بهترین زمان مطالعه برای کنکور ارشد کی است؟ یکی از دغدغه‌های داوطلبان همواره این است که در ساعت‌های مختلف روز چه درسی را مطالعه کنند. در طی روز افراد، با توجه به رشته‌ی امتحانی‌شان، باید درس‌های مختلفی را مطالعه کنند. این درس‌ها در هر رشته متفاوت است، اما می‌توان به‌طور کلی گفت که چه نوعی از دروس را در چه ساعت‌هایی مطالعه کرد.

بهترین زمان مطالعه برای کنکور ارشد

یکی از چالش‌هایی که تقریباً همه‌ی ما با آن روبه‌رو می‌شویم انتخاب زمان مناسب برای مطالعه است. دلیلش هم این است که همه‌ی ما تجربه این را داشته‌ایم که در صورت مطالعه در برخی ساعت‌های شبانه‌روز مطالب را بهتر یاد می‌گیریم یا به‌اصطلاح بازدهی بیشتری داریم؛ مثلاً ممکن است شما ترجیح بدهید به‌جای درس‌خواندن در صبح زود، شب‌ها مطالعه کنید؛ اما سؤال این است که واقعاً آیا می‌توان بهترین زمان برای مطالعه را پیدا کرد؟

مطالعه در صبح (۷ تا ۱۲)

اکثر مردم فکر می‌کنند که صبح بهترین زمان مطالعه است؛ زیرا بعد از خواب کافی و آرام شبانه و همچنین صرف صبحانه‌ای تازه و خوشمزه ، مغز ما در هشیارترین و فعال‌ترین حالت خود برای یادگیری است. نور طبیعی که از پنجره به داخل اتاق می‌تابد برای چشم شما مفید است و شما را هوشیار نگه می‌دارد. از این نور و انرژی می‌توانید برای مطالعه‌ی درس‌هایی که از آن‌ها خوش‌تان نمی‌آید یا درس‌هایی که اهمیت بیشتری دارند استفاده کنید تا انرژی بالا یادگیری‌تان را بیشتر کند.

برای آشنایی با طرز مطالعه‌ی درسی که از آن خوش‌تان نمی‌آید مطالعه‌ی این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم:

طرز مطالعه درس ناخوشایند چگونه است؟

مطالعه در بعدازظهر (۱۴ تا ۱۵)

بعد از ناهار عموماً شما به رخوت و سنگینی بعد از غذا و همچنین کمی خستگی ناشی از مطالعه‌ی صبح دچار می‌شوید؛ برای همین بهتر است این زمان را برای درس‌هایی که به تمرکز زیادی نیاز دارند استفاده نکنید. این زمان بهترین وقت برای مطالعه‌ی درس‌های سبک و کم‌اهمیت‌تر است. تست‌های آسان و بخش‌هایی مانند لغت زبان که به تمرکز بالا نیاز ندارند بخش‌های مناسبی برای این زمان هستند.

مطالعه در غروب (۱۵ تا ۱۹)

در این زمان شما کمی انرژی‌تان را باز پس گرفته‌اید. عموماً گرسنگی‌تان در این زمان کم است و خواب‌آلودگی شما هم که ناشی از میل‌کردن ناهار بوده تمام شده است. از این زمان می‌توانید برای خواندن باقی درس‌هایی که اهمیت زیادی دارند یا ضریب بالاتری دارند استفاده کنید.

به‌خصوص اگر از آن دسته افرادی هستید که صبح انرژی کمتری دارند، از این زمان برای خواندن دروس پراهمیت می‌توانید استفاده کنید؛ برای مثال، اگر داوطلب MBA هستید این زمان برای خواندن درس GMAT و به‌خصوص بخش کمی آن مناسب است.

مطالعه در شب (۱۹ تا ۲۱)

مطالعه‌ی شبانه‌ی درس‌هایی که در طول روز مطالعه کرده‌اید می‌تواند آموخته‌ها را به‌خوبی در ذهن شما ماندگار کند؛ چون مطالعه‌ی دوباره در این زمان ماندگاری بیشتری در حافظه‌ی درازمدت به دنبال دارد.

از این زمان می‌توانید برای مطالعه و مرور درس‌هایی استفاده کنید که در طی روز خوانده‌اید؛ همین‌طور توصیه می‌کنیم حتماً بخشی از این زمان را به ترسیم نقشه‌ی ذهنی‌تان اختصاص دهید. مرور خلاصه‌ها، واژگان زبان و اجرای روتین شبانه قبل از خواب‌تان ازجمله کارهایی است که می‌توانید در این زمان انجام دهید.

برای آشنایی با ترسیم نقشه‌ی ذهنی و انجام‌دادن آن به‌صورت روتین شبانه حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