مدیریت دولتی یکی از رشته‌های نسبتاً پرطرفدار ارشد و دکتری است که هرسال داوطلبان برای نشستن بر روی یکی از صندلی‌های این رشته باهم رقابت می‌کنند. در این مقاله با بررسی کنکور دکتری مدیریت دولتی و معرفی بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت دولتی سعی کردیم دید نسبتاً خوبی از این رشته و این کنکور ایجاد کنیم تا با شناخت بیشتری برای کنکور دکتری دولتی تلاش کنید. اگر قصد شرکت در کنکور دکتری دارید این مقاله حتماً دنبال کنید.

گرایش‌های رشته مدیریت دولتی در دکتری

رشته مدیریت دولتی با کد امتحانی ۲۱۶۳ در دفترچه کنکور دکتری تعریف می‌شود. گرایش‌های رشته مدیریت دولتی در دکتری شامل تصمیم‌گیری و خط‌مشی گذاری عمومی، مدیریت تطبیقی و توسعه، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی می‌شود. برای شرکت در کنکور دکتری مدیریت دولتی محدودیت خاصی وجود ندارد و فارغ‌التحصیلان تمامی رشته‌ها می‌توانند در این کد رشته شرکت کنند یعنی فرق نمی‌کند با چه مدرکی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دروس امتحانی آزمون دکتری مدیریت دولتی

سؤالات کنکور دکتری در دو دفترچه عمومی و تخصصی ارائه می‌شود. دفترچه عمومی که شامل زبان و استعداد تحصیلی است ضریب ۱ و دفترچه تخصصی شامل دروس تخصصی کارشناسی و دروس تخصصی کارشناسی ارشد ضریب ۴ دارد. به‌طورکلی این دروس به‌صورت زیر مطرح می‌شوند.

دفترچه عمومی دکتری مدیریت

(مجموعاً ۶۰ سؤال، ضریب ۱ و ۹۰ دقیقه زمان)

  • زبان انگلیسی: ۳۰
  • سؤالاستعداد تحصیلی: ۳۰

سؤال دفترچه تخصصی دکتری مدیریت دولتی

(مجموعاً ۷۰ سؤال، ضریب ۴، ۱۰۵ دقیقه زمان)

  • آمار و کاربرد آن در مدیریت: ۱۰ سؤال
  • مبانی سازمان و مدیریت: ۲۰ سؤال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۱۰ سؤال
  • نظریه‌ها و مبانی مدیریت دولتی: ۱۵ سؤال
  • نظریه‌ها و مبانی خط‌مشی ‌گذاری دولتی: ۱۵ سؤال

کل دفترچه تخصصی مجموعاً ضریب ۴ دارد و فرق نمی‌کند کدام درس را پاسخ دهید. سؤالات پشت سر هم و در یک دفترچه واحد مطرح می‌شوند و درنهایت هر درس به‌صورت جداگانه بررسی نمی‌شود.

کنکور دکتری مدیریت دولتی
کنکور دکتری مدیریت دولتی

معرفی دروس دکتری مدیریت دولتی

در ادامه به بررسی و معرفی هرکدام از درس‌های کنکور دکتری مدیریت دولتی میپردازیم.

استعداد تحصیلی کنکور دکتری مدیریت

استعداد تحصیلی جدیدترین درس کنکور دکتری است که داوطلبان برای اولین بار با آن روبرو می‌شوند. این درس درواقع میزان توانایی و استعداد شما را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری می‌سنجد. درس استعداد تحصیلی نیاز به هوش، منطق، قدرت تجسم، سرعت عمل، تسلط بر ریاضیات و توانایی درک متن‌های پیچیده دارد. سؤالات استعداد تحصیلی برای رشته‌های غیر فنی به‌صورت زیر است که هر بخش از سؤالات یکی از جنبه‌های ذهنی داوطلبان را موردسنجش قرار می‌دهد.

