ویدیوی کلاس آنلاین استعداد تحصیلی ویژه کنکور دکتری

زمان برگزاری: این کلاس برگزار شده است هزینه کلاس: ۶۰۰ هزار تومان    ۴۵۰ هزار تومان    تخفیف ویدیو

مدت: ۳۰ ساعت بعد از ثبت نام، ویدیو در همین صفحه قرار می‌گیرد و میتوانید مشاهده کنید. ویدیوی ضبط شده کلاس، قفل‌گذاری شده و تنها بر روی یک سیستم و تحت سیستم عامل ویندوز به مدت زمان یک سال قابل پخش است.
این دوره مخصوص تمامی گروه‌ها به جز فنی مهندسی می‌باشد.
 

توضیحات

آزمون استعداد تحصیلی شامل ۳۰ سوال، هر سال در دفترچه شماره ۲ به همراه آزمون زبان عمومی بعد از اتمام آزمون تخصصی در گروه‌های آزمایشی مختلف برگزار می‌شود.

هدف از این آزمون، سنجش میزان آمادگی داوطلبین آزمون دکتری در مواردی از قبیل مهارت‌های کلامی(درک مطلب)، تحلیلی، هوش محاسباتی(کمی) ، هوش منطقی(برای گروه های غیرمهندسی) و هوش تجسمی(برای گروه های مهندسی) می‌باشد، با توجه به مواد امتحانی که در این آزمون استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد ترکیبی از دو آزمون بین المللیGMAT و GRE باشد. این مباحث در دو گروه امتحانی فنی مهندسی و سایر گروه‌های آزمایشی به شرح زیر می باشد:
• فنی مهندسی:
۱. بخش اول: درک مطلب (۸ سوال)
۲. بخش دوم: آزمون کمی (۷ سوال)
۳. بخش سوم: آزمون تحلیلی (۸ سوال)
۴. بخش چهارم: آزمون تجسمی* (۷ سوال)
• سایر گروه‌ها (علوم انسانی، هنر، زبان، کشاورزی، علوم پایه):
۱. بخش اول: درک مطلب (۸ سوال)
۲. بخش دوم: آزمون منطق* (۷ سوال)
۳. بخش سوم: آزمون تحلیلی (۸ سوال)
۴. بخش چهارم: آزمون کمی (۷ سوال)

*: همانطور که مشاهده می‌کنید گروه «فنی مهندسی» با «سایر گروه‌ها» در یک بخش متفاوت هستند، «بخش تجسمی» مختص داوطلبین گروه فنی مهندسی و «بخش منطق» مختص داوطلبین سایر گروه‌ها خواهد بود.
-------------------------
بخش اول: درک مطلب (۸ سوال شامل دو متن هرکدام ۴ سوال)
آزمون درك مطلب، مهارت‌هاي خواندن نقادانه و توانايي شما را در موارد زير ارزيابي مي‌كند:
۱- خلاصه كردن ايده اصلي متن
۲- تمايز قائل شدن بين ايده‌هاي علني ذكر شده در متن و ايده‌هايي كه نويسنده به طور ضمني به آن‌ها اشاره كرده است
۳- استنتاج كردن بر اساس اطلاعات متن
۴- تحليل ساختار منطقي متن
۵- دريافتن لحن و نگرش نويسنده درباره موضوع متن
در اين آزمون، شما بايد متني را با توجه به گروه آزمایشی (درباره تجارت، علوم اجتماعي، علوم بيولوژيكي يا علوم فيزيكي) بخوانيد و سپس به ۴ سؤال درباره آن پاسخ دهيد. از شما انتظار نمي‌رود كه با موضوعي آشنايي قبلي داشته باشيد. تمام اطلاعات در متن گنجانده شده است. در واقع اگر درباره موضوعي دانش قبلي داريد نبايد اجازه دهيد كه آن دانش در نحوه پاسخگويي شما تأثير بگذارد. طبيعتاً برخي از متون نسبت به بقيه آسان‌تر هستند گرچه هركدام چالش برانگيزند.
* پیشنهاد ویژه: از آنجاکه برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب نیاز به دانش قبلیِ خاصی نیست، همواره در هر شرایطی می توانید با این سوالات شروع کنید تا کمی از استرس شما کمتر شده و بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری سراغ بخش های دیگر بروید حتی در بدترین شرایط که سوالات کنکور خیلی هم سخت باشد همواره می توانید با سوالات درک مطلب شروع کنید . فقط تا زمان کنکور سعی کنید متون بیشتری را مطالعه کنید.
-------------------------
بخش دوم: بخش منطق* (۷ سوال)
سؤالات اين بخش بر اساس استدلال موجود در گزاره‌ها و متونِ كوتاه است. در برخي از سؤالات، ممکن است به نظر بیاید که بيش از يك گزينه مي‌تواند پاسخ ِسؤال باشد. اما این یک حقه طراح سوال است چراکه فقط یک گزينه درست است، يعني گزينه‌اي كه كامل‌ترين و درست‌ترين پاسخ را براي سؤال فراهم مي‌آورد. به اين منظور، لازم است قبل از انتخاب گزينه درست، تمام گزينه‌ها را خوب بخوانيد.
انواع سوالات استدلال منطق عبارتند از:
۱- تضعیف استدلال
۲- تقویت استدلال
۳- فرض پنهان (پیش فرض) استدلال
۴- استدلال مشابه
۵- ارزیابی استدلال
۶- توجیه تناقض و ...
* پیشنهاد ویژه: یکی از مباحث طلایی که اگر داوطلبان گروه آزمایشی مربوطه (بجز فنی مهندسی) به درستی روی آن تمرکز کنند و به صورت علمی و منطقی به یادگیری آن بپردازند حتما می توانند نتیجه ای مطلوب از این ۷ سوال بگیرند. متاسفانه کتب چاپ شده در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده اند.
-------------------------
بخش سوم: بخش تحلیلی (۸ سوال شامل دو متن تحلیلی هرکدام ۴ سوال)
دراین بخش هر مسئله یک بازی منطقی است. این بازی حاوی قوانینی است که با تحلیل و یافتن ارتباط بین آنها باید به سوالات مطرح شده در ادامه آن بازی جواب دهیم. نکته مهم در حل این سوالات، تحلیل اولیه قوانین قبل از بررسی سوالات می باشد چراکه در غیر اینصورت جوابگویی به سوالات در بعضی موارد غیر ممکن خواهد بود. این بخش در آزمون های بین‌المللی تحت عنوان Analytical Reasoning مطرح می‌شود.
* پیشنهاد ویژه: برای تسلط بر سوالات تحلیلی نیازمند تمرین های مداوم هفتگی هستید. در واقع برای اینکه در جوابگویی به این سوالات به مهارت کافی برسید فقط و فقط باید مسائل مختلفی را بررسی و حل کنید. (دقت کنید مانند بخش درک مطلب نیز این بخش نیاز به دانش قبلی ندارد اما باید تمرینات زیادی را قبلا حل کرده باشید تا قدرت تحلیل مسئله جدید را در جلسه آزمون داشته باشید)، آمار نشان می‌دهد همواره در سوالات کنکور حتی در بدترین شرایط حداقل یکی از دو متن تحلیلی داده شده قابل حل در زمان مورد نظر بوده است فقط باید سعی کنید به درجه ای از مهارت برسید که ابتدا با متن آسان‌تر شروع کنید.
-------------------------
بخش چهارم: کمی (۷ سوال)
سوالات اين بخش در دو قسمت: «حل مسأله» و «مقایسه‌ای کمی» براي سنجش ميزان آمادگي داوطلب بر پايه هوش و رياضي مطرح شده و شامل موارد زير است:
مفاهيم رياضي پايه (توان، راديكال، …)، تشكيل معادله، ميانگين، معادله مسافت، معادله كار، نسبت و درصد، تقسيم به نسبت، سود و تخفيف، مجموعه، هندسه، ساعت، بخش‌پذيري، آناليز تركيبي و هوش
* پیشنهاد ویژه: اگرچه به دلیل زیاد بودن موضوعات درسی در این بخش، اکثر اساتید در کلاس و کتاب روی این بخش تمرکز زیادی دارند اما متاسفانه میزان بازدهی بسیار کمتر از انتظار بوده است چراکه در بعضی سالها امکان جوابگویی به بعضی از این سوالات در مدت زمان آزمون تقریبا غیر ممکن بوده است، دقت کنید این بخش فقط ۷ سوال دارد بنابراین اکیدا توصیه می‌کنیم فقط روی مباحث مهم مانند: تشکیل معادله، نسبت و درصد، کار، مسافت و ... تمرکز کنید.
-------------------------
بخش تجسمی* (۷ سوال مختص گروه فنی مهندسی)
مبحث تجسمي بخشي از سوال‌هاي استعداد تحصيلي آزمون دكتري در رشته‌هاي فني و مهندسي مي‌باشد كه با توجه به ماهيت نسبتا ساده سوالات در این بخش انتظار می رود که بتوانید بخش قابل توجهي از این نوع سوالات پاسخ دهید، کلیدِ اصلی برای حل سوالات در این قسمت یافتن الگوی تغییر شکل ها در هر مرحله می باشد. تست های مطرح شده این بخش را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
«الگوی عملگر» - «الگوی مقایسه‌ای» - «الگوی جا‌به‌جایی» - «الگوی دورانی» - «مسائل سه‌بعدی»
* پیشنهاد ویژه: یکی از مباحث طلایی که اگر داوطلبان گروه آزمایشی فنی مهندسی به درستی روی آن تمرکز کنند و به صورت تجربی به یادگیری آن بپردازند، حتما می‌توانند نتیجه‌ای مطلوب از این ۷ سوال بگیرند.