کاربرد جاوا در دنیای واقعی کجاست؟ Sun Microsystems جاوا را در سال ۱۹۹۵ به دنیای برنامه‌نویسی معرفی کرد. اوراکل هم در سال ۲۰۱۰ Sun Microsystems را خریداری کرد. جاوا اکنون بر روی بیش از سه‌میلیارد دستگاه کار می‌کند. همه می‌دانیم که جاوا ویژگی‌های زیادی دارد، اما این زبان در کجا استفاده می‌شود؟
ویژگی‌های این زبان کجا با هم ترکیب می‌شوند تا نرم‌افزارهای زیبایی را ایجاد کنند که برای مردم سراسر جهان سودمند باشند؟ جاوا ستون‌فقرات توسعه‌ی سیستم‌های Macintosh، Windows و حتی UNIX و جزو اصلی توسعه‌ی بسیاری از برنامه‌های بلادرنگ، برنامه‌های وب، سیستم‌های تعبیه‌شده و غیره بوده است. در ادامه‌ی این مطلب کاربردهای شگفت‌انگیز جاوا در دنیای واقعی آشنا می‌شوید.

کاربرد جاوا در دنیای واقعی

کاربرد جاوا در دنیای واقعی

ابتدا به‌صورت فهرست‌وار به کاربردهای جاوا در دنیای تکنولوژی نگاهی می‌اندازیم و سپس به‌صورت مفصل به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:

  • رابط کاربری گرافیکی برای برنامه‌های تحت دسکتاپ
  • برنامه‌های کاربردی برای موبایل
  • سیستم‌های تعبیه‌شده
  • برنامه‌های تحت وب
  • سرورهای برنامه
  • سرورهای وب
  • برنامه‌های کاربردی سازمانی
  • برنامه‌های کاربردی علمی
  • فناوری‌های کلان‌داده
  • برنامه‌های تجاری

رابط کاربری گرافیکی برای برنامه‌های تحت دسکتاپ

جاوا ویژگی‌های زیادی دارد که به‌طور خاص به توسعه‌ی GUI گرایش دارند. بسته‌های خاصی مانند Abstract Windowing Toolkit، JavaFX و Swing وجود دارد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا اجزای مختلف GUI، مانند پنجره‌ها و نوار ابزارها، را با واسط‌های کاربری روان و پاسخگو (responsive) برای کاربران به هم متصل کند. Swing کمی پیشرفته است که گزینه‌هایی برای توسعه‌ی عناصر GUI حرفه‌ای‌تر، مانند ساختارهای گرافیکی درختی، جدول‌ها، پانل‌های برگه‌ای و فهرست‌ها، را دربرمی‌گیرد.

برنامه‌های کاربردی برای موبایل

هر زمان که نیاز به توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی برای اندروید وجود دارد، فقط یک مورد به ذهن ما می‌رسد… Android Studio. بااین‌حال پس از ظهور Flutter، برنامه‌های تلفن‌همراه نیز می‌توانند با Dart توسعه داده شوند، اما جاوا هنوز انحصار این را دارد که بیشترین استفاده را برای توسعه‌ی برنامه‌های تلفن‌همراه داشته باشد. حتی با Kotlin نیز سازگار است. دلیل اینکه جاوا یک زبان برای توسعه‌ی اندروید است، استفاده‌ی برنامه‌های اندرویدی از ماشین‌های مجازی Dalvik است. همچنین جاوا از ماشین‌های مجازی جاوا استفاده می‌کند؛ بنابراین توسعه و بسته‌بندی متغیرهای کلاس در جاوا به‌راحتی امکان‌پذیر است و کاملاً مستقل از پلتفرم خواهد بود که بیشتر در بسته‌ی برنامه‌ی کاربردی Android (APK) قرار می‌گیرند. همین‌طور اصول شی‌ءگرایی جاوا آن را برای توسعه‌ی اجزای منحصربه‌فرد یک برنامه، ساده‌تر و مؤثرتر می‌کند.

