بازار کار گرایش‌های رشته مهندسی برق چگونه است؟ این پرسش یکی از مهم‌ترین پرسش‌های دانشجویان و داوطلبان شرکت در آزمون‌های سراسری است. اینکه کدام گرایش تحصیلی آینده‌ی شغلی و بازار کار بهتری دارد معمولاً دغدغه‌ی خیلی از دانشجویان است. در این مطلب سعی می‌کنیم موقعیت‌های شغلی در هر یک از گرایش‌های رشته مهندسی برق را بررسی کنیم تا افراد با توجه به علاقه و توانایی‌های خود گرایش مدنظر برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی را انتخاب کنند.

بازار کار رشته مهندسی برق در گرایش‌های مختلف

رشته مهندسی برق گرایش‌های متعدد و مختلفی دارد که هر یک هم زیرشاخه‌های خود را دارد. شما برای موفقیت در بازار کار رشته مهندسی برق باید بر گرایش‌های این رشته تسلط داشته باشید. در ادامه به‌صورت تفکیک‌شده ابتدا به هر گرایش اشاره می‌کنیم و سپس به مهارت‌های لازم برای موفقیت در آن می‌پردازیم.

بازار کار گرایش الکترونیک

گرایش الکترونیک، با شاخه‌های گرایش مدار مجتمع، دیجیتال، افزاره‌های میکرو و نانوالکترونیک، بازار کار گسترده‌ای دارد. با توجه به اینکه گرایش الکترونیک در سال‌های اخیر گسترش بسیاری داشته است، طیف وسیعی از مشاغل با این گرایش به‌نوعی درگیر هستند. از لحیم‌کاری و مونتاژ و طراحی و پیاده‌سازی یک مدار الکترونیکی تا پیاده‌سازی سخت‌افزارها برای اهداف گوناگون، با این گرایش درگیرند.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش الکترونیک

معمولاً مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانشجو در گرایش الکترونیک باید برای جذب در بازار کار رشته مهندسی برق کسب کند عبارت‌ است از:

  • طراحی مدارهای الکترونیکی با نرم‌افزار Altium Designer

Altium Designer نرم‌افزار قدرتمندی است که برای پیاده‌سازی شماتیک، طراحی PCB و آنالیز مدارهای آنالوگ و دیجیتال طراحی شده است که در گرایش‌های دیگر رشته‌ي مهندسی برق نیز کاربرد زیای دارد. در اکثر آگهی‌های استخدام معمولاً مسلط‌بودن به این نرم‌افزار در قسمت نیازمندی‌ها ذکر شده است.

  • آشنایی با قطعات الکترونیکی، مانند سنسورها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها
  • کار با میکروکنترلرهای PIC ،AVR و ARM
  • طراحی و پیاده‌سازی سخت‌افزار دیجیتال با استفاده از FPGA
  • آشنایی با عملکرد ادوات نیمه‌هادی و نحوه‌ی ساخت آن‌ها در آزمایشگاه

بازار کار گرایش قدرت (سیستم‌های قدرت و الکترونیک قدرت)

کار در نیروگاه‌ها، پست‌های برق، مراکز توزیع و کنترل انرژی، طراحی و پیاده‌سازی مدارهای فرمان، نقشه‌کشی تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها و… بخشی از موارد مربوط به این گرایش است. همچنین در گرایش الکترونیک قدرت نیز معمولاً با طراحی، پیاده‌سازی و کنترل ماشین‌های الکتریکی و درایورها سروکار داریم.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش قدرت

معمولاً مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانشجو در گرایش قدرت باید برای جذب در بازار کار رشته مهندسی برق کسب کند عبارت‌ است از:

  • نرم‌افزار Eplan و Autocad Electrical برای طراحی تابلو برق‌ها، مدارهای فرمان و تأسیسات الکتریکی
  • ‌نرم‌افزار ETAP برای تحلیل سیستم‌های قدرت
  • ‌تسلط بر مفاهیم و توانایی تحلیل انواع ماشین‌های الکتریکی ـ‌آشنایی با سیستم‌های جریان ضعیف و سیستم ارتینگ

بازار کار گرایش مخابرات (میدان، سیستم، رمز، شبکه)

به‌دلیل رشد صنایع ارتباطی و مخابراتی در کشور، نیاز به نیروی کار متخصص در این گرایش نیز افزایش یافته است. گرایش مخابرات از گرایش‌های جذاب رشته‌ی مهندسی برق است که علاقه‌مندان و طرفداران خود را دارد.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش مخابرات

معمولاً مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانشجو در گرایش مخابرات باید برای جذب در بازار کار رشته مهندسی برق کسب کند عبارت‌ است از:

  • ‌تسلط به نرم‌افزار Matlab
  • ‌تسلط به نرم‌افزار Advanced Design System
  • ‌ساخت مدارهای مخابراتی فرکانس بالا
  • تسلط بر نرم‌افزار CCNP برای شبیه‌سازی و ساخت یک شبکه
  • تسلط به پروتکل‌های شبکه OSI ، TCP/IP
  • ‌آشنایی با نرم‌افزار مانیتورینگ PRTG

بازار کار گرایش کنترل

به‌طور کلی وظیفه‌ی اصلی یک مهندس کنترل طراحی یک سیستم کنترلی برای پایداری و کاهش خطا در یک فرایند است. این سیستم کنترلی می‌تواند در یک وسیله‌ی خانگی ساده یا یک هواپیمای مسافربری غول‌پیکر اعمال شود. در این گرایش با روش‌های کنترلی متنوعی، مانند روش‌های کنترلی کلاسیک و روش‌های کنترلی هوشمند، آشنا می‌شویم. در صنایع نیز با توجه به اهداف مختلف از روش‌های کنترلی مختلفی استفاده می‌شود.

در کشور ما معمولاً گرایش کنترل با رشته‌ی اتوماسیون و ابزار دقیق آمیخته شده است؛ در آگهی‌های استخدامی هم شاید عبارت گرایش کنترل، اتوماسیون و ابزار دقیق را مشاهده کنید.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش کنترل

معمولاً مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانشجو در گرایش کنترل باید برای جذب در بازار کار رشته مهندسی برق کسب کند عبارت است از:

  • ‌تسلط در طراحی و شبیه‌سازی سیستم‌های کنترلی در نرم‌افزار Matlab
  • ‌برنامه‌نویسی دستورهای کنترلی در میکروکنترلرها
  • ‌آشنایی با PLC
  • ‌آشنایی با HMI ـ‌آشنایی با سنسورهای صنعتی

بازار کار گرایش مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

بیشتر آگهی‌های استخدام در این گرایش به شرکت‌های فروش، نصب و پشتیبانی تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، مانند دستگاه‌های رادیولوژی، سونوگرافی، عکس‌برداری، MRI و غیره، مربوط است. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه اقدام به ساخت دستگاه‌های آزمایشگاهی می‌کنند و برخی از شرکت‌های دیگر نیز صرفاً واردکننده و پشتیبان این دستگاه‌ها هستند.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش قدرت

معمولاً مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانشجو در گرایش مهندسی پزشکی باید برای جذب در بازار کار رشته مهندسی برق کسب کند عبارت‌ است از:

  • ‌آشنایی با نحوه‌ی نصب و عملکرد دستگاه‌های پزشکی مهم مورداستفاده در مراکز درمانی
  • ‌آشنایی با نحوه‌ی تشخیص خطا و تعمیر قطعات در بردهای الکترونیکی
  • ‌آشنایی با پردازش سیگنال

بازار کار گرایش مکاترونیک

موقعیت‌های شغلی در این گرایش تا حد زیادی با گرایش کنترل یکسان است. تجزیه‌وتحلیل سیستم‌های الکترومکانیکی، طراحی و ساخت ربات‌های هوشمند و طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی ازجمله مباحث موجود در این گرایش به شمار می‌رود.

