بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ کنکور مسیری پیچیده، طولانی و پرپیچ‌وخم است. همه‌ی داوطلبان به‌دنبال راه‌هایی هستند تا بازده مطالعه‌ی خود را افزایش دهند و مطالعه‌ی بهتر و باکیفیت‌تری داشته باشند. این راه‌ها گاهی درمورد خود مطالعه و منابع و ابزارهای آن و گاهی درباره‌ی زمان مطالعه و حتی تا حد زیادی مرتبط باانگیزه‌ها و اهداف و علائق داوطلب‌هاست. در کنار این‌ها، انتخاب بهترین محل مطالعه نیز بر بهبود شرایط و درنتیجه بازده مطالعه تأثیر بسزایی دارد.

بهترین محل مطالعه کجاست؟

برای موفقیت و اتمام این مسیر باید قبل از شروع مطالعه برای کنکور برخی از پیش‌نیازهای مطالعه را آماده کنیم تا بتوانیم آمادگی خود را در طول این زمان حفظ کنیم. ازجمله کارهایی که برای نتیجه‌ی بهتر باید انجام دهید مشخص‌کردن مکان درست مطالعه است.

مکان مطالعه، نه‌تنها در زمان کنکور، در کل زمان تحصیل بر کیفیت و میزان یادگیری شما تأثیر بسیاری می‌گذارد. یک محیط مناسب به شما کمک می‌کند تا خستگی دیرتر به سراغ‌تان بیاید و از مطالعه لذت ببرید.

بعضی افراد عادت دارند روی مبل یا در رخت‌خواب مطالعه کنند که این کار به‌مرور زمان درد گردن و مشکلات جسمی دیگر را به بار می‌آورد و فرد را از یک مطالعه‌ی شیرین بی‌نصیب می‌گذارد.

کتابخانه یا منزل؟

بهترین محل مطالعه برای کنکور کتابخانه است یا منزل؟ بسیاری از داوطلبان مطالعه در کتابخانه را به مطالعه در منزل ترجیح می‌دهند. کتابخانه، به‌دلیل شرایط خاص و سکوتی که دارد، بسیاری از افراد را به درس‌خواندن وامی‌دارد. شرایط میزها و مشاهده‌ی دیگر افراد در حال مطالعه شما را مجبور می‌کند بتوانید به درس خود بپردازید؛ هم‌چنین کتابخانه‌ها عوامل پرت‌کننده حواس را به حداقل می‌رسانند و این امر کیفیت و زمان مطالعه را بالا می‌برد.

دسته‌ی دیگری از داوطلبان نیز مطالعه در منزل را به کتابخانه ترجیح می‌دهند؛ البته با شیوع بیماری کرونا همه‌ی افراد مجبور شدند تا در منزل مطالعه کنند و این شرایط را برای بسیاری از افراد دشوارتر کرد. در این شرایط مشخص‌کردن یک مکان خاص با ویژگی‌های مناسب برای مطالعه اهمیت بالایی دارد.

چرا مکان مطالعه اهمیت دارد؟

اولین قدم برای مطالعه‌ی اصولی فراهم‌کردن شرایط اولیه است. داوطلبان باید دقت کنند که اگر در منزل مطالعه می‌کنند در قدم اول باید مکان درستی با نور و آرامش برای مطالعه خود انتخاب کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را از تلاش خود بگیرند. مکانی شلوغ با نور کم و نامناسب می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود و در انتها روی نتیجه‌ی شما تأثیر بگذارد. مکان نامناسب خواب‌آلودگی و کرختی را به دنبال دارد و کیفیت مطالعه را پایین می‌آورد.

پس قبل از شروع برای درس‌خواندن برای کنکور ارشد مکان ثابت و مناسبی را برای خود مشخص کنید و خود را در شرایط درس‌خواندن قرار دهید تا بتوانید به‌خوبی از پس این چالش زندگی خود برآیید.

مکان مطالعه از مواردی است که شما باید قبل از شروع مطالعه به آن فکر کرده باشید. شرایط محیطی مناسب در هر زمینه کاری باعث ایجاد جو روانی پایدار و پیشرفت در آن می‌شود. مطالعه کاری دشوار و فکری است که نیاز به خوراک مناسب دارد. این مطالعه اگر برای رقابت در کنکور باشد بی‌شک سخت و پر از هیجان و استرس است که انتخاب محل مطالعه در کنکور می‌تواند در ایجاد آرامش و پیشرفت درسی مثمر ثمر واقع شود.

انتخاب بهترین محل مطالعه برای کنکور بخش مهمی از سبک زندگی شما در راه آمادگی برای کنکور است. برای اینکه بیشترین نتیجه را در آزمون کنکور به دست آورید نیاز به سبک زندگی کاملی دارید. مطالعه این مطلب برای رسیدن به سبک زندگی کنکور به شما کمک می‌کند:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

مکان مطالعه چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

برای تمامی دانشجویان مهم است که تلاشی که می‌کنند نتیجه‌ی مطلوبی در پی داشته باشد. مکان مطالعه، هرچند پیش‌پاافتاده به نظر می‌رسد، بر یادگیری و تمرکز حواس ما تأثیر مهمی دارد.

