عادت های غلط مطالعه کدام‌اند؟ شما برای رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری نیاز دارید تا عادت‌های غلط را بشناسید و آن‌ها را ترک کنید! کنکور مرحله‌ی سرنوشت‌سازی برای داوطلبان است. قبول‌شدن یا نشدن می‌تواند آینده‌ی شما را دست‌خوش تغییر کند؛ برای همین اکثر افراد زمان و انرژی زیادی برای مطالعه‌ی دروس کنکور صرف می‌کنند. بااین‌حال فقط صرف‌کردن زمان بسیار نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی قبولی شما باشد، بلکه شما باید به‌صورت درست و اصولی برای کنکور مطالعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

عادت های غلط مطالعه چیست؟

بسیاری از ما عادت‌های خاص خودمان را داریم. این عادت‌ها در مطالعه‌ی ما نیز نمود دارند. این عادت‌ها روش‌های مطالعه‌ی ما شکل می‌دهند. در این میان، برخی از این عادت‌ها، نه‌تنها به ما کمکی نخواهد کرد، پرتی حواس و مطالعه‌ی بی‌کیفیت را در پی خواهد داشت.

برخی از این روش‌ها مشخص‌تر است و در افراد مختلف بیشتر وجود دارد. با تغییر این عادت‌ها می‌توانید نتیجه‌ی بهتری به دست آورید و از مطالعه‌ی خود نهایت استفاده را ببرید. امکان دارد که ما ناآگاهانه و بدون توجه به اثر منفی آن‌ها، از این روش‌ها استفاده کنیم؛ پس بهتر است آن‌ها را بشناسیم و رفع‌شان کنیم.

در ادامه برخی از عادت‌های غلط مطالعه را بررسی می‌کنیم:

غذاخوردن در زمان مطالعه

غذاخوردن در زمان مطالعه یکی از عادت های غلط مطالعه است. شما در زمان مطالعه باید کاملاً حواس خود را به درس معطوف کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. زمانی که در هنگام مطالعه غذا یا خوراکی می‌خورید، نه متوجه چیزی که خوردید می‌شوید و نه درس را به‌خوبی یاد می‌گیرید. بهتر است غذا خوراکی‌ها را به زمان استراحت موکول کنید تا هم از خوراکی خود لذت بیشتری ببرید، هم درس را بهتر یاد بگیرید.

مطالعه درازکشیده

زمانی که بدن در حالت درازکشیده قرار می‌گیرد این حس را به مغز منتقل می‌کند که باید بخوابد. این مسئله کاری می‌کند تا تمرکز شما کاهش یابد و نتوانید بهترین نتیجه را بگیرید، بلکه زودتر خسته می‌شوید یا حتی در هنگام مطالعه به خواب می‌روید. یکی از اصولی‌ترین راهکارهای افزایش مطالعه نشستن، مخصوصاً روی صندلی و پشت میز، است که خون‌رسانی به مغز را بیشتر می‌کند؛ پس به‌جای مطالعه روی تخت که کسلی می‌آورد، این عادت غلط مطالعه را کنار بگذارید و درس‌خواندن را به پشت میز منتقل کنید.

اصول مطالعه صحیح را در این مطلب توضیح داده‌ایم که بخشی از آن به شرایط فیزیکی مطالعه مربوط است:

اصول مطالعه صحیح را یاد بگیرید!

راه‌رفتن در زمان مطالعه

بسیاری از دانشجویان در زمان مطالعه، به‌خصوص مطالعه‌ی دروس حفظی، شروع به راه‌رفتن می‌کنند. شما در زمان مطالعه باید کاملاً روی مطلب مدنظر تمرکز کنید و شش‌دانگ حواس‌تان را به مطالعه اختصاص دهید؛ اما در زمانی که هنگام مطالعه شروع به راه‌رفتن می‌کنید بخشی از حواس‌تان به‌این سمت می‌رود که با وسایل اطراف برخورد نکنید؛ این امر تمرکز و کیفیت مطالعه‌ی شما را کاهش می‌دهد. همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، بهترین جا برای مطالعه پشت میز مطالعه است.

