شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش آموزی ۱۳۹۹ چیست؟ کدام دانش‌آموزان می‌توانند در المپیاد دانش‌آموزی شرکت کنند؟ برای موفقیت در المپیاد علمی دانش‌آموزی ۱۳۹۹ چه کارهایی باید انجام داد؟ کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو چه کمکی به موفقیت در المپیاد می‌کند؟ در ادامه‌ی این مطلب به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

المپیاد دانش‌آموزی چیست؟

المپیاد دانش‌آموزی گسترده‌ترین و جذاب‌ترین رقابت علمی در میان دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال است. این رقابت‌ها زیرمجموعه‌ی المپیادهای علمی ایران محسوب می‌شود هر سال در میان نزدیک به صدهزار دانش‌آموز پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌شود. در پایان این رقابت‌ها و پس از انتخاب نفرات برتر و توزیع مدال‌ها، تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی ایران معرفی می‌شود و اعضای آن برای شرکت در المپیادهای جهانی اعزام می‌شوند.

المپیاد دانش‌آموزی در ایران در ۹ رشته‌ی ریاضی، شیمی، نجوم، جغرافیا، ادبیات، فیزیک، زیست‌شناسی، کامپیوتر و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی برگزار می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با المپیاد دانش‌آموزی می‌توانید این مطلب را هم نگاه کنید:

المپیادهای دانش‌آموزی چیست و چه شرایطی دارد؟

المپیاد دانش‌آموزی چه مراحلی دارد؟

المپیاد دانش‌آموزی در پنج مرحله برگزار می‌شود تا اعضای تیم ملی المپیاد دانش‌آموزی شناخته و برای اعزام به مسابقات جهانی مهیا شوند:

مرحله‌ی اول

مرحله‌ی اول بهمن‌ماه هر سال برگزار می‌شود. پرسش‌های این مرحله به‌صورت تستی چهارگزینه‌ای است. شرکت‌کنندگان در المپیاد برای قبولی در این مرحله تقریباً به سه ماه مطالعه‌ی برنامه‌ریزی‌شده نیاز دارند. نتایج قبول‌شدگان در این مرحله در دهه‌ی سوم اسفند اعلام می‌شود.

مرحله‌ی دوم

این مرحله در اردیبهشت هر سال برگزار می‌شود. پرسش‌های این مرحله از آزمون به‌صورت تستی چهارگزینه‌ای و پاسخ‌کوتاه و پاسخ تشریحی است. از این مرحله چهل نفر به مرحله‌ی سوم راه می‌یابند. کسانی‌که این مرحله را با موفقیت می‌گذرانند شانس دریافت یکی از مدال‌های طلا، نقره یا برنز را خواهند داشت. نتایج این مرحله از المپیاد دانش‌آموزی خردادماه هر سال اعلام می‌شود.

مرحله‌ی سوم

در تابستان هر سال پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی دوم به‌مدت دو ماه به باشگاه دانش‌پژوهان جوان دعوت می‌شوند. در طول این دوره‌ی دوماهه پذیرفته‌شدگان زیر نظر استادان دانشگاه و مدرسان برتر کشور آموزش می‌بینند. در پایان دوره براساس نمره‌های کسب‌شده، هشت تا هجده نفر از افراد مدال طلا می‌گیرند و باقی افراد مدال‌های نقره و برنز را دریافت می‌کنند. درصورتی‌که دانش‌آموزان در این دوره ضعیف ظاهر شوند یا نتوانند به‌صورت کامل در این دوره شرکت کنند به آنان لوح تقدیر داده می‌شود. نتایج این دوره در شهریور هر سال اعلام می‌شود.

مرحله‌ی چهارم

در پاییز و زمستان هر سال دارندگان مدال طلا دوره‌های آموزشی مفصلی را می‌گذرانند تا برای المپیادهای جهانی حاضر شوند. پس از آزمون‌های پیاپی اعضای تیم ملی المپیادهای دانش‌آموزی ایران انتخاب می‌شود. نتایج این مرحله اردیبهشت سال بعد اعلام می‌شود.

مرحله‌ی پنجم

اعضای تیم ملی المپیادهای دانش‌آموزی ایران تابستان هر سال به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند. این مسابقات در طی چند روز برگزار می‌شود و بعد از گذر از چند آزمون می‌توانند به یکی از مدال‌های طلا، نقره یا برنز دست یابند یا دیپلم افتخار کسب کنند.

برای آشنایی بیشتر با المپیاد دانش‌آموزی این مطلب را بخوانید:

پرسش‌‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش آموزی ۱۳۹۹

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش آموزی ۱۳۹۹ با شرایط شرکت در المپیادهای سال‌های قبل تفاوت چندانی ندارد. در ادامه شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی را از به‌صورت مفصل بررسی می‌کنیم؛ از کدام رشته می‌توان در کدام المپیاد شرکت کرد؟ برای شرکت در المپیاد باید چه معدل و نمره‌هایی داشت؟

از کدام رشته می‌توان در کدام المپیاد شرکت کرد؟

هر یک از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای می‌توانند در این المپیادها شرکت کنند:

  • رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک: دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک می‌توانند در المپیادهای ادبی، ریاضی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم شرکت کنند.
  • رشته‌ی تجربی: دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی می‌توانند در المپیادهای ادبی و شیمی و زیست‌شناسی شرکت کنند.
  • رشته‌ی انسانی: دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی می‌توانند در المپیادهای ادبی و جغرافیا شرکت کنند.
  • رشته‌ی فنی‌وحرفه‌ای: دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای که در رشته‌ی کامپیوتر تحصیل می‌کنند می‌توانند در در المپیاد کامپیوتر شرکت کنند.

