۷ عادت رتبه برترها را در ادامه این مطلب توضیح داده‌ایم. این عادت‌ها مجموعه کارهایی است که به‌صورت میانگین اغلب رتبه‌های برتر چند سال اخیر کنکور کارشناسی‌ارشد در انجام‌دادن‌شان با هم اشتراک داشته‌اند. قاعدتاً هیچ دستور کلی و چوب جادویی وجود ندارد. به‌جز استفاده از قدرت عادت هم هیچ رازی هم در میان نیست. این ۷ مورد کارهایی است که شما می‌توانید برای موفقیت در رسیدن به هر هدفی از آن استفاده کنید.

۷ عادت رتبه برترها چیست؟

هر یک از رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد شرایط متفاوتی را پیش رو دارند. این شرایط متفاوت از نظر دراختیارداشتن زمان، رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، میزان قوی‌بودن در درس‌های پایه و اصلی، هدفی که برای آینده انتخاب می‌کنند و موارد دیگر متفاوت است. بااین‌همه اغلب این افراد کارهای ساده‌ای را در طول دوره آمادگی برای کنکور به‌صورت پیوست انجام داده‌اند. ۷ عادت رتبه برترها از این قرار است:

تعیین هدف و برنامه‌ریزی

تقریباً همه‌ی رتبه‌برترها از شروع آمادگی برای آزمون برای خودشان هدف‌های بسیار مشخصی داشته‌اند. شما باید بتوانید بنا به وضعیت فعلی و شرایطی که دارید، هدف‌های مشخص تعیین کنید. همین‌طور باید برای رسیدن به آن هدف‌ها برنامه‌ریزی کنید و به برنامه‌ریزی‌تان پایبند باشید. بدون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هیچ‌گاه موفق نخواهید بود. شما باید بتوانید خودتان را با رتبه‌ای که دوست دارید تصور کنید؛ این کار یکی از مهارت‌های مهمی است که هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

برای آشنایی با اصولی برنامه‌ریزی کنکور این مطلب را بخوانید:

برنامه ریزی کنکور MBA ـ نبایدها و بایدهای برنامه‌ریزی موفق

تعادل در زندگی و درپیش‌گرفتن سبک زندگی سالم

اگر فکر می‌کنید قرار است در طول دوره‌ی آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد زندگی خود را تعطیل کنید و فقط وقت‌تان را به کنکور اختصاص دهید، سخت اشتباه می‌کنید. بهتر است همین ابتدای کار واقع‌بین باشیم. این کار تقریباً ناممکن است. شما باید بتوانید میان زمانی که در اختیار دارید، داشته‌های‌تان و هدف‌هایی که برای خودتان تعیین می‌کنید، تناسب برقرار کنید. تعارف را کنار بگذاریم؛ شما نمی‌توانید با روزی ۲ تا ۳ ساعت مطالعه رتبه‌برتر شوید. به‌همین دلیل باید بتوانید میان زندگی روزمره که شغل احتمالی‌تان را هم دربرمی‌گیرد و مطالعه برای کنکور تعادل برقرار کنید.

برای شناختن اشتباه‌های معمول این مطلب را مطالعه کنید:

شکست در کنکور با سبک زندگی چه ارتباطی دارد؟

علاوه‌براین بیش از هر چیز نیاز که سبک زندگی کنکوری را در پیش بگیرید. Life Style یا همان سبک زندگی نقشی تعیین‌کننده در موفقیت شما دارد. شما قرار است دوره‌ای ۶ تا ۹ ماهه را برای آمادگی کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری طی کنید. پیشنهاد ما این است که با تنظیم ساعت زیستی بدن‌تان کار را شروع کنید.

اگر هنوز ساعت زیستی بدن‌تان را برای موفقیت در کنکور کوک نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید:

ساعت زیستی بدن خود را تا دیر نشده کوک کنید

سرمایه‌گذاری روی تحصیل

درس‌خواندن لزوماً کار دلچسبی نیست، اما به‌هرحال کار است! اگر فکر می‌کنید که قدم‌برداشتن در این مسیراشتباه است و شما کارهای مهم‌تری در زندگی دارید، بهتر است در هدف‌های‌تان تجدیدنظر کنید. شما در طول دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد درواقع روی تحصیل خود سرمایه‌گذاری می‌کنید. اگر با این دید به قضیه نگاه کنید، می‌توانید به‌راحتی هزینه‌هایش را هم در نظر بگیرید و بپردازید. این نکته بسیار ساده نقشی تعیین‌کننده در موفقیت افراد داشته است. چون به آن‌ها بینشی داده است که تمامی ناهمواری‌های مسیر را برای خود آسان کنند.

