گرایش مالی MBA را شاید بتوان به عنوان پر طرفدارترین گرایش این رشته معرفی کرد. بخش مهمی از کار مدیریت در یک سازمان مربوط به مدیریت حجم پول و میزان اعتبار آن سازمان است. در گرایش مالی رشته MBA به مدیریت این سرمایه و اعتبار پرداخته می‌شود. در مصاحبه‌ای که با دکتر ایمان حاجی‌زاده از اساتید برجسته دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف صورت گرفته است، در مورد گرایش مالی MBA، فضای‌کاری،فرصت‌های شغلی و دیگر جنبه‌های این گرایش صحبت‌ می‌کنیم.

در ادامه خلاصه‌ای از مصاحبه با دکتر حاجی‌زاده را به همراه فایل صوتی مصاحبه تقدیم شما می‌کنیم.

 ادامه تحصیل در گرایش مالی MBA به چه صورت است و چه زیرگرایش‌هایی دارد؟

حوزه مدیریت مالی به چند قسمت تقسیم می‌شود که یکی از این حوزه‌ها، حوزه مدیریت مالی بنگاه‌ها “Corporate Finance” می‌باشد که به بررسی مسائل مالی در درون یک سازمان و یا یک بنگاه‌ می‌پردازد. حوزه دیگر “Capital Market” است که حوزه‌های بیرون سازمان و بازار سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرند. حال این موضوعات خود به موضوعات ریزتر تقسیم‌ می‌شوند که برای ادامه تحصیل و یا برای کار می‌توان در این حوزه‌ها فعالیت کرد.

در مورد حوزه اول برای مثال اگر شما بعد از فارغ‌التحصیلی از گرایش مالی MBA، به عنوان مدیرمالی یک شرکت استخدام شوید باید تمام مسائل مالی شرکت را مورد بررسی قرار دهید و جریان Debt(سرمایه از محل قرض) و Equity( سرمایه از محل سهام) موجود در شرکت را زیرنظر داشته باشید. همچنین جریان‌های پولی ورودی و خروجی شرکت و یا مسائل سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها مستقیما به مدیرمالی مربوط می‌شود که در درون یک سازمان اتفاق می‌افتد.

در مورد حوزه دوم که به بازار سرمایه مربوط می‌شود، بایستی به سیستم عملکردی بورس،بانک‌ها، موسسات سرمایه‌گذاری و یا اعتباری تسلط داشته باشید و در گرایش مالی MBA این موضوعات مورد بررسی قرار می‌گیرند. این موضوعات هرکدام بسیار گسترده و برای کار و ادامه تحصیل بسیار جذاب هستند.

معرفی گرایش مالی MBA در مصاحیه با دکتر حاجی زاده
دکتر حاجی زاده استادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف

چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی برای ورود به گرایش مالی MBA و حوزه مدیریت مالی لازم است؟

یکی از اصلی‌ترین توانایی‌های لازم برای ورود به حوزه مالی داشتن دانش بالای ریاضی می‌باشد. مباحث ریاضی کاربرد بسیار زیادی در حوزه‌های مالی دارد. به طور خاص برای ادامه تحصیل در این حوزه، داشتن دانش‌ بالا در زمینه ریاضی بسیار ضروری است. داشتن دانش اقتصاد در این حوزه نقش مهمی ایفا می‌کند. بسیاری از اصول و تئوری‌های مدیریت مالی مربوط به اقتصاد می‌شود.

توانایی‌های عمومی مدیریت نیز در این زمینه لازم است. در این گرایش ما به دنبال تربیت یک مدیرمالی هستیم که هم دارای مهارت‌های مالی باشد و هم دانش مدیریتی قوی داشته‌باشد. پس علاقه و مطالعه موضوعات مدیریتی در این حوزه اهمیت دارد.

یکی از اصلی‌ترین توانایی‌های لازم برای ورود به حوزه مالی داشتن دانش بالای ریاضی می‌باشد. مباحث ریاضی کاربرد بسیار زیادی در حوزه‌های مالی دارد. به طور خاص برای ادامه تحصیل در این حوزه، داشتن دانش‌ بالا در زمینه ریاضی ضروری است.

شرح وظایف مدیرمالی در یک شرکت چیست و چه فعالیت‌هایی انجام ‌می‌دهد؟

در زمینه Corporate Finance یک قسمت از فعالیت‌های مدیرمالی تفسیرکردن گزارش‌های حسابداری است. در واقع بررسی صورت‌های حسابداری و استفاده از این صورت‌ها برای ایجاد برنامه اجرایی در زمینه‌مالی. در کنار این موضوع یک سری تصمیم‌ها وجود دارد که مستقیما توسط مدیرمالی گزفته می‌شود. مثلا اینکه سرمایه شرکت از کجا تامین شود و از کجا وام بگیریم که در نهایت به نفع شرکت تمام شود. در واقع به طورکلی طراحی ساختار مالی شرکت و برنامه‌ریزی آینده مالی بر اساس استراتژی‌های کلان سازمان وظیفه مدیریت مالی است.

