شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ چیست؟ در این مطلب به‌صورت مفصل به این پرسش پاسخ داده‌ایم و گفته‌ایم برای شرکت در هر المپیاد باید چه شرایطی داشته باشید؛ همین‌طور مزایای شرکت در المپیاد و کسب مدال را شرح داده‌ایم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. المپیاد دانش آموزی چیست؟
  2. 2. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰
    1. 2.1. شرایط عمومی شرکت در المپیادهای دانش آموزی
    2. 2.2. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ریاضی
    3. 2.3. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی کامپیوتر
    4. 2.4. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی فیزیک
    5. 2.5. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی نجوم
    6. 2.6. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی شیمی
    7. 2.7. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی زیست شناسی
    8. 2.8. شرایط شرکت در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
    9. 2.9. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ادبی
    10. 2.10. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی جغرافیا
    11. 2.11. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی علوم زمین
    12. 2.12. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی تفکر و کارآفرینی
    13. 2.13. شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی اقتصاد و مدیریت
  3. 3. قبولی‌های هر مرحله و مدال‌های المپیاد
  4. 4. مزایای شرکت در المپیاد دانش آموزی
    1. 4.1. مزایای کسب مدال طلای المپیاد
    2. 4.2. مزایای کسب مدال نقره‌ی المپیاد
    3. 4.3. مزایای کسب مدال برنز المپیاد
  5. 5. در کدام المپیاد شرکت کنم؟
  6. 6. المپیادی‌شو، سکوی موفقیت در المپیاد دانش آموزی

المپیاد دانش آموزی چیست؟

المپیاد دانش آموزی بزرگ‌ترین رقابت علمی در میان دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال است. این رقابت در دوازده رشته برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که با عنوان المپیادهای علمی ایران هم شناخته می‌شود برای هر رشته شرایط خاص خود را دارد و دانش‌آموزان رشته‌های مختلف با بهره‌مندی از این شرایط می‌توانند در هر یک از این المپیادها شرکت کنند.

هر یک از المپیادها مزایای خاص خود را مدال‌آوران و قبولی‌های هر مرحله دارد.

برای آشنایی بیشتر با المپیاد دانش‌آموزی این مطلب را مطالعه کنید:

المپیاد دانش آموزی چیست؟

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

به‌صورت کلی شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی برای هر سال مشابه است. یکی از تفاوت‌ها در شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی هر سال نمره معدل لازم برای شرکت در المپیاد دانش آموزی است. این نمره در پاییز هر سال اعلام می‌شود.

ما در ادامه شرایط شرکت در این رقابت‌ها را در دو بخش عمومی برای همه‌ی المپیادها و اختصاصی برای هر رشته المپیاد بررسی کرده‌ایم.

برای آشنایی با شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی در سال‌های قبل این مطلب را مطالعه کنید:

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی چیست؟

شرایط عمومی شرکت در المپیادهای دانش آموزی

دانش‌آموزانی که قصد شرکت در مسابقات علمی المپیاد دارند، باید این شرایط عمومی را داشته باشند:

  • در پایه‌های دهم یا یازدهم در حال تحصیل باشند؛
  • در دوره‌ي متوسطه نباید وقفه‌ی تحصیلی یا ترک‌تحصیل داشته باشند؛
  • می‌توانند در بیش از یک رشته شرکت کنند، اما در صورت قبولی در مرحله‌ی دوم در بیش از یک المپیاد، توانایی کسب مدال در یکی از آن‌ها را دارند؛
  • دانش‌آموزان پایه‌ی دهم به‌صورت آزمایشی در رشته‌های ادبی و فیزیک شرکت می‌کنند (برگه‌ی امتحانی این دانش‌آموزان تصحیح نمی‌شود).

این موارد کلیات شرایط رقابت‌های المپیادی است و برای تمامی رشته‌ها عمومیت دارد. در ادامه شرایط شرکت در هر رشته المپیاد را بررسی می‌کنیم.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ریاضی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

از میان همه‌ی شرکت‌کننده‌ها میان پایه دهم و یازدهم ۶۰۰ نفر برتر انتخاب می‌شوند و به مرحله‌ی دوم راه پیدا می‌کنند؛ ۹۰۰ نفر برتر بعدی هم از میان دهمی‌ها انتخاب می‌شوند؛ آنان این امتیاز را دارند که در مرحله‌ی دوم به‌صورت آزمایشی شرکت کنند.

در صورت کسب مدال طلای جهانی می‌توانید در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی کامپیوتر

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

المپیاد کامپیوتر مرحله‌ی سوم هم دارد که به‌صورت عملی برگزار می‌شود.