انتخاب منابع مناسب

احتمالاً سراغ مطالعه‌ی هر یک از درس‌های کنکور که بروید با کوهی از منابع و لیست کلاس‌های آنلاین، کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی و غیره مواجه خواهید بود. یکی از ۷ عادت رتبه برترها که آنان را از دیگران متمایز می‌کند، شناسایی بهترین منابع و پایبندی به آن‌هاست. این کار شاید به نظر اندکی وقت‌گیر به نظر برسد، اما نقش مهمی در بهره‌وری شما خواهد داشت. انتخاب منابع مناسب، در کنار بهترین کلاس‌های آموزشی و دیگر منابع آموزشی ازجمله ویدئوها می‌تواند مسیر شما را بسیار هموار کند. نکته‌ی مهم اینجاست که علی‌القاعده شما در طول مسیر در بعضی از آن‌ها تجدیدنظر می‌کنید، اما چون مسیر کلی‌تان را از قبل مشخص کرده‌اید، بیشترین بهره‌برداری را از زمان‌تان انجام خواهید داد.

مطالعه اصولی

بدون استثنا، تمامی این مورد یکی از ۷ عادت رتبه‌‌برترهاست. شما باید پیش از شروع مطالعه اصولی را یاد بگیرید. جست‌وجو در این باره و یادگرفتن آن وقت چندانی از شما نمی‌گیرد. تکنیک‌های مطالعه، تست‌زنی اصولی، بالابردن تمرکز، اصولی خلاصه‌نویسی و غیره ازجمله مواردی است که باید آن‌ها را مرور کنید.

در این میان استفاده‌کردن یا نکردن از نقشه‌ی ذهنی می‌تواند به‌صورتی شگفت‌انگیز تفاوت‌ها را رقم بزند. اگر با این مفهوم آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً بخوانید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

سنجش و برنامه‌ریزی مجدد

یکی از ۷ عادت رتبه برترها سنجش خود و برنامه‌ریزی مجدد است. شما در طول دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد به‌صورت مرتب باید آموخته‌های‌تان را بسنجید و نقطه‌ضعف‌های‌تان را مرور کنید. این کار به شما کمک می‌کند به‌شکلی هوشمندانه و منظم برنامه‌ریزی‌های‌تان را به‌روزرسانی کنید. اگر برای سنجش خودتان در برنامه‌ریزی هفتگی و ماهانه جایی و زمانی را به‌صورت ساختاریافته درنظر نگرفته‌اید، همین امروز دست‌به‌کار شوید. علاوه بر همه‌ی فایده‌هایی که گفتیم، این کار در تثبیت آموخته‌های نقشی تعیین‌کننده دارد.

پیشنهاد می‌کنیم ضمن برنامه‌ریزی برای این کار با بعضی از اصولی آن هم آشنا شوید. برای شروع خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

فاصله مطالعه و تست‌زنی باید چقدر باشد؟

حفظ روحیه و اعتماد به نفس

اگر گمان می‌کنید ذهن شما می‌تواند بدون درنگ در طول دوره‌ی آمادگی برای آزمون پیش برود و نه حس ناامیدی کند و نه روحیه‌تان را از دست بدهید، سخت اشتباه می‌کنید. همه‌ی ما ناامید می‌شویم و همه‌ی ما روحیه و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهیم. رتبه‌برترها هم از این قضیه مستثنا نیستند. عاملی که تفاوت را در میان آنان رقم می‌زند این است که با استفاده از قدرت عادت توانسته‌اند عادت‌های مناسب را حتی به‌صورت ناخودآگاه در خودشان تقویت کنند. همین‌طور با استفاده از تنکنیک‌های مثبت‌اندیشی به‌سرعت خود را بازیابی کرده‌اند.

در این مطلب برای‌تان توضیح داده‌ایم چطور می‌توانید انگیزه‌های‌تان برای درس‌خواندن بالا ببرید و آن‌ها را بالا نگه دارید:

راه‌های افزایش انگیزه برای درس‌خواندن چیست؟

کنکور را شبیه‌سازی کنید!

پیش از این در قسمت سنجش و برنامه‌ریزی مجدد و درباره‌ی اهمیت این کار توضیح داده‌ایم. بااین‌حال شبیه‌سازی کنکور هدف‌های دیگری را هم دنبال می‌کند. اگر می‌خواهید شما هم جزو رتبه‌برترهای کنکور باشید یا به هر هدفی دست یابید که در این مسیر برای خود در نظر گرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین امروز دست‌به‌کار شوید و در آزمون‌های آزمایشی ثبت‌نام کنید:

ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی