مدیر داخلی یک جایگاه شغلی حساس و مهم است که معمولاً اکثر دانش‌آموختگان رشته مدیریت، شناخت درستی از این شغل و اهمیت آن در سازمان ندارند. مدیران داخلی به‌نوعی جایگزین کمبود وقت مدیرعامل هستند و با داشتن زمان بیشتر، کنترل سازمان را زیر نظر مدیرعامل بر عهده می‌گیرد. مدیر داخلی اختیارهایی دارد که مسئولیت‌های زیادی هم برای او ایجاد می‌کند. در این مطلب به‌صورت کامل، اهمیت این شغل و بازار کار مدیر داخلی، وظایف مدیر داخلی و مهارت‌های مدیریتی و ویژگی‌های لازم برای این جایگاه شغلی را بررسی کرده‌ایم. اگر به این جایگاه شغلی در سازمان علاقه دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

اهمیت وجود مدیران داخلی در سازمان

هر سازمان از بخش‌های زیادی تشکیل‌ شده است که مدیرعامل گاهی نمی‌تواند بر همه این بخش‌ها نظارت کند. مدیران داخلی نقش هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف سازمان، اعمال استانداردها و قوانین، نظارت بر عملکرد و ریسک‌های موجود را دارند.

یک مدیر داخلی باتجربه می‌تواند نظم و انضباط سازمان را کنترل کند و کل سازمان را به‌سمت هدف‌های بالادستی پیش ببرد؛ علاوه‌براین حضور این فرد باعث افزایش اعتماد مدیران و صاحبان سازمان به صحت و سلامت عملکرد داخلی می‌شود؛ ازاین‌رو، در چارت سازمانی، موقعیت این شغل باید به‌طور مشخص و برجسته باشد تا اهمیت و نقش آن در سازمان به‌وضوح قابل‌درک باشد و همچنین به مسئولیت‌ها و وظایف این جایگاه توجه ویژه‌ای شود.

وظایف مدیر داخلی

مدیر داخلی در یک سازمان یا شرکت مسئولیت‌های اداری و مدیریتی را بر عهده دارد. وظایف او شامل مدیریت ارتباطات داخلی، مدیریت منابع انسانی، برنامه‌ریزی و نظارت بر عملیات سازمانی است؛ به‌عبارت دیگر، مدیران داخلی پلی میان کارکنان و مدیران ارشد هستند و به‌دلیل اختیارات نسبتاً زیادی که دارد، کنترل سازمان و بررسی عملکرد آن بر عهده او است. همچنین مدیر داخلی بدون هیچ سانسوری تمامی شرایط را به مدیران ارشد سازمان انتقال می‌دهد و در تصمیم‌های مهم سازمان نقش مهمی دارد.

مهم‌ترین وظایف مدیر داخلی در سازمان را می‌توان این موارد دانست:

  • مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی (ارتباط مؤثر با کارکنان و مدیران و سازمان‌های بیرونی)
  • مدیریت منابع انسانی (مدیریت تیم‌ها و اجرای قوانین مرتبط با منابع انسانی)
  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های سازمان (برنامه‌ریزی و تخصیص منابع به پروژه‌ها و وظایف)
  • ارزیابی عملکرد سازمان (نظارت بر عملکرد کارکنان مطابق با شاخص‌های کلیدی عملکرد)
  • مدیریت مسائل مربوط به کارکنان (پاسخ به شکایات و مشکلات کارکنان) گزارش‌دهی به مدیران ارشد سازمان (ارائه گزارش‌ عملکرد و پیشنهادهایی برای بهبود)
  • مدیریت فرایندها و بهبود آن
  • مدیریت امور اداری (مدیریت تجهیزات و منابع موردنیاز، پیگیری مسائل مالی و اداری)

مهارت‌های موردنیاز مدیران داخلی

مهارت‌های مهم مدیران داخلی به فراخور وظایفی که دارند طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. با توجه به شکل و ماهیت فعالیت سازمان، مهارت‌های موردنیاز این جایگاه شغلی هم تغییر می‌کند؛ مثلاً در سازمانی جلسات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شوند، شناخت ابزارهای آنلاین برای تنظیم جلسات متفاوت از سازمانی است که جلسات حضوری دارد.

مهارت‌های ارتباطی

  • توانایی ارتباط مؤثر با اعضای تیم و مدیران سطوح مختلف
  • توانایی گوش دادن فعال و ارتباط برقرار کردن با کارکنان به‌صورت مؤثر
  • توانایی مذاکره و حل اختلافات

مهارت‌های رهبری

  • توانایی هدایت و رهبری تیم‌های مختلف برای دستیابی به اهداف سازمانی
  • توانایی الهام بخشی و ایجاد انگیزه در تیم

مدیریت زمان

  • توانایی مدیریت زمان و تقسیم وظایف به شکل مؤثر بین اولویت‌های مختلف

تحلیل داده و تصمیم‌گیری

  • توانایی تحلیل داده‌ها و اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک
  • توانایی تشخیص و حل مسائل به شکل سریع و مؤثر

مسئولیت‌پذیری

  • پذیرش مسئولیت برای عملکرد و نتایج کار تیم

مهارت‌های فنی

  • آشنایی با مفاهیم مدیریتی، مالی و منابع انسانی، مدیریت تولید و…
  • توانایی استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای مرتبط با مدیریت داخلی

سازماندهی

  • سازماندهی افراد، فرایندها و منابع سازمان و تحت کنترل داشتن این موارد

توانایی حل مسئله

  • توانایی شناسایی و حل مسائل به شکل سازمان‌محور
  • این مهارت‌ها برای یک مدیر بسیار اساسی و برای اجرای مؤثر وظایف مدیریتی لازم است.

تفاوت وظایف مدیران داخلی در سازمان‌های مختلف

مدیر داخلی در هر سازمانی ممکن است وظایف متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال، اگر مدیر داخلی یک شرکت خدماتی باشید که این خدمات در بسترهای آنلاین ارائه می‌شود، مهارت‌های فنی خاصی را نیاز دارید. اگر در یک شرکت تولید کار کنید، باید مهارت‌های مدیریت تولید و کنترل موجودی و مهارت‌های حوزه همان صنعت را داشته باشید. وظایف مدیر داخلی یک فروشگاه خرده‌فروشی از یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است.

تفاوت در شکل سازمان و صنعتی که در آن فعالیت می‌کند می‌تواند بخشی از وظایف مدیران داخلی را تغییر دهد؛ به‌همین دلیل داشتن تجربه کاری در زمینه سازمانی که قرار است در آن فعالیت کنید، مزیت بزرگی محسوب می‌شود و بخشی از شرایط جذب مدیران داخلی است. با توجه به تفاوت وظایف مدیر داخلی در سازمان‌های مختلف، مهارت‌های این افراد هم متفاوت خواهد بود.

تفاوت مدیر داخلی و مدیر اجرایی

تفاوت مدیریت داخلی و مدير اجرایی را باید از دو جنبه بررسی کرد؛ از نظر جایگاه شغلی و تعریف شغل و همچنین از نظر انتظارات بازار کار. به‌طورکلی این دو جایگاه شغلی، بااینکه نزدیک‌به‌هم هستند، در تعریف این دو شغل تفاوت‌های اساسی وجود دارد.

مدیران داخلی به فعالیت‌های عمومی و روزمره سازمان نظارت دارند و گزارش فعالیت‌های انجام‌شده را به مدیران ارشد می‌دهند. مدیران داخلی بیشتر با کارکنان سازمان در ارتباط هستند و سعی می‌کنند مشکلات آن‌ها را برطرف کنند تا کارها به‌خوبی انجام شود. از طرف دیگر مدير اجرایی بیشتر بر مدیران دیگر نظارت دارد و مباحث کلان و خط‌مشی کلی سازمان را کنترل می‌کند. این دو شغل تفاوت ماهیتی بزرگی دارند.

اما در بازار کار و بسیاری از سازمان‌ها تصور بر این است که این دو شغل درواقع یکی هستند و انتظار دارند با استخدام یک نفر، وظایف هردو انجام شود. این تفاوت در اکثر سازمان‌ها دیده نمی‌شود که یک خطای استراتژیک و بزرگ است؛ بنابراین تفاوت مدیر داخلی و مدیر اجرایی درحالی‌که بسیار کلیدی و مهم است، انتظار بازار کار گاهی این است که یک نفر برای این دو شغل استخدام شود.

فرصت‌های شغلی مدیر داخلی در ایران

بازار کار مدير داخلی در ایران یا خارج از ایران فرق زیادی با هم ندارد. در همه‌جای دنیای، بعد از انکه سازمان‌ها به‌اندازه‌ای رشد می‌کنند که یک نفر به‌تنهایی نمی‌تواند به کل کسب‌وکار نظارت کند، نیاز به مدیران داخلی ایجاد می‌شود. بنابراین جایگاه شغلی مدیر داخلی در سازمان‌های بزرگی که مدیریت‌کردن آن زمان زیادی می‌گیرد وجود دارد.

معمولاً در ابتدای شکل‌گیری کسب‌وکار تعداد کارکنان و حجم کار کمتر است و مدیرعامل به‌تنهایی می‌تواند همه‌چیز را مدیریت کند؛ با گذشت زمان و بیشتر شدن حجم کارها، مدیرعامل به‌تنهایی نمی‌تواند به همه‌چیز نظارت کند و فردا را برای این جایگاه شغلی استخدام می‌کند.

