حفظ سلامتی در کنکور یکی از کارهایی است که باید در دوره‌ی آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد انجام دهید. همه‌ي ما افرادی را دیده‌ایم که پس از رهایی از کنکور در دام انواع مریضی‌ها می‌افتند یا در همان حین، قبل از رهایی از کنکور با مشکلاتی، اعم از چاقی و اضافه‌وزن، ریزش بی‌رویه‌ی موها، سردردها و انواع بدن‌درد، روبه‌رو هستند. اگر به دنبال کسب رتبه و برآوردن انتظارات دیگران هستیم، باید سلامتی خود را به خطر بیندازیم؟ کنارگذاشتن سلامت روحی و جسمی ضامن کسب رتبه‌ی بالا است؟ در ادامه‌ی این مطلب پیشنهادهایی برای حفظ سلامتی در کنکور ارائه کرده‌ایم.

حفظ سلامت از موضوعات مهم کنکوری

حفظ سلامت جسم و روان از مهم‌ترین عوامل برای کسب نتیجه‌ی مطلوب در آزمون کنکور کارشناسی ارشد است. بسیاری از کنکوری‌ها برای هدف‌شان و به‌دلیل مطالعه‌ی نادرستی که دارند به جسم و روان خود آسیب می‌رسانند، اما سلامت افراد مهم‌تر از هر چیزی است. کنکور انتهای زندگی نیست و به‌اندازه‌ي اهداف‌تان، باید به بهداشت ذهنی خود در دوره‌ی کنکور اهمیت دهید.

حفظ سلامتی در کنکور

سلامتی در مرکز زندگی شما قرار دارد. همه‌ی ابعاد دیگر زندگی شما وابسته است به سلامت جسمی و روحی. در حقیقت حال روحی شما برخاسته از حال جسمی‌تان است. اگر حال جسمی و روحی خوبی نداشته باشید، از پس درس‌خواندن بر نخواهید آمد و کنکور چهره‌ی زشتی برای‌تان خواهد داشت، اما اگر از سلامت جسمی و به‌تبع آن از سلامت روحی برخوردار باشید، نه‌تنها در زندگی تحصیلی، در دیگر ابعاد زندگی هم موفق خواهید بود.

از چشمان خود مراقبت کنید

در هنگام مطالعه نباید کتاب یا لپ‌تاپ را خیلی به چشمان خودتان نزدیک کنید. سعی کنید تا فاصله ۴۰ـ۳۵ سانتی‌متر حداقل را رعایت و نور را به‌صورتی تنظیم کنید تا نه بسیار زیاد باشد، نه بسیار کم. با این کار هم آسیب چشمی شما کم خواهد شد و هم خستگی چشم دیرتر به سراغ شما خواهد آمد.

برای آشنایی با اصول حفظ بینایی و سلامت چشم در هنگام مطالعه این مطلب را مطالعه کنید:

با خستگی چشم هنگام مطالعه چه کنیم؟ راهنمای جامع مراقبت از چشم!

اصولی بنشینید

نحوه‌ی درست‌نشستن نیز از مواردی است که در هنگام مطالعه ممکن است از یادتان برود، اما بسیار مهم است. در زمان مطالعه شما ممکن است ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینید؛ پس باید به حالت نشستن خود توجه کنید. زمانی که پشت میز نشسته‌اید کمرتان را صاف کنید و لگن خود را تا جایی که ممکن است به انتهای صندلی نزدیک کنید. استفاده از یک پشتی برای کمر نیز می‌تواند بسیار به حالت درست بدنی شما کمک کند. این‌گونه کمردرد نمی‌گیرید و تمرکز بیشتری نیز خواهید داشت.

مراقب وزن خود باشید

در دوره‌ی کنکور تحرک شما، خواه‌ناخواه، کم می‌شود. این مسئله چاقی را می‌تواند در پی داشته باشد و در ادامه‌ی آن مشکلات دیگری نیز ممکن است سراغ‌تان بیاید. با ورزش‌کردن هم سلامت جسمی و هم سلامت روحی خود را تضمین می‌کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده فقط نیم‌ساعت در روز انجام‌دادن ورزش‌های هوازی سرعت پردازش مغز و هم‌چنین دیگر توانایی‌های شناختی شما را بهبود می‌بخشد.

