رمز پویا یا رمز یک‌بارمصرف از ابتدای دی‌ماه ۱۳۹۸ برای انجام‌دادن تراکنش‌های اینترنتی بانکی الزامی است. قاعدتاً رمز پویا برای ثبت‌نام در کلاس‌های آنلاین و ویدئوهای کافه‌تدریس هم الزامی است. برای آشنایی با نحوه‌ی فعال‌سازی رمز پویا یا رمز یک‌بارمصرف این مطلب را در اخبار کافه‌تدریس بخوانید.

رمز پویا برای بانک ملی ایران

بانک ملی ایران برای فعال‌کردن رمز پویا دو روش اصلی و یک روش غیررسمی را معرفی کرده است. برای دریافت رمز پویای بانک ملی ایران کاربر می‌تواند از این روش‌ها استفاده کند.

در روش اول کاربر می‌تواند با مراجعه به «سامانه‌ی ۶۰» و با استفاده از کدهای USSD و بهره‌گرفتن از نرم‌افزار هوشمند رمز یک‌بارمصرف خود را دریافت کند. برای استفاده از این روش کاربر باید اپلیکیشن «۶۰» را دانلود و نصب و سپس آن را فعال کند. فعال‌کردن اپلیکیشن «۶۰» از سه راه ممکن است؛ کاربر می‌تواند با مراجعه به سامانه‌ی بام، دستگاه‌های ای‌تی‌ام یا دستگاه‌های خودپرداز اپلیکیشن «۶۰» را فعال کند. با انتخاب گزینه‌ی «۶۰ ثانیه» در این اپلیکیشن برای هر بار استفاده رمز پویا برای کاربر ارسال خواهد شد.

روش دوم بر مبنای استفاده از USSD  است و به اینترنت یا گوشی هوشمند و نصب اپلیکیشن نیازی ندارد. برای دریافت رمز پویا کافی است کاربر کد  *737*60# را شماره‌گیری کند. پس از ثبت‌نام، کد فعال‌سازی اولیه با پیامک برای شما فرستاده می‌شود. کاربر با واردکردن آن می‌تواند با استفاده از روش USSD رمز پویای خود را در حین خریدهای اینترنتی دریافت و آن را در صفحه‌ی خرید وارد کند.

روش سوم روشی غیررسمی است و ازطریق اپلیکیشن «رمزبان» ارائه می‌شود. کاربر با دانلود و نصب اپلیکیشن «رمزبان» می‌توانید برای هر پرداخت رمز پویای خود را دریافت کند

رمز پویا برای بانک سپه

تابه‌حال بانک سپه فقط دو روش را برای فعال‌سازی رمز پویا معرفی کرده است. در روش اول کاربر برای فعال‌سازی رمز پویا باید اپلیکیشن مرزساز سپه را از وب‌سایت این بانک دانلود و نصب کند؛ همچنین برای فعال‌کردن اپلیکیشن رمزساز سپه حتماً کاربر باید یک بار به یکی از شعبه‌های این بانک مراجعه کند.

روش دوم براساس سامانه‌ی مشتری‌محور بانک سپه است. اگر کاربر پیش از این عضو سامانه‌ی مشتری‌محور باشد، به انجام‌دادن کار خاصی نیازی ندارد؛ کاربر می‌تواند در همان صفحه رمز پویای خود را دریافت کند.

رمز پویا برای بانک کشاورزی

بانک کشاورزی دو روش را برای فعال‌کردن رمز پویا معرفی کرده است. در روش اول کاربر می‌تواند به خودپردازهای بانک کشاورزی مراجعه و گزینه‌ی فعال‌سازی رمز اول یا دوم یک‌بارمصرف را انتخاب کند. پس از انجام‌دادن این کار، یک توکن دوبخشی که هشت کاراکتر را شامل است ازطریق رسید بانکی و باقی آن ازطریق پیامک برای او ارسال می‌شود.

در روش دوم کاربر باید به سامانه‌ی جدید SOTP مراجعه کند و سپس نرم‌افزار ریما را دانلود و نصب کند. پس از ورود رمزهای دریافتی با لمس کلید ثبت، هر ۶۰ ثانیه یک رمز جدید در برنامه تولید می‌شود. در این برنامه افزودن توکن جدید با علامت «+» و مشاهده‌ی رمزهای یک‌بار مصرف با علامت قفل امکان‌پذیر است.

