طرز انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد یکی از دغدغه‌های دانشجویانی است که واحد پایان‌نامه دارند. هر یک از دانشجویان، بسته به هدف خود از پایان‌نامه‌شان، راهبردی را انتخاب می‌کنند، اما با هر راهبردی که در پیش گرفته شود، هم‌چنان طرز انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد پابرجاست؛ به‌همین دلیل، در این مطلب به‌صورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

وظیفه‌ی اصلی استاد راهنما چیست؟

در مقطع کارشناسی ارشد بسیاری از دانشجویان موظف به ارائه‌ی یک کار پژوهشی در قالب پایان‌نامه هستند. مسئولیت کیفیت و صحت مطالب پایان‌نامه هر دانشجو بر عهده‌ی استاد راهنمای آن دانشجو است؛ درواقع اصلی‌ترین وظیفه‌ی استاد راهنما هدایت کار پژوهشی دانشجو است.

چه زمانی باید استاد راهنما را انتخاب کرد؟

زمان انتخاب استاد راهنما در هر دانشگاه متفاوت است، اما به‌طور کلی هر دانشجو در هنگام گرفتن درس سمینار، موظف به انتخاب استاد راهنماست. دانشجو موضوع سمینار را با نظر و راهنمایی استاد راهنمای خود تعیین می‌کند.

نکات مربوط به طرز انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد

برای انتخاب استاد راهنما در مقطع کارشناسی ارشد این نکات را در نظر بگیرید:

  • با مراجعه به صفحه‌ی شخصی استادان عضو هیئت‌علمی دانشکده، ازطریق وب‌سایت دانشگاه، رزومه و فعالیت‌های پژوهشی هر استاد را به‌دقت بررسی کنید.
  • قبل از انتخاب استاد راهنما از دانشجویان سال‌های بالاتر و دانشجویانی که به‌تازگی از پایان‌نامه‌ی خود دفاع کرده‌اند درمورد عملکرد استاد راهنمای‌شان پرس‌وجو کنید.
  • با توجه به اینکه ظرفیت پذیرش تعداد دانشجویان هر استاد محدود است، بهتر است زودتر به استاد مدنظر خود مراجعه کنید و شرایط پذیرش دانشجو را از آن استاد جویا شوید.
  • اساتیدی نیز که در خارج از دانشگاه و در سازمان‌های دیگری فعالیت می‌کنند معمولاً در زمان‌های خاص و محدودی می‌توانند با دانشجویان جلسات حضوری داشته باشند. قبل از انتخاب استاد راهنما به این نکته دقت کنید که دسترسی به استاد مدنظر و هماهنگی برای برگزاری جلسات به چه صورت است.
  • نحوه‌ی ارتباط با استاد راهنما و مدت‌زمانی که می‌تواند به دانشجویانش برای جلسات حضوری اختصاص دهد بسیار مهم است. برخی از استادان ممکن است در هفته یک جلسه‌ی کلی با دانشجویان خود برگزار کنند و برخی استادان دیگر ممکن است هر روز در دفتر خود در دانشگاه امکان پذیرش دانشجویان را داشته باشند. ارتباط مداوم با استاد راهنما معمولاً به پیش‌بردن پایان‌نامه‌ی دانشجو کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • برخی از اساتید ممکن است صرفاً دانشجویان خاصی را بپذیرند. این استادان تمایل دارند دانشجویانی را که سطح علمی بالاتری دارند به زبان خارجی مسلط‌‌‌تر هستند یا در مقطع کارشناسی از دانشگاه معتبری فارغ‌التحصیل شده‌اند بپذیرند.

آیا امکان تغییر استاد راهنما در حین انجام‌دادن پایان‌نامه وجود دارد؟

با موافقت استاد راهنمای فعلی و دانشکده و طی یک فرایند اداری معمولاً این کار امکان‌پذیر است، اما دقت کنید که استاد راهنمای جدید باید به موضوع پایان‌نامه شما تسلط داشته باشد یا ممکن است به‌طور کلی، موضوع پایان‌نامه‌ی شما تغییر کند. این فرایند تغییر و هماهنگی با استاد راهنمای جدید معمولاً زمان‌بر است و ممکن است دانشجو را تحت‌فشار و مشکلاتی از نظر محدودیت در مهلت‌زمان فارغ‌التحصیلی قرار دهد.

برای آشنایی با درس سمینار در مقطع کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

درس سمینار در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