بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق یکی از نیازمندی‌های برنامه‌ریزی برای آمادگی کنکور ارشد است. بودجه‌بندی سؤالات آزمون کنکور ارشد به شما کمک می‌کند دریابید روی کدام درس یا فصل بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. با کمک بودجه‌بندی می‌توانید برنامه‌ریزی کاملی را تا روز آزمون انجام دهید. در ادامه این مطلب بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق برای تک‌تک درس‌ها آمده است.

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق

قبل از شرکت در هر آزمونی توجه به بودجه‌بندی آن آزمون و نحوه‌ی طراحی سؤال‌ها نکته‌ی بسیار مهمی است که باید به آن دقت کرد.

آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق تا قبل از سال ۱۳۹۱ در دو روز برگزار می‌شد. روز اول دفترچه‌ی سؤال‌های دروس عمومی، شامل زبان، ریاضی و مدارهای الکتریکی، در اختیار داوطلبان قرار می‌گرفت و در روز بعد به پاسخ‌گویی به سؤال‌های دفترچه‌ی دروس تخصصی نوبت می‌رسید. از سال ۱۳۹۱ به‌بعد، آزمون‌ها در یک روز برگزار شدند.

تا سال ۱۳۹۵ ابتدا دفترچه‌ی دروس عمومی در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شد و پس از مدت‌زمان معینی این دفترچه از داوطلبان تحویل گرفته می‌شد و سپس دفترچه‌ی دروس تخصصی بین داوطلبان توزیع می‌شد. از سال ۱۳۹۶ تاکنون سؤال‌های دروس عمومی و تخصصی در یک دفترچه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مزیت قرارگرفتن تمامی سؤال‌ها در یک دفترچه این است که داوطلبان، با توجه به استراتژی خود در حل سؤال‌ها، می‌توانند زمان برخی از سؤال‌های دروس تخصصی را به دروس عمومی اختصاص دهند یا برعکس. طبق آخرین بودجه‌بندی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق تعداد سؤال‌های هر درس مطابق با این جدول است:

بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق

مدت‌زمان پاسخ‌گویی به سؤال‌ها 270 دقیقه است و داوطلبان گرایش مهندسی پزشکی از میان سؤال‌های درس الکترومغناطیس و مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی تنها یکی را پاسخ خواهند داد؛ درواقع زمان پاسخ‌گویی برای یکی از این دو درس در نظر گرفته می‌شود، نه هر دو درس.

بودجه‌بندی دروس عمومی

در این قسمت به بودجه‌بندی سؤال‌ها در دروس عمومی در آزمون‌های چهار سال اخیر می‌پردازیم.

زبان (۳۰ سؤال)، ضریب ۲ برای تمامی گرایش‌ها

بودجه بندی درس زبان

ریاضی (۱۵ سؤال)، ضریب ۳ برای تمامی گرایش‌ها

درس ریاضی سه بخش ریاضی مهندسی، معادلات دیفرانسیل و آمار و احتمال را شامل است. تا قبل از سال ۱۳۹۱ تعداد سؤال‌های درس ریاضی پانزده سؤال بود و از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به دوازده سؤال کاهش پیدا کرد؛ از سال ۱۳۹۶ تاکنون و طبق آخرین تغییرات مجدد همان پانزده سؤال شده است. در ادامه به بودجه‌بندی آزمون کارشناسی ارشد مهندسی برق برای هر یک از این درس‌ها خواهیم پرداخت.

ریاضی مهندسی (۵ سؤال)

بودجه بندی ریاضی مهندسی

معادلات دیفرانسیل (۵ سؤال)

بودجه بندی معادلات دیفرانسیل

آمار و احتمال (۵ سؤال)

بودجه بندی آمار و احتمال

مدارهای الکتریکی ۱ و ۲ (۱۵ سؤال)، ضریب ۳ برای تمامی گرایش‌ها

بودجه بندی مدارهای الکتریکی ۱ و ۲

بودجه بندی دروس تخصصی

بودجه‌بندی سؤال‌ها در دروس عمومی در آزمون‌های چهار سال اخیر از این قرار است:

ضرایب الکترونیک ۱ و ۲ و سیستم‌های دیجیتال

این درس از دو بخش الکترونیک ۱ و ۲ و سیستم‌ها دیجیتال (مدار منطقی) تشکیل شده است. درس سیستم‌های دیجیتال یا مدار منطقی قبل از سال ۱۳۹۶ به‌صورت یک درس جداگانه در دفترچه‌ی دروس تخصصی ارائه می‌شد؛ از سال ۱۳۹۶ تاکنون به‌طور مشترک در کنار سؤال‌های درس الکترونیک ۱ و ۲ قرار گرفته است. بودجه‌بندی این دو درس در ادامه آمده است.

الکترونیک ۱ و ۲ (۹ سؤال)

بودجه بندی الکترونیک ۱ و ۲

سیستم‌های دیجیتال (۶ سؤال)

بودجه بندی سیستم‌های دیجیتال

ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ و تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ (۱۵ سؤال)

این درس از دو بخش ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ و تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ تشکیل شده است. درس تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ قبل از سال ۱۳۹۶ به‌صورت یک درس جداگانه در دفترچه‌ی دروس تخصصی ارائه می‌شد؛ از سال ۱۳۹۶ تاکنون به‌طور مشترک در کنار سوال‌های درس ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ قرار گرفته است. در ادامه به بودجه‌بندی این دو درس می‌پردازیم.

ضرایب ماشین‌های الکتریکی 1 و 2 و تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱

ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲ (۱۰ سؤال)

بودجه بندی ماشین‌های الکتریکی ۱ و ۲

تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱ (۵ سؤال)

تحلیل سیستم‌های انرژی الکتریکی ۱

کنترل خطی

بودجه بندی کنترل خطی

سیگنال‌ها و سیستم‌ها

ضرایب سیگنال‌ها و سیستم‌ها
بودجه بندی سیگنال‌ها و سیستم‌ها

بودجه بندی الکترومغناطیس

ضرایب بودجه بندی الکترومغناطیس
بودجه بندی بودجه بندی الکترومغناطیس

مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی (۱۲ سؤال)

این درس تنها برای گرایش مهندسی پزشکی ضریب ۱ دارد.

بودجه بندی مقدمه‌ای بر مهندسی پزشکی

برای آشنایی با گرایش‌های مهندسی برق و ضرایب هر یک از دروس برای آن‌ها و برنامه‌ریزی بهتر با استفاده از بودجه بندی سؤالات آزمون ارشد برق این مطلب را بخوانید:

گرایش‌های رشته مهندسی برق در کارشناسی‌ارشد را بشناسید