به‌نظرتان کاربردهای برتر یادگیری ماشین چیست؟ به‌نظرتان کدام حوزه‌ها از دستاوردهای این فناوری بهره می‌برند. در ادامه ۸ حوزه اصلی که به‌صورت چشمگیر از یادگیری ماشین استفاده می‌کنند آورده‌ایم. احتمالاً از بودن بعضی از حوزه‌ها در این فهرست و به‌همان نسبت، از نبودن بعضی دیگر در آن شگفت‌زده می‌شوید!

کاربردهای برتر یادگیری ماشین

مدتی است که یادگیری ماشین (Machine Learning) در کسب‌وکارها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و راه را برای پیشرفت‌های فناورانه‌ای هموار کرده است که قبلاً هرگز وجود نداشتند. به‌زبان ساده، هزاران برنامه کاربردی وجود دارد که یادگیری ماشین به آن‌ها کمک می‌کند و در‌نتیجه، زندگی ما را ساده‌تر می‌کند. در این مطلب، به ۸ نمونه از کاربردهای برتر یادگیری ماشین نگاهی انداخته‌ایم.

سیستم توصیه محصول (Product Recommendation System)

تقریباً تمامی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی که می‌توان به آن‌ها فکر کرد، به‌شدت به سیستم‌های توصیه محصول وابسته هستند؛ بنابراین مشخص می‌شود که یادگیری ماشین پایه چنین سیستم‌های توصیه‌گری است؛ درواقع وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها دیدن می‌کنید رفتار شما را براساس خریدهای قبلی، الگوهای جست‌وجو و تاریخچه ردیابی می‌کنند و سپس توصیه‌هایی ارائه می‌کنند.

تشخیص چهره (Face Recognition)

تشخیص چهره یکی از کاربردهای منحصربه‌فرد یادگیری ماشین است؛ هدف آن هم تفسیر و استخراج اطلاعات از تصاویر است. یادگیری ماشین نقشی اساسی در تشخیص چهره ایفا می‌کند و همه‌چیز، از بازکردن قفل دستگاه‌های هوشمند گرفته تا شناسایی مجرمان، با کمک آن انجام می‌شود.

برای آشنایی با تشخیص چهره با یادگیری ماشین این مطلب را مطالعه کنید:

تشخیص چهره (Face Recognition) چیست و چطور کار می‌کند؟

چت‌بات‌ها  (Chatbots)

جای تعجب نیست که چت‌بات‌ها به جنبه جدایی‌ناپذیر تجارت‌ها تبدیل شده‌اند. زمانی که چت‌بات‌ها از اسکریپت‌های ثابتی پیروی می‌کردند و اقدامات بعدی آن‌ها براساس کلمات کلیدی بود گذشته است. امروزه چت‌بات‌ها بسیار باهوش‌تر شده‌اند؛ زیرا به‌لطف یادگیری ماشین، انسان‌ها را به‌خوبی درک می‌کنند، درخواست‌ها را بهتر رسیدگی می‌کنند و پاسخ‌های طبیعی‌تری می‌دهند.

ماشین‌های خودران (Self-driving cars)

این حوزه یکی از جالب‌ترین و خلاقانه‌ترین کاربردهای یادگیری ماشین است. ایده پشت خودروهای خودران یک مدل یادگیری عمیق است که داده‌های همه وسایل نقلیه و رانندگانش را جمع‌آوری می‌کند و از آن‌ها یاد می‌گیرد که چه عکس العملی نشان دهد. در حال حاضر ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اتومبیل‌های خودران به‌طور فزاینده‌ای در سراسر جهان محبوب شده‌اند.

تشخیص دست‌خط  (Handwirting Recognition)

نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که دیجیتالی‌کردن اوراق امتحانی و مدارک به‌صورت دستی زمان‌بر و هم‌چنین نادرست است. این دقیقاً جایی است که یادگیری ماشین وارد عمل می‌شود. با استفاده از یادگیری ماشین اسکن و دیجیتالی‌کردن اسناد در چند دقیقه انجام می‌شود.

مترجم گوگل (Google Translate)

قطعاً همه شما حداقل یک بار از گوگل‌ترنسلیت (Google Transalte) استفاده کرده‌اید. گوگل‌ترنسلیت یکی از پرکاربردترین کاربردهای یادگیری ماشین است. این فناوری به‌گونه‌ای است که از یادگیری ماشین برای ارائه دقیق‌ترین ترجمه از هر جمله یا کلمه استفاده می‌کند.

تشخیص گفتار (Speech Recognition)

تشخیص گفتار، همان تبدیل کلمات گفتاری به متن، به‌طور گسترده در زندگی روزمره برای ایجاد رابط‌های صوتی و دستیارهای صوتی استفاده می‌شود. این کاربرد یادگیری ماشین بدون شک زندگی ما را بسیار متحول کرده است. کافی است نرم‌افزاری مانند نقشه گوگل (Google Map) را در نظر بگیرید که مسیر رسیدن به مقصد را به‌شکل صوتی به ما می‌گوید.

برای آشنایی بیشتر با تشخیص گفتار این مطلب را مطالعه کنید:

تشخیص گفتار (Speech Recognition) چیست و چگونه کار می‌کند؟

تشخیص کلاه‌برداری (Fraud Detection)

با توجه به سرعت افزایش تعداد تراکنش‌ها درطول سال، کارت‌های اعتباری، تلفن‌های هوشمند، کیف‌پول‌های متعدد و موارد دیگر، این موضوع خیلی مهم است که تا جای ممکن برای جلوگیری از کلاه‌برداری اقدام کنیم؛ چه راهی هم بهتر از تکیه بر یادگیری ماشین برای انجام‌دادن این کار؟ تکنیک‌های یادگیری ماشین به‌شدت در این مورد مفید واقع شده‌اند.

برای شرکت در دوره‌های علم داده و یادگیری ماشین روی این لینک کلیک کنید:

دوره جامع یادگیری علم داده (Data Science)