزمایشی پیمایش دفترچه‌ی آزمون را تمرین کنید. باید بدانید از کدام درس شروع کنید و به کجا برسید. اینکه از کدام درس شروع کنید که اضطراب شما کاهش پیدا کند نقش مهمی در موفقیت شما دارد.

زمان‌بندی آزمون را تمرین کنید

اگر بدون آزمون‌های آزمایشی سر جلسه‌ی کنکور حاضر شوید، احتمالاً نمی‌توانید نتیجه‌ی خوبی بگیرید. قسمت عمده‌ای از این نتیجه‌نگرفتن به بلدنبودن زمان‌بندی در کنکور بازمی‌گردد و آزمون‌های آزمایشی فرصت خوبی است که این کار را تمرین کنید.

آزمون اصلی را شبیه‌سازی کنید

باید بتوانید شرایط کنکور را در آزمون‌های آزمایشی شبیه‌سازی کنید. همان لباسی که می‌پوشید، همان میزان استراحت قبل از آزمون اصلی، تغذیه‌ای که سر جلسه دارید و همه‌ی موارد باید بتوانید شبیه‌سازی کنید.

بعد از آزمون حل اشکال کنید

آزمون آزمایشی زمانی کاراست که از آن فیدبک بگیرید. باید بعد از هر آزمون حل اشکال کنید. آزمون به شما نشان می‌دهد در کدام قسمت‌ها ضعیف هستید و باید روی کدام بخش‌ها بیشتر تمرکز کنید.

بیشتر و بیشتر تست بزنید

در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT هر قدر جلوتر می‌روید باید زمان بیشتری به تست‌زدن اختصاص دهید. هر قدر بیشتر تست بزنید، نتیجه‌ی بهتری کسب می‌کنید. فرقی نمی‌کند در کجای راه قرار دارید؛ در این مقطع تا کنکور تست‌زدن را شروع کنید و تست‌های بیشتری بزنید. برای تست‌زدن این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

تست‌زنی به‌روشی تلفیقی فیدبک و واش‌بک

دو روش عمده برای تست‌زنی وجود دارد؛ روش فیدبک و روش واش‌بک. شما در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT این دو روش را تلفیق کنید. در روش فیدبک شما اول سعی می‌کنید تست را حل کنید و بعد سراغ کلید می‌روید و آن را بررسی می‌کنید. این روش وقت زیادی از شما می‌گیرد. شما، بستگی به جایگاهی که قرار دارید، باید روزی ۱۵ تا ۵۰ تست بزنید. برای این کار باید بروید سراغ تلفیق روش‌های فیدبک و واش‌بک. در روش تست‌زنی تلفیقی فیدبک و واش‌بک شما فقط سی تا چهل ثانیه برای حل تست وقت می‌گذارید. اگر توانستید دست‌به‌قلم شوید و آن را حل کنید، این کار را انجام می‌دهید. اگر نتوانستید این کار را بکنید، فوراً به‌سراغ کلید و پاسخ تشریحی می‌روید. شما باید بتوانید پاسخ‌های تست‌های مختلف را در این مرحله کدبندی و الگوبرداری کنید.

تست‌ها را تک‌تک رفع‌اشکال کنید

در مرحله‌ی یادگیری نباید تست‌ها را یک‌مرتبه و یکجا رفع‌اشکال کنید. باید تست‌ها را یکی‌یکی و تک‌تک رفع‌اشکال کنید. تست را می‌زنید و بعد رفع‌اشکال می‌کند و بعد به‌سراغ تست بعدی می‌روید. این کار را می‌توانید سه تست یک بار انجام دهید، اما رفع‌اشکال شما از سه تست سه تست بیشتر نشود. اگر بخواهید تست‌ها را یکجا رفع‌اشکال کنید، نه‌تنها به خاطرتان نمی‌ماند که اشکال کجا بود، خلاقیت حل‌مسئله را هم از دست می‌دهید.

ویدئوهای نکته و تست را همزمان با هر مبحث جلو بروید

ویدئوهای نکته و تست باید همزمان با هر مبحث دیده شوند. یادتان باشد که شصت درصد یادگیری با تست‌زدن اتفاق می‌افتد. به‌این صورت، شما به‌صورت حرفه‌ای درس‌ها را مرور می‌کنید. برای تماشای ویدئوهای نکته و تست، بعد از دیدن تست فیلم را متوقف می‌کنید. اگر توانستید به آن پاسخ دهید، جلو می‌روید. اگر نتوانستید پاسخ دهید، جواب را نگاه می‌کنید. اگر آسان بود، از آن عبور می‌کنید. اگر جواب دشوار بود، پس از دیدن پاسخ، فیلم را متوقف می‌کنید و سعی می‌کنید خودتان دوباره به آن پاسخ دهید. یادتان باشد اگر نتوانید چیزی را به‌صورت یکپارچه و یکباره روی کاغذ بنویسید، هنوز آن را یاد نگرفته‌اید.