همان‌طور که گفتیم، بعضی از افراد در کتابخانه بهتر درس می‌خوانند و برخی دیگر در خانه و اتاق‌شان؛ درواقع نمی‌توان به‌طورکلی گفت کدام‌یک از آن‌ها برای مطالعه مناسب‌تر است؛ زیرا این انتخاب برای افراد متفاوت است و به خود شخص بستگی دارد که در کدام‌یک از آن‌ها بهتر می‌تواند مطالعه کند.

مکان مطالعه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد که افرادی که به دنبال نتیجه مناسب هستند باید آن‌ها در نظر بگیرند تا بتوانند به‌بهترین شکل ممکن به هدف خود دست یابند.

در ادامه ویژگی‌هایی را توضیح خواهیم داد بهترین محل مطالعه برای کنکور باید داشته باشد:

مکان ثابت

اولین موردی که در انتخاب مکان مطالعه باید در نظر بگیرید ثابت‌بودن آن است. تغییر دائم محیط حواس‌پرتی و کاهش اعتمادبه‌نفس شما را ایجاد می‌کند؛ به‌همین دلیل، ثبات محل مطالعه اهمیت بالایی دارد؛ هم‌چنین مکان مطالعه کمک می‌کند تا در زمانی که شما در محیط در نظر گرفته‌شده قرار گرفتید، به مغز دستور می‌دهید که الان زمان مطالعه است و این امر تمرکز بیشتر و بهتر روی مطلب مدنظر را ایجاد می‌کند. برای افزایش تمرکز خود ضروری است که به یک محیط ثابت عادت کنید.

سکوت و آرامش

ازجمله مواردی که در انتخاب مکان مطالعه اهمیت بالایی دارد این است که سکوت نسبی داشته باشد. البته سکوت نباید مطلق باشد؛ زیرا در این صورت در زمانی که سر جلسه‌ی کنکور هستید، نمی‌توانید تمرکز کنید و این امر می‌تواند به شما ضربه بزند و ذهن شما را منحرف کند. سروصدای زیاد نیز که کاملاً به شما آسیب می‌رساند و تمرکز شما را از میان می‌برد.

حتی برخی از کتابخانه‌ها نیز برای مطالعه شرایط مناسبی ندارند و بااینکه به نظر می‌رسد کتابخانه بهترین مکان است، اما ممکن است سروصدا و رفت‌وآمد در برخی کتابخانه‌ها زیاد باشد که تمرکز را از میان می‌برد.

نظم و ترتیب

نظم و ترتیب در مکان مطالعه اهمیت بالایی دارد. مرتب‌ومنظم‌بودن مکان مطالعه از مواردی است که به‌طور مستقیم روی تمرکز اثر می‌گذارد. نظم محیط روی نظم فکری شما تأثیر می‌گذارد و کاری می‌کند که بتوانید مطالعه باکیفیت‌تری داشته باشید. به‌هم‌ریختگی محیط به‌طور ناخودآگاه روی شما تأثیر می‌گذارد و به این می‌انجامد که مطالب دیرتر و سخت‌تر در حافظه‌ی شما بنشیند و در زمان مطالعه بهره‌وری کمتری داشته باشید. برای انتخاب بهترین محل مطالعه بهتر است مکان مطالعه‌ی شما به‌دور از آشفتگی باشد تا تمرکز و یادگیری‌تان تا حد امکان افزایش یابد.

نور مناسب

یکی دیگر از شرایط برای انتخاب بهترین محل مطالعه برای کنکور نور کافی محیط مطالعه است. نور محیط مطالعه باید به‌گونه‌ای باشد که چشم را خسته نکند. نور باید در حد تعادل باشد و نور کم یا بسیار زیاد بعد از مدتی چشم را خسته می‌کند و کیفیت مطالعه‌ی شما را پایین می‌آورد.

بهترین حالت استفاده از نور طبیعی یا نور لامپ اتاق است؛ البته نور نباید از پشت‌سر وارد شود؛ چون سایه می‌اندازد و چشم را اذیت می‌کند.

مناسب‌ترین نور ترکیبی از نور سفید و زرد است که از سمت دست غیرفعال شما بتابد تا به چشم شما فشار وارد نکند.

برای مطالعه کجا را انتخاب کنیم؟

به‌طورکلی بهترین محل مطالعه برای کنکور باید محیطی باشد که به شما آرامش و انگیزه دهد تا بتوانید با بیشترین تمرکز و کیفیت مطالعه کنید. به‌این ترتیب است که شما می‌توانید بالاترین و بهترین نتیجه را از تلاش خود بگیرید. پس قبل از شروع مطالعه محیط مناسب خود را در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.

شما مدت طولانی برای مطالعه در آنجا سپری خواهید کرد و اگر فضایی نامناسب داشته باشید، ممکن است بی‌حوصله شوید و درنهایت به ضررتان تمام شود.

انتخاب بهترین محل برای مطالعه یکی از عوامل تأثیرگذار بر تمرکز است. برای اینکه بیشترین تمرکز در هنگام مطالعه را داشته باشید، حتماً این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک های تمرکز در مطالعه را بشناسید