سبک زندگی کنکوری چگونه است؟ آیا برای موفقیت در کنکور حتماً باید سبک زندگی یا لایف‌استایل خاصی داشت؟ رتبه‌های برتر برای آمادگی کنکور چطور زندگی می‌کنند؟

شاید این سؤال‌ها در نگاه اول چندان جدی به نظر نرسد. بااین‌حال واقعیت این است که شما برای موفقیت در کنکور باید کارهای خاصی را به‌صورت روزانه انجام دهید. اهمیت داشتن برنامه‌ریزی و درپیش‌گرفتن لایف‌استایل خاص در ماه‌ها و هفته‌های نزدیک به کنکور بیشتر است. درست مانند قهرمانی که برای به‌دست‌آوردن مدال المپیک آماده می‌شود، شما باید برای شرکت در ماراتن کنکور آماده شوید. این مطلب شما را با سبک زندگی کنکوری آشنا می‌کند.

چرا درپیش‌گرفتن سبک زندگی کنکوری لازم است؟

در طول دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد شما باید بتوانید به‌صورت منظم مطالعه کنید. طبعاً این کار انرژی و توان زیادی می‌گیرد. شما باید روی یک هدف که کسب رتبه‌ی دلخواه است تمرکز کنید. نکته‌ی مهم اینجاست که شما نمی‌توانید زندگی عادی را متوقف کنید.

دوره‌ی آمادگی برای کنکور چیزی جدای از زندگی نیست. درواقع شما نمی‌توانید زندگی را به قبل و بعد از کنکور تقسیم کنید. این دوره بخشی از زندگی شماست.

کافی است کمی به دوره‌ای فکر کنید که برای کنکور کارشناسی درس می‌خواندید. در آن زمان شما مجبور بودید هر روز سر ساعت خاصی از خواب بیدار شوید و تا ساعت مشخصی در مدرسه باشید. بعد از آن هم لایف‌استایل شما با همین ضرباهنگ منظم می‌شد.

در دوره‌ی کارشناسی شما تا حد زیادی از این سبک زندگی فاصله می‌گیرید. اینجاست که خودتان باید بتوانید برنامه‌ریزی کنید و لایف‌استایل مناسب را طراحی و اجرا کنید. لازمه‌ی موفقیت در کنکور رسیدن به لایف‌استایل مشخصی است که کار و دانشگاه و زندگی شخصی و مطالعه برای کنکور را پوشش دهد.

لایف‌استایل کنکوری چطور باید باشد؟

در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد باید بتوانید طبق برنامه‌ریزی درسی‌تان جلو بروید. در همین حین مهم است که شما شرایط کنکور را در تمامی روزهای مانده به آزمون طراحی کنید.

فرض کنید شما عادت دارید که شب‌ها درس بخوانید، اما آزمون صبح برگزار می‌شود. این یعنی شما عادت ندارید که صبح‌ها سرحال باشید. طبعاً یک‌شبه نیز نمی‌توانید زندگی خود را تغییر دهید. این کار نیاز به برنامه‌ریزی و زمان دارد. شما برای جاانداختن هر عادت به یک دوره‌ی ۳۰ تا ۴۰ روزه نیاز دارید. برای آمادگی برای کنکور دست‌کم از دو ماه قبل باید سبک زندگی کنکوری را اجرا کنید.

لایف‌استایل کنکوری دستورالعمل عمومی و یکسان برای همه ندارد. بااین‌همه تجربه نشان داده است که رتبه‌های برتر کارهای ساده و مشخصی را در سبک زندگی خود می‌گنجانند. پیشنهادهای ما برای سبک زندگی کنکوری از این قرار است:

فقط یک کار را انجام دهید

شما قرار است برهه‌ای پرفشار را تجربه کنید که در آزمون کنکور رتبه‌ای خوب به دست آورید. این کار هزینه‌هایی هم برای شما دربردارد. کمترین و لازم‌ترین هزینه این است که فقط روی یک کار تمرکز کنید. هدف اصلی شما قبولی در کنکور است؛ پس باید باقی اهداف را کنار بگذارید.

در وهله‌ی اول باید هر هدف کلی، به‌جز موفقیت در آزمون کنکور، کنار گذاشته شود. فرقی هم نمی‌کند هدف کاری باشد یا در زندگی شخصی. تمرکز شما باید روی هدف اصلی باشد.

نکته‌ی بسیار مهم سبک زندگی کنکوری متمرکزماندن روی انجام‌دادن هر کار است. شما باید بتوانید در زمان درس‌خواندن فقط درس بخوانید و در زمان استراحت فقط استراحت کنید. برای مثال، کارکردن با تلفن‌همراه در زمان استراحت را باید کنار بگذارید.