سیستم‌های تعبیه‌شده

بسیاری از برنامه‌های الکترومکانیکی از سیستم‌های تعبیه‌شده، مانند میکروچیپ و مینی‌کامپیوتر، برای انجام‌دادن وظایف اختصاصی در یک سیستم استفاده می‌کنند. برخی از سیستم‌ها، مانند سیم‌کارت‌ها و تلویزیون‌ها، هنوز از جاوا به‌عنوان عناصر اصلی خود استفاده می‌کنند. جاوا به‌عنوان هسته‌ای برای دستگاه‌های تلویزیونی و دستگاه‌های پخش دیسک Blu-Ray عمل می‌کند.

برنامه‌های کاربردی وب جاوا

دیگر کاربرد جاوا در دنیای واقعی در توسعه‌ی وب است. جاوا بسته‌های درونی مانند Servlets، Struts و JSP دارد. کدگذاری و درک هم‌زمان این بسته‌ها آسان است. همچنین این فناوری‌ها امنیت بالایی را ارائه و امکان توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی مربوط به سلامت، امنیت اجتماعی، آموزش و غیره را فراهم می‌کنند. BroadLeaf که یک وب‌سایت تجارت الکترونیک بزرگ منبع‌باز است موارد استفاده‌شده زیادی از جاوا را دربرمی‌گیرد.

سرورهای برنامه و سرورهای وب

سرور برنامه، به‌بیان ساده، چارچوبی است که به توسعه‌ی محیط سرور و برنامه‌های کاربردی برای وب کمک می‌کند. این برنامه مجموعه‌ای از اجزا دارد که ازطریق ای‌پی‌آی ازپیش‌تعیین‌شده مخصوص آن پلتفرم برای توسعه‌دهندگان دردسترس است. درمورد سرورهای Java Application، سرور مانند یک ماشین مجازی توسعه‌یافته عمل می‌کند، به‌طوری که از یک طرف اتصالات پایگاه‌داده و از طرف دیگر سرویس‌گیرنده وب اختصاص‌داده‌شده را کنترل می‌کند.

هم‌چنین جاوا با برنامه‌های عظیمی در خدمات برنامه‌ی تجاری، مانند WebLogic و WebSphere، ظاهر می‌شود؛ بااین‌حال درمورد سرور وب باید دانست که نرم‌افزار یا سخت‌افزار سرور است که درخواست‌های مشتری را در WWW (شبکه‌ی جهانی وب) برآورده می‌کند؛ همین‌طور وظیفه‌ی ذخیره و پردازش و تحویل صفحات وب به مشتریان یا کاربران را بر عهده دارد و ارتباط با استفاده از درخواست HTTP انجام می‌شود. برخی از برنامه‌های وب سرور بسیار محبوب، مانند Tomcat، Simpoe، Rimfaxe Web Server، همه، با استفاده از جاوا توسعه یافته‌اند.

برنامه‌های جاوای سازمانی

تعریف سازمان چیست؟ خب، به‌زبان ساده، اگر شرکتی برای سودآوری با مشاغل کارآفرینانه در ارتباط باشد، می‌توان آن را یک سازمان نامید. شما می‌توانید یک سازمان را به‌عنوان هر شرکتی را تصور کنید که برای سود فعالیت می‌کند. دیگر کاربرد جاوا در دنیای واقعی همین‌جاست. در حال حاضر، بسیاری از سازمان‌ها از برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که از جاوا استفاده می‌کنند؛ برای مثال، Muriel یک برنامه‌ی تجاری فرکانس بالاست که کاملاً با Java EE (نسخه Enterprise) طراحی شده است. این برنامه مسئول ارائه‌ی محیط‌های زمان اجرا و APIها برای اجرای و اسکریپت‌نویسی نرم‌افزارهای سازمانی است.