چقدر تست بزنید؟

در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT بسیار زیاد تست بزنید. در این مقطع ابتدا باید از تست‌های طبقه‌بندی شروع کنید. اگر مطالعه را تمام کرده‌اید، سعی کنید هفتاد تا صد تست در روز بزنید. اگر میانه‌ی راه هستید، سی تا پنجاه تست بزنید. اگر هم ابتدای راه هستید، روزی پانزده تا سی تست بزنید.

تست‌ها را کدبندی کنید

هنگام تست‌زدن آن‌ها را با های‌لایت‌های رنگی مختلف، برحسب دشواری و اهمیت، رنگ‌بندی کنید. همین‌طور کنار آن‌ها می‌توانید علامت‌گذاری کنید. این کار در دوره‌ی جمع‌بندی به شما بسیار کمک می‌کند.

نکته و تست را جدی بگیرید

باید روی ویدئوهای نکته و تست سرمایه‌گذاری کنید. نکته و تست‌های سال قبل بسیار کامل است. چون عوض‌شدن زمان کنکور سال گذشته زمان خوبی برای این کار به ما داد. نکته و تست‌های امسال نیز هیچ تست تکراری نخواهد داشت.

تست طبقه‌بندی، تا هفته‌ی اول عید

تا هفته‌ی اول عید تست‌های طبقه‌بندی بزنید. بعد از آن به‌سراغ تست‌های جامع بروید.

پیش از مطالعه‌ی هر مبحث یک بار تست‌ها را نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند نکات مهم را بدانید. به‌این ترتیب، هنگام مطالعه نکات غیرمهم را رد می‌کنید. همچنین هنگام برخورد به نکات مهم روی آن‌ها دقیق‌تر می‌شوید.

تصور کنید آزمون کنکور آخر همین هفته است

از حالا سعی کنید هر روز فکر کنید آزمون‌تان آخر همین هفته است. این کار به شما کمک می‌کند که کارایی خود را بالاتر ببرید. اضطرابی که ممکن است با این نگاه به شما دست دهد، اصلاً مخرب نیست. برنامه‌ریزی و کارایی شما را بیشتر می‌کند.

اینترنت و تلفن‌همراه را کنار بگذارید

اینترنت و تلفن‌همراه را به‌صورت جدی کنار بگذارید. سرگرم‌شدن و وقت‌تلف‌کردن با اینترنت و تلفن‌همراه بیش از هر چیز دیگر می‌تواند در این مقطع به شما ضربه بزند. سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT زمانی معنا پیدا می‌کند که بتوانید از وقت‌تان بیشترین استفاده را ببرید.

فقط روی کنکور تمرکز کنید

شما نمی‌توانید همزمان روی چند چیز تمرکز کنید. الان باید تمرکزتان را فقط روی کنکور بگذارید. نه‌تنها باید روی یک کار تمرکز کنید، باید بتوانید تنوع را در این مقطع به صفر برسانید. توجه به ساعت‌های زیستی در این مقطع بسیار مهم است. باید همه‌چیزتان ثابت باشد و کمترین تنوع را داشته باشد. برای تنظیم ساعت زیستی این مطلب را بخوانید:

ساعت زیستی بدن چیست؟

انگیزش را فراموش نکنید

در زمان باقیمانده سعی کنید روزانه انگیزه‌ی خود را بالا نگه دارید. پیاده‌روی صبحگاهی به‌مدت نیم‌ساعت به شما بسیار کمک می‌کند که افکارتان را منسجم کنید و انگیزه‌ی خود را بازیابید. می‌توانید قبل از شروع مطالعه روزانه، بعد از صرف صبحانه، یکی‌دو موسیقی انگیزشی گوش کنید. این کار به شما بسیار کمک می‌کند.

رفتارهای مخرب را کنار بگذارید

هر رفتار مخرب، از ناله‌کردن و خسته‌شدن و مأیوس‌شدن و غیره، بسیار به شما ضرر می‌زند. هر یک روزی که در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT زمان از دست دهید، پنج تا پانزده نفر از شما جلو می‌زنند.

وسواس مطالعاتی را کنار بگذارید

بعضی از داوطلبان به وسواس مطالعاتی دچارند. فارغ از این، بعضی از درس‌ها هم ظرفیت گیرافتادن در این وسواس مطالعاتی را دارند. پیش از مطالعه‌ی هر مبحث یک بار تست‌ها را نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند نکات مهم را بدانید. به‌این ترتیب، هنگام مطالعه نکات غیرمهم را رد می‌کنید. همچنین هنگام برخورد به نکات مهم روی آن‌ها دقیق‌تر می‌شوید. قبل از شروع به خواندن مباحث جدید، یک بار سؤال‌های کنکور سراسری را نگاه کنید.

