خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA نقش مهمی در موفقیت شما در آزمون می‌تواند داشته باشد. در گفت‌وگو با رتبه‌ی ۵ کنکور ۱۳۹۹ مدیریت کسب و کار (MBA) درباره‌ی استراتژی‌های مناسب برای کنکور کارشناسی‌ارشد و همین‌طور خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA صحبت کرده‌ایم.

گپ‌وگفت ما با با شایان احمدی، رتبه‌ی ۵ کنکور مدیریت کسب و کار (MBA) سال ۹۹، را در ادامه بخوانید.

پیش از هر چیز کمی از خودتان بگویید؛ کارشناسی را کجا خواندید، گرایش‌تان چه بود و چه معدلی به دست آوردید؟

من مقطع کارشناسی را در دانشگاه خواجه‌نصیر گذراندم. در رشته‌ی مهندسی مکانیک با معدل ۱۷.۳۶ فارع‌التحصیل شدم.

برای کارشناسی‌ارشد هم در کنکور رشته‌ی MBA شرکت کردم و رتبه‌ی ۵ سهمیه‌ی پنج‌درصدی و ۳۸ کشوری رو کسب کردم.

چه شد که به فکر تغییر رشته افتادید؟

من در زندگی‌ام برای اینکه بتوانم کارهایم را درست انجام بدهم دو نیاز دارم: اول برنامه‌ریزی و دوم استراتژی. به‌همین دلیل، در اواخر دوره‌ی کارشناسی به‌صورت هدفمند و واقع‌بینانه تصمیم گرفتم مسیر آینده‌ی خودم را مشخص کنم.

در مرحله‌ی اول در آزمون‌های مختلف شخصیت‌شناسی شرکت کردم و تلاش کردم شخصیت خودم را بهتر بشناسم و تصمیم بگیرم چه آینده‌ی شغلی‌ای برای من مناسب‌تر است. در کنار این موضوع در کارگاه‌های مسیر شغلی نیز شرکت کردم تا با سازمان‌ها و شغل‌های مختلف آشنا بشوم. هم‌چنین از نمایشگاه‌های مختلف که در زمینه‌های گوناگون برگزار می‌شوند دیدن کردم و با شرکت‌های مختلف آشنا شدم. از شرکت‌های بزرگ کشور هم بازدید کردم و از نزدیک با کارها آشنا شدم. درنهایت توانستم تصمیم نهایی را بگیرم و مسیر جدید خودم را پیدا کنم. اولین قدمی که می‌خواستم برای ورود به مسیر شغلی جدیدم بردارم شرکت‌کردن در کنکور کارشناسی‌ارشد MBA  بود. هدفم هم کسب رتبه‌ی خوب بود.

از کی شروع به مطالعه برای کنکور ارشد کردید؟ ساعت مطالعه روزانه‌تان چقدر بود؟

من از اواخر مردادماه در کلاس‌ها شرکت کردم و مطالعه اصلی‌ام با برنامه‌ریزی از ابتدای پاییز شروع شد. به‌صورت میانگین پنج تا هشت ساعت در روز مطالعه می‌کردم، ولی بعد از مدتی به نظرم رسید که به‌اندازه کافی مطالعه نمی‌کنم و باید در برنامه‌ام تغییر ایجاد کنم.

هر شب برای خودم تعیین می‌کردم فردا برای هر یک از سه درس ریاضی‌ عمومی۱و۲ ، جی‌مت و زبان باید چه کارهایی انجام دهم. فردای آن روز به‌صورت جدی طبق برنامه‌ریزی عمل می‌کردم و کارهای مشخص‌شده را انجام می‌دادم؛ برای مثال، تصمیم می‌گرفتم باید برای درس ریاضی چه تعداد تست از چه منبعی حل کنم و به‌همین صورت، تعداد ساعات مطالعه من افزایش پیدا کرد.

در مورد نحوه مطالعه و مرور و خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA توضیح بدید؟

من برای فرایند مطالعه‌ام تا کنکور سه مرحله را مشخص کرده بودم: مرحله اول مطالعاتی من یادگیری به کمک مطالعه منابع، حل‌تمرین و تست آموزشی و یادگیری به کمک کلاس‌ها بود. در مرحله‌ی دوم حل تست، بدون درنظرگرفتن زمان، را انجام می‌دادم و مرحله‌ی سوم مطالعه‌ی من که بیشترین رشد درصد را برای من داشت حل تست در قالب زمان بود.

درمورد خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA زمانی که تست می‌زدم نکات جدید و نکاتی را که خیلی اشتباه داشتم یادداشت می‌کردم؛ مثلاً برای درس ریاضی خلاصه مفید و مختصری را آماده کرده بودم که در زمانی کوتاه کل ریاضی را مرور می‌کردم. نزدیکی کنکور چندین بار این خلاصه‌ها را مرور کردم. این خلاصه‌نویسی در روز کنکور برای من خیلی تأثیرگذار بود؛ هیچ‌یک از اشتباه‌های قبلی را در روز کنکور انجام ندادم.

