سه ماه طلایی تا کنکور مهم‌ترین مقطع زمانی برای رسیدن به رتبه‌ی دلخواه‌تان است. این سه ماه می‌تواند یکی از مهم‌ترین برهه‌های زندگی شما باشد. احتمالاً شما برای رسیدن به کارشناسی‌ارشد چشم‌اندازی ترسیم کرده و با برنامه‌ریزی تا به اینجا پیش آمده‌اید. قطعاً می‌دانید در سه ماه پیش رو چه کارهایی را باید انجام دهید. ما در اینجا از نبایدهایی گفته‌ایم که در این مقطع زمانی رسیدن شما به نتیجه‌ی دلخواه را غیرممکن می‌کند. در سه ماه طلایی تا کنکور این هفت اشتباه را مرتکب نشوید!

۱. اهمیت‌ندادن به خواب!

احتمالاً کم نیستند کسانی که این «نباید» را دوست دارند. شاید فکر کنید رتبه‌ی تک‌رقمی ارزش سه ماه کم‌خوابی را دارد، اما درست برای رسیدن به همین هدف، در این سه ماه باید به خواب‌تان اهمیت بدهید. خواب مفید در یادگیری مطالب و تمرکز نقش بسیار مهمی دارد. زمانی‌که خواب کافی نداشته باشید، نمی‌توانید در زمان مطالعه تمرکز لازم را به دست آورید. درنتیجه، مطالب را هم به‌درستی یاد نمی‌گیرید.
گاهی این سوءبرداشت هست که افزایش زمان مطالعه یعنی کم‌کردن زمان استراحت و خواب. کم‌خوابی می‌تواند برای شما درزمینه‌ی دسته‌بندی‌کردن و به‌خاطر‌سپردن مطالب مشکل ایجاد کند.

بسیاری از محققان بر این باورند که کمبود خواب یادگیری را کاهش می‌دهد. مشاهدات کلی هم نشان می‌دهد خواب کافی در روز در یادگیری و بهبود کارکرد حافظه در به‌خاطرسپاری بسیار مهم است.

به‌طور متوسط زمان خواب هفت تا هشت ساعت برای استراحت مغز و یادگیری در زمان کنکور ضروری است.

تاثیر خواب بر یادگیری را جدی بگیرید!

۲. دوری‌نکردن از «ت»های مخرب!

در سه ماه طلایی تا کنکور باید چند «ت» را کنار بگذارید. «ت»های مخرب تلفن، تلگرام، تلویزیون و تفریح بی‌حد است. البته در حالت کلی همه‌ی این‌ها لازم است. بااین‌همه در ماه‌های طلایی و مخصوصاً ماه آخر تلاش کنید از هر بار فکری جدید جلوگیری کنید.

برای مثال، در شرایطی که کشور به‌شدت پیچیده شده بود. هر روز هم از مشکلات و اتفاقات مختلف اخباری جدید پخش می‌شد. اگر قرار بود به این موضوعات توجه کنید، قطعاً بخشی از ذهن‌تان را درگیر می‌کرد و تمرکزتان از فضای درس و کنکور دور می‌شد.

در بلندمدت این موضوعات مهم هستند، ولی الان بسیار مهم است که با دوری از «ت»های مخرب، خود را در فضای کنکور نگه دارید. پس فقط در موارد ضروری به‌سراغ آن‌ها بروید.

البته برای قسمت تفریح بهتر است برنامه‌ریزی کنید که از درس‌خواندن خسته نشوید. مثلاً هفته‌ای یک فیلم‌سینمایی (نه سریال) ببینید یا یک جلسه تمرین سنگین داشته باشید.

۳. حل‌نکردن تست‌های جامع!

حل تست‌های جامع از کارهایی است که باید در سه ماه طلایی و به‌طور مفید در ماه پایانی انجام دهید. باید به این نکته توجه کنید که تا قبل از ماه آخر تست‌های طبقه‌بندی‌شده را حل کنید و تمرکز خود را روی تسلط روی مباحث مختلف درس بگذارید.

بسیاری از داوطلبان خیلی‌زود به‌سراغ این مرحله می‌روند. به‌همین دلیل، آن‌ها موضوع‌ها و فصل‌های مختلف را خیلی دقیق بررسی نمی‌کنند. با این روند تسلط کافی روی مطالب شکل نمی‌گیرد. دانشجویی که چند ماه تست جامع کار کند ممکن است از درس زده شود و بهره‌وری او در روزهای پایانی کم شود.

سه ماه طلایی
سه ماه طلایی

اشتباه دیگر خیلی دیر واردشدن به این مرحله است. اگر دانشجویان تست جامع حل نکنند، نمی‌توانند در جلسه‌ی کنکور مطالب را در کنار هم به‌درستی تشخیص دهند. اگر تست‌های جامع را به‌قدر کافی قبل از کنکور نزده باشید، ممکن است در جلسه‌ی آزمون زمان را از دست بدهید و مضطرب شوید. برای کنکور کارشناسی‌ارشد که اوایل اردیبهشت شروع می‌شود تقریباً از ایام تعطیلات نوروز باید مرحله‌ی حل تست‌های جامع را شروع کنید. برای مثال، باید برای درس ریاضی عمومی۱و۲ سؤالات را بدون طبقه‌بندی حل کنید که برای کنکور اصلی آماده باشید.

قانون مهم یادگیری در اینجا صادق است: ۸۰ درصد مطالب به‌صورت صددرصد از یادگیری ۱۰۰ درصد مطالب به‌صورت هشتاددرصدی بهتر است

۴. توجه‌نکردن به زمان در حل تست!