  • درک مطلب: ۸ سؤال
  • استدلال منطقی: ۷ سؤال
  • تحلیلی: ۸ سؤال
  • کمیتی: ۷ سؤال

زبان عمومی کنکور دکتری مدیریت

معمولاً درس‌هایی که ضریب کمتری دارند باعث می‌شوند داوطلبان تصور کنند که این درس اهمیت زیادی ندارد. همین امر این درس را به یک درس استراتژیک تبدیل می‌کند تا مزیت رقابتی خوبی ایجاد کنید. اگر دفترچه عمومی را به‌خوبی پاسخ دهید تأثیر آن را روی رتبه به‌خوبی لمس خواهید کرد. همانند کنکور ارشد در کنکور دکتری هم زبان در سه بخش لغت، گرامر و درک مطلب طراحی‌شده که بخش لغت شامل ۱۲ سؤال، گرامر ۸ سؤال و درک مطلب دو متن و ۱۰ سؤال را شامل می‌شود.

آمار کنکور دکتری مدیریت دولتی

حتماً پس از گذراندن مقطع ارشد با درس آمار و اهمیت آن به‌خوبی آشنا هستید. اهمیت این درس در مقطع دکتری چندین برابر می‌شود؛ چراکه در کارهای پژوهشی به‌شدت به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اگر در این درس ضعیف هستید حتماً روی آن کارکنید تا بعد از کنکور با مشکلات جدی مواجه نشوید. درصورتی‌که این در را قبلاً به‌خوبی یاد گرفته‌اید باید بگوییم که این یک فرصت بی‌نظیر است تا با زدن ۱۰ تستی که از این درس در کنکور دکتری مدیریت دولتی مطرح می‌شود به‌خوبی خود را از رقبا جدا کنید.

مبانی سازمان و مدیریت کنکور دکتری مدیریت دولتی

همه داوطلبانی که فارغ‌التخصیل کارشناسی ارشد یکی از گرایش‌های مدیریت هستند این درس را به‌خوبی می‌شناسند. مبانی سازمان و مدیریت درواقع همان تئوری‌های مدیریت در مقطع ارشد است. درسی که حجم نسبتاً بالایی دارد اما درس سختی به‌حساب نمی‌آید. برای مطالعه این درس کتاب‌‌های زیادی در بازار موجود است که مهم‌ترین آن‌ها مدیریت عمومی الوانی، مبانی سازمان و مدیریت رضاییان، تئوری سازمان رابینز و مبانی سازمان و مدیریت مقیمی هستند. ۲۰ سؤال از درس مبانی سازمان و مدیریت در کنکور دکتری مدیریت دولتی طراحی می‌شود.

با کنکور دکتری مدیریت مالی آشنا شوید!

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور دکتری مدیریت دولتی

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام یکی دیگر از دروس مربوط به مقطع کارشناسی است که در کنکور دکتری ۱۰ سؤال از آن مطرح می‌شود. ازنظر سطح سؤالات درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام با به‌اختصار مدیریت اسلامی تفاوتی چندانی با ارشد ندارد و ازنظر منابع هم همان منابع موجود برای این درست مناسب است. اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام سید محمد مقیمی، مدیریت ما علی‌اصغر پور عزت، مدیریت اسلامی علی‌اکبر افجه‌ای و کتاب مدیریت اسلامی، رویکردها، علی‌نقی امیری و حسن عابدی جعفری از مهم‌ترین منابع موجود برای درس مدیریت اسلامی هستند.

نظریه‌ها و مبانی مدیریت دولتی کنکور دکتری

دو درس از مقطع کارشناسی ارشد در کنکور دکتری مدیریت دولتی مطرح می‌شود. اولین درس مقطع کارشناسی ارشد در این کنکور، درس نظریه‌ها و مبانی مدیریت دولتی است که با توجه به ۱۵ سؤالی که از آن مطرح می‌شود گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری است. درصورتی‌که در این درس تسلط خوبی داشته باشید به‌راحتی می‌توانید درصد بالایی هم از آن بگیرید و شانس رتبه برتر شدن خود را چند برابر کنید. برای مطالعه این درس چندین کتاب پیش رو دارید که مهم‌ترین آن‌ها مدیریت دولتی نوین آون هیوز ترجمه سید مهدی الوانی، خلیلی شورینی و معمار زاده طهران، تئوری‌های سازمان دولتی ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی‌فرد، مبانی مدیریت دولتی علی‌اصغر پور عزت هستند.