مطالعه با گوشی و تلویزیون

شاید شما نیز از بسیاری از افراد شنیده باشید که من با صدای گوشی و تلویزیون مشکلی ندارم و در مکان‌های شلوغ هم می‌توانم مطالعه کنم. حقیقت این است که شما ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید، اما مطالعه‌ همراه با صدای محیط مطالعه‌ای کم‌کیفیت و شاید حتی بی‌کیفیت است.

در زمان مطالعه شما نمی‌توانید هم سریال ببینید، هم اینستاگرام و تلگرام چک کنید و هم به درس خود مسلط شوید. این کارها را به زمان استراحت خود موکول کنید و درس‌تان را در یک محیط بدون حواس‌پرتی ادامه دهید.

برای بالابردن تمرکز در هنگام مطالعه پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

تکنیک های تمرکز در مطالعه را بشناسید

خواب نامناسب

مطالعه بدون خواب و استراحت لازم یکی از عادت‌های غلط مطالعه است که در بسیاری از افراد دیده می‌شود. مغز و چشم شما در پایان روز نیاز دارد تا خستگی روز را از بین ببرد و استراحت کند؛ همچنین در زمان خواب بسیاری از مطالبی که خوانده‌اید در ذهن شما تثبیت می‌شود و در جای درست خود در ذهن قرار می‌گیرد.

نداشتن خواب کافی کیفیت مطالعه‌ی شما و میزان یادگیری‌تان را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد. تلاش کنید در زمان مناسب به رخت‌خواب بروید و به بدن و چشم خودتان استراحت دهید تا برای مطالعه‌ی روز بعد آماده شوید.

شما باید روی کیفیت خواب‌تان حساس باشید. برای رسیدن به خواب باکیفیت پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

۷ راهکار برای داشتن خواب عمیق را از امشب به کار برید!

مطالعه بدون برنامه‌ریزی

همان‌طور که در مطالب قبلی هم تأکید کردیم، برنامه‌ریزی صحیح یکی از ملزومات مطالعه‌ی درست برای آزمون است. شما باید بتوانید برنامه‌ی دقیقی برای مطالعه خود در نظر بگیرید تا بدانید چه چیزی را کی بخوانید و از درس‌خواندن‌تان نتیجه‌ی بهتری کسب کنید. سعی کنید در ابتدای شروع مطالعه برنامه‌ی کلی و بلندمدت خود را مشخص کنید؛ همچنین در آخر هر هفته برای هفته‌ی بعد خود کاملاً برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

برای رسیدن به بهترین بازدهی در مسیر آمادگی برای کنکور و دوری‌کردن از عادت های غلط مطالعه پیشنهاد می‌کنیم از اکسل برنامه‌ریزی استفاده کنید. برای آشنایی با اکسل برنامه‌ریزی کنکور و دانلود رایگان آن روی این مطلب کلیک کنید:

برنامه‌ریزی کنکور MBA با اکسل هوشمند

فضای درست مطالعه

درس‌خواندن در هر جا و هر مکانی درست نیست. برای مطالعه باید جای مخصوصی داشته باشیم که در زمانی که در آن فضا قرار می‌گیریم به ما القا کند که باید درس بخوانیم.

مکان مطالعه باید تا حد امکان ثابت بوده و نور و اکسیژن و دمای مناسب داشته باشد. اگر محیط شما مناسب نباشد، تمرکز شما بسیار پایین می‌آید؛ چون نه می‌توانید روی درس تمرکز کنید و نه بر اطراف خود؛ ذهن‌تان هم به‌زودی خسته و مطالعه‌تان بی‌کیفیت می‌شود. نقش انتخاب محل مطالعه بر کارآیی شما بسیار زیاد است.

با مطالعه‌ی این مطلب می‌توانید به‌صورت جامع از شرایط محل مطالعه‌ی مناسب آگاه شوید:

بهترین محل مطالعه برای کنکور کجاست؟ راهنمای جامع انتخاب محل مطالعه!