اینترنت را ترک کنید

این روزها اینترنت بخش عمده‌ای از زندگی روزانه‌ی ما را می‌گیرد. از جست‌وجوهای ساده‌ی اینترنتی گرفته تا اخبار و البته از همه اعتیادآورتر، شبکه‌های اجتماعی، باید کنار گذاشته شود. ویژگی اصلی بودن در فضای اینترنت ازدست‌دادن تمرکز است. این در حالی است که در این مقطع بیش از هر زمان به تمرکز نیاز دارید. در سبک زندگی کنکوری شما باید به‌صورت موقت اینترنت را ترک کنید.

برنامه‌ریزی کنید

شما برای رسیدن به هدف‌تان باید برای همه‌ی کارهای روزانه‌تان برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی شما، نه‌فقط باید مطالعات شما را دربرگیرد، باید برنامه‌ی زندگی روزانه‌تان را هم در خود جای دهد. در برنامه‌ریزی‌تان به اولویت‌ها دقت کنید. اولویت‌ها نیز برحسب اهمیت ذاتی و اهمیت زمانی مشخص و در برنامه‌ی شما گنجانده می‌شود.

برنامه‌تان منعطف باشد که تا حد امکان آن را به هم نزنید

یکی از خصوصیات برنامه‌ریزی خوب انعطاف آن است. برنامه‌ریزی خوب برای سبک زندگی کنکوری تمامی موارد زندگی شما را دربرمی‌گیرد. این ویژگی کمک می‌کند که شما، خواه‌ناخواه، برنامه‌ای منعطف طراحی کنید. شما تا حد امکان باید تلاش کنید که برنامه‌تان به هم نخورد. این کار درست مانند مصرف دارو در زمان مشخص است. هر اتفاقی به‌جز این روند می‌تواند کل برنامه‌ی شما را از بین ببرد. درصورتی‌که از برنامه‌ریزی خود عقب افتادید، بی‌خیال آن نشوید. برنامه‌تان را ادامه دهید. اگر طبق برنامه جلو نروید، اصلاً هدف از برنامه‌ریزی چیست؟

دیگران را در جریان کلیت برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید

دیگران از برنامه‌ی روزانه‌ی شما اطلاع ندارند. همچنین ممکن است برنامه‌ی کلی شما را فراموش کنند. این اتفاق شما را در موقعیت‌های دشواری قرار می‌دهد. بسیار پیش می‌آید که خانواده یا دوستان شما تصور کنند که وقت خالی دارید. آن‌ها از برنامه‌ی روزانه‌ی شما اطلاع ندارند و در این حالت ممکن است شما به میهمانی ناخواسته دعوت شوید. این در حالی است که قرارگرفتن در چنین موقعیت‌هایی، نه‌تنها وضعیت ناخوشایندی برای شما رقم می‌زند، تمرکز شما را هم به هم می‌ریزد. بهترین روش این است که شما نزدیکان‌تان را در جریان کلیت برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید.

با جرئت «نه» بگویید

این عبارت را احتمالاً شنیده‌اید که موفقیت با ۹ نه‌گفتن و یک بله‌گفتن میسر می‌شود. سبک زندگی کنکوری درست روی نه‌گفتن بنا می‌شود. شما باید بتوانید به هر آنچه تمرکزتان را به هم می‌زند یا شما را از برنامه‌تان عقب می‌اندازد نه بگویید. بی‌درنگ و با جرئت تمام به هر چیزی که در برنامه‌تان قرار ندارد نه بگویید. یادتان باشد که این نه‌گفتن موقت است. تمامی فرصت‌ها بعد از کنکور همچنان در اختیار شماست. در آن زمان می‌توانید با روی باز پذیرای آن‌ها باشید.

خواب کافی داشته باشید

خو‌ب‌خوابیدن و استراحت کافی یکی از رکن‌های هر برنامه‌ریزی برای موفقیت است. خواب کافی بر میزان یادگیری و بهره‌وری شما تأثیر بسیار زیادی دارد. قسمت عمده‌ای از این تأثیر هم در تنظیم‌شدن هورمون‌های بدن شما نهفته است. در سبک زندگی کنکوری شما نباید خواب خودتان را کم کنید. شما باید به‌صورت مفید ۶ ساعت خواب عمیق داشته باشید. برای رسیدن به این میزان به‌طور معمول ۸ ساعت خواب را باید در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید.

سر وقت از خواب بیدار شوید

اینکه آزمون شما در چه ساعتی از روز برگزار می‌شود بر زمان بیدارشدن شما بسیار تأثیرگذار است. برای انجام‌دادن کامل برنامه‌ی روزانه‌تان شما باید سر وقت از خواب بیدار شوید. بیدارشدن سروقت کل برنامه‌ی روزانه‌ی شما را تنظیم می‌کند.

پیاده‌روی صبحگاهی بسیار توصیه می‌شود

پیاده‌روی صبحگاهی کمک فراوانی به شما می‌کند که ذهن‌تان را منظم کند، آن‌هم قبل از شروع مطالعه‌ی روزانه. سعی کنید به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هر روز پیاده‌روی کنید. سبک زندگی کنکوری گاه می‌تواند بسیار خشک و کسالت‌بار باشد. کافی است چند روز این کار را انجام دهید. میزان شادابی بیشتر و بهره‌وری بالاتر شما را شگفت‌زده می‌کند.