برای شرکت در هر المپیاد چه نمرات و معدلی لازم است؟

برای شرکت در المپیاد‌های دانش‌آموزی معدل اهمیت ندارد، اما براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، هر یک از دانش‌آموزان باید حد خاصی از نمرات را در بعضی از درس‌ها به دست آورند. نمره‌های لازم به‌تفکیک هر المپیاد از این قرار است:

المپیاد ریاضی

در سال دهم رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک نمره‌ی درس ریاضی (۱) نباید کمتر از چهارده باشد؛ در سال یازدهم رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک معدل درس‌های ریاضی (۲) و هندسه‌ی (۱) نباید کمتر از چهارده باشد.

المپیاد شیمی

در سال دهم علوم تجربی و ریاضی‌وفیزیک نمره‌ی شیمی (۱) و آزمایشگاه نباید کمتر از شانزده باشد؛ نمره‌ی ریاضی (۱) نباید کمتر از چهارده و نمره‌ی فیزیک (۱) و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده باشد. در سال یازدهم رشته‌های ریاضی‌وفیزیک و تجربی معدل درس‌های شیمی (۱) و آزمایشگاه شیمی (۲) نباید کمتر از دوازده باشد، معدل درس‌های ریاضی (۱) و (۲) نباید کمتر از چهارده و آزمایشگاه فیزیک و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده باشد.

المپیاد فیزیک

در سال یازدهم ریاضی‌وفیزیک معدل درس‌های فیزیک (۱) و آزمایشگاه فیزیک (۲) و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده و معدل درس‌های ریاضی (۱) و (۲) نباید کمتر از پانزده باشد.

المپیاد کامپیوتر

در سال دهم رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک نمره‌ی درس ریاضی (۱) نباید کمتر از چهارده باشد. در سال دوم رشته‌ی کامپیوتر شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش نمره‌ی درس ریاضی (۱) نباید کمتر از چهارده باشد. در سال یازدهم رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک معدل درس‌های ریاضی (۱) و (۲) نباید کمتر از چهارده باشد. همین‌طور در سال سوم رشته‌ی کامپیوتر شاخه‌ی فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش معدل درس‌های ریاضی (۱) و (۲) نباید کمتر از چهارده باشد.

المپیاد زیست‌شناسی

در سال دهم رشته‌ی تجربی نمره‌ی درس علوم زیستی و بهداشت نباید کمتر از پانزده باشد. در سال یازدهم تجربی معدل درس‌های علوم زیستی و بهداشت و زیست‌شناسی و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده باشد.

المپیاد ادبی

در سال یازدهم رشته‌های ادبیات و علوم‌انسانی و علوم و معارف اسلامی معدل درس‌های زبان فارسی (۲) و ادبیات (۲) نباید کمرت از پانزده باشد. در سال یازدهم رشته‌های ریاضی‌وفیزیک و علوم تجربی معدل درس‌های ادبیات (۲) و زبان فارسی (۲) نباید کمتر از هفده باشد.

المپیاد نجوم و اختر فیزیک

در سال دهم رشته‌ی ریاضی‌فیزیک نمره‌ی درس فیزیک (۱) و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده باشد. نمره‌ی درس ریاضی (۱) هم نباید کمتر از چهارده باشد. در سال یازدهم رشته‌ی ریاضی‌وفیزیک نمره‌ی درس‌های فیزیک (۱) و آزمایشگاه و فیزیک (۲) و آزمایشگاه نباید کمتر از پانزده باشد. نمره‌ی درس‌های ریاضی (۱) و (۲) هم نباید کمتر چهارده باشد.

برای اطلاع از شرایط شرکت در المپیاد علمی داشن آموزی ۱۳۹۹ همچنین می‌توانید این مطلب را بخوانید:

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش‌آموزی

المپیادی‌شو، جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی

المپیادی‌شو کلاس‌های آنلاین جامع المپیاد دانش‌آموزی است. بهترین استادان المپیاد دانش‌آموزی ایران در این کلاس‌های آنلاین تدریس می‌کنند و برای هر المپیاد برنامه‌ریزی مشخصی را ارائه می‌کنند.

یکی از دغدغه‌های همیشگی دانش‌آموزان و مدارس و همین‌طور والدین برای شرکت در المپیاد فاصله‌ی آموزشی میان مدارس خوب در تهران و دیگر شهرهای بزرگ با دیگر مدارس سطح کشور بوده است. المپیادی‌شو با استفاده از بستر کلاس آنلاین این فاصله را از بین برده است؛ به‌این ترتیب همه‌ی دانش‌آموزان در هر جای ایران می‌توانند به بهترین استادان المپیاد و جامع‌ترین برنامه‌ریزی تحصیلی برای آزمون المپیاد دسترسی داشته باشند.

همچنین مدارس سراسر کشور هم می‌توانند بدون هیچ دغدغه و البته هزینه‌ی زیاد زمینه‌ی آموزش المپیاد را برای دانش‌آموزان خود فراهم کنند.

اگر شما هم شرایط شرکت در المپیاد علمی دانش آموزی ۱۳۹۹ را دارید یا دانش‌آموزان‌تان از این شرایط برخوردارند، کافی است روی این لینک کلیک کنید تا با شرایط شرکت در کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو آشنا شوید و بتوانید با مشاوران تخصصی المپیاد دانش‌آموزی مشورت کنید:

کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو