کلاس مجازی چیست و با کلاس‌های حضوری و فیزیکی چه تفاوت‌هایی دارد؟ مزیت‌های کلاس مجازی چیست؟ بهترین راه برای برگزاری آن کدام است؟ برای راه‌اندازی کلاس مجازی چه کارهایی باید انجام داد؟ این مطلب به‌صورت کامل به این پرسش‌ها پاسخ داده است؛ همچنین شما را با بهترین راه‌های برگزاری کلاس مجازی آشنا خواهد کرد.

کلاس مجازی چیست

کلاس مجازی یا Virtual School یکی از ابزار و شکل‌های آموزش مجازی (Virtual Learning) و آموزش الکترونیک (E-Learning) است.

آموزش مجازی در ابتدا بیشتر بر یادگیری مجازی مبتنی بود؛ به‌این معنا که مسیر آموزش در ابتدای کار بیشتر شکلی یک‌طرفه داشت و بر یادگیری مخاطب استوار بود، بدون اینکه مدیریت و نظارت چندانی بر شکل یادگیری وجود داشته باشد. این شکل کار در قالب عرضه‌ی فایل‌های متنی، ازجمله کتاب الکترونیک، شکل گرفت و سپس با عرضه‌ی فایل‌های صوتی و ویدئویی و همچنین در قالب اپلیکیشن‌های مختلف گسترش پیدا کرد؛ ازجمله‌ی بهترین شکل‌های یادگیری مجازی و آنلاین را می‌توان در قالب بسترها و اپلیکیشن‌هایی مانند Academy Khan، Coursera، Udemy و بسترهایی از این دست دانست. بااین‌حال کلاس مجازی شکل مدرن‌تر، تکامل‌یافته‌تر و تعاملی یادگیری است که اصطلاحاً به آن آموزش مجازی گفته می‌شود.

در پاسخ به پرسش کلاس مجازی چیست می‌توان این‌طور گفت که کلاس مجازی محیطی بر بستر اینترنت است که در آن استاد و دانش‌پژوه، با هر مقطع سنی و در هر جای دنیا که باشند، فقط با دسترسی به اینترنت و رایانه‌ی شخصی یا گوشی‌ تلفن‌همراه هوشمند یا تبلت و غیره، سر ساعتی مقرر ارتباط برقرار می‌کنند و کلاس مجازی را تشکیل می‌دهند. در برگزاری کلاس مجازی استاد و شاگرد به ابزارهای آموزشی و امکانات مختلفی دسترسی دارند که به آن‌ها امکان می‌دهد فضایی مانند فضای کلاس‌های حضوری را به وجود آورند و به‌صورت کاملاً زنده و پویا تعامل کنند.

امکانات کلاس مجازی چیست؟

همان‌طور که گفتیم کلاس مجازی امکاناتی دارد که آن را به محیطی پویا و تعاملی و بسیار شبیه به کلاس‌های حضوری و فیزیکی تبدیل می‌کند. ازجمله امکانات کلاس مجازی این موارد است:

  • امکان گفت‌وگوی گروهی و فردی، به‌صورت عمومی در کلاس یا به‌شکل خصوصی، در قالب گفت‌وگوی متنی، صوتی یا صوتی‌وتصویری (ویدیویی).
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری انواع فایل‌ها در لحظه.
  • امکان به‌اشتراک‌گذاری صفحه‌ی دسکتاپ استاد و دانش‌پژوه.
  • امکان استفاده از وایت‌برد الکترونیک و دیگر ابزارها.
  • امکان حل تمرین سر کلاس و دسترسی دانش‌پژوه به وایت‌برد.
  • امکان حضوروغیاب هوشمند.

مهم‌ترین ویژگی کلاس مجازی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی کلاس مجازی که وجه تمایز آموزش مجازی، درمقابل یادگیری مجازی، نیز محسوب می‌شود تعاملی‌بودن آن است. این ویژگی آن را از آموزش‌های سنتی و حتی قالب مرسوم برگزاری کلاس‌های حضوری و فیزیکی جدا می‌کند.

درواقع آموزش سنتی، حضوری و غیرحضوری، بیشتر بر حضور و سیطره‌ی استاد یا معلم استوار است. در این نوع آموزش تعامل‌کردن با مخاطب چندان موضوع بحث نیست و تنها در قالب تک‌گویی استاد یا معلم استوار است. این همان شکلی است که می‌توان در جلسات سخنرانی هم پیدا کرد. درمقابل، آموزش مدرن بیشتر شکل تعاملی دارد و سعی می‌کند با بهره‌گیری از این خصوصیت به بیشترین یادگیری برسد.

در این مطلب درباره‌ی ویژگی تعاملی‌بودن کلاس آنلاین و نحوه‌ی تعاملی‌برگزارکردن آن بیشتر گفته‌ایم:

چرا باید کلاس آنلاین تعاملی برگزار کنیم و چگونه می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟

برگزاری کلاس مجازی چه مزیت‌هایی ایجاد می‌کند؟

کلاس مجازی یا به‌عبارتی دیگر، کلاس آنلاین جذابیت‌های فراوانی دارد، اما فارغ از جذابیت‌هایی که به‌لطف فناوری ایجاد می‌شود می‌توان مزیت‌های کلاس مجازی را این‌گونه بر شمرد:

