موفق‌ترین دانش‌آموختگان MBA را چقدر می‌شناسید؟ شاید برای بسیاری از کسانی که MBA خوانده‌اند یا درحال تصمیم‌گیری برای ادامه در این رشته هستند سؤال باشد که آیا واقعاً این رشته به موفقیت ما کمک می‌کند؟ در دنیا چه کسانی در این رشته تحصیل کرده‌اند که جزو افراد موفق هستند؟ در این مطلب کارآفرینانی را که در رشته MBA در دانشگاه‌های مختلف دنیا تحصیل کرده‌اند معرفی کرده‌ایم.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی یا Entrepreneurship به‌معنای خلق ارزش جدید با درنظرگرفتن ریسک‌های آن است. درواقع کارآفرینی دربرگیرنده‌ی ظرفیت و آمادگی برای پیشرفت، سازمان‌دهی و مدیریت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار و درنظرگرفتن هر گونه خطرات مختلفی است که در مسیر رسیدن به سود وجود دارد. بارزترین نمونه کارآفرینی شروع کسب‌وکار جدید است. کارآفرینی ویژگی‌های خاصی دارد. یک فعالیت کارآفرینی فعالیتی پویا، سودآور و مستلزم ریسک است.

کارآفرین کیست؟

کارآفرین یا Entrepreneur فردی خلاق، مبتکر و اهل‌ریسک است. افراد کارآفرین حس رهبری قوی دارند و برای گذشتن از مزرها پیش‌قدم می‌شوند. کارآفرینان به ایده‌های‌شان جامه‌ی عمل می‌پوشانند و افراد را به تلاش ترغیب می‌کنند.

کارآفرین کسی است که ابتکارات را به یک نوآوری موفق تبدیل می‌کند و ارزش‌ها را تغییر می‌دهد. افراد کارآفرین مسئولیت‌پذیر، با اعتمادبه‌نفس، آینده‌نگر، پرانرژی، انعطاف‌پذیر و با تعهد بالا هستند؛ هم‌چنین چون همواره می‌آموزند، تغییرات را هوشمندانه مدیریت می‌کنند. نکته‌ی مهم اینجاست که هیچ‌یک از این ویژگی‌ها به ارث نمی‌رسند، بلکه اکتسابی است و هر فرد می‌تواند و باید هر یک از آن‌ها را در خود پرورش دهد.

رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار، به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین رشته‌های تحصیلی، ازجمله رشته‌هایی است که می‌تواند این توانایی‌ها را در افراد پرورش دهد.

جذاب ترین رشته کارشناسی ارشد MBA را بشناسید

موفق‌ترین دانش‌آموختگان MBA در زمره‌ی موفق‌ترین کارآفرینان هم هستند. بسیاری از کارآفرینان موفق دنیا تحصیلات MBA ندارند، احتمالاً همه‌ی دانش‌آموختگان مدیریت کسب‌وکار هم جزو موفق‌ترین کارآفرینان نیستند، اما در میان دانش‌آموختگان مدیریت کسب‌وکار به افرادی برمی‌خوریم که در زمینه‌ی کارآفرینی نیز بسیار موفق عمل کرده‌اند.

کارآفرینان و موفق‌ترین دانش‌آموختگان MBA

فیل نایت

فیل نایت

فیل نایت (Phil Knight) بیزنس‌منی بیلیونر است. او از بنیان‌گذاران شرکت نایک و در حال حاضر عضو هیئت‌مدیره‌ی این شرکت است. نایت پیش از این عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت نایک بود. مجله‌ی «فوربز» نایت را ۲۶ فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۲۰ معرفی کرده است. نایت متولد ۱۹۳۸ است. او ابتدا مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه اورگان دریافت کرد. او در دوره‌ی کارشناسی‌ارشد مقاله‌ای با این عنوان نوشت: «آیا کفش‌های ورزشی ژاپنی می‌توانند بلایی را بر سر کفش‌های آلمانی بیاورند که دوربین‌های ژاپنی بر سر دوربین‌های آلمانی آورده‌اند؟» نایت آرزو داشت کفش‌های ورزشی با کیفیت بالا و قیمت پایین را عرضه کند. او در بیست‌وچهارسالگی از مدرسه کسب‌وکار استنفورد در رشته MBA فارغ‌التحصیل شد و بعد از مدتی شرکت نایک را تأسیس کرد.

