شاید در چند دهه گذشته رسانه محدود به تلویزیون، رادیو، نشریات و… می‌شد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، رسانه محدود به این موارد سنتی نمی‌شود. امروزه باوجود اینترنت رسانه‌های جدیدی شکل‌گرفته‌اند که بخش بسیار زیادی از زندگی اجتماعی ما را شکل می‌دهند. در چنین شرایطی مدیریت این رسانه‌ها یکی از شاخه‌های جذاب مدیریتی هست و خواهد بود. در این مقاله به بررسی کنکور دکتری مدیریت رسانه و منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه پرداخته‌ایم. تعداد دانشگاه‌هایی که رشته مدیریت رسانه دارند زیاد نیستند و حتما باید در جمع رتبه برترهای این رشته باشید تا در دانشگاه خوبی قبول شوید بنابراین اگر قصد شرکت در کنکور دکتری را دارید این مقاله را دنبال کنید.

دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

رشته مدیریت رسانه و اطلاعات با کد ۲۱۶۵ در دو گرایش مدیریت رسانه و مدیریت اطلاعات برگزار می‌شود که مدیریت اطلاعات دارای شرایط خاصی است و موضوع صحبت این مقاله نیست. مدیریت رسانه از جهت نزدیکی با سایر رشته‌های مدیریت، به رشته مدیریت بازرگانی شباهت زیادی دارد. به‌طوری‌که این دو رشته فقط در یک درس باهم تفاوت دارند. مدیریت رسانه گرایشی در مقطع دکتری ندارد و به‌صورت یک گرایش واحد در کنکور مطرح است. از جهت شرایط شرکت در آزمون این رشته شرایط خاصی ندارد و فارغ‌التحصیلان تمام رشته‌های کارشناسی ارشد می‌توانند در این رشته ثبت‌نام کنند.

دروس امتحانی آزمون دکتری مدیریت رسانه

کنکور دکتری در دو دفترچه عمومی و تخصصی برگزار می‌شود. دفترچه عمومی با دو درس زبان و استعداد تحصیل شامل ۶۰ سؤال می‌شود و داوطلبان ۹۰ دقیقه زمان دارند تا به این سؤالات پاسخ دهند. کل دفترچه عمومی ضریب ۱ دارد و فرقی نمی‌کند که به سؤالات کدام درس پاسخ داده باشید. دفترچه تخصصی کنکور دکتری مدیریت رسانه از ۵ درس با ضریب ۴ تشکیل‌شده که سه درس آمار، مدیریت از دیدگاه اسلام و مبانی سازمان و مدیریت از دروس کارشناسی و دو درس مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی و مدیریت استراتژیک از دروس کارشناسی ارشد هستند. به‌طورکلی این دروس به‌صورت زیر مطرح می‌شوند.

دفترچه عمومی دکتری مدیریت

(مجموعاً ۶۰ سؤال، ضریب ۱ و ۹۰ دقیقه زمان)

  • زبان انگلیسی: ۳۰ سوال
  • استعداد تحصیلی: ۳۰ سوال

دفترچه تخصصی دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

(مجموعا ۷۰سوال، ضریب ۴، ۱۰۵ دقیقه زمان)

  • آمار و کاربرد آن در مدیریت: ۱۰ سوال
  • مبانی سازمان و مدیریت: ۲۰ سوال
  • اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام: ۱۰ سوال
  • مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی: ۱۵ سوال
  • مدیریت استراتژیک: ۱۵ سوال

کل دفترچه تخصصی مجموعاً ضریب ۴ دارد و فرق نمی‌کند کدام درس را پاسخ دهید. سؤالات پشت سر هم و در یک دفترچه واحد مطرح می‌شوند و درنهایت هر درس به‌صورت جداگانه بررسی نمی‌شود.

مدیریت رسانه و اطلاعات

معرفی دروس کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

در ادامه به بررسی هر یک از دروس آزمون دکتری رشته مدیریت رسانه می‌پردازیم.

استعداد تحصیلی کنکو دکتری مدیریت

درس استعداد تحصیلی به‌منظور سنجش توانایی و استعداد داوطلبان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری مطرح می‌شود. این درس که اکثر داوطلبان برای اولین بار با آن روبرو می‌شوند نیاز به هوش، منطق، قدرت تجسم، سرعت عمل، تسلط بر ریاضیات و توانایی درک متن‌های پیچیده دارد. سؤالات استعداد تحصیلی در مقطع دکتری برای رشته‌های غیر فنی به‌صورت زیر مطرح می‌شود که هر بخش از سؤالات یکی از جنبه‌های ذهنی داوطلبان را موردسنجش قرار می‌دهد.