مراقب ذهن‌تان باشید

در دوره‌ی کنکور از مغزتان کار زیادی می‌کشید؛ پس باید به آن سوخت مناسب برسانید. بعد از صبحانه و میان‌وعده استفاده کنید و تمرینات ذهنی را نیز در برنامه‌ی خود بگنجانید. انجام‌دادن بعضی از ورزش‌ها و تمرین‌های ذهنی، مانند یوگا و مراقبه، توانایی شناختی شما را بهبود می‌بخشد و قدرت تمرکزتان را برای مطالعه‌ی دروس و هم‌چنین در روز آزمون تقویت می‌کند. یوگا برای حفظ سلامت ذهن شما مفید است.

ویتامین مصرف کنید

برای حفظ سلامتی خود در زمان کنکور از مواد مغذی و مقوی استفاده کنید. اسیدهای چرب امگا ۳ ظرفیت بالایی در بالابردن عملکرد مغز انسان دارند. این چربی‌ها در ماهی، روغن‌زیتون و آجیل وجود دارند. خوردن ترکیبی از امگا ۳ و امگا ۶ هم قبل از آزمون میزان اضطراب را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه شما در زمان کنکور وقت زیادی را برای مطالعه و درس‌خواندن سپری می‌کنید، انرژی زیادی از شما گرفته می‌شود و بدن‌تان برای حفظ سلامتی و داشتن انرژی کافی، به ویتامین‌ها و مواد مقوی بیشتری نیاز دارد. میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات، مکمل‌های غذایی، پروتئین‌ها، مولتی‌ویتامین‌ها و غیره در حفظ سلامت و افزایش عملکرد مغزتان مفید و مؤثر هستند.

برای آشنایی با اصول تغذیه در دوره‌ی کنکور کارشناسی ارشد این مطلب را مطالعه کنید:

بهترین تغذیه برای کنکوری‌ها چیست؟

موسیقی گوش کنید

تحقیقات انجام‌شده روی تعدادی از افراد نشان داده است زمانی که به موسیقی گوش می‌کنید انجام‌دادن فعالیت‌های مختلف آسان‌تر می‌شود و میزان تنش را کاهش می‌دهد. برای حفظ سلامتی خود در زمان آزمون موسیقی گوش دهید تا استرس را از خود دور کنید. سعی کنید موسیقی‌های ملایم را برای این کار استفاده کنید و تا حد ممکن از موسیقی‌های بی‌کلام برای آرامش خود استفاده کنید.

مایعات بنوشید

نوشیدن مایعات جریان خون را افزایش می‌دهد و حفظ سلامتی مغز، قلب، عروق و دیگر اعضای بدن را به ارمغان می‌آورد. در زمان مطالعه و درس خواندن‌تان، مایعات (آب، آبمیوه، شیر، چای و غیره) بنوشید. یک نوشیدنی کافئین‌دار، مانند چای یا قهوه، سطح هوشیاری شما را افزایش می‌دهد و آرامش شما را رقم می‌زند؛ البته باید مراقب باشید که مصرف کافئین شما زیاد نباشد؛ چون استرس و بی‌قراری شما در طول روز را افزایش خواهد داد؛ باید حد تعادل آن را رعایت کنید.

به خودتان توجه کنید

معمولاً همه‌ی افراد برای ایجاد تغییرات در زندگی خود به دنبال بهانه می‌گردند. کنکور دلیلی خوب برای تغییر در نحوه‌ی زندگی و کنارگذاشتن عادات غلط است. این مسیر طولانی است و باید برای طولانی‌مدت برنامه بریزید. موفقیت شما در دوره‌ی کنکور برآیندی است از کیفیت بالای همه‌ی ابعاد زندگی‌تان.

اگر هنوز روش مناسبی برای رسیدن به اهداف خود پیدا نکرده‌اید، اکنون زمان مناسبی است تا در الگوی زندگی‌تان تغییراتی را ایجاد کنید؛ زود تسلیم نشوید، عادات غلط را کنار بگذارید و برای داشتن یک زندگی سالم از تجربه‌های افراد موفق استفاده کنید.

برای آشنایی با عادت‌های رتبه‌برترهای روی این لینک کلیک کنید:

۷ عادت رتبه برترها را بشناسید!