المپیاد ریاضی ازجمله المپیادهای پرطرفدار است. هر سال تعداد زیادی از دانش‌آموزان ریاضی و تجربی در این المپیاد شرکت می‌کنند. جدای از امتیازهای فراوانی که کسب مدال در المپیاد ریاضی دارد، می‌تواند در مسیر موفقیت در کنکور هم بسیار تأثیرگذار باشد. برای آشنایی بیش‌تر با این المپیاد به‌سراغ یکی از دارندگان مدال طلای المپیاد ریاضی رفتیم و پای صحبت او نشستیم.

فهرست مطالب پنهان‌کردن فهرست
  1. 1. پیش از هر چیز کمی درباره‌ی خودتان بگویید. چند سال دارید، کجا درس خواندید و رشته‌ی تحصیلی چه بود؟ معدل‌تان چند بود؟
  2. 2. المپیادی‌بودن چه‌شکلی است؟ دیگران به شما چطور نگاه می‌کنند؟
  3. 3. چقدر به المپیادی‌شدن فکر می‌کردید؟ امیدوار بودید مدال بگیرید؟
  4. 4. المپیاد چقدر زندگی شما را تغییر داد؟ از زمانی‌که تصمیم گرفتید در المپیاد ریاضی شرکت کنید تا مرحله‌ی آخر تغییراتی در زندگی شما و مهم‌تر از آن در خودتان ایجاد شد؟
  5. 5. مطالعه برای المپیاد را از چه زمانی شروع کردید؟
  6. 6. روزانه چند ساعت مطالعه می‌کردید؟
  7. 7. مدرسه‌ای که در آن درس خواندید چقدر بر موفقیت شما مؤثر بود؟
  8. 8. جدای از کلاس‌های مدرسه، از کلاس‌های آموزشی دیگری هم استفاده کردید؟
  9. 9. چه منابعی را خواندید؟
  10. 10. در طول زمانی‌که برای المپیاد درس می‌خواندید پیش آمد که ناامید شوید؟ انگیزه‌تان برای المپیاد را چطور حفظ می‌کردید؟
  11. 11. مهم‌ترین تجربه‌ای که در مسیر المپیادی‌شدن به دست آوردید چه بود؟
  12. 12. به‌نظرتان کلاس‌های آنلاین المپیاد می‌تواند مؤثر باشد؟ چقدر در ایجاد فرصت برابر برای موفقیت در المپیاد نقش دارد؟
  13. 13. اگر به عقب بازگردید، ترجیح می‌دهید همچنان برای المپیاد تلاش کنید یا روی کنکور تمرکز می‌کنید؟ المپیاد و کنکور چقدر از هم جدا هستند؟
  14. 14. برای کسانی‌که داوطلب المپیاد ریاضی هستند چه پیشنهادی دارید؟
  15. 15. به‌نظرتان برای موفقیت در المپیاد ریاضی باید از چه زمانی شروع کرد؟
  16. 16. مشاوره‌ی رایگان برای المپیاد ریاضی

فرزان حق‌شناس مدال طلای المپیاد ریاضی سال ۱۳۹۷ را به دست آورده است. او در حال حاضر، علاوه بر تدریس المپیاد در بهترین دبیرستان‌های ایران، در رشته‌ی مهندسی مکانیک در دانشگاه تهران درس می‌خواند. شرح گفت‌وگوی ما با فرزان حق‌شناس پیش روی شماست.

پیش از هر چیز کمی درباره‌ی خودتان بگویید. چند سال دارید، کجا درس خواندید و رشته‌ی تحصیلی چه بود؟ معدل‌تان چند بود؟

هجده‌ساله هستم و دبیرستان را در مدرسه‌ی علامه طباطبایی در رشته‌ی ریاضی خواندم. معدلم ۱۹.۵۰ بود.