از نکات دیگری که درمورد کنکور MBA وجود دارد حل تست‌های زمان‌دار است. باید به این نکته توجه کنید که با توجه به فرایند اصولی مطالعه، در ماه‌های ابتدایی به حل تست‌ها به‌صورت زمان‌دار نیازی نیست. هدف اصلی از تست‌زدن کسب مهارت و یادگیری مطالب، در کنار تسلط، است. در مراحل ابتدایی مطالعه حتی تا پنج دقیقه برای یک تست می‌توان وقت گذاشت، ولی در سه ماه طلایی باید یاد بگیرید تست‌ها را در زمان مشخص حل کنید و روی سرعت خود نیز کار کنید.

در ماه‌ آخر مانده به کنکور دانشجویان باید برای هر تست همان مقدار زمان را اختصاص دهند که در کنکور فرصت دارند.

قانون مهم یادگیری در اینجا صادق است: ۸۰ درصد مطالب به‌صورت صددرصد از یادگیری ۱۰۰ درصد مطالب به‌صورت هشتاددرصدی بهتر است.

۵. مطالعه‌ی مطالب جدید در ماه آخر!

عموماً داوطلبان کنکور تلاش می‌کنند تا روزهای آخر هم مطالب جدید یاد بگیرند. به‌ویژه داوطلبانی این اشتباه را انجام می‌دهند که دیرتر مطالعه را شروع کرده‌اند. این موضوع تا حدی طبیعی است، ولی باید توجه کنید که یکی از مهم‌ترین مراحل مطالعه‌ی کنکور مرور و جمع‌بندی است. اگر قرار باشد بتوانید از مطالب خوانده‌شده در کنکور استفاده کنید و سؤالات را حل کنید، باید به این مرحله توجه کنید.

قانون مهم یادگیری در اینجا صادق است: ۸۰ درصد مطالب به‌صورت صددرصد از یادگیری ۱۰۰ درصد مطالب به‌صورت هشتاددرصدی بهتر است.

یعنی شما بهتر است مطالب را مرور و جمع‌بندی کنید تا در ذهن‌تان ساختار بگیرند تا اینکه مطالب جدید را به‌صورت سطحی مطالعه کنید.

خلاصه نویسی حرفه ای چه شرایطی دارد؟

۶. آزمون‌وخطاکردن!

داوطلبان سعی می‌کنند در دوران کنکور آزمون‌وخطا کنند. مثلاً تغییر مکان مطالعه از خانه به کتابخانه یا تغییر مشاور یا تغییر ساعت مطالعه یا تغییر منابع ازجمله آزمون‌وخطاهایی است که انجام می‌دهند. این آزمون‌وخطاها برای ماه‌های ابتدایی است، نه سه ماه طلایی. دانشجویان باید توجه کنند که در ماه‌های آخر تعادل خود را در مطالعه حفظ کنند. تغییر در شیوه‌ی مطالعه یا ساعت آن یا هر چیز دیگری به زمان نیاز دارد و به افت در ماه‌های آخر می‌انجامد.

۷. ارتباط با افرادی که حس ناامیدی را منتقل می‌‌کنند!

در اطراف همه‌ی ما افرادی وجود دارند که نه‌تنها به ما در رسیدن به اهداف‌مان کمکی نمی‌کنند، ناامیدمان می‌کنند. به‌طور کلی، سعی کنید با افرادی در ارتباط باشید که به شما انرژی مثبت می‌دهند و امیدواری را در شما ایجاد می‌کنند.
اگر دوستانی دارید که حس می‌کنید ممکن است در شما انرژی منفی ایجاد کنند، به‌صورت موقت دوری کنید.

برای رسیدن رتبه‌ی دلخواه‌تان این مطلب را هم بخوانید:

جامع ترین تحلیل کنکور رشته ام بی ای با بررسی کارنامه‌های mba98

 

دپارتمان مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس

سوالات متداول

برای شروع مطالعه کنکور چه زمانی مناسب است؟

بهترین زمان شروع به خصوص برای افرادی که دانشگاه می روند یا شاغل هستند از تابستان است. افرادی که درسشان به اتمام رسیده و مشغول به کار نیستند از پاییز نیز می‌توانند مطالعه را شروع کنند. موارد استثنایی هم وجود دارند که با پایه خوب توانسته‌اند با ۳ ماه مطالعه رتبه خوبی کسب کنند.

از چه زمانی خلاصه‌نویسی کنیم؟

شما در شروع ۳ ماه تا کنکور نیازی به خلاصه نویسی ندارید و در زمانی که تست برای تثبیت مطالب می زنید نباید خلاصه‌نویسی کنید. در انتهای کار و فاز سوم که ۱ تا ۲ ماه به کنکور خواهد بود می‌توانید خلاصه‌نویسی را در برنامه خود بگنجانید.

از چه زمانی تست زمان‌دار بزنیم؟

تست زماندار برای ۱۰ روز تا یک هفته به کنکور است. شما تا قبل آن نیاز نیست هر درس را در زمانی که برای آن در نطر گرفته‌اید بزنید. اما زدن تست جامع بدون زمان را از یک ماه به کنکور می‌توانید شروع کنید.

تا چه زمانی لغت جدید بخوانیم؟

تنها تا یک ماه مانده به کنکور لغت جدید را وارد برنامه خود کنید. ماه آخر را تنها به مرور لغاتی که خوانده‌اید اختصاص دهید.