صبحانه مهم‌ترین وعده‌تان باشد

این وعده اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی است. خوردن صبحانه درست مانند کوک‌کردن ساعت است. خوردن صبحانه‌ی خوب، علاوه بر اینکه نیازهای بدن شما تأمین می‌کند، به شما فرصتی می‌دهد که بتوانید متمرکزتر شوید. در هنگام صرف غذا به‌هیچ وجه عجله نکنید. زمان ثابتی را برای صرف صبحانه سر ساعت مشخص در نظر بگیرید و به آن پایبند بمانید.

هنگام مطالعه مواد قندی مصرف نکنید

احتمالاً شنیده‌اید که مواد قندی غذای مغز است. درست است. مغز هنگام فعالیت بیشتر انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند. شما هم احتمالاً گرسنگی هنگام مطالعه را تجربه کرده‌اید. نکته‌ی مهم این است که وقتی هنگام مطالعه مواد قندی مصرف می‌کنید، عملکرد خود را بالا می‌برید، اما این بالارفتن عملکرد موقتی است. علاوه بر پایدارنبودن، این کار خستگی شما را به همراه دارد. شما با مصرف قند در هنگام مطالعه زودتر خسته می‌شوید. همچنین فراموش نکنید که مصرف مواد قندی و شیرین در هنگام مطالعه مغز شما را به این کار معتاد می‌کند. از عوارض این اعتیاد ازدست‌دادن تمرکز است.

راهکار اصلی برای تأمین این نیاز گنجاندن مواد غذایی با کربوهیدرات بالا در برنامه‌ی غذایی است. اجازه دهید انرژی لازم برای فعالیت‌های فکر از قند خون و سپس از کربوهیدرات وعده‌های غذایی تأمین شود.

موسیقی‌های انگیزشی گوش کنید

بیایید با هم روراست باشیم. هر موسیقی‌ای لزوماً برای این مقطع مناسب نیست. شما نمی‌توانید با گوش‌دادن به یک موسیقی غمگین یا موسیقی‌های بسیار تکنیکی انتظار داشته باشید انرژی بالاتری در خودتان ایجاد کنید و البته تمرکزتان را هم از دست ندهید. پیشنهاد می‌کنیم هر روز قبل از شروع مطالعه یکی دو موسیقی انگیزشی و محرک گوش کنید. این کار درست مانند جایزه‌دادن به ذهن است. موسیقی‌ای که انتخاب می‌کنید باید کمترین انرژی فکری را از شما بگیرد و شما را درگیر نکند. همین‌طور باید در شما انگیزه‌ی شروع‌به‌کار ایجاد کند.

ترسیم ذهنی را انجام دهید

این کار را ورزشکاران به‌صورت مرتب انجام می‌دهند. آن‌ها حرکات دشوار را در ذهن خود تحلیل می‌کنند و به آن‌ها می‌اندیشند. ترسیم ذهنی به آن‌ها کمک می‌کند که بتوانند هماهنگی لازم برای انجام‌دادن حرکات مختلف را به دست آورند. این کار برای مطالعه هم ضروری است. شما باید به سطح مطالعه‌ی عمیق برسید. در سبک زندگی کنکوری شما باید به‌صورت روزانه زمانی هرچند کوتاه را به مرور ذهنی و بررسی خوانده‌های‌تان اختصاص دهید.

به خودتان جایزه بدهید

شما کاری بسیار دشوار و فشرده پیش روی دارید. برنامه‌ریزی شما، هر قدر هم منعطف باشد، می‌تواند به کاری بسیار ترسناک تبدیل شود. هر قدر هم سعی کنید انگیزه‌تان را حفظ کنید، گاهی از نظر ذهنی و روحی کم می‌آورید. اجازه دهید پیشرفت مطالعاتی‌تان نمودهای عینی پیدا کند . بهترین کار این است که به خودتان جایزه بدهید. یک شب در هفته را می‌توانید به‌راحتی برای استراحت و تفریح اختصاص دهید. همین‌طور می‌توانید بعد از رسیدن به هر هدف مهمی به خودتان جایزه بدهید. این کار، نه‌تنها به پیشرفت شما نمود عینی می‌دهد، انگیزه‌ی شما برای پیش‌بردن برنامه‌های‌تان را بیشتر می‌کند.

نبایدهای سبک زندگی در دوره‌ی کنکور

شما در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی‌ارشد به خیلی از چیزها باید نه بگویید. این کار مهم‌ترین اصل برای ساختن سبک زندگی کنکوری است. اگر به‌دنبال موفقیت در کنکور کارشناسی‌ارشد هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را حتماً بخوانید:

۷ اشتباه که در سه ماه طلایی تا کنکور نباید مرتکب شویم!