جک ما

جک ما (Jack Ma Yun) سرمایه‌داری چینی، سرمایه‌گذار و خیرخواه است. او یکی از بنیان‌گذاران و رئیس اجرایی سابق گروه Alibaba است که هولدینگ چندملیتی فناوری محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷ مجله فورچون نام جک ما را به‌عنوان دومین نفر در فهرست پنجاه رهبر بزرگ دنیا آورد. ما به‌عنوان یکی از چهره‌های جامعه‌ی استارتاپ‌هاست. جک ما رتبه‌ی ۲۶ ثرومندترین افراد را در فهرست شاخص میلیاردرهای بلومبرگ به دست آورده و سومین فرد ثروتمند چین است. او، درحالی‌که مشغول بناکردن علی‌بابا بود، دوره‌ی MBA خود را در دانشگاه چئونگ کونگ گذراند و مدرک آن را دریافت کرد. جک ما، به‌رغم داشتن مدرک MBA، عزم را دلیل موفقیت خود می‌داند. او ادعا می‌کند این ویژگی برای رونق در دنیای تجارت بسیار مهم است.

تیم کوک

تیم کوک

تیموتی دونالد کوک (Tim Cook) مدیر بازرگانی امریکایی است و در حال حاضر به‌عنوان مدیر اجرایی شرکت اپل مشغول‌به‌کار است. کوک پیش از این به‌عنوان مدیرعامل شرکت زیرنظر بنیان‌گذار اپل، استیو جابز، فعالیت می‌کرد. او در مارس ۱۹۹۸ به‌عنوان معاون ارشد برای فعالیت‌های جهانی به اپل پیوست و سپس به‌عنوان معاون اجرایی فروش و عملیات در سراسر جهان خدمت کرد. او از سال ۲۰۱۱ به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی در حال فعالیت است. از زمان تصدی این سمت، او ارزش شرکت را به بیش از دوبرابر افزایش داده است. کوک که در حال حاضر در دهه‌ی ششم زندگی خود به سر می‌برد ابتدا مدرک کارشناسی را در رشته‌ی صنایع از دانشگاه Auburn دریافت کرد و سپس، در سال ۱۹۸۸، مدرک MBA خود را از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی گرفت. در سال ۲۰۱۵ مجله فورچون تیم کوک را یکی از بزرگ‌ترین رهبران جهان معرفی کرد.

سوزان ووجیتسکی

سوزان ووجیتسکی

سوزان دایان ووجیتسکی (Susan Wojcicki) مدیرعامل شرکت یوتیوب است. بیش از بیست سال است که او در صنعت تکنولوژی فعالیت می‌کند. ووجیتسکی در تأسیس گوگل مشارکت داشت و اولین مدیر بازاریابی این شرکت بود؛ پیش از آن نیز در بخش بازاریابی شرکت اینتل فعالیت می‌کرد. او بعد از آنکه موفقیت یوتیوب را دید، درخواست فعالیت در یوتیوب را کرد و از سال ۲۰۰۶ به‌عنوان مدیرعامل آن مشغول‌به‌کار شد. ثروت خانم ووجیتسکی ۵۸۰میلیون دلار تخمین ‌زده شده است. در سال ۲۰۱۳، ووجیتسکی به‌عنوان شماره‌ی ۱ در فهرست پنجاه مدیر برتر Adweek که مدیران ارشد رسانه در یک سازمان را تشخیص می‌دهد شناخته شد. درسال ۲۰۱۷ مجله‌ی «فوربز» او را به‌عنوان ششمین زن قدرتمند جهان معرفی کرد؛ همچنین در سال ۲۰۱۸ مجله‌ی «فورچون» عنوان دهمین زن قدرتمند را به او داد. ووجیتسکی مدرک ارشد اقتصاد خود را از دانشگاه کالیفرنیا و مدرک MBA خود را از مدرسه‌ی کسب‌وکار اندرسن یوسی‌ال‌ای دریافت کرده است.

داگ مک‌میلون

داگ مک‌میلون

کارل داگلاس مک‌میلون (Doug McMillon) تاجر امریکایی و رئیس و مدیرعامل شرکت والمارت است. او از نوجوانی در شرکت والمارت مشغول‌به‌کار شد و بعدها به سمت مدیرعامل والمارت درآمد. مک‌میلون قبل از انتصاب به‌عنوان مدیرعامل در بخش‌ها مختلفی در شرکت والمارت، مانند سم کلاب که روی کسب‌وکارهای کوچک تمرکز می‌کند و بخش جهانی، فعالیت کرده است. مک‌میلون مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آرکانزاس و مدرک MBA خود را از دانشگاه Tulsa دریافت کرده است. نکته‌ی جالب در پیشینه‌ی او این است که بعد از دریافت مدرک مدیریت کسب‌وکار از والمارت درخواست کرد در بخش فروش کارآموزی کند.

مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ

مایکل روبنس بلومبرگ (Michael Bloomberg) تاجر، سیاستمدار، خیرخواه و نویسنده‌ی امریکایی است. او مالک و بنیان‌گذار شرکت Bloomberg L.P است. این شرکت در زمینه‌ی اطلاعات مالی، نرم‌افزاری و رسانه‌ای فعالیت می‌کند و برای سیستم ترمینالش با نام «بلومبرگ» معروف است. مایکل بلومبرگ به‌عنوان شهردار شهر نیویورک هم فعالیت کرده است.

