مسیر شغلی یادگیری ماشین چه آینده‌ای دارد؟ آیا یادگیری ماشین یا همان Machine Learning یک انتخاب شغلی عالی محسوب می‌شود؟ در این مطلب به این پرسش پرداخته‌ایم و دلایلی برای انتخاب مسیر شغلی یادگیری ماشین در سال‌های پیش رو آورده‌ایم.

آیا مسیر شغلی یادگیری ماشین گزینه مناسبی است؟

طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۲ وب‌سایت Indeed منتشر کرد، مهندس یادگیری ماشین پردرآمدترین شغل از نظر دستمزد و رشد سمت‌ها و تقاضای کلی است.

اگر به اتوماسیون، داده‌ها و الگوریتم‌ها علاقه دارید، یادگیری ماشین می‌تواند بهترین شغل برای شما باشد. شرکت در دوره‌های مختلف یادگیری ماشین و کسب مهارت در این حوزه می‌تواند شما را از انبوه متقاضیان متمایز کند. روزهای کاری یک مهندس یادگیری ماشین شامل کار با حجم عظیمی از داده‌های خام است. او ابتدا الگوریتم‌هایی را توسعه می‌دهد تا آن داده‌ها را پردازش کنند تا فرایندها را برای بهبود آن‌ها خودکار ‌کند.

مسیر شغلی یادگیری ماشین

یادگیری ماشین، شغلی با تقاضای بالا

از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، تعداد آگهی‌های شغلی مرتبط با مهندسی یادگیری ماشین با حداقل حقوق ۱۴۶.۰۸۵ دلار، ۳۴۴ درصد افزایش یافته است.

دلیل مهمی که موقعیت‌های مرتبط با یادگیری ماشین چنین نرخ دستمزدهای بالایی دارند این است که افراد با مهارت‌های یادگیری ماشین بسیار موردتوجه و کم هستند و تقاضا برای این افراد زیاد است. حتی اخباری مبنی بر رقابت‌های مناقصه‌ای برای استعدادهای هوش مصنوعی وجود دارد؛ زیرا غول‌های فناوری سعی می‌کنند بهترین ذهن‌ها را در این حوزه به دست آورند.

گزینه‌های زیادی برای دنبال‌کردن مسیر شغلی یادگیری ماشین وجود دارد. اگر تجربه‌ی یادگیری ماشین داشته باشید، می‌توانید با یک حقوق خوب به‌عنوان مهندس یا دانشمند داده‌، مهندس یادگیری ماشین، دانشمند پردازش زیان طبیعی یا NLP، توسعه‌دهنده‌ی هوش تجاری یا طراح یادگیری ماشین شغلی را پیدا کنید.

اگر به آشنایی بیشتر با یادگیری ماشین علاقه‌مند هستید، مطالعه‌ی این مطلب شروع بسیار خوبی خواهد بود:

یادگیری ماشین (Machine Learning) چیست و چگونه کار می‌کند؟

مسیر شغلی و کار در یادگیری ماشین

چرا در پی جست‌وجوی شغلی در زمینه‌ی یادگیری ماشین باشیم؟

یادگیری ماشین و هوش مصنوعی  (Artificial Intelligence)موتورهایی هستند که ایجاد ماشین‌ها و ربات‌ها را ممکن می‌کنند. یادگیری ماشین به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا برنامه‌هایی را توسعه دهند که دستگاه‌های‌شان را تغییر دهند و به‌روزرسانی ‌کنند؛ همچنین آن‌ها را قادر می‌کند تا به‌طور یکپارچه با محیط‌های مختلف سازگار شوند و کارها را درست و سریع‌تر انجام دهند.

کارفرمایان به متخصصانی در زمینه‌ی یادگیری ماشین نیاز دارند که بتوانند آن‌ها را پیش از رقبای خود در زمینه‌ی پذیرش یادگیری ماشین پیشتاز کنند.

البته چند متغیر مهم و اساسی وجود دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری آگاهانه درمورد انتخاب یادگیری ماشین به‌عنوان شغل آینده خود در نظر بگیرید:

۱. آینده یادگیری ماشین وهوش مصنوعی

در حال حاضر می‌توان به‌صراحت این موضوع را بیان کرد که مسیر شغلی یادگیری ماشین (ML) روبه رشد است و بخت شما برای به‌دست‌آوردن شغلی که به این مهارت نیاز دارد بسیار زیاد است؛ علاوه‌براین با توجه به گزارش‌های ارائه‌شده‌ی موجود، ثابت شده است که در چند دهه‌ی آینده، کمبود کارشناسان ماهر یادگیری ماشین برای پرکردن هزاران شغل خالی در این حوزه وجود خواهد داشت؛ بنابراین کاری که اکنون باید انجام دهید کسب تجربه در این زمینه است. وقتی این دانش را داشته باشید، می‌توانید کار خود را در سازمان یا شرکت دلخواه با درآمد خوب و پایدار شروع کنید.

