تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد چقدر است؟ یکی از دغدغه‌های داوطلبان کارشناسی‌ارشد تأثیر معدل مقطع کارشناسی بر رتبه‌ی کنکور کارشناسی ارشد است. اهمیت دانستن نحوه‌ی محاصبه و میزان تأثیر معدل از آن جهت است که شما می‌توانید با اطلاع کافی از میزان تأثیر، هدف‌گذاری بهتری انجام دهید. همچنین اگر کمبودی در معدل دارید و امکان جبران آن در دو ترم آخر وجود ندارد، بتوانید با محاسبه درصد لازم برای هر درس در کنکور ارشد برای رسیدن به رتبه‌ی بهتر تلاش کنید.

میزان تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد چقدر است؟

نمره‌ی نهایی آزمون کارشناسی ارشد که بر مبنای آن رتبه‌ی داوطلبان در هر زیرگروه‌ محاسبه می‌شود ۸۰ درصد نمره‌ی کسب‌شده در آزمون ازطریق پاسخ به سؤال‌ها و ۲۰ درصد معدل مؤثر مقطع کارشناسی را شامل است.

معدل مؤثر کارشناسی ارشد چگونه محاسبه می‌شود؟

در آزمون کارشناسی ارشد نمره نهایی کسب‌شده به‌این شکل محاسبه می‌شود:

نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی هر درس
نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی هر درس
نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی کل در هر گرایش
نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی کل در هر گرایش
نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی نهایی آزمون
نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی نهایی آزمون

رتبه‌ی نهایی داوطلب در هر گرایش که در کارنامه‌ی بعد از آزمون درج می‌شود براساس نمره‌ی نهایی آزمون محاسبه می‌شود که ترکیبی از عملکرد داوطلب در آزمون و معدل مؤثر مقطع کارشناسی داوطلب است.

چطور تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد را کاهش دهیم؟

عملکرد مناسب در آزمون تا حد زیادی می‌تواند تأثیر معدل کارشناسی بر رتبه ارشد و به‌صورت مشخص‌تر بر نمره‌ی نهایی آزمون کمرنگ‌تر کند؛ بنابراین اگر داوطلبی معدل مقطع کارشناسی پایینی دارد و قصد دارد رتبه‌ی دورقمی یا تک‌رقمی کسب کند، می‌تواند با عملکرد خوب در آزمون و کسب درصدهای بالا در هر درس، تأثیر معدل پایینش را در نمره و رتبه‌ی نهایی آزمون کم و رتبه‌ی مدنظر خود را کسب کند.

هر چه درصدها بالاتر و نمره‌ی کل در گرایش مدنظر بالاتر رود، اثر معدل روی نمره‌ی نهایی کمتر خواهد شد. طبیعتاً اگر داوطلبی هم درصد بالایی در پاسخ به سؤال‌های آزمون کسب کند و هم معدل بالایی داشته باشد، این معدل بالا تأثیر مثبت بیشتری روی نمره و رتبه‌ی نهایی او خواهد گذاشت. حداکثر نمره‌ای که می‌توان در آزمون کارشناسی ارشد کسب کرد، مقدار ۱۰۰۰۰ واحد خواهد بود. در این حالت باید معدل مقطع کارشناسی شما ۲۰ باشد و هم‌چنین بالاترین نمره را در گرایش مدنظر در آزمون کسب کنید.

نحوه محاسبه معدل مؤثر مقطع کارشناسی

معدل مؤثر معمولاً ضریبی حدوداً میان ۱ تا ۱/۱ برابر معدل مقطع کارشناسی است. برای دانشگاه‌های برتر، مانند دانشگاه شریف، تهران و غیره، معمولاً این ضریب حدود ۱/۱ است. برای دانشگاه‌های سطح پایین‌تر این ضریب کمتر و به ۱ نزدیک می‌شود؛ برای مثال، اگر معدل مقطع کارشناسی دو داوطلب یکسان و مقدار ۱۵ و دانشگاه مقطع کارشناسی آنان متفاوت باشد، اختلاف تأثیر معدل در نمره‌ی نهایی آزمون این دو داوطلب حداکثر حدود ۱۵۰ واحد خواهد بود.

تأثیر معدل در آزمون کارشناسی ارشد برای شاگرد اول‌ها در مقطع کارشناسی

از مزایای شاگرداول‌شدن در مقطع کارشناسی تسهیل در پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد است. برای شاگرداول‌ها در دوره‌ی کارشناسی ظرفیت مازاد در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد تخصیص داده می‌شود؛ به‌این صورت که این داوطلبان باید همانند دیگر داوطلبان حدنصاب نمره‌ی علمی لازم را کسب کنند (اگر داوطلبی حد نصاب نمره‌ی علمی آزمون را کسب نکند، مجاز به انتخاب‌رشته نخواهد بود).

تأثیر معدل برای این داوطلبان به‌این صورت است که علاوه بر تأثیر ۲۰درصدی در نمره‌ی نهایی آزمون، درصورتی‌که ۹۰ درصد نمره‌ی آخرین فرد قبولی در یک دانشگاه را کسب کنند، در آن دانشگاه پذیرفته می‌شوند؛ به‌همین علت، تأثیر معدل بر آزمون کارشناسی ارشد برای داوطلبان شاگرد اول متفاوت خواهد بود.

براساس آیین‌نامه، افراد حائز شرایط حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش‌آموختگی و صرفاً برای یک بار، در صورت ثبت‌نام در آزمون کارشناسی‌ارشد می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

تاثیر کیفیت دانشگاه کارشناسی بر موفقیت در کنکور ارشد چقدر است؟

شما و هر یک از دیگر داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد احتمالاً مقطع کارشناسی را در دانشگاهی دیگر تحصیل کرده‌اید. این پرسش همیشه برای داوطلبان مطرح است که چگونه می‌توان با وجود تحصیل در دانشگاهی کمتر معروف رتبه‌برتر شد؟ همین‌طور آیا صرف تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر تضمین‌کننده موفقیت در آزمون است؟

برای بررسی تأثیر دانشگاه مقطع کارشناسی بر رتبه آزمون ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

تاثیر کیفیت دانشگاه کارشناسی بر موفقیت در کنکور ارشد