  • دسترسی از هر جا و در هر زمان، فقط با اینترنت پایدار
  • برگزاری کلاس با هر تعداد استاد و دانش‌پژوه
  • دسترسی به کلاس با ابزارهای مختلف، از رایانه‌ی شخصی و لپ‌تاپ گرفته تا گوشی تلفن‌همراه هوشمند و تبلت
  • مبتنی‌بودن بر مولتی‌مدیا و یادگیری تعاملی و درنتیجه رسیدن به بیشترین یادگیری
  • حذف‌شدن همه‌ی محدودیت‌های زمانی در تقویم آموزشی، از ساعت برگزاری کلاس گرفته تا زمان برگزاری ترم‌ها و دوره‌های تحصیلی
  • امکان پایش و نظارت والدین بر کلاس و آموزش
  • بالارفتن کیفیت آموزش، به‌دلیل نقدپذیری کلاس مجازی و کلاس آنلاین
  • حذف هزینه‌های جانبی آموزش، ازجمله رفت‌وآمد، هزینه‌ی مکان برگزاری کلاس، هزینه‌ی کارکنان آموزشگاهی و غیره
  • حذف زمان رفت‌وآمد و درنتیجه امکان بهره‌وری بیشتر و دستیابی به زمان مفید بیشتر
  • دسترسی دسته‌های مختلف افراد مختلف به یادگیری که زمان کمتری دارند
  • دسترسی همگانی به بهترین استادان در مناطق کمتربرخوردار و رسیدن به عدالت آموزشی

همه‌ی این مزیت‌ها و بسیاری از مزیت‌های دیگر دلایلی است که بر مبنای آن می‌توان آموزش مجازی و کلاس مجازی و آنلاین را آینده‌ی آموزش دانست. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های و مزیت‌های کلاس آنلاین این مطلب را مطالعه کنید:

کلاس آنلاین چه ویژگی‌هایی دارد؟

نحوه برگزاری کلاس مجازی چگونه است؟

همان‌طور که گفته شد کلاس مجازی با شکل‌های دیگر آموزش و یادگیری مجازی تفاوت‌های اساسی دارد؛ به‌همین ترتیب، نحوه برگزاری کلاس مجازی هم متفاوت است. یادگیری مجازی را می‌توان از طریق ابزار و اپلیکیشن‌های مختلف انجام داد، اما کلاس مجازی فقط با تعریف و امکاناتی که گفته شد میسر می‌شود و برای استفاده آن به پلتفرم یا سامانه‌ی اختصاصی نیاز است.

به‌عبارت بهتر، شما می‌توانید برای آموزش مجازی از پیام‌رسان‌ها هم استفاده کنید، اما استفاده از این ابزار به برگزاری کلاس آنلاین ارتباطی ندارد. می‌توان کلاس‌های بسیاری را پیدا کرد که ازطریق واتس‌اپ، اسکایپ، تلگرام و غیره برگزار می‌شود، اما پیش از پرداختن به نحوه برگزاری کلاس مجازی باید به این پرسش بازگشت که کلاس مجازی چیست؟

از آنجا که این بسترها هیچ‌یک از امکانات کلاس مجازی یا کلاس آنلاین را ندارند و همچنین به‌این دلیل که قابلیت‌های مولتی‌مدیا و تعاملی بسیار کمی دارند، نمی توانند اهداف برگزاری کلاس مجازی را محقق کنند.

در این مطلب توضیح داده ایم که چرا تلگرام و دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری کلاس آنلاین بستر مناسبی نیست:

چرا برگزاری کلاس آنلاین در تلگرام گزینه‌ی مناسبی نیست؟

برای راه‌اندازی کلاس مجازی چه باید کرد؟

برای راه‌اندازی کلاس مجازی، به‌صورت کلی، دو راه وجود دارد؛ خرید سامانه‌ی کلاس مجازی و بهینه‌سازی آن و اجاره کلاس مجازی.

سامانه‌های مختلفی کلاس‌های مجازی را عرضه می‌کنند. شما می‌توانید با خریداری اشتراک آن‌ها یا لایسنس آن‌ها از امکانات آن‌ها بهره ببرید، اما انجام‌دادن این کار به پرداخت هزینه‌ی بسیار خرید، بعلاوه‌ی پرداختن به هزینه‌های آماده‌سازی، نگهداری، پشتیبانی و هزینه‌های تیم فنی، نیاز دارد.

بهترین و بصرفه‌ترین نحوه برگزاری کلاس مجازی و راه‌اندازی آن اجاره‌ی کلاس مجازی است. در این حالت فقط هزینه‌های اشتراک پرداخت می‌شود و می‌توان از تمامی امکانات کلاس مجازی، بدون پرداخت هزینه‌های اضافی، استفاده کرد.

در این مطلب درباره‌ی ویژگی‌هایی که سامانه‌ی برگزاری کلاس مجازی باید داشته باشد توضیح داده‌ایم:

بهترین سامانه برگزاری کلاس آنلاین باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای اجاره کلاس مجازی در کافه‌تدریس چه باید کرد؟

کافه‌تدریس ازجمله سامانه‌های اجاره کلاس مجازی است. تا کنون بیش از ۱۲۰هزار ساعت کلاس آنلاین و وبینار در کافه‌تدریس برگزار شده است و استادان و دانش‌پژوهان بسیاری از امکانات آن استفاده کرده‌اند. شما برای اجاره کلاس مجازی در کافه‌تدریس کافی است با کلیک روی این لینک، علاوه بر آشنایی با امکانات و شرایط و هزینه‌های آن، از مشاوران ما راهنمایی بگیرید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار