در این مطلب با مقایسه‌ی کارنامه‌های بیش از صد نفر از شرکت کنندگان کنکور رشته ام بی ای در سال ۹۸ شرایط قبولی در کنکور MBA را بررسی کنیم. در این مطلب به این سؤال‌ها درباره‌ی کارنامه های کنکور MBA پاسخ خواهیم داد:
تاثیر هر یک از درس‌های ریاضی، جی‌مت و زبان انگلیسی بر نتیجه‌ی کنکور ام بی ای چگونه است؟
برای رتبه‌برترشدن در کنکور ام بی ای چه درصدهایی لازم است؟
تأثیر درس زبان انگلیسی بر نتیجه‌ی کنکور رشته ام بی ای چگونه است؟
معدل چگونه بر رتبه‌ی کنکور اثرگذار است؟

اشتباه رایج در تحلیل کارنامه!

بسیاری از داوطلبان کنکور علاقه دارند بدانند با چه درصدهایی می‌توانند در دانشگاه‌های برتر کشور قبول شوند؛ به‌همین دلیل، با جست‌وجو و پیداکردن چند کارنامه درصدهای مدنظر را پیدا می‌کنند و درصدهای آن‌ها را هدف خود قرار می‌دهند.

نکته‌ی مهم این است که هر دانشجو باید با توجه به قابلیت‌های خود برای درصد مدنظرش برنامه‌ریزی کند؛ برای مثال، در بررسی کارنامه‌های کنکور MBA 98 به رتبه‌ی ۵۴ می‌رسیم که اتفاقاُ در دانشگاه شریف قبول پذیرش شده است. رتبه‌ی ۵۴ توانسته است این درصدها را کسب کند:

بررسی کارنامه کنکور MBA98


زمانی که این کارنامه را به‌عنوان کارنامه‌ی هدف خود انتخاب می‌کنیم، از خود انتظار داریم مثلاً جی‌مت را ۶۰ درصد بزنیم، درحالی که ممکن است این کار بسیار سخت باشد و با درصد ۵۰ هم امکان کسب این رتبه وجود داشته باشد؛ یا ممکن است ظرفیت ما برای درس ریاضی بالاتر از ۶۷درصدی باشد که در این کارنامه نشان داده شده است.

درواقع اشتباه بسیاری از داوطلبان نگاه نقطه‌ای به کارنامه است. برای تحلیل درست باید تعداد زیادی از رتبه‌های مدنظر را در کنار هم نگاه کنیم؛ باید میانگین درصدها را در نظر بگیریم و با مقایسه‌ی کارنامه‌ها با یکدیگر به نتیجه برسیم.

برای موفقیت در این کنکور باید استراتژی درست در کنار منابع مناسب داشته باشند. استراتژی مناسب هم با توجه به اهمیت دروس و توانایی هر فرد مشخص می‌شود

کارنامه‌های کنکور MBA98

در این قسمت فهرست کاملی از کارنامه‌های کنکور MBA سال ۹۸ را در اختیار شما قرار داده‌ایم. در ادامه هم تحلیل‌های دقیقی روی آن‌ها انجان می‌شود.

کارنامه های کنکور MBA98
کارنامه های کنکور MBA98

حال می‌خواهیم تحلیل را روی این کارنامه‌ها انجام دهیم.

بررسی تأثیر درس جی‌مت در رتبه‌ی کنکور رشته MBA

در این نمودار برای تحلیل دقیق بررسی درس جی‌مت، کارنامه‌های کنکور رشته ام بی ای رتبه‌های ۶ تا ۲۰۴ را روی نمودار برده‌ایم. با بررسی درصد جی‌مت متوجه می‌شویم که عموماً این رتبه‌ها به‌طور متوسط درصدی حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد به دست آورده‌اند! درواقع درصدهای آن‌ها ۴۵ تا ۶۵ بوده است.
درس جی‌مت درسی نیست که شما هر چه بیشتر بخوانید، بتوانید درصد بیشتری را در کنکور کسب کنید.
توصیه‌ی ما برای شما این است که استراتژی‌تان برای درس جی‌مت رسیدن به ۵۰ تا ۵۵ درصد باشد و سعی نکنید تمامی سؤال‌های جی‌مت را حل کنید. درواقع شما قرار است نصف سؤال‌های جی‌مت را درست پاسخ دهید؛ پس باید یاد بگیرید چگونه سؤال‌ها را انتخاب کنید و چگونه از بعضی سؤالات سخت و زمان‌گیر رد شوید.

