طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA ازجمله دغدغه‌های داوطلبان کنکور مدیریت کسب و کار است. ازسویی GMAT از دروس کنکور اختصاصی کارشناسی ارشد MBA است که در مقطع ارشد فقط در کنکور همین رشته قرار دارد؛ رشته‌های دیگر کنکور کارشناسی‌ارشد این درس را در دفترچه کنکور ندارند. از سوی دیگر، همیشه داوطلبان درمورد منابع این درس مشکل داشته‌اند.

دپارتمان مدیریت کسب‌وکار (MBA) کافه‌تدریس وبینار «نقشه‌راه مطالعه GMAT» را برای آشنایی با این درس در کنکور ارشد و روش بهینه مطالعه آن برگزار کرد. متنی که پیش روی شما قرار دارد طرز مطالعه GMAT براساس همین وبینار است.

سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT

وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT نزدیک به دو ساعت طول کشید. مهم‌ترین سرفصل‌های وبینار نقشه‌راه مطالعه GMAT از این قرار بود:

  • معرفی کامل بخش‌های مختلف درس GMAT در کنکور کارشناسی‌ارشد MBA
  • بودجه‌بندی تعداد سؤالات مطرح‌شده از هر قسمت و زیرشاخه‌های هر قسمت
  • طرز مطالعه GMAT با رعایت پیش‌نیازها
  • نحوه زمان‌بندی و برنامه‌ریزی مطالعاتی
  • معرفی بهترین منابع برای مطالعه
  • پاسخ به سؤالات دانشجویان

معرفی درس استعداد و آمادگی تحصیلی GMAT

این بخش از آزمون MBA يك آزمون بين‌المللی است كه در ايران با عنوان «استعداد و آمادگي تحـصيلي» و بـه‌همـراه دروس زبـان انگليسی و رياضيات برای ورود به رشته مديريت كسب‌وكار (MBA) در مقطع كارشناسي‌ارشد برگزار می‌شود.
آزمون GMAT چهل سؤال را در پنج بخش دربرمی‌گیرد:

  • الف. بخش کمی بیست سؤال دارد: ۱۰ سؤال از بخش کمی مربوط به قسمت حل مساله است. ۱۰ سؤال دیگر بخش کمی مربوط به بخش کفایت داده است.
  • ب. بخش شفاهي Section Verbal که بیست سؤال دارد: ۱۰ سؤال از بخش شفاهی مربوط به قسمت استدلال منطقی است؛ پنج سؤال بخش شفاهی به بخش درک مطلب مربوط است. پنج سؤال آخر به قسمت تحصیح جملات مربوط است.

طرز مطالعه GMAT بخش‌های مختلف آزمون

بخش‌های مختلف آزمون GMAT و ترتيب سؤالات در كنكور کارشناسی‌ارشد به‌ترتيب از این قرار است: «حـل مـسئله»، «اسـتدلال منطـقی»، «كفايـت داده»، «درك مطلـب» و «تصحيح جملات». طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA هر یک از این قرار است:

حل مسئله

در طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA اولین بخشب که باید بشناسید حل مسئله است. این بخش ۱۰ سؤال از سؤالات درس GMAT را شامل است و مربوط به بخش کمی است. این بخش میزان دقت، هوش، خلاقیت، سرعت، تمرکز و آمادگی داوطلب را ارزیابی می‌کند.
مهم‌ترین سرفصل‌های این بخش از این قرار است:
مفاهیم جبری، معادله و نامعادله، نسبت و درصد، هندسه، کار و میانگین، هوش، سؤالات تجسمی، سؤالات تشکیل معادله و…

کفایت داده

کفایت داده‌ صرفاً یک نام اختصاصی برای مجموعه‌ای از سؤالات است که فقط در آزمون GMAT به کار می‌رود. درواقع توانایی داوطلب را در تشخیص اطلاعاتی که برای حل مسئله کفایت می‌کند در این قسمت ارزیابی می‌شود؛ برای مثال، شما، به‌عنوان یک مدیر موفق در یک سازمان، باید بتوانید تشخیص دهید آیا اطلاعات داده‌شده به شما برای حل مسائل مختلف کفایت می‌کند یا خیر؟ سؤالات کفایت داده دانش شما از حقایق و مهارت‌های ریاضیات پایه را به‌همراه توانایی‌های استدلالی، تحلیلی و حل مسئله آزمایش می‌کنند. هر مورد از کفایت داده سؤالی را به شما ارائه می‌کند. درواقع شما به یافتن پاسخ مسئله نیازیندارید، بلکه چالش شما این است که تصمیم بگیرید آیا اطلاعات ارائه‌شده همراه با سؤال برای پاسخ‌گویی به آن کافی است یا خیر.