المپیادی‌بودن چه‌شکلی است؟ دیگران به شما چطور نگاه می‌کنند؟

المپیادی‌بودن، به‌نوبه‌ی خود، شرایط بسیار خوبی دارد؛ به‌طور بخصوص مقداری از بار درس‌های آموزش‌وپرورش را کاهش می‌دهد. کلاً نگاه دیگران به شما تغییر می‌کند، به‌طوری که انگار از نظر سطح علمی به مراتب بالایی رسیده‌اید. حتی اگر صرفاً فقط اسم المپیادی روی‌تان باشد و حتی در این زمینه خیلی هم تلاش نکنید، این اتفاق می‌افتد، چه برسد به زمانی‌که در این مسیر تلاش هم می‌کنید و در واقعیت هم به جایگاه علمی خوبی دست می‌یابید.

چقدر به المپیادی‌شدن فکر می‌کردید؟ امیدوار بودید مدال بگیرید؟

از آن‌جا که برادرم هم المپیادی بود، نیاز به المپیادی‌شدن را بیشتر در خودم حس می‌کردم؛ البته وقتی با فضای المپیاد آشنا می‌شوید و جذابیت‌هایش را می‌بینید، به المپیادی‌شدن بیشتر فکر می‌کنید.

تجربه نشان داده است دانش‌آموزان المپیادی در کنکور نتیجه‌ی بدی کسب نمی‌کنند و بدترین نتایج آن‌ها آرزوی بعضی دانش‌آموزان کنکوری است.

المپیاد چقدر زندگی شما را تغییر داد؟ از زمانی‌که تصمیم گرفتید در المپیاد ریاضی شرکت کنید تا مرحله‌ی آخر تغییراتی در زندگی شما و مهم‌تر از آن در خودتان ایجاد شد؟

تغییرات بسیار زیادی در زندگی من ایجاد کرد. بله، تغییرات بسیاری در زندگی و شخصیت و رفتارهای من و حتی دیدگاه من درباره‌ی زندگی ایجاد شد.

مطالعه برای المپیاد را از چه زمانی شروع کردید؟

من با توجه به پیشینه‌ای که گفتم و نیازی که احساس می‌کردم، مطالعه برای المپیاد را از سال نهم شروع کردم.

روزانه چند ساعت مطالعه می‌کردید؟

بعضی روزهای اصلاً مطالعه‌ای نمی‌کردم، اما بعضی روزها به پنج ساعت هم می‌رسد. یکی از ویژگی‌های اصلی المپیاد منعطف‌بودن برنامه‌ی مطالعاتی برای آن است. بعضی‌ها این نیاز را احساس می‌کنند که باید مثلاً روزی پنج ساعت درس بخوانند یا برای فلان امتحان فلان‌قدر مطالعه کنند. واقعیت این است که حداقل در المپیاد ریاضی که من با آن آشنا هستم نیازی نیست شما هر روز مطالعه کنید؛ البته این موضوع برای هر فرد متفاوت است.

پیشنهاد می‌کنم المپیاد را به‌چشم امتحانی که می‌گذرد نگاه نکنند، بلکه آن را به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی نگاه کنند که تأثیراتش تا پایان عمر با آن‌هاست.

مدرسه‌ای که در آن درس خواندید چقدر بر موفقیت شما مؤثر بود؟

باتوجه به اینکه مدرسه معلم را انتخاب می‌کرد و کلاس‌ها را برگزار می‌کرد، تأثیر بسزایی بر عملکرد من گذاشت؛ بااین‌حال نباید اسم آن را مدرسه گذاشت: چون بخشی از کارهایی است که آموزشگاه‌ها ارائه می‌کنند و بر موفقیت من تأثیر گذاشته است.

جدای از کلاس‌های مدرسه، از کلاس‌های آموزشی دیگری هم استفاده کردید؟

خیر. چون کلاس‌ها و معلم‌های خوبی در مدرسه در اختیارم بود، به همان اکتفا کردم.

چه منابعی را خواندید؟

کتاب‌های زیادی بوده که برای دسترسی و به سؤال‌ها و حل‌شان به آن‌ها مراجعه می‌کردم، ولی بیشتر مطالعاتم با جزواتی بوده است که سر کلاس‌ها می‌نوشتم.

در طول زمانی‌که برای المپیاد درس می‌خواندید پیش آمد که ناامید شوید؟ انگیزه‌تان برای المپیاد را چطور حفظ می‌کردید؟

بله، این حالتی است که در هر مسیری پیش می‌آید، ولی وقتی به این فکر می‌کنید که موفقیت در این مسیر چه امتیازاتی به شما می‌دهد، ناامیدی‌تان از میان می‌رود.