بررسی درس جیمت در کنکور MBA

نکته‌ی مهم در کنکور ام بی ای این است که بتوانید سؤال‌های دشوار را کنار بگذارید و تعداد بیشتری سؤال را درست حل کنید. با توجه به تحلیل صورت‌گرفته برای درس جی‌مت می‌توان گفت با زمانی‌که صرف حل سه سؤال سخت جی‌مت می‌شود می‌توان احتمالاً تعداد بیشتری سؤال ریاضی را حل کرد و رتبه‌ی بهتری به دست آورد.

داوطلبان با دانستن این نکته برای تعیین استراتژی خود در جلسه‌ی کنکور بهتر عمل خواهند کرد.

مقاله‌ی کاربردی: ام بی ای را به طور کامل بشناسید!

بررسی تأثیر درس ریاضی و زبان در کنکور ام بی ای

با بررسی کارنامه‌ی رتبه‌های ۶ و ۱۳ و ۴۹ رشته MBA تأثیر درس ریاضی را تحلیل کنیم:

 بررسی تاثیر درس ریاضی و زبان در کنکور MBA

در اینجا مشاهده می‌کنیم که رتبه‌ی ۶ کنکور رشته MBA در مقایسه با رتبه‌ی ۱۳ ریاضی را بالاتر، جی‌مت را پایین‌تر و زبان را مشابه با رتبه‌ی ۱۳ زده است.

قطعاً گرفتن درصد بالاتر در ریاضی کار آسان‌تری از گرفتن درصد بالا در جی‌مت است. ریاضی درسی است که با تسلط روی آن می‌توان به درصدهای بالا رسید و درواقع سرمایه‌گذاری روی این درس می‌تواند بازگشت خوبی داشته باشد، اما به‌دست‌آوردن درصدهای بالاتر از ۶۰ برای درس جی‌مت بسیار سخت می‌شود و وقت زیادی را سر جلسه خواهد گرفت.

درمورد درس زبان نیز با بررسی کارنامه های کنکور MBA کارنامه‌ی رتبه‌های ۶ و ۱۱۶ می‌توان به این نتیجه رسید که قطعاً تأثیر درس زبان به‌شدت کمتر از درس ریاضی و جیمت است و برای به‌دست‌آوردن رتبه‌ی خوب باید حتماً درصد مشخصی از ریاضی و جیمت را به دست آورد و بعد از آن روی زبان تمرکز کرد.

بررسی درس زبان در کنکور رشته ام بی ای

در این نمودار مشاهده می‌کنیم که داوطلبی که زبان بالاتری زده است، به‌دلیل درصد کم ریاضی و زبان، فاصله‌ی زیادی با رتبه‌ی ۶ گرفته است.

البته کسانی که می‌خواهند رتبه‌های زیر صد به دست آورند باید نکته‌ی مهمی را در نظر داشته باشند. معمولاً دانشجویانی که رتبه‌ی خوب می‌خواهند همه روی ریاضی و جی‌مت تمرکز می‌کنند و اتفاقاً تعداد زیادی از آن‌ها به درصد مدنظر خود در این دو درس می‌رسند، اما تفاوت رتبه‌ی آن‌ها را درنهایت درصد زبان تعیین می‌کند.

پس باید به این نکته توجه کرد که برای رتبه‌ی خوب در کنکور رشته ام بی ای شرط لازم درصد ریاضی و جی‌مت خوب است و شرط کافی درصد زبان. در ادامه حدود متوسط این درصدها را مشخص می‌کنیم.