درک مطلب

یکی از بخش‌هایی که برای طرز مطالعه GMAT برای کنکور MBA باید آن را بشناسید، درك مطلب است. این بخش در اكثر آزمون‌های استاندارد وجود دارد. درک مطلب مهارت‌های خصوصاً مهم برای دانشجویان و حرفه‌ای‌ها را می‌سنجد. دانشجویان MBA باید متون فشرده را در طول مطالعات خود بخوانند و كسانی هم كه در تجارت حرفه‌ای هستند باید اغلب همین كار را در روند عادی كار خود انجام دهند. آزمون درک مطلب مهارت‌های خواندن منتقدانه و توانایی شما را در پاره‌ای موارد ارزیابی می‌كند.

استدلال منطقی

استدلال منطق مجموعه‌ای از مهارت‌های تحلیلی است که به‌کمک آن‌ها می توانید برای دیگران استدلال تأثیرگذار بیاورید یا استدلال آن‌ها را ارزیابی کنید. گاهی منطق نقادانه از عقل سلیم ناشی می شود؛ مثلاً اگر هوا طوفانی باشد و من بگویم روز خوبی برای پیاده‌روی و هواخوری است، متوجه می‌شوید که استدلال من ایراد دارد. استدلال‌های گفتاری و نوشتاری پیچیده‌تر هستند و توانایی شما برای تفکر منتقدانه و ارزیابی میزان تأثیرگذاری یک استدلال، نه‌تنها در آزمون GMAT اهمیت دارد، در موفقیت شما در دنیای تجارت هم مهم است.

تصحیح جملات

بخش تصحیح جملات در آزمون GMAT پنج سؤال دارد. هر سؤال هم همراه با گزینه‌های آن در قالب یک یا چند جمله بیان می‌شود. هدف از این سؤالات سنجش میزان تسلط بر قواعد نگارشی، کاربردی و دستورزبان است که انتظار می‌رود مدیران این قواعد را در گفتار و نوشتار خود رعایت کنند. در هر سؤال زیر سه کلمه یا عبارت خط کشیده شده و شماره‌ی گزینه درج شده است. چنان‌چه کلمه یا عبارت مدنظر اشکالی از نظر قواعد داشته باشد، به‌عنوان پاسخ انتخاب می‌شود و درصورتی‌که هرسه بدون اشکال باشند، گزینه‌ی چهار با عنوان «بدون خطا» انتخاب می‌شود.

برای مشاهده این وبينار وارد لینک زیر شوید:

وبینار رایگان نقشه‌راه مطالعه درس جیمت

سوالات متداول

بهترين منابع برای جیمت چیست؟

باتوجه به منابع بازار بهترین منبع برای مطالعه و تست‌زنی جیمت استفاده از کلاس‌های آمادگی آزمون کافه تدریس است.

آیا بخش‌های حل مسئله و کفایت داده دشوارتر از سه بخش دیگر است؟

هر بخش می‌تواند سوالات ساده و سخت داشته باشد و این ذهنیت باعث می‌شود نتوانید سوالات ساده دو بخش محاسباتی را پاسخ دهید.

بخش‌های درک مطلب و تصحیح جمله هم مانند سه بخش دیگر 10 سوال دارند؟

خیر این دو بخش هرکدام 5 سوال از 40 سوال جیمت را به خود اختصاص می‌دهند.

زمان مورد نیاز برای پاسخ به سوالات جیمت چقدر است؟

پاسخ این سوال می‌تواند برای هر فرد متفاوت باشد اما 180 دقیقه زمان پیشنهادی ما برای این درس است.