روحیه‌تان را حفظ کنید

حفظ روحیه یکی از کارهای بسیار مهمی است که باید در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT انجام دهید. گاهی تست‌زدن و آزمون‌های آزمایشی می‌تواند روحیه‌ی شما را تضیعف کند. باید حواس‌تان باشد که اگر پیوسته و حرفه‌ای درس بخوانید، می‌توانید موفق شوید. لازمه‌ی این کار این است که خاطرتان باشد که این برهه یک پروژه است که باید تا آخر آن روحیه‌تان را حفظ کنید.

۹۰ درصد مطالب را تا عید تمام کنید

اگر بتوانید ۹۰ درصد مطالب را تا تعطیلات عید تمام کنید، می‌توانید نتیجه‌ی خوبی بگیرید. ۱۰ تا پانزده درصد زمان بعد از عید را می‌توانید به نخوانده‌ها اختصاص دهید. باقی زمان را هم باید مطالب را مرور کنید و تست بزنید. در دو هفته‌ی مانده به آزمون نباید هیچ مطلب جدید بخوانید.

کنکور را شبیه‌سازی کنید

از دو هفته مانده به آزمون شبیه‌سازی را شروع کنید. همان‌طور که قبلاً توضیح دادیم، شما باید تمامی شرایط آزمون را شبیه‌سازی کنید و با آن کاملاً آشنا باشید.

استراحت‌تان را مدیریت کنید

زمان استراحت شما باید کاملاً مفید باشد. در هنگام استراحت فقط استراحت کنید. می‌توانید یک ساعت یا چهل‌وپنج دقیقه مطالعه کنید و یک ربع ساعت فقط استراحت کنید. در این یک ربع دراز بکشید یا بخوابید و هیچ کار دیگری نکنید.

تصویرسازی ذهنی انجام دهید

حتماً روزی یک ساعت تصویرسازی ذهنی انجام دهید. اگر مثلاً ۹ ساعت مطالعه می‌کنید، اختصاص‌دادن یک ساعت برای این کار به شما کمک می‌کند آموخته‌های‌تان را تثبیت کنید. این کار کمک می‌کند مطالب در حافظه‌ی بلندمدت شما قرار گیرد.

سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT همین به‌هم‌زدن نقطه‌ی تعادل و ایجاد آشوب است. این کار در زندگی شما جهشی بزرگ انجام می‌دهد.

وابستگی به جزوه و کتاب را از بین ببرید

شما باید به‌مروز زمان وابستگی به جزوه و کتاب را از بین ببرید. باید بتوانید بیش‌ازپیش مطالب را بنویسید. این کار موفقیت شما را تضمین می‌کند. شما باید با زیادنوشتن این توان را به دست بیاورید که مطلبی را بی‌وقفه و یکجا بنویسید. هفته‌ای یک خودکار تمام کنید. همین‌طور باید در سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT پنج دفتر صد برگ پر کنید. این کار مستقیماً بر اعتمادبه‌نفس شما تأثیر می‌گذارد. همچنین کمک می‌کند یادگیری شما عمیق‌تر شود. شما نمود عینی کار خود را با چیز ساده‌ای مانند خودکارهای تمام‌شده و دفترهای پرشده می‌بینید.

دیدن بعضی ویدئوها ضروری است

بعضی از درس‌ها منبع درسی خوبی ندارند. همچنین ضریب بالایی هم دارند. برای این درس‌ها حتماً باید به‌سراغ ویدئوها بروید. تماشای ویدئوی نکته و تست این درس‌ها ضروری است. درس‌هایی مانند شبکه و هوش‌مصنوعی و معماری و منطقی از این جنس است.

در خواندن جزوه و کتاب وسواس نداشته باشید

وسواس برای جزوه و کتاب نداشته باشید. بیشتر روی تست‌زنی تمرکز کنید. وسواس زیاد روی جزوه و کتاب به تست‌زنی شما ضربه می‌زند.

خلاصه‌های‌تان را بازهم خلاصه کنید. خلاصه‌نویسی، در عین کامل‌بودن، باید کوتاه هم باشد. خلاصه‌های شما باید استخوان‌بندی هر مبحث را در بر بگیرد. خلاصه‌نویسی پنجاه صفحه کتاب باید نهایتاً چیزی حدود سه یا چهار صفحه شود.

خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی

خلاصه‌نویسی

خلاصه‌نویسی مانند شمشیر دولبه است. خلاصه‌نویسی خوب و حرفه‌ای می‌تواند عامل موفقیت شما باشد. خلاصه‌نویسی بد هم می‌تواند برای شما فاجعه به بار بیاورد. بسیاری از افراد مستعد به‌دلیل خلاصه‌نویسی بد در کنکور کارشناسی‌ارشد شکست خورده‌اند. برای خلاصه‌نویسی این کارها را انجام دهید:

  • دور اول خلاصه‌نویسی نکنید

در دور اول همه‌چیز ممکن است به‌چشم شما نکته‌ای مهم باشد. در دورهای بعدی که درس را مرور می‌کنید، بسیاری از نکات برای شما بسیار روشن و واضح خواهد بود. شما به‌صورت خودکار آن‌ها را بلد هستید. در دور اول نهایتاً زیر بعضی از نکاتی که برای‌تان مهم است با مداد کمرنگ خط بکشید.

  • در دور دوم نکات را های‌لایت کنید

نکات را بسته به اهمیت‌شان و با ترتیبی که خودتان می‌دانید در دور دوم مطالعه های‌لایت کنید. در این مرحله می‌توانید در صورت امکان نکات را حاشیه‌نویسی هم بکنید. همچنین می‌توانید حاشیه‌نویسی را در مرحله‌ای جداگانه انجام دهید. شما در حاشیه‌نویسی باید بتوانید مبحثی را در دو یا سه سطر گوشه‌ی صفحه‌ی کتاب یا جزوه بنویسید.

  • در دور سوم خلاصه‌نویسی کنید

بعد از اینکه توانستید حاشیه‌نویسی را انجام دهید، باید بروید سراغ خلاصه‌نویسی. خلاصه‌های شما باید واقعاً خلاصه باشد. می‌توانید بعد از انجام‌دادن این کار یک بار دیگر خلاصه‌های‌تان را مرور کنید و به آن‌ها ساختار بدهید. خلاصه‌های‌تان را بازهم خلاصه کنید. خلاصه‌نویسی، در عین کامل‌بودن، باید کوتاه هم باشد. خلاصه‌های شما باید استخوان‌بندی هر مبحث را در بر بگیرد. خلاصه‌نویسی پنجاه صفحه کتاب باید نهایتاً چیزی حدود سه یا چهار صفحه شود. خلاصه‌نویسی جزوه طبعاً از این مقدار باید کمتر شود.

برای اینکه با خلاصه‌نویسی حرفه‌ای بیشتر آشنا شوید، این مطلب را بخوانید:

خلاصه نویسی حرفه‌ای چه شرایطی دارد؟

باید در زمان باقیمانده هدف‌گذاری‌تان بسیار واقع‌بینانه باشد. شما باید با زمانی که در اختیار دارید و کنکور و امکانات و داشته‌های‌تان بسیار واقع‌گرایانه برخورد کنید. اگر این کار نکنید،َ اضطراب مخرب به‌سراغ شما می‌آید.

جمع‌بندی

جمع‌بندی بر پایه‌ی خلاصه‌نویسی انجام می‌شود. درواقع خروجی خلاصه‌نویسی ورودی جمع‌بندی است. این کار باید به‌صورت کاملاً حرفه‌ای انجام شود. جمع‌بندی به شما کمک می‌کند شما عمیق‌ترین سطح یادگیری را تجربه کنید. دو نوع جمع‌بندی را می‌توان انجام داد. جمع‌بندی بعد از هر فصل و تست‌های آن و جمع‌بندی بعد از هر درس.

برای جمع‌بندی این کارها را انجام دهید:

  • ساختار کلی و کلان هر فصل را گوشه‌ای از برگه‌ی آچهار بنویسید؛
  • ساختار تیترها، سرفصل‌ها، روش‌ها، نکات کلی و مهم، روش‌های کلی حل مسئله را بنویسید؛
  • نکات جزئی و خاص را بنویسید؛
  • مسائل هر درس و مبحث را دسته‌بندی کنید.

برای آشنایی بیشتر با خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی مطالعه‌ی این مطلب را هم پیشنهاد می‌کنیم:

نکات مهم خلاصه نویسی برای کنکور

سه ماه طلایی را چطور سپری کنید؟

علاوه بر گزارش وبینار که تا به اینجا مطالعه کردید، می‌توانید فایل ضبط‌شده‌ی وبینار سه ماه طلایی تا کنکور کامپیوتر و IT را نیز به‌صورت کامل ببینید. فایل ضبط‌شده جزئیات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد که سه ماه طلایی را چطور سپری کنید. برای تماشای فایل ضبط‌شده‌ی وبینار سه ماه طلایی روی این لینک کلیک کنید:

وبینار سه ماه طلایی تا کنکور ارشد ۹۹ ویژه رشته مهندسی کامپیوتر و IT