علاوه بر این‌که مدال المپیاد سودهای زیادی دارد، کاری می‌کند که حتی در کنکور هم موفق‌تر باشید؛ ‌برای مثال، کسانی که المپیاد فیزیک می‌خوانند، بخش عمده‌ای از مباحث حسابان و فیزیک را بلدند. 

مهم‌ترین تجربه‌ای که در مسیر المپیادی‌شدن به دست آوردید چه بود؟

اینکه همه‌ی زندگی درباره‌ی درس‌خواندن و نتیجه‌گرفتن در امتحانات نیست و در گذر زمان، نه صرفاً در یک مقطع، باید موفق بود مهم‌ترین تجربه‌ای است که به دست آوردم؛ فهمیدم پیشرفت همیشه مهم‌تر از نتیجه است.

به‌نظرتان کلاس‌های آنلاین المپیاد می‌تواند مؤثر باشد؟ چقدر در ایجاد فرصت برابر برای موفقیت در المپیاد نقش دارد؟

بله، به هرحال کم نیستند کسانی که نمی‌توانند به کلاس‌ها یا حداقل به معلم‌های المپیاد دسترسی پیدا کنند، ولی همه به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند.

اگر به عقب بازگردید، ترجیح می‌دهید همچنان برای المپیاد تلاش کنید یا روی کنکور تمرکز می‌کنید؟ المپیاد و کنکور چقدر از هم جدا هستند؟

المپیاد را همچنان انتخاب می‌کنم؛ چون علاوه بر این‌که مدال المپیاد سودهای زیادی دارد، کاری می‌کند که حتی در کنکور هم موفق‌تر باشید؛ ‌برای مثال، کسانی که المپیاد فیزیک می‌خوانند، بخش عمده‌ای از مباحث حسابان و فیزیک را بلدند؛ همچنین تجربه نشان داده است دانش‌آموزان المپیادی در کنکور نتیجه‌ی بدی کسب نمی‌کنند و بدترین نتایج آن‌ها آرزوی بعضی دانش‌آموزان کنکوری است.

برای کسانی‌که داوطلب المپیاد ریاضی هستند چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد می‌کنم المپیاد را به‌چشم امتحانی که می‌گذرد نگاه نکنند، بلکه آن را به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی نگاه کنند که تأثیراتش تا پایان عمر با آن‌هاست.

به‌نظرتان برای موفقیت در المپیاد ریاضی باید از چه زمانی شروع کرد؟

پاسخ این سؤال کاملاً نسبی است؛ به‌نظر من، هر کسی که المپیاد را شروع کند و واقعاً برای آن تلاش کند موفقیت کسب کرده است، ولی اگر موفقیت را صرفاً کسب مدال بدانید، تلاش برای آن از سال یازدهم هم دیر نیست؛ البته اگر پیش‌زمینه‌ای از المپیاد داشته باشید. در کل، برای به‌دست‌آوردن مدال اگر کسی از پایه‌ی دهم شروع کند به‌نظرم ایدئال است.

مشاوره‌ی رایگان برای المپیاد ریاضی 

اگر می‌خواهید درباره‌ی المپیاد ریاضی بیش‌تر بدانید، می‌توانید به‌صورت کاملاً رایگان با ما مشورت کنید. ما در کافه‌تدریس، با همکاری تیم اپکس، بهترین اساتید المپیاد کشور را دور هم جمع کرده‌ایم و کلاس آنلاین المپیادی شو را برگزار می‌کنیم. برای آشنایی با اساتید المپیادی شو می‌توانید به این لینک سر بزنید:

با اساتید کلاس‌های آنلاین المپیادی شو آشنا شوید

اگر دوست دارید با اساتید المپیاد ریاضی المپیادی شو به صورت رایگان مشورت کنید یا می‌خواهید در کلاس‌ آنلاین المپیاد شرکت کنید، روی این لینک کلیک کنید:

مشاوره‌ی رایگان المپیاد و ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین