برنامه غذایی کنکوری چگونه است؟ کنکور یکی از پراسترس‌ترین دوره‌های زندگی است؛ پس برنامه غذایی یک کنکوری اهمیت بالایی دارد؛ زیرا غذا سوخت‌رسانی در این دوره را برای ما انجام می‌دهد تا ماشین ذهن‌مان برای مطالعه فعال شود. همان‌طور که در این دوره خواندن دروس و مطالعه جایگاه ویژه‌ای دارد، آمادگی ذهنی و جسمی نیز در موفقیت در این دوره نقش بسزایی خواهد داشت. در این مطلب از برنامه غذایی کنکوری را برای‌تان گفته‌ایم.

صبحانه کنکوری‌ها

نخوردن صبحانه یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها در رژیم غذایی کنکوری است. نخوردن صبحانه افت قند خون و درنتیجه کاهش تمرکز و یادگیری را در پی دارد. صبحانه باید در حد تعادل باشد و نباید خیلی سبک یا خیلی سنگین باشد. مواد غذایی مانند خرما، گردو، پنیر و یک لیوان شیر می‌تواند گزینه‌های مناسبی در سفره‌ی صبحانه یک کنکوری باشد.

مصرف مغزها نیز در زمان صبحانه بسیار مفید است. مویز نیز به‌دلیل خواصی که دارد می‌تواند حافظه‌ی شما را تقویت کند. بودن مویز در برنامه غذایی کنکوری در صبحانه یا میان‌وعده مفید است.

شام کنکوری‌ها

در زمان شب و برای شام سعی کنید از مواد کم‌چرب استفاده کنید و غذای سبک‌تری میل کنید. خوردن فست‌فودها و غذاهای پرچرب در شما احساس خستگی ایجاد می‌کند و سطح یادگیری شما را کاهش می‌دهد؛ هم‌چنین خوردن غذاهای سنگین شما را زودتر به احساس خواب‌آلودگی دچار می‌کند و درنتیجه از برنامه درسی روزانه عقب می‌مانید.

سعی کنید برنامه شام را به ساعت‌ها انتهایی شب موکول نکنید؛ زیرا به این می‌انجامد که با معده‌ی پر به خواب بروید و خواب ناآرامی را تجربه کنید. خوردن شام در ساعت‌های اولیه‌ی شب کمک می‌کند که معده زمانی برای هضم داشته باشد و شما خواب باکیفیت‌تری را داشته باشید و در زمان صبح بتوانید بهتر مطالعه کنید.

برای آشنایی با تغذیه مناسب کنکور این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

برای داشتن برنامه غذایی کنکوری باید چه‌کارهایی را انجام دهیم؟

حال که با وعده‌های مهم غذایی کنکوری آشنا شدید، بیایید چند توصیه برای تغذیه کنکوری‌ها را با هم مرور کنیم:

فیبر مصرف کنید

کمبود فیبر در رژیم غذایی عامل دل‌درد، یبوست و اختلال‌های گوارشی است. مصرف فیبر بهبود کارکرد دستگاه گوارش و متابولیسم را رقم می‌زند. فیبرها در بسیاری از سبزیجات و میوه‌جات موجود است که با مصرف آن‌ها بسیاری از ویتامین‌ها را نیز جذب می‌کنید.

ماهی مصرف کنید

انواع ماهی‌ها، مانند ماهی‌های آزاد و تن، بر بهبود حافظه و فعالیت‌های فکری مؤثرند. مصرف ماهی بر جذب امگا-3 تأثیر زیادی می‌گذارد. بهتر است داوطلبان در برنامه غذایی خود ماهی را جای دهند تا بتوانند حافظه‌ی خود را درزمانی که بیشتر از همیشه به آن نیاز دارند تقویت کنند.

مصرف آهن را فراموش نکنید

کم‌خونی از علل کاهش تمرکز و خستگی است. آهن یکی از عناصر مهم و حیاتی برای فعالیت ذهنی، جسمی و خون است که فقر آن در بدن کم‌خونی، خستگی، سردرد، خستگی و کاهش ظرفیت انجام‌دادن فعالیت‌های بدن را در پی دارد و به‌طور مستقیم بر قدرت یادگیری و تمرکز تأثیر می‌گذارد. کم‌خونی قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد.

داوطلبانی که دچار کم‌خونی هستند باید منابع حاوی آهن، شامل جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده‌ی تخم‌مرغ و سبزیجات برگ تیره و حبوبات، را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ البته جذب آهن منابع حیوانی بالاست، ولی منابع گیاهی، به‌دلیل جذب پایین، باید همراه ویتامین C مصرف شوند.

کافئین را در حد اعتدال نگه دارید

بسیاری از داوطلبان نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و نوشابه‌های انرژی‌زا را برای بیدارماندن در شب در رژیم غذایی خود جای می‌دهند. اگرچه مصرف این مواد محرک در کوتاه‌مدت سطح هوشیاری و بیدارماندن شما را افزایش می‌دهد، ولی در درازمدت تأثیرات سوئی بر شما دارد. استفاده بیش‌ازحد از مواد دارای کافئین در درازمدت توانایی شما در تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد؛ پس مصرف آن‌ها را در حد اعتدال نگه دارید و بعد از ساعت 18 آن‌ها را مصرف نکنید.

آب را فراموش نکنید

کوچک‌ترین میزان کاهش آب و مایعات در بدن افراد، اول بر مغز اثر می‌گذارد؛ به‌گونه‌ای که اگر آب بدن فردی کم بشود، قدرت تمرکز ذهنی او هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و پایین می‌آید. حتی 2 تا 3 درصد کاهش دریافت آب هم می‌تواند تمرکز و توجه ذهنی را در بدن ما کاهش دهد. این کاهش توجه و تمرکز می‌تواند به‌طور مستقیم روی کاهش یادگیری تأثیرگذار باشد. بسیاری از داوطلبان در زمان مطالعه آب‌خوردن را فراموش می‌کنند. این مورد ازجمله مواردی هستند که ممکن است در طی روز نادیده گرفته شوند.

برای بالابردن تمرکز با مصرف خوراکی‌ها این مطلب را مطالعه کنید:

۱۲ خوراکی برای افزایش تمرکز را بشناسید و در رژیم غذایی‌تان جای دهید!