۲. یادگیری ماشین برای کسانی که به دنبال حل مسائل دنیای واقعی هستند عالی است

کسب‌وکارها در عصر کنونی با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند که یادگیری ماشین می‌تواند به رفع آن‌ها کمک کند. پس از به‌دست‌آوردن توانایی‌های لازم، اگر تصمیم دارید به‌عنوان یک مهندس یادگیری ماشین یا یکی از گزینه‌های شغلی دیگری که در ذهن دارید کار کنید، روی مشکلات واقعی کار خواهید کرد که پیامدهای مهمی دارند. شما راه‌حل‌هایی ایجاد خواهید کرد که به‌نوعی بر مشاغل و افراد تأثیر می‌گذارد. اگر به دنبال فرصتی هستید که بیشترین رضایت را برای شما به ارمغان آورد، در این صورت موقعیت‌های شغلی زیادی نمی‌توانند با موقعیت‌های مرتبط با یادگیری ماشین رقابت کنند.

۳. رشد شغلی گسترده

همه‌ی ما باید آگاه باشیم که فناوری یادگیری ماشین در مراحل اولیه‌ی پذیرش است؛ بااین‌حال آینده‌ی آن بسیار امیدوارکننده به نظر می رسد؛ بنابراین کسانی که می‌خواهند این مسیر شغلی را دنبال کنند، می‌توانند در مقطعی در آینده این انتخاب را انجام دهند. متوسط ​​حقوق بالا برای موقعیت‌های شغلی یادگیری ماشین یک عامل جذاب برای هر فردی است که به دنبال کار است.

از آنجا که برای رسیدن به بالاترین میزان دستمزد در این رشته زمان و تجربه لازم است، درآمد شما به‌عنوان یک مختصص یادگیری ماشین حرفه‌ای هر سال رشد خواهد داشت؛ بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یادگیری ادامه دهید و دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید. همان‌طور که یادگیری ماشین رشد می‌کند و بالغ و بالغ‌تر می‌شود، شما این فرصت را خواهید داشت که افزایش تصاعدی حقوق در حرفه‌ی خود را شاهد باشید و حتی آن شغل رؤیایی را که مدت‌ها منتظر آن بودید در کسب‌وکار مدنظر خود بیابید.

امکان تغییر جهت به‌سمت حوزه‌ی علم داده

۴. امکان تغییر جهت به‌سمت حوزه‌ی علم داده

متخصصان یادگیری ماشین می‌توانند گزینه‌های انتخابی زیادی در حرفه‌ی خود داشته باشند. اگر توانایی‌های مناسبی داشته باشید، می‌توانید نقش دانشمند داده یا Data Scientist را بر عهده بگیرید که یک گزینه شغلی پرسود نیز است؛ درواقع مهارت‌هایی که به دست می‌آورید شما را به یک منبع عملی برای هر دوی این موقعیت‌ها تبدیل می‌کند. وقتی این کار را انجام دادید، به سفری لذت‌بخش، رضایت‌بخش و پر از یادگیری و چالش‌ها و امکانات وارد خواهید شد.

برای آشنایی با بازار کار یادگیری ماشین در سال ۲۰۲۲ این مطلب را مطالعه کنید:

بازار کار یادگیری ماشین در ۲۰۲۲ چگونه است؟

جمع‌بندی درباره‌ی مسیر شغلی یادگیری ماشین

انتخاب مسیر شغلی یادگیری ماشین به شما این امکان را می‌دهد که بخشی از انقلاب دیجیتالی باشید که همه می‌دانیم که تقریباً در هر صنعت و حوزه‌ای وجود دارد. افرادی که در یادگیری ماشین مهارت دارند گزینه‌های متنوعی دارند که می‌توانند از میان آن‌ها موردی را که بیشتر موردعلاقه‌شان است انتخاب کنند؛ علاوه‌براین، با توجه به میزان درآمد بالای شغل‌های مرتبط با این حوزه، یادگیری ماشین می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای افراد علاقه‌مند باشد.

برای یادگیری علم داده و یادگیری ماشین و ورود به به بازارکار، شرکت در دوره‌های مرتبط بهترین گزینه محسوب می‌شود. برای ثبت‌نام و اطلاع از دوره‌های علم داده و یادگیری ماشین کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:‌

کلاس‌های آنلاین علم داده کافه‌تدریس