برنامه‌های کاربردی علمی جاوا

MATLAB یکی از کاربردهای علمی زبان جاواست که برای طراحی آن از جاوا استفاده می‌شود. آن‌ها از جاوا برای UI و سیستم اصلی استفاده می‌کنند. چرا؟ زیرا جاوا قابلیت حمل بالا و نگهداری کمی دارد؛ از این رو، برنامه‌های کاربردی متلب سریع و مطمئن هستند و می‌توانند با حجم زیادی از داده‌ها کار کنند.

فناوری‌های کلان‌داده

جاوا سریع و مطمئن و قوی است و برای بسیاری از برنامه‌ها در زمینه‌ی تغییر و مطالعه‌ی داده‌های حجیم مفید است. دیگر کاربرد جاوا در دنیای واقعی همین جا مطرح می‌شود. با کمک چارچوب‌هایی مانند Apache Mahout، Apache Spark، Java JFreechart که هنگام کار روی داده‌های بزرگ مفید هستند، جاوا جای خود را به‌عنوان یک زبان ارزشمند برای برنامه‌های داده حجیم به‌خوبی باز کرده است. یکی از دلایل اصلی جاوا به‌عنوان زبان اصلی بسیاری از این فناوری‌ها این است که کار جاوا با جوامع منبع‌باز تثبیت‌شده است.

برنامه‌های تجاری جاوا

نسخه‌ی جاوا EE ای‌پی‌آی‌ و مدل‌های توسعه و محیط‌های اجرایی را ارائه می‌دهد که توسعه‌ی این برنامه‌ها را نسبتاً آسان می‌کند. در طول ایجاد برنامه‌های کاربردی تجاری، نسخه‌ی جاوا EE برای ایجاد برنامه‌های در مقیاس بزرگ، چندلایه، مقیاس‌پذیر و ایمن شبکه مفید است؛ البته الزامات امنیتی و قابلیت اطمینان یک برنامه‌ی تجاری آن را پیچیده می‌کند.

برنامه‌های توزیع‌شده

برنامه‌های توزیع‌شده به‌گونه‌ای هستند که روی پلتفرم‌ها پویا باشند. آن‌ها چندین الزام مشترک مانند محیط توزیع‌شده و همزمان پویا دارند. همچنین آن‌ها باید به‌همان اندازه در هر بستری که روی آن کار می‌کنند کارآمد باشند. آن‌ها از انواع پردازنده‌ها پشتیبانی می‌کنند که باعث می‌شود همه‌منظوره شوند. JINI (زیرساخت شبکه‌ی هوشمند جاوا) ابزاری ضروری است که ویژگی‌های plug and play را دارد. این به‌آن معناست که هر زمان که دستگاهی به شبکه متصل است، می‌تواند خدمات خود را فوراً ارائه دهد.

سرویس‌های توزیع‌شده را دیگر گره‌های شبکه فقط زمانی استفاده می‌کنند که به آن‌ها نیاز باشد. Javaspaces برنامه‌ای است که از این مفهوم استفاده می‌کند و یک تابلو اعلانات آنلاین، شامل چندین همکار، است. این مخزن در دسترس شبکه برای اشیاست، مانند فیس‌بوک برای تجارت؛ مثلاً اگر سیبی برای فروش دارید، آن را بگذارید و خریدار علاقه‌مند قیمت خود را در آنجا ذکر می‌کند…

خلاصه مطالب درباره‌ی کاربرد جاوا در دنیای واقعی

جاوا بسیار محبوب است؛ بنابراین برنامه‌های کاربردی زیادی از جاوا وجود دارد که در این مطلب چند مورد از آن‌ها را مشاهده کردیم.

کافه‌تدریس با استفاده از مجرب‌ترین استادان دوره‌ی آنلاین آموزش جاوا را ارائه می‌کند. این دوره به‌صورت کاملاً تعاملی و پروژه‌محور است و اساس آن یادگیری مهارت است، به‌نحوی که شما برای حضور در کسب‌وکار آماده شوید. برای آشنایی بیشتر با دوره‌ی یادگیری مهارت جاوا روی این لینک کلیک کنید:

کلاس‌های آنلاین مهارتی کافه‌تدریس