در طی بیماری همه‌گیر COVID-19 و پس از آن بلومبرگ ازطریق بنیاد خود به بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با کووید، ازجمله تحقیق درمورد درمان‌ها و واکسن‌ها، پیگیری تماس برای ریشه‌یابی ویروس، حمایت از سازمان بهداشت جهانی و تأمین بودجه‌ی تلاش‌های جهانی، برای مبارزه با شیوع بیماری و محافظت از جمعیت آسیب‌پذیر این بیماری کمک کرد. بلومبرگ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه هاپکینز دریافت کرد؛ سپس در سال ۱۹۶۶ از مدرسه‌ی کسب‌وکار هاروارد در رشته‌ی MBA فارغ‌التحصیل شد. او به‌عنوان نهمین فرد ثروتمند در فهرست سال ۲۰۱۹ مجله‌ی «فوربز» قرار گرفته است.

مارک فیلدز

مارک فیلدر

مارک فیلدز (Mark Fields) تاجر امریکایی و مدیر اجرایی سابق شرکت فورد موتور است. پیش از این فیلدز، به‌عنوان رئیس فورد در امریکا، طرح «The Way Forward» را توسعه داد و به‌طور جداگانه تحول درخشان مزدا را رهبری کرد. او در حال حاضر به‌عنوان مشاور ارشد در TPG Capital و در چندین هیئت‌مدیره فعالیت می‌کند. فیلدز مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه Rutgers دریافت کرد و سپس به دانشگاه هاروارد رفت و مدرک MBA خود را گرفت. او در زمان تحصیل در رشته‌ی MBA در شرکت IBM به‌عنوان کارآموز مشغول‌به‌کار شده بود.

ساتیا نادلا

ساتیا نادلا

ساتیا نارایانا نادلا (Satya Nadella) مدیر بازرگانی هندی‌تبار امریکایی است. او، به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت، از سال ۲۰۱۴ جانشین استیو بالمر شده است. در مایکروسافت نادلا پروژه‌های بزرگی را هدایت کرده ‌است که حرکت این شرکت به‌سمت رایانش ابری و توسعه‌ی یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های ابری در جهان را دربرمی‌گیرد. او ابتدا مدرک کارشناسی خود را از مؤسسه‌ی فناوری Manipal گرفت؛ سپس به امریکا آمد و در رشته‌ی علوم کامپیوتر مدرک ارشد خود را دریافت کرد. بعد از آن به مدرسه‌ی کسب‌وکار شیکاگو رفت و در رشته‌ی MBA تحصیلات خود را گذراند.

جان همرگرن

جان همرگرن

جان اچ. همرگرن (John Hammergren) بیزنس‌من امریکایی است که به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت McKaesson، شرکت امریکایی توزیع دارو و ارائه‌ی اطلاعات فناوری سلامت، شناخته می‌شود. همرگرن در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان مدیرعاملی شناخته شده که بیشترین دستمزد را دریافت کرده است. همرگرن، بعد از دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه مینه‌سوتا، مدرک MBA خود را از کالج کسب‌وکار ویلیام در دانشگاه Xavier گرفت. در ۲۰۱۵ مجله‌ی «هاروارد بیزینس ریویو» او را به‌عنوان یکی از بهترین مدیران دنیا معرفی کرد.

اسکات مک‌نیلی

اسکات مک‌نیلی

اسکات مک‌نیلی (Scott McNealy) تاجر امریکایی است. او را بیش از هر چیز با تأسیس شرکت فناوری رایانه‌ی Sun Microsystems در سال ۱۹۸۲ می‌شناسند. مک‌نیلی همزمان که در شرکت Sun فعالیت می‌کرد، سرویس آموزش آنلاین رایگان، با نام Curriki، را تأسیس کرد. در اوایل و اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰ Sun، به‌همراه شرکت‌هایی مانند Apple Inc.، Silicon Graphics، 3Com و Oracle Corporation، موجی را ایجاد کرد به راه‌اندازی Silicon Valley در کالیفرنیا انجامید. برخلاف اکثر افراد در صنعت فناوری، مک‌نیلی مدرک کارشناسی‌ در رشته‌ی اقتصاد از هاروارد دارد. او مدرک MBA خود را از دانشگاه استنفورد دریافت کرده است.

بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته MBA

اغلب کارآفرینان موفق دنیا که موفق‌ترین دانش‌آموختگان MBA هم هستند در بهترین دانشگاه‌های دنیا در این رشته تحصیل کرده‌اند. دوره‌های مدیریت کسب‌وکار در دانشگاه‌های مختلف دنیا شکل‌های مختلفی دارد که اغلب شکل برگزاری این دوره در کشورمان متفاوت است.

برای آشنایی با بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته MBA پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید:

برترین دانشگاه‌ها در رشته MBA را بشناسید!