درصورتی‌که در پایه‌ی دهم مدال نقره کسب کنید، می‌توانید بدون اینکه در مراحل اول و دوم و سوم المپیاد کمپیوتر شرکت کنید، به دوره‌ی تابستانی راه یابید. در صورت کسب مدال طلای جهانی می‌توانید در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی فیزیک

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید می‌تونید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم رشته‌ی ریاضی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

المپیاد فیزیک مرحله‌ی سومی هم دارد که به‌صورت عملی برگزار می‌شود. در صورت کسب مدال طلای جهانی می‌توانید در رشته‌های پزشکی تحصیل کنید.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی نجوم

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی شیمی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و تجربی می‌توانند از مزایای آن در کنکور مربوط به رشته‌ی خودشان استفاده کنند.

دانش‌آموزان پایه‌ی دهم می‌توانند در مرحله‌ی دوم قبول شوند و به دوره‌ی تابستان راه یابند و مدال کسب کنند؛ در این صورت آنان نمی‌توانند در سال یازدهم مدال کسب کنند؛ هم‌چنین درصورتی‌که در مرحله‌ی دوم قبول شوند و از شرکت در دوره‌ی تابستان انصراف دهند، برای سال بعد باید از اول و از مرحله‌ی اول آزمون بدهند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی زیست شناسی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان رشته تجربی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند.

شرایط شرکت در المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. این المپیاد امتیازی برای کنکور ندارد. تمامی دانش‌آموزانی که در سال دهم، چه در این المپیاد، چه در باقی المپیادها مدال گرفته باشند، برای سال بعد باید در مرحله‌ی اول شرکت کنند.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ادبی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و مدال کسب کنید، اما فقط دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم رشته‌های ریاضی و تجربی و ادبی می‌توانند از مزایای آن در کنکور استفاده کنند (مدال طلای دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی و تجربی معادل نقره و برنز در نظر گرفته می‌شود).

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی جغرافیا

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در رشته‌ی ادبیات و انسانی هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. این المپیاد امتیازی برای کنکور ندارد.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی علوم زمین

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در رشته‌های ریاضی و تجربی و فنی‌وحرفه‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. این المپیاد امتیازی برای کنکور ندارد.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی تفکر و کارآفرینی

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در هر رشته‌ای هستید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. این المپیاد امتیازی برای کنکور ندارد.

شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی اقتصاد و مدیریت

اگر دانش‌آموز پایه‌ی دهم یا یازدهم در رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و ریاضی و تجربی هستید، می‌تونید در این آزمون شرکت کنید. این المپیاد امتیازی برای کنکور ندارد.

قبولی‌های هر مرحله و مدال‌های المپیاد

تعداد قبولی در مرحله دوم در المپیادهای کامپیوتر و فیزیک به‌دلیل وجود مرحله‌ی سوم، دوبرابر تعداد پذیرش دوره تابستان و هشتاد نفر است. قبولی‌های هر مرحله و مدال‌های المپیاد از این قرار است:

مزایای شرکت در المپیاد دانش آموزی

شرکت در المپیاد دانش‌آموزی مزایای بسیار زیادی برای دانش‌آموزان دارد که کمترین آن‌ها رزومه‌ی بسیار قوی برای هر دانش‌آموز است. دانش‌آموزانی که در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند فرصت دارند به‌صورت تخصصی رشته‌ و درس‌هایی را که دوست دارند بخوانند. این امر می‌تواند در موفقیت آینده‌ی آنان نقش مهمی داشته باشد.

به‌صورت کلی مزایای شرکت در المپیاد دانش آموزی از این قرار است:

  • دارندگان مدال طلا و نقره عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند. از مزایای عضویت در بنیاد ملی نخبگان می‌توان به حقوق ماهانه تا انتهای دوره تحصیل در دانشگاه، کمک‌های مالی تحقیقاتی، کمک مالی برای رهن یا خرید مسکن و ازدواج، اردوهای متعدد علمی و زیارتی به شهرها و کشورهای مختلف اشاره کرد.
  • ادارات آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها نیز جوایزی را به‌صورت نقدی یا غیرنقدی برای دانش‌آموزان المپیادی در نظر می‌گیرند.
  • المپیادی‌ها می‌توانند در دو رشته در دانشگاه به‌صورت هم‌زمان تحصیل کنند.
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های معتبر دنیا، بدون نیاز به هزینه و به‌صورت فول‌فاند (Full Fund) و بورسیه کامل برای المپیادی‌ها میسر است.
  • استفاده از سهمیه بنیاد نخبگان در هنگام استخدام در مشاغل دولتی.
  • امکان تدریس در رشته المپیادی‌تان در مؤسسات، مدارس و کلاس‌های خصوصی.
  • ورود به جو رقابت و ایجاد هیجان سالم.
  • آموختن روش‌های یادگیری و برنامه‌ریزی درسی.
  • خبره‌شدن در درسی موردعلاقه.
  • لذت‌بردن از یادگیری به‌دلیل مطالعه مباحث موردعلاقه.