میزان حقوق مدیر داخلی

همان‌طور که در قسمت وظایف مدیر داخلی گفتیم، مدیر داخلی در سازمان‌های متفاوت، وظایف متفاوتی دارد. همین شکل و صنعت سازمان‌ها می‌تواند حجم کار و میزان حقوق مدیر داخلی را هم تغییر دهد؛ مثلاً ممکن است یک مدیر داخلی در کارخانه تولیدی، رقم بیشتری دریافت کند و حجم کار بیشتری هم داشته باشد؛ بنابراین برای این شغل نمی‌تواند رقم دقیقی در نظر گرفت.

طبق آگهی‌های منتشرشده در سایت‌های کاریابی، مدیران داخلی در شهر تهران، به‌طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان درآمد دارند. البته این رقم در شهرهای کوچک‌تر و شهرستان‌ها کمتر خواهد بود. به‌طورمعمول، میزان حقوق مدیران شهر تهران بیشتر از بقیه شهرهای ایران است.

بازار کار مدیر داخلی در خارج از ایران

بازار کار مدیر داخلی در خارج از ایران هم به نسبت خوب است. البته چیزی که در بررسی بازار کار خارج از ایران اهمیت دارد، کشور مدنظر و در هر کشور هم ایالت‌های مختلف تفاوت حقوق ایجاد می‌کنند. مثلاً زندگی در سان‌فرانسیسکو یا نیویورک ممکن است شرایط درآمدی بیشتری ایجاد کند که البته هزینه زندگی هم افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای بررسی بازار کار مشاغل مختلف، کشور، ایالت و شهر مدنظر را در نظر بگیرید. به‌طور میانگین، مدیر داخلی در کشور آمریکا حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار دلار در سال درآمد دارد که رقم نسبتاً خوبی برای زندگی در این کشور محسوب می‌شود.

این رقم با سابقه کار، ایالت و ماهیت سازمان، می‌تواند تا ارقام بالای ۱۱۰ هزار دلار در سال برسد. در کشور کانادا میزان حقوق مدیر داخلی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار است. برای شناخت بیشتر این شغل در کشورهای دیگر، به وب‌سایت indeed مراجعه کنید.

فرصت‌های شغلی برای مدیر داخلی

برای بررسی فرصت‌های شغلی مدیر داخلی به سایت‌های کاریابی فعال سری زدیم. در بررسی این فرصت‌های شغلی باید به توانایی‌ها و وظایف و انتظارات کارفرما دقت کنید. گاهی ممکن است آگهی شغلی با عنوان مدير اجرایی منتشرشده باشد، اما نیاز به مدیر داخلی داشته باشند یا گاهی آگهی مدیر داخلی می‌بینید که انتظار وظایف مدير اجرایی را دارند. به‌هرحال در هنگام بررسی این آگهی‌ها به شرح وظایف و مهارت‌های موردنیاز دقت کنید تا انتخاب اشتباهی نداشته باشید.

در ادامه چند مورد از فرصت‌های شغلی منتشرشده در این سایت‌ها را می‌بینید:

بازار کار مدیر داخلی
مدیر داخلی

جمع‌بندی بازار کار مدیر داخلی

مدیر داخلی یکی از موضعیت‌های شغلی حساس و کلیدی در سازمان است که مسئولیت نظارت و کنترل کارهای روزمره و عمومی سازمان را بر عهده دارد. فردی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، با سازماندهی و نظارت بر کارها، کمک می‌کند که سازمان به سمت اهداف خود حرکت کند.

گاهی این شغل با مدير اجرایی اشتباه گرفته می‌شود که این دو جایگاه شغلی تفاوت‌های بنیادی و مهمی باهم دارند که نمی‌توانند جای هم را بگیرند.

درآمد مدیر داخلی در تهران چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان در ماه است. وظایف مدیران داخلی با توجه به ماهیت کسب‌وکار متفاوت است؛ مثلاً مدير داخلی یک فروشگاه با یک کسب‌وکار خدماتی اینترنتی تفاوت زیادی دارد. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت، با داشتن تجربه و سابقه کار در این شغل می‌توانند موفقیت زیادی کسب کنند.

پرسش‌های متداول

میزان حقوق مدیر داخلی چقدر است؟

به‌طور میانگی مدیران داخلی حدود ۳۰ میلیون تومان در تهران درآمد دارند.

از چه رشته‌هایی می‌توان وارد شغل مدیریت داخلی شد؟

با تحصیل در رشته مدیریت و کسب تجربه در این زمینه می‌توانید وارد این شغل شوید.

تفاوت مدیر داخلی و مدير اجرایی چیست؟

مدیر داخلی بیشتر با کارکنان سازمان در ارتباط است و سعی می‌کند مشکلات آن‌ها را برطرف کند تا کارها به‌خوبی انجام شود. مدير اجرایی بیشتر بر مدیران نظارت دارد و مباحث کلان و خط‌مشی کلی سازمان را کنترل می‌کند.