طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی ۱ و ۲ نقشی تعیین‌کننده در موفقیت شما در کنکور کارشناسی ارشد MBA دارد. درس ریاضی عمومی در کنکور کارشناسی ارشد بسیاری از رشته‌ها جزو مباحث امتحانی است. به‌طور خاص در رشته‌ی MBA این درس اهمیت بالایی در امتحان دارد و داوطلبان برای کسب رتبه‌ی بالا به درصد بالا و خوبی در این درس نیاز دارند. از عمده سؤالاتی که برای همه‌ی داوطلبان ممکن است مطرح باشد طرز اصولی مطالعه درس ریاضی عمومی برای کنکور است؛ اینکه چطور باید بخوانم، از کجا شروع کنم و چگونه آن را پیش ببرم و سؤالاتی از این دست ازجمله پرسش‌هایی هستند که ذهن اکثر داوطلبان را مشغول می‌کنند، اما واقعاً چگونه می‌توان درصد مطلوبی در این درس به دست آورد؟

ریاضی عمومی ۱ و ۲

موفقیت در درس ریاضی عمومی به تمرین و تکرار زیاد نیاز دارد. ضریب این درس در کنکور رشته مدیریت کسب و کار ۲ است و اهمیت آن بر داوطلبان پوشیده نیست. برای پیش‌بردن طرز اصولی درست مطالعه این درس شما حتماً نیاز دارید تا دست‌به‌قلم شوید و سؤالات زیادی حل کنید.

درس ریاضی عمومی این دو بخش را دربرمی‌گیرد:

  • بخش اول سؤالات ریاضی ۱ با سرفصل‌های تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد، انتگرال و کاربرد، مختصات قطبی، اعداد مختلط و دنباله و سری را شامل است.
  • بخش دوم ریاضی ۲ فنی و مهندسی است که بخش‌های هندسه تحلیل و جبر خطی، رویه‌ها و توابع برداری، توابع چندمتغیره، انتگرال چندگانه و انتگرال خط و سطح را دربردارد.

در کنکور MBA معمولاً ۱۵ سؤال از ۳۰ سؤال ریاضیات از ریاضی ۱ و ۱۵ سؤال باقیمانده از ریاضی ۲ مطرح می‌شود. به‌این دلیل که تعداد فصول ریاضی ۲ کمتر است، وزن هر فصل بیشتر می‌شود. البته نمی‌توان با تکیه بر این نکته که وزن ریاضی ۲ بیشتر است صرفاً روی این قسمت تمرکز کرد؛ زیرا پیش‌نیازهای ریاضی ۲ در دروس ریاضی ۱ ارائه می‌شوند. در ادامه طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی ۱ و ۲ را مرور می‌کنیم.

طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی

برای کسب بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی ارشد توجه به جزئیات و رعایت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. برای پیش‌برد طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی و به‌دست‌آوردن بهترین نتیجه در درس ریاضی نکاتی را باید رعایت کنید. در ادامه ابتدا مرحله‌بندی مطالعاتی را توضیح می‌دهیم و سپس به‌سراغ نکات تکمیلی می‌رویم.

اولین قدم: مطالعه پیش‌نیازها

برای فهم اولین بخش از فصل تابع نیاز دارید مفاهیم اولیه ریاضی را بدانید؛ برای مثال شما برای درک تابع لگاریتم باید بدانید که لگاریتم چیست و چه مفهومی دارد؛ همچنین باید نمودار توابع مختلف را دیده باشید و بردارها را بدانید، درکی از دستگاه اعداد و مثلثات داشته باشید و این مفاهیم برای‌تان آشنا باشد؛ پس مطالعه این مفاهیمِ پایه اولین قدم برای مطالعه ریاضی شماست.

دومین قدم: ‌مطالعه تمامی مطالب

کار اصلی شما در این بخش مطالعه اولیه همه‌ی بخش‌های ریاضی است. ابتدا تمامی سرفصل‌های ریاضی 1 را مطالعه کنید و تست‌های محدودی هم در این بخش بزنید تا بتوانید مطلب فراگرفته‌شده را در عمل هم به‌ کار گیرید. برای این بخش تست‌های زیادی نیاز ندارید و در اصل با این کار مرحله‌ی اولیه‌ی مطالعه‌ی خود را در این بخش به پایان می‌رسانید.

مطالعه‌ی کامل این بخش و زدن تست اولیه حدوداً سه ماه طول می‌کشد. دقت کنید که در این مرحله و بخش نباید به‌سراغ تست‌های دشوار بروید؛ در این بخش باید ترکیب تست‌های ساده و متوسط را تمرین کنید.

سومین قدم: تمرین تمرین تمرین

قدم سوم مطالعه طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی و فاز دوم مطالعه شما حل تست زیاد است. در این مرحله شما درس‌نامه را فراگرفته‌اید و باید تست زیاد بزنید تا درس‌نامه در ذهن شما تثبیت شود.

تست‌های این بخش از تست‌های طبقه‌بندی باید تشکیل‌شده باشد که به شما در فراگیری بهتر هر بخش کمک می‌کند. در این مرحله هیچ تستی را از خود دریغ نکنید و تا جایی که می‌توانید تست‌ بزنید. همچنین جزئیات و نکات ریزتر را نیز به مطالعه و دایره‌ی ذهنی خود اضافه کنید.

چهارمین قدم: تست جامع و جمع‌بندی

چهارم قدم درواقع مرحله‌ی سوم مطالعاتی شماست. شما مطالب را یاد گرفته‌اید و تا حد خوبی آن‌ها را مرور کرده‌اید. در اینجا باید خلاصه‌نویسی را نیز به مرحله‌های مطالعه‌ی خود تا نکات لازم را برای مرور به‌صورت یکجا داشته باشید. درنهایت زمانی حدوداً یک ماه تا آزمون فاصله‌ دارید می‌توانید زدن تست‌های جامع را شروع کنید و مطالب را جمع‌بندی کنید. البته نباید تست‌زنی در قالب زمان را از ابتدای این مرحله شروع کنید. پنج روز آخر را به تست‌زنی در قالب زمان بپردازید تا شرایط روز آزمون را هم مرور کرده باشید.

نکات مهم در مطالعه ریاضی عمومی

تلاش کنید تا ریاضی را به‌صورت مستر در طی روز مطالعه کنید. در میان زمان‌های مطالعه وقفه بیندازید و میزانی را که برای آن مقطع تعیین کرده‌اید پشت‌سرهم مطالعه کنید. این کار باعث تثبیت بهتر مطالب می‌شود و شما ریاضی را بهتر یاد می‌گیرید.

هنگام مطالعه زمان بسیار زیادی برای یک سؤال صرف نکنید و دنبال اثبات فرمول‌ها نباشید. نحوه‌ی به‌کاربردن فرمول‌ها اهمیت دارد؛ پس اثبات را فراموش کنید.

همچنین در طول روند مطالعاتی، به‌طور مرتب، خود را ارزیابی کنید. این کار به نظم ذهنی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود بهتر مطالب را فراگیرید.

همان‌طور که گفتیم، درس ریاضی به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد؛ پس ناامید نشوید و تا روز آخر برای بهترین نتیجه تلاش کنید.

نقشه راه مطالعه رياضی عمومی۱و۲

بهترین منابع مطالعه درس ریاضی عمومی

منابع بسیار زیادی برای مطالعه این درس در بازار وجود دارند؛ مهم انتخاب منابعی است که با آن‌ها بتوانید به‌خوبی طرز اصولی مطالعه ریاضی را پیش ببرید.

منابعی که انتخاب می‌کنید باید درس و تست، نکته و تست و همین‌طور مرور و جمع‌بندی را دربرگیرد؛ همین‌طور باید با زمان‌بندی مشخص با تمامی مراحل مطالعاتی شما هماهنگ باشد.

برای آشنایی با منابع مطالعه ریاضی عمومی این مطلب را مطالعه کنید:

منابع ریاضی عمومی کنکور MBA

پیشنهاد دپارتمان مدیریت کسب‌وکار کافه تدریس به شما کلاس‌های ریاضی استاد شکرزاد است تا بتوانید به‌خوبی از پس این درس برآیید.

شما با شرکت در کلاس‌های آنلاین استاد شکرزاد یا استفاده از ویدئوهای ضبط‌شده کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی می‌توانید در هر جا که هستید به‌بهترین شکل طرز اصولی مطالعه ریاضی عمومی را پیش ببرید. همین‌طور علاوه بر اینکه تا حد زیادی در زمان صرفه‌جویی می‌کنید، استفاده از این ویدئوها به شما امکان می‌دهد به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان جمع‌بندی و مرور را به‌خوبی انجام دهید. برای آشنایی کامل با کلاس‌های آنلاین ریاضی عمومی ۱ و ۲ استاد شکرزاد و دیدن جزئیات روی این لینک کلیک کنید:

پکیج کلاس‌های آنلاین درس‌و‌تست، نکته‌وتست، حل‌تمرین ریاضی‌عمومی ۱و۲