برای آشنایی بیشتر با مزایای المپیاد دانش آموزی این مطلب را مطالعه کنید:

پرسش‌‌های متداول المپیاد دانش‌آموزی

مزایای کسب مدال طلای المپیاد

معافیت از شرکت در کنکور (با توجه به رشته‌ی تحصیلی خود می‌توانید در هر رشته‌ای در هر دانشگاهی تحصیل کنید؛ برای مثال، کسی که از رشته‌ی ریاضی در المپیاد شیمی شرکت می‌کند، هر رشته‌ای از ریاضی مانند مهندسی را می‌تواند انتخاب کند، ولی اگر از رشته‌ی تجربی باشد، می‌تواند هر رشته‌ای از تجربی، مانند پزشکی، را انتخاب کند)؛

راه‌یابی به دوره‌ی طلا برای عضویت در تیم‌ملی ایران و شرکت در المپیادهای جهانی؛ عضویت در بنیاد ملی نخبگان و توانایی استفاده از مزیت‌هایی مانند کم‌شدن دوره سربازی، کمک‌های مالی برای کارهای آموزشی و پژوهشی و غیره.

مزایای کسب مدال نقره‌ی المپیاد

سهمیه‌ی ۲۰ درصد برای کنکور (این سهمیه تغییری در رتبه‌ی کنکور ایجاد نمی‌کند و مانند سهمیه ایثارگران یا مناطق نیست؛ به‌این صورت است که بعد از اعلام نهایی نتایج کنکور در شهریور دانش‌آموزانی که نقره دارند می‌توانند دوباره انتخاب‌رشته کنند و اگر ترازشان از ۸۰ درصد تراز آخرین فرد قبولی در آن رشته بیشتر باشد، قبول می‌شوند؛ به‌طور تقریبی می‌توان گفت رتبه‌ی منطقه‌ی ۱ را یک‌دهم می‌کند)؛ عضویت در بنیاد ملی نخبگان و توانایی استفاده از مزیت‌هایی مانند کم‌شدن دوره‌ی سربازی، کمک‌های مالی برای کارهای آموزشی و پژوهشی و غیره.

مزایای کسب مدال برنز المپیاد

سهمیه‌ی ۲۰ درصدی برای کنکور (همان‌طور که گفتیم، این سهمیه تغییری در رتبه کنکور ایجاد نمی‌کند و مانند سهمیه ایثارگران یا مناطق نیست).

در کدام المپیاد شرکت کنم؟

با نگاه به شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ می‌توان گفت بسیاری از دانش‌آموزان می‌توان برای شرکت در رشته‌های مختلف المپیاد اقدام کنند. همین امر کار انتخاب رشته‌ی المپیاد را برای دانش‌آموزان دشوار می‌کند.

مهم‌ترین معیار برای انتخاب رشته‌ی المپیاد برای دانش‌آموزان فقط علاقه است. برای موفقیت در آزمون المپیاد شما باید صرفاً به این معیار تکیه کنید.

المپیادی‌شو، سکوی موفقیت در المپیاد دانش آموزی

قاعدتاً شرایط شرکت در المپیاد دانش آموزی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از شرایط قبولی در آن متفاوت است. برای قبولی در هر یک از مراحل المپیاد دانش آموزی شما نیاز دارید به بهترین منابع و استادان دسترسی داشته باشید و به‌خوبی برای این رقابت‌ها آماده شوید.

المپیادی‌شو جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی است. در این کلاس‌ها بهترین استادان ایران با بهره‌گرفتن از کامل‌ترین منابع به شما کمک می‌کنند در هر جای کشور که باشید، با برنامه‌ریزی جامع و منظم و پشتیبانی کامل، برای آزمون‌های المپیاد آماده شوید.

برای آشنایی با کلاس‌های آنلاین المپیادی‌شو روی این لینک کلیک کنید:

المپیادی‌شو، اولین و جامع‌ترین کلاس‌های آنلاین المپیاد دانش‌آموزی