روش صحیح مطالعه برای کنکور به شما یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری باید بر آن مسلط باشید. همه‌ی ما می‌دانیم مطالعه‌ی کنکوری با مطالعه برای امتحانات عادی دانشگاه متفاوت است. برای کنکور شما باید درس‌های مختلفی را در نهایتاً یک‌ سال مطالعه کنید تا در یک آزمون چندساعته موفق شوید. برای همین نیاز است که روش‌های درست مطالعه را یاد بگیرید و آن‌ها را اجرا کنید تا بتوانید آزمون را با موفقیت پشت‌سر بگذارید. در ادامه روش صحیح مطالعه برای کنکور را توضیح داده‌ایم.

مطالعه

دانشجویان و دانش‌آموزان ، روش مطالعه صحیح را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .

مزیت مطالعه صحیح

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

۱- زمان مطالعه را کاهش میدهد.

۲- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

۳-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

۴- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

مطالعه صحیح

روش صحیح مطالعه به لوازم و عواملی نیاز دارد که لازم است آن‌ها را فرا بگیرید. درس خواندن برای بسیاری از افراد  از سخت‌ترین کارهای دنیاست. علت این امر می‌تواند عدم آگاهی آن‌ها از روش‌های صحیح و اصولی مطالعه باشد. در واقع درس خواندن هنری‌ست که ظرافت‌‌های خاص خود را دارد، در صورتی که این ظرافت ‌ها به کار گرفته شود، موفقیت می‌تواند به دست آید. بسیاری از دانشجویان از زمان‌های قدیم به دنبال شیوه‌های درست درس‌خواندن بوده اند و از شیوه‌هایی مانند حفظ کردن گرفته تا حبس کردن خود در یک اتاق استفاده می‌کنند تا مطالب را در ذهن خود ذخیره کنند. اما گاه متوجه شده‌اند تمام آنچه که خوانده‌اند فراموش کرده و تنها وقت خود را هدر داده‌اند؛ اما روش اصولی مطالعه چیست؟

روش صحیح مطالعه برای کنکور

انجام‌دادن روش صحیح مطالعه به لوازم و عواملی نیاز دارد که لازم است آن‌ها را فرا بگیرید. درس‌خواندن برای بسیاری از افراد از سخت‌ترین کارهای دنیاست. علت این امر می‌تواند ناآگاهی آنان از روش‌های صحیح و اصولی مطالعه باشد. درواقع درس‌خواندن هنری ا‌ست که ظرافت‌های خاص خود را دارد. اگر این ظرافت‌ها به کار گرفته شود، موفقیت می‌تواند به دست آید.

بسیاری از دانشجویان از زمان‌های قدیم به‌دنبال شیوه‌های درست درس‌خواندن بوده‌اند و از شیوه‌هایی، مانند حفظ‌کردن گرفته تا حبس‌کردن خود در یک اتاق، استفاده می‌کنند تا مطالب را در ذهن‌شان ذخیره کنند، اما گاه متوجه شده‌اند تمامی آنچه خوانده‌اند فراموش کرده و تنها وقت خود را هدر داده‌اند؛ اما روش اصولی مطالعه چیست؟

یافتن اهداف مطالعاتی

در ابتدای مطالعه‌ی هر درس برای خود اهداف مطالعاتی آن بخش را مشخص کنید. بخش‌های مختلف فصلی که می‌خواهید مطالعه کنید و سؤال کلیدی را در نظر بگیرید که فصل می‌خواهد به شما بیاموزد. این کار به شما کمک می‌کند هدف کلی آن را بیابید و تا بخش آخر درس می‌توانید ارتباط بخش‌های مختلف به هم را متوجه شوید.