برای مثال شرکت تصمیم به وارد شدن به یک بازار جدید دارد و یا می‌خواهد یک محصول جدید را وارد بازار کند. در تمام این موضوعات مدیرمالی نقش بسیار مهم و تاثیرگذار دارد و فرق آن با حسابداری در این است که حسابداری در واقع گزارشی از فعالیت‌های شرکت را در گذشته ارائه می‌کند و هیچ تفسیر و تصمیم‌گیری در این مورد ندارد.

فرصت‌های شغلی در حوزه بازار سرمایه برای فارغ التحصیلان گرایش مالی MBA چگونه است؟

در حوزه کاری بازار سرمایه، موسسات مختلف مالی که در خارج از شرکت‌ها وجود دارند. بانک‌ها، موسسات اعتباری، بورس، بیمه‌ها حوزه‌های اصلی فعالیت در زمینه مالی هستند. برای‌ مثال شما فقط در زمینه بورس می‌توانید در قسمت‌های مختلفی فعالیت داشته باشید. از خرید و فروش سهام و اوراق و تحقیقات شرکت‌ها تا سیاست‌گذاری در سازمان بورس همه می‌توانند موقعیت‌های شغلی مربوط به مدیریت‌مالی می‌باشند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که در ایران فرصت‌های شغلی و پیشرفت در حوزه مالی بسیار زیاد است و چون در این حوزه هنوز با دنیا فاصله داریم برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند جای کار و پیشرفت بسیاری وجود دارد.

گرایش مالی MBA چه تاثیری در استارت‌آپ‌ها دارد؟

یکی از مسائل بسیار مهم در زمینه استارت‌آپ‌ها داشتن دانش‌مالی می‌باشد. برای داشتن یک استارت‌آپ‌ موفق به‌جز داشتن تیم و ایده‌ی خوب، باید مباحث مالی را بسیار با اهمیت تلقی کرد و این نکته را در نظر گرفت که در دوره‌های ابتدایی شکل‌گیری یک استارت‌آپ مسائل مالی بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد و افراد باید یاد بگیرند که درست در مورد این مسائل فکر کنند.

از نگاه‌ دیگر زمانی که قصد جذب سرمایه را داشته باشید، دانش حوزه مالی باعث می‌شود که شرکت خود را به بهترین شکل ارائه دهید چون موضوعات مالی برای سرمایه‌گذار بسیار با اهمیت می‌باشد.

در ایران فرصت‌های شغلی و پیشرفت در حوزه مالی بسیار زیاد است و چون در این حوزه هنوز با دنیا فاصله داریم برای افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند جای کار و پیشرفت بسیاری وجود دارد.

دروس تخصصی گرایش مالی رشته MBA چه دروسی هستند؟

یکی از دروس پایه‌ای این گرایش درس مدیریت مالی بنگاه‌ها “Corporate Finance” می‌باشد که پایه‌ی حوزه‌ی مالی می‌باشد. دروس دیگر در این گرایش درس “موسسات‌مالی” و “سرمایه‌گذاری” می‌باشند که برای ورود به بازارهای مالی لازم است گذرانده شوند. از دروس دیگر این گرایش مهندسی‌مالی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستند.

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به حوزه مالی دارید؟

با توجه به جدید بودن این حوزه مخصوصا در ایران به علاقه‌مندان این رشته توصیه می‌کنم ابتدا دانش ریاضی خود را تقویت کنند و در ادامه ورود به این حوزه به صورت عمیق به موضوعات توجه کنند و تلاش کنند به صورت علمی این حوزه را یاد بگیرند. نگاه کلی به موضوعات مختلف این رشته و عمیق نشدن یکی از مشکلات اصلی حوزه مالی در ایران است و توصیه‌ی اصلی بنده وارد شدن به یک موضوع و مطالعه و تحقیق عمیق درباره آن است.

فایل صوتی مصاحبه را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید:

مصاحبه با دکتر حاجی زاده در مورد گرایش مالی MBA

معرفی گرایش‌های دیگر رشته MBA در وبلاگ کافه تدریس:

گرایش بازاریابی MBA را بشناسید

گرایش مدیریت استراتژی MBA را بشناسید

سوالات متداول

تا چه رتبه‌ای می‌توان در دانشگاه‌های برتر تهران در رشته MBA قبول شد؟

تا حدود رتبه ۱۰۰ می‌توان در دانشگاه‌های برتر مانند شریف، تهران و امیرکبیر در شهر تهران قبول شد.

گرایش‌های مختلف رشته مدیریت کسب‌وکار چقدر باهم متفاوتند؟

گرایش‌های MBA دروس مشترک زیادی دارند. در حقیقت گرایش‌های MBA در 12 واحد از 48 واحد درسی باهم تفاوت دارند.

از کجا متوجه شویم بهترین حالت پاسخ به سوالات برای ما چیست؟

شما باید سبک‌ها و ترتیب‌های مختلف را در آزمون‌های آزمایشی تست کنید تا بهترین خود را بتوانید پیدا کنید. نحوه پیمایش دفترچه را در مطالب دیگر مطالعه کنید.

با رشته MBA مي‌توان اپلاي کرد؟

بله شما مي‌توانيد با اين رشته براي دکتري DBA یا مدیریت يا به صورت کاري اپلاي کنيد.