دلایل خراب کردن آزمون آزمایشی چیست و چرا نمی‌توانیم به نتیجه‌ای که تصور کرده‌ایم دست پیدا کنیم؟ در دوره کنکور ما در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنیم و ممکن است آزمون‌های آزمایشی‌ بدی هم بدهیم. همه‌ی ما از اهمیت شرکت در آزمون‌های آزمایشی خبر داریم؛ حتی به داوطلبانی نیز که نمی‌توانند در آزمون‌های مرحله‌ای شرکت کنند تأکید می‌کنیم که در آزمون آزمایشی جامع شرکت کنند. اکثر کسانی که در کنکور رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند حداقل دو یا سه آزمون شبیه‌سازی را قبل از آزمون اصلی تجربه کرده‌اند، اما اهمیت این آزمون‌ها در کجاست و دلایل خراب کردن آزمون آزمایشی چیست؟

چرا آزمون آزمایشی بسیار اهمیت دارد؟

با ثبت‌نام در آزمون‌های آزمایشی، شما می‌دانید که در زمان‌های خاصی دانش خود را می‌سنجید. این نکته، نه‌تنها به شما برنامه‌ی مناسبی برای مطالعه و هدف‌گذاری مطالعاتی می‌دهد، کمک می‌کند خطاهای خود را در طی مسیر کنکور بشناسید و درصدد رفع آن‌ها بر بیایید؛ هم‌چنین آزمون آزمایشی کمک می‌کند بتوانید تجربه‌ی نشستن ساعت‌های طولانی روی صندلی و تمرکز روی سؤالات را به دست آورید و بتوانید استراتژی‌های مختلفی را تجربه کنید و بهترین آن‌ها را برای روز آزمون اصلی انتخاب کنید.

بسیاری از افراد مدت طولانی مطالعه می‌کنند و به نظر برای آزمون آماده هستند، اما زمانی که آزمون آزمایشی می‌دهند نمی‌توانند نتایج خوبی را کسب کنند؛ حتی به تصورشان هم نزدیک نیستند. این مسئله دلایل مختلفی دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم. دادن آزمون آزمایشی صرفاً حاضرشدن سر جلسه‌ی آزمون نیست و باید قبل، حین و بعد از آزمون نیز کارهایی را انجام دهیم تا بتوانیم در آزمون‌های آژمایشی و درنتیجه، در آزمون اصلی نتیجه‌ی خوبی بگیریم.

دلایل خراب کردن آزمون آزمایشی

پیش از هر چیز باید به خاطر داشته باشید که هدف از دادن آزمون آزمایشی، بیش از هر چیز، شبیه‌سازی فضای آزمون اصلی است و درواقع نتیجه‌ی آزمون آزمایشی اهمیت کمتری دارد؛ پس شما باید میان اهداف مختلف اولویت‌بندی کنید. بااین‌حال این پرسش هم‌چنان مهم است که چه عواملی باعث می‌شود که آزمون آزمایشی را خراب کنیم؛ زیرا همین عوامل می‌تواند شکست در آزمون اصلی را رقم بزند.

نزدن تست مشابه

یکی از کارهایی که کمک می‌کند آزمون آزمایشی بهتری داشته باشید، زدن تست‌های مشابه آزمون اصلی است. یکی از اهداف آزمون آزمایشی داشتن برنامه است و شما با این کار هم برای آزمون آماده می‌شوید. در این میان تست بیشتری هم کار می‌کنید تا مباحث به صورت کامل در ذهن شما بنشیند. مباحث هر آزمون را چک کنید و با توجه به برنامه آزمون تست مشابه بزنید تا اشکالات‌تان قبل از آزمون برطرف شود.

رفع مشکلات قبلی

شما باید اشکالاتی را که در آزمون‌های قبل را داشته‌اید تا قبل از آزمون بعدی رفع کنید تا در طی زمان بهتر شوید. اگر در محاسبات مشکل دارید یا به زمان توجه نکرده‌اید، باید این مشکلات را از آزمون قبلی استخراج و تا آزمون بعدی آن را رفع کنید. در طی زمان رفع اشکالات بهبود زیادی در آزمون‌های پایانی و درنهایت آزمون اصلی شما ایجاد خواهد کرد.

