روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA یکی از دغدغه‌های همه‌ی داوطلبان کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار است. گرفتن درصد بالا برای درس استعداد و آمادگی تحصیلی یا همان جی‌مت (GMAT) برای داوطلبان کنکور ارشد MBA بسیار مهم است، اما به‌دلیل پوشش مباحث مختلف پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. همچنین هنوز منابع متنوع آموزشی برای این درس وجود ندارد. در این مطلب شما با روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA برای کسب بهترین نتیجه در این درس آشنا می‌شوید.

جمع‌بندی درس GMAT برای موفقیت در کنکور

روزهای باقی‌مانده تا کنکور روزهای پراسترسی برای اکثر کنکوری‌هاست. یکی از مهم‌ترین کارهایی که در روزهای آخر برای آمادگی بیشتر برای جلسه آزمون باید انجام شود جمع‌بندی دروس است. اگر این جمع‌بندی اصولی انجام شود، به آمادگی و درنتیجه کاهش استرس شما کمک می‌کند. در ادامه این مطلب نحوه‌ی جمع‌بندی مناسب برای درس GMAT را بررسی کرده‌ایم.

روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA

درس استعداد و آمادگی تحصیلی یا همان جی‌مت (GMAT) از پنج بخش تشکیل شده است. مباحث این درس، همان‌طور که از نامش هم می‌توان حدس زد، دایره‌ی گسترده‌ای دارد. یکی از دشواری‌های مطالعه این درس برای کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) این است که هر یک از این بخش‌ها نحوه‌ی مطالعه و البته روش جمع‌بندی خاص خودش را دارد.

پیش از این در وبلاگ کافه‌تدریس به‌صورت مفصل درباره‌ی روش اصولی مطالعه درس استعداد و آمادگی تحصیلی (GMAT) صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را هم مطالعه کنید:

طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA

در ادامه این مطلب به‌صورت مفصل درباره‌ی روش اصولی جمع‌بندی هر یک از بخش‌های درس GMAT صحبت کرده‌ایم.

حل مسئله و کفایت داده

مباحث این دو بخش، به‌ترتیب، بخش‌های اول و سوم از آزمون GMAT هستند. هر یک از این بخش‌ها در کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار ۱۰ سؤال را دربرمی‌گیرد. با توجه به اینکه از سال ۹۳ طراحی این سؤالات تغییرات اساسی پیدا کرده و به‌نوعی چالش‌برانگیزتر شده است، توصیه می‌کنیم در هفته‌های باقیمانده بر مباحث اشاره‌شده در سال‌های ۹۳ تا ۹۹ تمرکز بیشتری کنید و به سرفصل‌های «تشکیل معادله»، «نسبت و درصد»، «نامعادلات»، «بخش‌پذیری»، «هندسه» و «هوش» توجه بیشتری کنید.

نکته‌ی مهم این است که سؤالات بخش کمیتی از آزمون استعداد تحصیلی دکتری در گروه‌های «مهندسی»، «علوم پایه» و «علوم انسانی» مربوط به چند سال اخیر نیز نمونه سؤالات مناسبی در بخش حل مسئله خواهند بود.

استراتژی مناسب برای جلسه آزمون

نکته قابل‌توجه درباره‌ی مدیریت این سؤالات هنگام پاسخگویی در جلسه آزمون این است که معمولاً میان ۵ تا ۶ سؤال از هر یک از این دو بخش وضعیت معمولی دارند و با توجه به مدت‌زمان پاسخگویی قابل‌حل هستند؛ بنابراین هوشمندانه‌ترین روش در جلسه‌ی آزمون هنگام برخورد با سؤالات پرچالش این است که آن‌ها را علامت بزنید و به‌سرعت از آن‌ها عبور کنید تا سؤالات بعدی را بررسی کنید. در انتهای آزمون، درصورتی‌که زمان باقیمانده اجازه دهد، می‌توانید به این سؤالات بازگردید.

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

استدلال منطق

استدلال منطق بخش دوم از آزمون GMAT است که ۱۰ سؤال را دربرمی‌گیرد. این بخش یکی از مناسب‌ترین بخش‌ها برای شروع در جلسه‌ی آزمون است. هر سؤال یک «پاراگراف، صورت سؤال و چهار گزینه» را شامل است. مهم‌ترین مباحث در این بخش در چند سال گذشته به‌ترتیب عبارت‌اند از:

  • تضعیف استدلال
  • تقویت استدلال
  • پیش‌فرض استدلال
  • نتیجه‌گیری استدلال
  • خطای استدلال
  • ادامه متن
  • عملکرد عبارات
  • توجیه تناقض

از آنجا که در این بخش سؤالات تکراری از سال‌های گذشته دیده نمی‌شود، برای روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA این بخش در هفته‌های باقیمانده پیشنهاد می‌کنیم ابتدا سؤالات چند سال گذشته را مرور کنید؛ سپس سؤالات این بخش از آزمون استعداد تحصیلی دکتری در سال گذشته (اسفندماه) را بررسی کنید که بخش دوم پرسش‌نامه سؤالات کنکور دکتری در گروه‌های «علوم انسانی»، «هنر»، «زبان» «کشاورزی» و «علوم پایه» است؛ سپس پاسخ خود را با کلید سنجش مقایسه کنید.

