اشتباه های رایج کنکوری ها چیست؟ شما به‌عنوان داوطلب ممکن است اشتباه‌های بزرگی در طی مسیر تا کنکور مرتکب شوید. مهم است که شما این اشتباه‌ها را بشناسید و آن‌ها را انجام ندهید. این اشتباه ها ممکن است اشتباه های  مهلکی برای شما تا مسیر کنکور باشد و باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید. در ادامه با اشتباه های رایج کنکوری ها آشنا شوید.

اشتباه های رایج کنکوری ها

داوطلبان کمی هستند که در طی دوره‌ی آمادگی کنکور هیچ اشتباهی نداشته باشند. بسیاری از رتبه‌های برتر نیز اشتباه‌هایی انجام داده‌اند، اما تفاوت آنان با باقی افراد این است که اشتبا‌ه های خود را شناخته‌اند و در پی حل آن‌ها برآمده‌اند. اشتباه هایی ازجمله ضعیف و سست کارکردن، کم‌شدن انگیزه، تکیه‌ی زیاد بر سؤالات تألیفی، بی‌توجهی به برنامه‌ریزی درست و اصولی و بی‌توجهی به مبحثی‌خواندن مطالب و غیره غیرقابل چشم‌پوشی هستند؛ اما برخی از اشتباه ها بزرگ هم هستند که اگر آن‌ها را انجام دهید، احتمالاً نتیجه‌تان را نابود خواهد کرد.

فرار از آزمون

شما در ماه آخر باید آزمون جامع را شروع کنید یا حتی شروع کرده باشید. آزمون جامع کنکور و آزمون جامع تک‌درس را باید به برنامه‌ی خود وارد کنید. آزمون‌های جامع بخش مهمی از آمادگی شما برای آزمون است و باید در ماه آخر به برنامه‌ی شما وارد شده باشند.

از آزمون جامع نترسید. شما قرار نیست از اولین آزمون در بهترین حالت ممکن باشید، بلکه روند شما تا آزمون بعدی و تحلیل آزمون‌هاست که اهمیت بالایی دارد.

اگر درصدهای خوبی ندارید، نگران نشوید و سعی کنید تا آزمون اصلی پیشرفت خوبی را برای خود ایجاد کنید. یادتان باشد که داشتن روند رو به رشد در آزمون‌ها مهم است.

تعدد کلاس و منابع

در ماه آخر نباید چندین و چند کلاس و منبع به روتین خود اضافه کنید. در روزهای نزدیک به کنکور باید زمان‌تان را به‌بهترین نحو مدیریت کنید و عوامل اتلاف وقت را کاهش دهید. در این زمان کوتاه اگر نیاز به منبع دارید، از کلاس‌های نکته و تست و دوره‌های فشرده استفاده کنید و دوره‌های طولانی  را حذف کنید. الان زمانی برای تلف‌کردن ندارید.

به دنبال کتاب و منبع جدید نباشید! الان کتاب جدید به درد شما نمی‌خورد، مگر اینکه کتاب شما آزمون‌محور و جمع‌بندی باشد. کتابی مانند ۳۰۰ تست ریاضی یکی از بهترین کتاب‌هایی است که برای جمع‌بندی ریاضی می‌توانید استفاده کنید. این قبیل کتاب‌ها منابع مناسبی برای ماه آخر هستند.

ساعت خواب و بیداری

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات داوطلبان تنظیم‌نبودن زمان خواب و بیداری و درنتیجه، خواب‌آلودگی سر جلسه‌ی آزمون است. خواهی یا نخواهی، باید ساعت خواب شما در هفته‌های باقیمانده به آزمون با توجه به ساعت آزمون اصلی تنظیم شده باشد.

باید ساعت خواب و بیداری شما بنا بر ویژگی‌های شخصی و آزمون شما تنظیم شود و شما خود را به آن پایبند کنید.

ساعت خواب و بیداری تنظیم‌شده، نه‌تنها در روز آزمون به شما کمک می‌کند تا انرژی مناسبی داشته باشید، پایبندی به آن باعث نظم و مدیریت در طول روز می‌شود.

تکیه بر مباحث جدید

روزهای نزدیک به کنکور دیگر زمانی برای مباحث جدید نیست. شما باید در زمان باقیمانده تا کنکورتان مباحثی را که مطالعه کرده‌اید و تسلط زیادی بر آن‌ها ندارید تثبیت کنید و ارتقا دهید. فکر به مباحث جدید اشتباهی است که به‌خصوص داوطلبانی که دیرتر شروع کرده‌اند در دام آن می‌افتند.

شما با تسلط ۷۰ درصدی از کل مطالب هم اگر به سر جلسه کنکور بروید کنکور خوبی را خواهید داشت تا اینکه ۵۰ درصد مطالب را مسلط باشید و کلی مطلب جدید به آن اضافه کرده باشید که تسلط کامل و مناسبی بر روی آن ندارید.

فقط در صورتی به خواندن مباحث جدید بپردازید که بسیار دیر شروع کرده باشید و مباحث پربازده و مهمی مانند مشتق در ریاضی عمومی باقی مانده باشد.

برای آشنایی با دیگر اشتباه های رایج کنکوری ها مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید:

اشتباهات کنکوری را بشناسید و از آن‌ها دوری کنید