نظریه‌ها و مبانی خط‌مشی ‌گذاری دولتی کنکور دکتری

دومین درس تخصصی رشته مدیریت دولتی در کنکور دکتری نظریه‌ها و مبانی خط‌مشی گذاری است که این درس هم از درس‌های در سطح کارشناسی ارشد انتخاب ‌شده است. سهم این درس هم مانند درس نظریه‌ها و مبانی مدیریت دولتی ۱۵ سؤال است. درس مبانی خط‌مشی گذاری و مبانی مدیریت دولتی به دلیل تعداد سؤال نسبتاً بالایی که دارند معمولاً مورد استقبال داوطلبان قرار می‌گیرند و اکثر داوطلبان کنکور دکتری مدیریت دولتی سعی می‌کنند در این دو درس به آمادگی بالایی برسند. مهم‌ترین منابع موجود برای این درس عبارت‌اند از: تصمیم‌گیری و تعیین خط‌مشی دولتی الوانی، فرایند خط‌مشی گذاری عمومی شریف‌زاده و الوانی، مطالعه خط‌مشی عمومی ترجمه منوریان و گلشن.

منابع کنکور دکتری مدیریت دولتی

منابع کنکور دکتری مدیریت دولتی برای هر درس متفاوت است و برای هر درس گاهی لازم است چند کتاب مطالعه کنید. در ادامه برخی از منابع دکترای مدیریت دولتی از دیدگاه نفرات برتر را ذکر کرده‌ایم. انتخاب بین منابع معرفی شده باید با مشاوره‌ی درست انتخاب شوند و حتما از اساتید دپارتمان مدیریت کافه تدریس در این زمینه کمک بگیرید.

نام درسمنابع پیشنهادی
استعداد تحصیلیاستعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری؛ هادی مسیح خواه – محمد وکیلی
زبانزبان عمومی دکتری زیر ذره بین
مدیریت اسلامیاصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام؛ سیدمحمد مقیمی
مبانی سازمان و مدیریتمبانی سازمان و مدیریت؛ سیدمحمدمقیمی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی؛ استیفن پی رابینز (سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد)
مدیریت عمومی؛ سیدمهدی الوانی
آمارآمار و احتمال، ویژه آزمون ورودی دکتری (گروه علوم انسانی، رشته‌های: مدیریت، مجموعه مالی، اقتصاد، حسابداری، سنجش از دور و …)؛ هادی رنجبران
نظریه‌ها و مبانی مدیریت دولتینهضت‌های مدیریتی در بخش دولتی – گذشته، حال و آینده؛ حسن دانایی فرد
پیشگامان مدیریت دولتی؛ سیدمحمد مقیمی
نظریه‌ها و مبانی خط‌‌مشی ‌گذاری دولتیتصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی؛ سیدمهدی الوانی
گفتارهای جدید در خط مشی گذاری عمومی؛ حسن دانایی فرد
منابع کنکور دکتری مدیریت دولتی

کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت دولتی

بخش زیادی از داوطلبان کنکور دکتری مدیریت شاغل هستند و زمان کم برای مطالعه دارند. از طرفی اگر با هدف رتبه برتر شدن در کنکور دکتری شرکت می‌کنید باید درصدهای نسبتاً خوبی در دفترچه عمومی و اختصاصی کسب کنید که این خود مستلزم مطالعه بالای دروس است. به همین جدید کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت به دلیل صرفه‌جویی در زمان و کیفیت بالایی که درند یکی از بهترین منابع آمادگی در کنکور هستند. در صورت شرکت در کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری نیاز به منابع مطالعاتی دیگری ندارید و لازم نیست کتاب‌های معرفی‌شده را تهیه کنید.

کافه تدریس برای آمادگی داوطلبان در کنکور دکتری مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای منظم ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات کافه تدریس برای کنکور دکتری مدیریت روی این لینک کلیک کنید.

دپارتمان مدیریت کافه تدریس