مهارت‌های لازم برای بازار کار گرایش فناوری ماهواره

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در صنعت هوافضای کشور صورت گرفته و پیشرفت‌های زیادی نیز در این زمینه به وجود آمده است، نیاز به نیروی متخصص در این زمینه نیز دیده می‌شود. گرایش فناوری ماهواره تا حد زیادی به گرایش مخابرات میدان نزدیک است. با توجه به اینکه صنعت هوایی کشور در اختیار سازمان‌های دولتی و نظامی قرار دارد، موقعیت‌های کاری این گرایش در مقایسه با گرایش‌های دیگر رشته‌ی مهندسی برق محدودتر است.

برای آشنایی کامل با گرایش‌های مهندسی برق این مطلب را بخوانید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید

مواردی که به جذب در بازار کار کمک می‌کند

قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور و فارغ‌التحصیل‌شدن از آن‌ها رزومه‌ی علمی خوبی برای دانشجویان به وجود خواهد آورد، اما لزوماً دلیل جذب در بازار کار نخواهد بود.

در کشور ما موقعیت‌های شغلی در سازمان‌های دولتی که تسهیلات رفاهی مناسبی دارند، در مقایسه با حجم فارغ‌التحصیلان جویای کار، معمولاً ناچیز است و گاهی متأسفانه این موقعیت‌های شغلی عادلانه در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

در شرکت‌های خصوصی که مدیر شرکت از جیب خود هزینه می‌کند، هدف اصلی بازگشت هزینه و سود شرکت است؛ درنتیجه به افرادی نیاز دارد که علاوه بر دانش بالا، در انجام‌دادن کار محوله نیز تسلط داشته باشند. پس اولین موردی که به جذب شما در بازار کار کمک می‌کند کسب مهارت است.

سعی کنید در نرم‌افزارهای مربوط به رشته‌ی خود تسلط داشته باشید. اگر فرصت کافی دارید، می‌توانید با مراجعه به مراکز فنی حرفه‌ای یا دیگر مراکز این مهارت‌ها را آموزش ببینید و کسب مدرک معتبر در آن مهارت را در رزومه‌ی خود به وجود آورید.

تلاش کنید همیشه اطلاعات خود را به‌روز کنید و درمورد موقعیت شغلی مدنظر خود اطلاعات کافی داشته باشید.

تسلط در زبان‌های خارجی نیز نقش بسیار زیادی در جذب شما در بازار کار دارد. بسیاری از شرکت‌ها از جذب افرادی که می‌توانند مقاله‌ها و بروشورهای مرتبط را به‌راحتی ترجمه کنند و با مشتریان خارجی در ارتباط باشند استقبال می‌کنند.

سخن پایانی

انتخاب یک گرایش تحصیلی در ابتدا به علاقه‌ی خود افراد بستگی دارد. با جست‌وجویی ساده در وب‌سایت‌های کاریابی مشاهده خواهید کرد که در تمامی گرایش‌های مهندسی برق معمولاً آگهی استخدام وجود دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق گفت کدام گرایش بازار کار بهتری دارد.

در برخی از گرایش‌ها مراکز نظامی اقدام به جذب افراد می‌کنند که شرایط خاص خود را دارد و افراد با توجه به شرایط و علاقه‌ی خود می‌توانند جذب این مراکز شوند. داشتن مهارت با احتمال جذب در بازار کار رشته مهندسی برق ارتباط مستقیمی دارد و در شرایطی که در کشور ما تعداد فارغ‌التحصیلان جویای کار زیاد است، نمی‌توان انتظار داشت بدون داشتن مهارت خاصی و صرفاً با داشتن مدرک دانشگاهی بتوان جذب بازار کار شد.

موفقیت در کنکور ارشد مهندسی برق با کلاس‌های آنلاین کافه‌تدریس

اگر در مقطع کارشناسی مهندسی برق تحصیل می‌کنید و تصمیم دارید برای موفقیت در این رشته و جذب بهتر در بازار کار رشته مهندسی برق در بهترین دانشگاه‌های ایران تحصیل کنید، کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی دپارتمان مهندسی برق گزینه‌ای عالی برای رسیدن به موفقیت است.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کافه‌تدریس به این لینک سر بزنید:

کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای آموزشی کنکور ارشد مهندسی برق