توجه کنید که تعداد این سؤالات در آزمون استعداد تحصیلی دکتری ۷ سؤال است.

درک مطلب

بخش درک مطلب در آزمون GMAT یک متن و ۵ سؤال درباره‌ی آن متن با این عناوین را دربرمی‌گیرد:

راهنمای حل سؤالات درک مطلب GMAT

تمرین متن‌خوانی مناسب‌ترین پیشنهاد برای تسلط بر این بخش است و قطعاً متن هر سؤالات متفاوت از سال‌های گذشته است. توصیه می‌کنیم در زمان باقیمانده سؤالات درک مطلب آزمون استعداد تحصیلی دکتری در سال گذشته (اسفندماه) در گروه‌های «علوم انسانی»، «زبان»، «هنر» و «دامپزشکی» یا «کشاورزی» را بررسی کنید. هر یک از سؤالات در اولین بخش دو متن با ۴ سؤال دارد. در پایان هم پاسخ خود را با کلید سنجش مقایسه کنید.

تصحیح جملات

این بخش ۵ سؤال دارد که هر سؤال یک جمله یا عبارت را دربرمی‌گیرد. در هر سؤال زیر سه کلمه یا عبارت کوتاه خط کشیده شده است و با اعداد ۱، ۲ و ۳ شماره‌گذاری شده‌اند. درواقع این بخش‌ها گزینه‌های سؤال هستند که در صورت نادرست‌بودن به‌عنوان گزینه‌ی پاسخ انتخاب می‌شوند؛ در صورتی‌ هم که هر سه بخش درست باشند، گزینه‌ی بدون خطا انتخاب می‌شود که با عدد ۴ مشخص شده است.

معیار درست یا نادرست‌بودن گزینه‌ها در این سؤالات برخی قواعد کاربردی و دستوری زبان فارسی براساس چند منبع معتبر است.

با توجه به اینکه برای تسلط به این بخش کافی است تا نکات مربوط به مباحث مهم، ازجمله «حشو»، «درازنویسی»، «حذف فعل»، «گرته‌برداری» و «قواعد جمع»، را به خاطر سپرده باشید، مناسب‌ترین پیشنهاد در روزهای باقیمانده مرور خلاصه‌ی جزوات این بخش و بررسی تست‌های کنکور در چند سال گذشته است.

این بخش نیز ازجمله بخش‌هایی است که به‌دلیل سادگی در جلسه کنکور می‌توانید در ابتدای آزمون به سراغ آن بروید.

سؤالات آزمون استعداد تحصیلی دکتری را می‌توانید از وب‌سایت سازمان سنجش آموزش کشور دانلود کنید.

آمادگی کامل در درس GMAT

برای موفقیت در کنکور کارشناسی‌ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) شما به کسب درصد و نمره‌ی بالایی در آزمون کنکور ارشد هستید. برای رسیدن به این هدف منابع آنلاین بهترین امکانات فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد.

دپارتمان کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس، کلاس‌های درس، نکته و تست و جمع‌بندی و مرور GMAT را برگزار می‌کند. به‌کمک این کلاس‌ها می‌توانید در کمترین زمان ممکن با روش اصولی جمع‌بندی GMAT کنکور MBA بهترین نتیجه را به دست آورید.

کلاس درس‌وتست جیمت ارشد ۱۴۰۲

کلاس نکته‌وتست جیمت ارشد ۱۴۰۲

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد مدیریت کسب‌وکار کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور کارشناسی ارشد MBA

سوالات متداول

بهترین منبع برای جمع‌بندی سوالات جیمت چیست؟

استفاده از کلاس‌های جمع‌بندی و حضور فعال در آن‌ها بهترین روش برای جمع‌بندی مطالب جیمت است.

جیمت چند سوال از سوالات کنکور مدیریت کسب و کار را در بر می‌گیرد؟

40 سوال از 120 سوال کنکور، یعنی 1/3 از سوالات این آزمون را سوالات جیمت تشکیل می‌دهد که ضریب آن‌ها نیز 2 است.

سوالات جیمت در بخش محاسباتی چه سرفصل‌هایی خواهد داشت؟

سوالات محاسباتی که در دو بخش حل مسئله و کفایت داده از آن‌ها سوال مطرح می‌شود از سرفصل‌های متفاوتی شامل هندسه، معادله، ترکیبیات، هوش، نظریه اعداد، ساعت و … است.

برای جمع‌بندی به چه میزان زمان نیاز داریم؟

بهتر است حدود یک ماه از زمان مطالعه خود را به جمع‌بندی و تست جامع اختصاص دهید. درصورتی که دیر شروع کرده‌اید می‌توانید این زمان را به 20 روز تقلیل دهید.