  • درک مطلب: ۸ سوال
  • استدلال منطقی: ۷ سوال
  • تحلیلی: ۸ سوال
  • کمیتی: ۷ سوال

زبان عمومی کنکور دکتری مدیریت

کمتر دانشجویی را پیدا می‌کنید که با زبان ضعیف بتواند مقطع دکتری را بدون دردسر بگذراند. همچنین یکی از شرط‌های ضروری گذراندن آزمون جامع دکتری که در ترم چهارم دکتری برگزار می‌شود، داشتن مدرک زبان معتبر است؛ بنابراین تحت هر شرایطی زبان یکی از ابزارهای مهم هر داوطلبی است که هم در آزمون کنکور دکتری و هم بعدازآن کمک زیادی خواهد کرد. زبان عمومی کنکور دکتری مدیریت مثل کنکور ارشد در سه بخش لغت، گرامر و درک مطلب طراحی‌شده که بخش لغت شامل ۱۲ سؤال، گرامر ۸ سؤال و درک مطلب دو متن و ۱۰ سؤال را شامل می‌شود.

آمار کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

آمار هم مثل درس زبان از آن سری درس‌هایی است که در حین تحصیل بسیار زیاد با آن درگیر خواهید بود. در تمام ‌کارهای پژوهشی مقطع دکتری به آمار نیاز خواهید داشت و ازاین‌جهت بهتر است که این درس را قبل از شروع دکتری کامل کنید. این درس باوجود سؤالات نسبتاً زیادی که در کنکور دکتری مدیریت دارد، می‌تواند یک گزینه بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری باشد؛ بنابراین اگر به فکر گذراندن دکتری مدیریت هستید این درس را در همین زمان کنکور مطالعه کنید تا هم در کنکور و هم پس‌ازآن شرایط راحت‌تری داشته باشید. درصورتی‌که این در را قبلاً به‌خوبی یاد گرفته‌اید باید بگوییم که این یک فرصت بی‌نظیر است تا با زدن ۱۰ تستی که از این درس در کنکور دکتری مدیریت دولتی مطرح می‌شود به‌خوبی خود را از رقبا جدا کنید.

مبانی سازمان و مدیریت کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

مبانی سازمان و مدیریت درواقع همان تئوری‌های مدیریت در مقطع ارشد است و اگر همه فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد یکی از گرایش‌های مدیریت باشید با این درس به‌طور کامل آشنا هستید. درس مبانی سازمان و مدیریت دکتری حجم نسبتاً زیادی دارد اما به‌طورکلی درس سختی محسوب نمی‌شود. منابع متفاوتی برای این درس معرفی‌شده است که مهم‌ترین آن‌ها مدیریت عمومی الوانی، مبانی سازمان و مدیریت رضاییان، تئوری سازمان رابینز و مبانی سازمان و مدیریت مقیمی هستند. از درس مبانی سازمان ۲۰ تست در کنکور دکتری مدیریت رسانه مطرح می‌شود. مهم‌ترين درس دفترچه سوالات کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات، درس مبانی سازمان و مدیریت است که تعداد تست بسیار بالایی دارد.

اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

درس اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام که به‌اختصار مدیریت اسلام یا مدیریت اسلامی هم گفته می‌شود هم از سری دروس مقطع کارشناسی است و اکثر داوطلبان با آن آشنایی نسبی دارند. بخصوص اگر فارغ‌التحصیل رشته مدیریت باشید حتماً با این درس در کنکور ارشد سروکار داشته‌اید. درسی که ۱۰ سؤال از آن مطرح می‌شود و ازنظر سطح سؤالات تفاوت چندانی با کنکور ارشد ندارد. اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام سید محمد مقیمی، مدیریت ما علی‌اصغر پور عزت، مدیریت اسلامی علی‌اکبر افجه‌ای و کتاب مدیریت اسلامی، رویکردها، علی‌نقی امیری و حسن عابدی جعفری از مهم‌ترین منابع موجود برای درس مدیریت اسلامی هستند.

مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

دو درس از دروس دفترچه تخصصی کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات از دروس کارشناسی ارشد هستند. اولین درس مقطع کارشناسی ارشد در این کنکور، درس مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی است که ۱۵سؤال از این درس مطرح می‌شود. کتاب‌های بسیار زیادی در این حوزه نوشته‌شده که هرکدام می‌توانند برای داوطلبان مفید باشند اما پرطرفدارترین منابع درس مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی کنکور دکتری، کتاب مدیریت رفتار سازمانی سید جوادین و مدیریت رفتار سازمانی قلی پور هستند.