تأثیر معدل در کنکور رشته ام بی ای

یکی از نگرانی‌ها و سؤال‌های دانشجویان تأثیر معدل بر نتیجه‌ی کنکور ارشد است. با بررسی کارنامه‌ی رتبه‌های ۸۸ و ۱۱۶ کنکور رشته MBA مشاهده می‌کنیم که دانشجوی رتبه ی ۸۸، با اینکه معدل پایین‌تری دارد (حدود ۴ نمره معدل)، با درصدهای بالاتر توانسته است به‌راحتی این تفاوت را جبران کند! درواقع، با پنج درصد بالاترزدن در هر درس کمبود ۴ نمره در معدل را جبران کرد!

تاثیر معدل در کنکور رشته ام بی ای

ترکیب بهینه‌ی درصدها برای کسب رتبه‌ی برتر در کنکور MBA

با بررسی ۷۰ کارنامه‌ی رتبه‌های زیر ۱۰۰ می‌توان میانگینی برای درصدهای هر درس در نظر گرفت. نتایجی که در اینجا به دست آمده با تکیه بر کارنامه‌ی داوطلبان ام بی ای ۹۸ بوده و این اعداد ممکن است کاملاً دقیق نباشد.

میانگین درصدهای قبولی کنکور MBA

در این جدول مشاهده می‌شود که برای رتبه‌ی زیر ۱۰۰ درصد ریاضی تقریباً ۷۶، درصد جی‌مت تقریباً ۵۵ و درصد زبان تقریباً ۴۵ درصد است. البته این اعداد قطعاً برای هر شخص متغیر است، ولی اگر کسی قصد کسب رتبه‌ی زیر ۱۰۰ داشته باشد، این اعداد شاخص خوبی برای هدف‌گذاری است.

برای رتبه‌های میان ۱۰۰ تا ۳۰۰ و بالاتر از آن نیز میانگین به‌دست‌آمده به‌صورتی است که افراد می‌توانند حتی با چند ماه درس‌خواندن آن را به دست بیاورند. درواقع کسانی که قصد قبول‌شدن در دانشگاه‌های شهرستان‌ها یا دانشگاه‌های تهران به‌صورت شبانه دارند با حتی سه ماه مطالعه می‌توانند به هدف خود برسند.

توصیه‌ی نهایی برای کنکور رشته ام بی ای

داوطلبان کنکور ام بی ای باید توجه کنند که برای موفقیت در این کنکور باید استراتژی درست در کنار منابع مناسب داشته باشند. استراتژی مناسب هم با توجه به اهمیت دروس و توانایی هر فرد مشخص می‌شود.

کافه تدریس برای کنکور MBA به‌صورت تخصصی کلاس‌های آنلاین برگزار می‌کند. در این کلاس‌ها از تدریس بهترین اساتید و مشاوران این رشته کمک گرفته می‌‌شود. برای مشاهده‌‌ی کلاس‌ها و توضیحات آن‌ها به صفحه‌ی دپارتمان کنکور MBA کافه‌تدریس مراجه کنید.

دپارتمان کنکور MBA کافه‌تدریس

سوالات متداول

دانشگاه شهیدبهشتی رشته MBA را ارائه می‌دهد؟

این دانشگاه چند سال رشته مدیریت کسب و کار را ارائه نداده اما از سال ۱۴۰۲ دوباره این رشته در این دانشگاه فعالیت خود را از سر گرفته است.

رشته MBA چند گرایش دارد؟

در حال حاضر این رشته در ۷ گرایش در دانشگاه‌های زیادی در تهران و شهرستان ارائه می‌شود.

برای قبولی در دانشگاه شریف در رشته MBA چه رتبه‌ای باید کسب کنیم؟

عموما دانشگاه شریف ۷۲ نفر را در هر سال در رشته MBA پذیرش می‌کند که حدود ۵۵ نفر آن‌ها از سهمیه آزاد هستند.

دروس رشته MBA چه ضرایبی دارند؟

ریاضی عمومی ۱ و ۲ و استعداد و آمادگی تحصیلی با ضریب ۲ و زبان تخصصی با ضریب ۱ در این رشته سوالات آزمون را تشکیل خواهند داد.