عوامل اتلاف وقت در زمان کنکور چیست؟ بسیاری از افرادی که برای کنکور مطالعه می‌کنند اهدافی عالی دارند و می‌خواهند در برترین دانشگاه‌ها ادامه‌تحصیل دهند. بااین‌حال کمی که راه را طی می‌کنند در روزهای مطالعه زمان کم می‌آورند و نمی‌توانند به هدف درسی خود در آن روز برسند. درحقیقت این افراد زمان خود را در طی روز هدر می‌دهند، بدون آنکه متوجه آن باشند چه اشتباهی انجام می‌دهند. در ادامه این مطلب به عوامل اتلاف وقت در کنکور یا 5 دزد زمان را معرفی می‌کنیم.

اهمیت زمان در کنکور

عواملی زیادی در موفقیت داوطلبان نقش اساسی دارد، اما عامل زمان مهم‌ترین و زیرساختی‌تر از عوامل دیگر است. کاهش زمان به این می‌انجامد که هیچ داوطلبی نتواند از پشتکار، استعداد و منابع خود به‌نحو احسن استفاده کند. کل فعالیت‌های بشری در بستر زمان صورت می‌گیرد؛ بنابراین لازم است از این نعمت برای رسیدن به اهداف‌تان به‌بهترین وجه استفاده کنید و برای هر لحظه‌تان برنامه‌ریزی کنید.

افراد باید در زمان کنکور از حداکثر زمان خود برای هدف‌شان بهره ببرند و این میزان از فرد به فرد و از موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت است؛ البته نکته‌ی مهم در این ارتباط، مطالعه‌ی مستمر و پایدار است؛ اما چگونه از زمان استفاده‌ی حداکثری کنیم و چه چیزهایی زمان ما را بیهوده مصرف می‌کنند؟

تلفن‌همراه

اولین و مهم‌ترین دزد زمان تلفن‌همراه، تبلت و ابزار الکترونیکی و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی نصب‌شده در این دستگاه‌هاست. شما ممکن است در روز و بعد از دوسه ساعت مطالعه به فکر چک‌کردن تلفن‌همراه خود بیفتید و برای پنج دقیقه به سراغ آن بروید، اما زمانی به خودتان می‌آیید که پنجاه دقیقه را هدر داده‌اید.

برای اینکه در این دام نیفتید، بهترین کار حذف اپلیکشن‌های بیهوده از تلفن‌همراه است تا چیزی نباشد که به سراغ آن بروید؛ هم‌چنین می‌توانید از اپلیکشن‌های قفل گوشی با زمان استفاده کنید تا بیش از پنج دقیقه دسترسی نداشته باشید. سعی کنید تلفن‌همراه خود را از خودتان دور کنید تا حواس‌تان پی این دزد زمان نباشد و بتوانید بهترین استفاده را از زمان‌تان ببرید.

تعلل

اگر شما هم برای شروع به مطالعه به دنبال «رندشدن» ساعت هستید یا همواره به این فکر می‌کنید که از شنبه‌ی آینده مطالعه را شروع خواهید کرد، به شما تبریک می‌گویم: شما دزد زمان را به برنامه‌ی خود دعوت کرده‌اید.

اگر تصمیم به مطالعه برای کنکور گرفته‌اید، زمان را از دست ندهید و درلحظه شروع کنید. حتی اگر در ادامه‌ی روز سه ساعت زمان برای مطالعه دارید و درلحظه به فکر شروع مطالعه افتاده‌اید، زمان را هدر ندهید و کار را به فردا موکول نکنید؛ این تفکر به ناخودآگاه شما پیام می‌دهد که هدفی را می‌خواهید دنبال کنید و برای رسیدن به آن مصمم هستید.

حاشیه

زندگی همواره حواشی متفاوتی دارد که می‌تواند ذهن ما را به خود مشغول نگه دارد، از خبری که به‌تازگی منتشر شده است گرفته یا میهمانی‌های خانوادگی و غیره؛ اما باید به این توجه کنید که این حواشی می‌تواند زمان را از ما بگیرد و با فکر به این موارد بعد از ساعت‌ها متوجه خواهید شد که یا درس را نخوانده‌اید و در خیال به سر می‌برده‌اید یا چیزی را که خوانده‌اید متوجه نشده‌اید؛ در هر دو حالت باید زمان دوباره‌ای را برای مطالعه همان مباحث بگذارید.

در زمان کنکور تلاش کنید از تمامی حاشیه‌ها به‌دور باشید و اخبار را دنبال نکنید. شما یک سال از زندگی خود را برای ادامه راه آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد و رسیدن به هدف‌تان قرار داده‌اید و بهتر است نگذارید حواشی بی‌فایده سر راه‌تان قرار گیرند.

بی‌برنامگی

داشتن برنامه‌ی منظم از مهم‌ترین مسائل در زمان کنکور شماست. این برنامه را می‌تواند با کمک مشاور باتجربه یا حتی خودتان طرح‌ریزی کنید، اما داشتن برنامه از واجبات زمان مطالعه برای شماست.

شما باید بدانید که در روز چه کارهایی را باید انجام دهید و برای ساعت‌به‌ساعت خود هدف داشته باشید، وگرنه در میانه‌ی روز به خودتان می‌آیید که به‌دلیل بی‌برنامگی زمان بسیاری را از دست داده‌اید. حتماً برنامه‌ریزی اصولی را در ابتدای زمان مطالعه خودتان بگنجانید.

برای برنامه‌ریزی روزانه می‌توانید از اکسل هوشمند برنامه‌ریزی کمک بگیرید. برای آشنایی با آن و دانلود رایگان کلیک کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

بی‌هدفی

اهمیت هدف برای هیچ‌کس پوشیده نیست. هدف درست به ما کمک خواهد کرد که در طی روز بتوانیم به ادامه‌ی کار خود برسیم؛ نداشتن هدف هم بی‌انگیزگی و ملال را برای شما رقم می‌زند. بی‌هدفی کاری می‌کند که با کوچک‌ترین اتفاقی درس را رها کنید و به کار دیگری بپردازید، اما داشتن هدف جلوی این هدررفتن زمان شما را می‌گیرد و کمک می‌کند تا به بهترین رتبه‌ دست یابید.

هدف خودتان را در ابتدای کار مشخص کنید و جلوی چشم‌تان قرار دهید تا نتوانید زمان خود را در طی مسیر هدر دهید.