مدیریت استراتژیک کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

معمولاً کسانی که به درس بازاریابی و مبانی سازمان علاقه دارند با این درس هم مشکل چندانی نخواهند داشت. درس مدیریت استراتژیک ماهیت جذابی دارد و ازآنجایی‌که ۱۵سؤال از این درس مطرح می‌شود به یک گزینه خوب برای داوطلبان تبدیل‌شده تا خود را از رقبا جدا کنند. مطالعه این درس باعث می‌شود که شانس بالایی در رتبه برتر شدن داشته باشید. کتاب‌های بسیار زیادی در این درس نوشته‌شده است اما مبانی مدیریت استراتژیک هانگر-ویلن، مدیریت استراتژیک فرد دیوید و برنامه‌ریزی و مديريت استراتژيك پيرس و رابينسون مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه هستند.

منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه

برای مطالعه دروس کنکور دکتری مدیریت رسانه معمولا به مطالعه چند کتاب برای هر درس نیاز خواهید داشت. برای مطالعه اقتصادی و درست هر درس، بهتر از است با صحبت با مشاورین مجموعه کافه تدریس، بهترین منبع را انتخاب کنید. در ادامه لیستی از منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه آورده شده است.

نام درسمنابع پیشنهادی
زبانزبان عمومی دکتری زیر ذره بین
استعداد تحصیلیاستعداد تحصیلی ویژه آزمون دکتری؛ هادی مسیح خواه – محمد وکیلی
مدیریت اسلامیاصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام؛ سیدمحمد مقیمی
آمارآمار و احتمال، ویژه آزمون ورودی دکتری (گروه علوم انسانی، رشته های: مدیریت، مجموعه مالی، اقتصاد، حسابداری، سنجش از دور و …)؛ هادی رنجبران
مبانی سازمان و مدیریتمبانی سازمان و مدیریت؛ سیدمحمدمقیمی
تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی؛ استیفن پی رابینز (سیدمهدی الوانی، حسن دانایی فرد)
مدیریت عمومی؛ سیدمهدی الوانی
مدیریت ارتباط و رفتار سازمانیمدیریت رفتار سازمانی؛ علی رضائیان
رفتار سازمانی؛ مورهد/گریفین، ترجمه الوانی و معمارزاده
مبانی رفتار سازمانی؛ رابینز (سیدمحمد اعرابی و علی پارساییان)
مدیریت استراتژیک پیشرفتهتفکر و مدیریت استراتژیک؛ تئوری و عمل؛ اسدالله کردنائیج
برنامه ­ریزی و مدیریت استراتژیک؛ پیرس و رابینسون، ترجمه سهراب خلیلی شورینی
مرجع کامل مدیریت استراتژیک پیشرفته؛ حسین جلیلیان
بهترین منابع کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

دانشگاه‌هایی که رشته مدیریت رسانه دارند

مدیریت رسانه از رشته‌هایی است که ظرفیت زیادی ندارد و معمولا یک یا دو دانشگاه دولتی هستند که در این رشته، دانشجو می‌پذیرند. در سال ۱۴۰۱ فقط دانشگاه تهران و در سال ۱۴۰۲ دو دانشگاه تهران و علامه در این رشته دانشجو پذیرفتند. در ادامه لیست دانشگاه‌هایی که رشته مدیریت رسانه دارند را آورده‌ایم.

دانشگاه هایی که رشته مدیریت رسانه دارند
ظرفیت پذیرش دکتری مدیریت رسانه سال ۱۴۰۲

کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت رسانه و اطلاعات

بخش زیادی از داوطلبان کنکور دکتری مدیریت رسانه شاغل هستند و زمان کم برای مطالعه دارند. از طرفی اگر با هدف رتبه برتر شدن در کنکور دکتری شرکت می‌کنید باید درصدهای نسبتاً خوبی در دفترچه عمومی و اختصاصی کسب کنید که این خود مستلزم مطالعه بالای دروس است. به همین جهت کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری مدیریت به دلیل صرفه‌جویی در زمان و کیفیت بالایی که درند یکی از بهترین منابع آمادگی در کنکور هستند. درصورتی‌که شرکت در کلاس‌های آنلاین کنکور دکتری نیاز به منابع مطالعاتی دیگری ندارید و لازم نیست کتاب‌های معرفی‌شده را تهیه کنید.

کافه تدریس برای آمادگی داوطلبان در کنکور دکتری مدیریت کلاس‌های آنلاین، ویدئوهای آموزشی و وبینارهای منظم ارائه می‌کند. برای آشنایی با خدمات کافه تدریس برای کنکور دکتری مدیریت رسانه روی این لینک کلیک کنید.

دپارتمان مدیریت کافه تدریس