نکته‌ی مهم در روش مطالعه‌ی من این بود که قبل از شروع مطالعه از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته مشورت می‌گرفتم. این به من کمک می‌کرد از تجربه‌ی این افراد استفاده کنم و خیلی جلو بیفتم؛ البته از همان ابتدای کار به‌هرحال برنامه‌ی من ایده‌آل نبود و رفته‌رفته با گذشت زمان نقص‌های برنامه‌ریزی را بهبود دادم.

چه درصدهایی کسب کردید؟

زبان را ۳۴ درصد، درس جی‌مت را ۵۳ و ریاضی را ۸۸ درصد زدم.

نظرتان درباره‌ی کلاس‌های آنلاین یا ویدئوهایی که از آن‌ها استفاده کردید چیست؟

من از کیفیت کافه‌‌تدریس بسیار راضی بودم. همه‌ی کلاس‌ها به‌موقع برگزار می‌شدند و همچنین جزوه و ویدیوهای کلاس‌ها نیز به‌موقع روی داشبورد کلاس‌ها قرار می‌گرفت. از کیفیت پشتیبانی نیز به‌شدت راضی بودم؛ چون یادم هست که روز دوم عید نوروز بود و مشکلی برای من پیش آمده بود. همان روز پشتیبانی کافه‌تدریس مشکل من را حل کرد. من واقعاً انتظار نداشتم در ایام تعطیلات نوروز نیز پشتیبانی کافه‌تدریس فعال باشد.

همچنین امسال با توجه به شرایطی که پیش آمده بود ارتباطی که ازطریق کافه‌تدریس میان دوستان کنکوری ایجاد شده بود و جو رقابت سالمی که داشت بسیار کمک‌کننده بود.

زمان‌هایی که خسته یا ناامید می‌شدید چه‌کار می‌کردید؟

این اتفاق کاملاً طبیعی است و در طول مسیر کنکور برای هر کسی پیش می‌آید. نکته‌ی مهم نحوه‌ی مدیریت‌کردن آن است. اگر ما هدف مشخصی داشته باشیم و به این هدف باور داشته باشیم، این هدف به ما کمک می‌کند در طول مسیر با هر چالشی بتوانیم مقابله کنیم  و از آن عبور کنیم.

در چنین شرایطی به خودم می‌گفتم من نباید نجنگیده ببازم و باید برای هدفی که برایم ارزشمنده بجنگم؛ همچنین دوستان باانگیزه‌ای داشتم که بسیار به حفظ انگیزه‌ی من کمک می‌کردند.

نظرتان درباره‌ی آزمون‌های آزمایشی چیست؟

من هم آزمون‌های آنلاین کافه‌تدریس و هم در آزمون‌های حضوری شرکت کردم. شما قرار است کل تلاش یک‌ساله‌ی خودتان را در روز کنکور نشان دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است چند بار شرایط کنکور را برای خود ازطریق آزمون‌های آزمایشی شبیه‌سازی کنید و مدیریت آزمون را یاد بگیرید؛ مثلاً اینکه کدام درس یا کدام مبحث را زودتر بزنید به تجربه‌ی شرکت در آزمون نیاز دارد.

چه توصیه‌ای برای داوطلبان کنکور ارشد دارید؟

من سه توصیه مهم دارم. اول اینکه حتماً آزمون‌های آزمایشی خودتان و مشکلات‌تان را بررسی کنید؛ دوم، اگر در آزمون‌های آزمایشی نتیجه‌ی دلخواه خود را نگرفتید، اصلاً ناامید نشوید؛ چون شما می‌توانید با اصلاح مشکلات در روز کنکور نتیجه‌ی اصلی را بگیرید و در روز کنکور نتیجه بهتری به دست آورید. توصیه‌ی سوم من خودباوری است؛ موفقیت در کنکور MBA واقعاً دور از دسترس نیست. اگر هدفی دارید، برای آن هدف برنامه‌ریزی و برای به‌دست‌آوردنش تلاش کنید.

طرز مطالعه‌ی اصولی و خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA را جدی بگیرید!

یکی از اشتراک‌های رتبه‌های برتر سال‌های گذشته، در کنار برنامه‌ریزی، جدی‌گرفتن طرز صحیح مطالعه و خلاصه‌نویسی اصولی است.

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار (MBA) هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مطالعه‌ی اصولی و خلاصه‌نویسی برای کنکور MBA این مطلب را مطالعه کنید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید!

دپارتمان MBA کافه تدریس