تسلط‌نداشتن روی مباحث اولیه

یکی از مشکلات داوطلبان این است که به مباحث اولیه دقت نمی‌کنند. این دسته، با تصور اینکه بر مباحث تسلط دارند، سرجلسه آزمون می‌روند، اما سر جلسه‌ی آزمون متوجه می‌شوند که مباحث را به‌خوبی یاد نگرفته‌اند؛ بهخصوص، اگر شما پایه‌ی ضعیفی داشته‌ باشید یا بعد از مدت‌ها به‌سراغ درس رفته‌ باشید، باید روی مباحث اولیه سرما‌یه‌گذاری کنید تا آن‌ها را به‌خوبی یاد بگیرید؛ به‌این ترتیب، نه‌تنها در جلسه‌ی آزمون آزمایشی، در ادامه راه می‌توانید مباحث را به‌خوبی درک و حل کنید.

عجله در حل سؤال

سر جلسه‌ی آزمون آزمایشی و همین‌طور سر جلسه‌ی کنکور نباید در حل سؤالات عجله به خرج دهید. در زمان آزمون آزمایشی بدون استرس کلیدواژه‌ی سوال را پیدا کنید و با دقت به سؤال پاسخ دهید. در آزمون‌های اول، به‌خصوص، ممکن است سرعت مناسب را نداشته باشید، اما در طی زمان و با تمرین و تکرار بیشتر سرعت شما بالا می‌رود. عجله‌کردن در حل سؤال می‌تواند خطاهای ادراکی و محاسباتی زیادی ایجاد کند که درنهایت خراب‌شدن آزمون آزمایشی را به دنبال دارد.

نداشتن تکنیک و استراتژی

استراتژی آزمون از موارد مهمی است که شما باید سرجلسه‌ی آزمون به آن توجه کنید. اینکه با چه درسی آزمون را شروع کنید روی کل آزمون شما اثر می‌گذارد. نحوه‌ی رفت‌وبرگشت میان قسمت‌های مختلف هم یکی از کارهایی است که شما باید در آزمون انجام دهید؛ بنابراین شما برای اینکه بتوانید بهترین استراتژی را برای خود بچینید باید در آزمون‌های مختلفی سعی‌و‌خطا کنید تا بهترین روش را برای آزمون اصلی برگزینید؛ هم‌چنین استفاده از تکنیک‌هایی مانند دایره و ضربدر در سؤالات می‌تواند به شما برای رتبه‌ی بهتر کمک کند.

برای آشنایی کامل با استراتژی آزمون این مطلب را مطالعه کنید:

نحوه پیمایش دفترچه آزمون و استراتژی آن را یاد بگیرید

تحلیل‌نکردن

بعد از آزمون آزمایشی و در بهترین حالت در بعدازظهر همان روز شما باید آزمون آن روز را بررسی کنید. سؤالاتی را که به‌ آن‌ها به‌درست پاسخ داده‌اید باید از نظر اصولی‌بودن راه‌حل بررسی کنید و مطمئن شوید که یا از روی شانس به جواب درس نرسیده‌اید. برای سؤالات غلط و نزده نیز باید بررسی کنید که چرا نتوانسته‌اید به سؤال پاسخ دهید و اشکالات خود را یادداشت کنید.

این کار مشکلات درسی و مفهومی را رفع می‌کند و شما، نه‌تنها سؤالات جدیدی را حل کردید، نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کرده‌اید؛ به‌این ترتیب، می‌توانید تا روز آزمون این مشکلات را حل کنید تا در سر جلسه‌ی آزمون گزینه‌ی اشتباه را انتخاب نکنید.

با آزمون آزمایشی کنکور کافه‌تدریس را شبیه‌سازی کنید!

یکی از اشتراک‌های رتبه‌برترها در راه رسیدن به موفقیت شرکت در آزمون‌های آزمایشی طبقه‌بندی‌شده و جامع است. همان‌طور که گفتیم این کار به شما کمک می‌کند به‌صورت کامل برای آزمون کنکور آماده شوید؛ شما در آزمون آزمایشی کنکور را شبیه‌سازی می‌کنید و می‌توانید با شناسایی راهبردها و تکنیک‌های مناسب، بهترین برنامه را برای جلسه‌ی کنکور پی‌ریزی کنید.

کافه‌تدریس با برگزاری آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد به شما در راه رسیدن به اهداف کمک می‌کند. آزمون‌های آزمایشی کافه‌تدریس جامعه‌ی آماری بسیار مناسبی دارد و این امر به شما کمک می‌کند تخمین خوبی هم از نتیجه‌ی کار به دست آورید. همین‌طور سؤالات آن کاملاً اختصاصی و طراحی و البته استاندارد است. در کنار برگزاری هر آزمون آزمایشی وبینارهای تکمیلی رفع اشکال برگزار می‌شود و همین‌طور امکان مشاوره نیز فراهم است.

برای آشنایی با آزمونهای آزمایشی کافه‌تدریس روی این لینک کلیک کنید:

آزمون‌های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد کافه‌تدریس