برای رسیدن به نتیجه بهتر با روش مطالعه و خلاصه‌نویسی هاروارد آشنا شوید:

خلاصه نویسی به روش هاروارد را یاد بگیرید

تعیین مدت مطالعه

باید معلوم کنید چه مقدار زمان می‌خواهید برای مطالعه صرف کنید. تعیین زمان و مقدار مطالعه به فرد آرامش می‌دهد و این آرامش میزان یادگیری و سرعت مطالعه را افزایش می‌دهد. تعیین مدت زمان مطالعه این سیگنال را به مغز شما می‌دهد که در این زمان فقط باید به درس فکر کند و این افزایش کیفیت مطالعه را به همراه دارد.

برای رسیدن به برنامه‌ریزی بهتر می‌توانید از تکنیک پومودورو کمک بگیرید. برای آشنایی با آن این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک پومودورو چیست و در مسیر کنکور چه کمکی به شما می‌کند؟

داشتن زمان استراحت مناسب

وقتی تصمیم به مطالعه می‌گیرید، فوراً شروع کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم مانع شما شود. برای داشتن مطالعه‌ی مفید و به‌منظور داشتن درک بهتر مطالب باید به خود استراحت کوتاهی بدهید. استراحت منظم به مغز شما زمان برای دسته‌بندی مطالب را می‌دهد و کاری می‌کند تا ذهن شما خسته نشود. برای اینکه کنترل زمان مطالعه و استراحت خود را به‌طور مناسب داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم روی روتین‌های خود سرمایه‌گذاری کنید:

روتین برای کنکور چیست و چطور آن را عملی کنیم؟

حاشیه‌نویسی

در هنگام مطالعه نکات مهم را حاشیه‌نویسی کنید. این کار، نه‌فقط کار شما را برای مرور مطالب آسان‌تر می‌کند، کاری می‌کند تا در هنگام مطالعه دقت بیشتری به خرج دهید و نکات مهم را به‌دقت استخراج کنید.

حل سؤال و تمرین

حل سؤال در زمان مطالعه یادگیری فعالانه را رقم می‌زند. بعد از مطالعه‌ی هر بخش باید تعداد مناسبی سؤال حل کنید تا هم مطالب به‌خوبی در ذهن شما جایابی شود و هم بخش‌هایی را که خوب یاد نگرفته‌اید یا سرسری مطالعه کرده‌اید تشخیص دهید و دوباره آن را مطالعه کنید.

برای آشنایی با اصول مطالعه فعال و پویا این مطلب را مطالعه کنید:

مطالعه فعال و پویا چیست و چگونه فعال مطالعه کنیم؟

ازحفظ‌ گفتن

بعد از مطالعه‌ی هر بخش تلاش کنید تا مطالب مطالعه‌شده را از حفظ برای خود بگویید و تلاش کنید بیشترین میزانی را که می‌توانید به خاطر بیاورید. این امر، نه‌تنها به نرمش ذهن شما کمک می‌کند، کمک می‌کند بخش‌هایی را که خوب یاد نگرفته‌اید، تشخیص دهید و آن‌ها را از نو بخوانید.

تصویرسازی ذهنی یکی از تکنیک‌های مهمی است که در این راه می‌تواند موفقیت شما تضمین کند:

نقشه ذهنی یا Mind Map چیست و چه کاربردی در مطالعه برای کنکور دارد؟

بعد از مطالعه

بهترین روش برای یادگیری مطالب مطالعه‌شده تمرین و تکرار است. سعی کنید بعد از مطالعه‌ی اصولی، تا جایی که می‌توانید، تمرین و تکرار کنید تا مطالب به‌صورت فعالانه در ذهن شما جای بیفتد.روش مطالعه صحيح کار دشواری نیست و می‌توانید از امروز در برنامه خود داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر با اصول مطالعه صحیح این مطلب را مطالعه کنید:

اصول مطالعه صحیح را یاد بگیرید!

چند توصیه مهم

برای داشتن روش مطالعه صحيح باید چند مورد را به خاطر داشته باشید:

۱- حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از ۳۰ دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود ۳۰ دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت نمود سپس مجددا” با همین روال شروع به مطالعه کرد.

۲- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.

۳- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا” یادداشت برداری نمائید.