فعال‌کردن رمز پویای بانک مسکن

بانک مسکن برای رمز پویا نرم‌افزار رمزنما را معرفی کرده است. برای فعال‌سازی این نرم‌افزار کاربر باید به خودپردازهای بانک مسکن مراجعه کند و سپس به بخش خدمات رمزو سپس قسمت خدمات دیگر مراجعه کند. در آن قسمت باید گزینه‌ی «تخصیص رمز دوم پویا» را انتخاب کند. در این مرحله با واردکردن شماره‌ی تلفن‌همراه که باید با شماره‌تلفن ثبت‌شده در شعبه بانک منطبق باشد، رمز فعال‌سازی نرم‌افزار برای تلفن‌همراه کاربر ارسال می‌شود.

بعد از انجام‌دادن این مراحل دستگاه خودپرداز رسیدی به کاربر می‌دهد که کد فعال‌سازی و لینک روی آن چاپ شده است. لینک دانلود نرم‌‎افزار رمزنما به‌همراه کد فعال‌سازی رمز پویا برای تلفن‌همراه کاربر نیز پیامک می‌شود. اگر کاربر نرم‌افزار را از قبل دانلود کرده باشد، کافی است رمز دریافتی را در نرم‌افزار وارد کند که نرم‌افزار برای او فعال شود.

رمز پویا در پست‌بانک

پست‌بانک نرم‌افزار رمزساز خود را معرفی کرده است. برای قعال‌سازی رمز دوم پست‌بانک کاربر باید ابتدا به یکی از شعب این بانک مراجعه و درخواست‌ فعال‌سازی را پر کند. با انجام‌دادن این کار کلیدی به‌صورت بارکد در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای فعال‌سازی نرم‌افزار نیاز است نرم‌افزار بارکد را اسکن کند.

با پرینت بارکد در شعبه، همزمان کاربر پیامکی چهاررقمی برای فعال‌سازی دریافت می‌کند. پس از اسکن بارکد باید کاربر رمز مدنظر خود را برای نرم‌افزار رمزساز وارد کند. پس از ثبت رمز ورود تنها باید در صفحه‌ی نمایش‌داده‌شده، کد چهاررقمی پیامک‌شده را در صفحه‌ی گوشی خود وارد کنید تا فرایند ثبت و فعال‌سازی به پایان برسد. پس از این کاربر می‌تواند با هر بار واردشدن به نرم‌افزار و پس از واردکردن رمز ورود، کد یک‌بارمصرف ۶۰ثانیه‌ای خود را مشاهده و از آن استفاده کند.

رمز پویای بانک توسعه‌ی تعاون

بانک توسعه‌ی تعاون دو روش را برای فعال‌سازی رمز پویا معرفی کرده است. روش اولی اینترنتی است و برای فعال‌کردن رمز پویا ازطریق آن کاربر باید به حساب بانکداری اینترنتی خود وارد شود و در بخش «کارت» گزینه‌ی «کارت‌های من» را انتخاب کند. در این بخش فهرست کارت‌های بانک توسعه‌ی تعاون کاربر نمایش داده می‌شود و مشخصات تمامی رمز‌ها، تاریخ‌انقضا، وضعیت کارت و دیگر موارد مربوط به کارت در جدولی نشان داده می‌شود. کاربر باید در ستون آخر جدول، «ستون عملیات»، ردیف کارتی را که مدنظر دارد، گزینه‌ی «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب کند. در این قسمت پیغامی به کاربر نشان داده می‌شود که با تأیید آن «رمز دوم پویا» برای حساب متصل به کارت فعال می‌شود.

در روش دوم، پس از ورود کاربر به نرم‌افزار همراه بانک توسعه‌ی تعاون، او به منوی «سایر» و پس از آن بخش «عملیات کارت» وارد می‌شود؛ سپس فهرست کارت‌های کاربر با کلیک روی گزینه‌ی «فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بار مصرف کارت» نمایش داده می‌شود. کاربر باید کارت مدنظر خود را انتخاب کند که عملیات فعال‌سازی رمز دوم پویا برای آن شما انجام شود. پس از فعال‌سازی این رمز کافی است کاربر نرم‌افزار همراه‌بانک خود را باز کند و در «منوی سایر» گزینه‌ی «رمز یک‌بارمصرف کارت» را انتخاب کند که رمز پویا و رمز یک‌بارمصرف برایش صادر و نمایش داده شود.

رمز یک‌بارمصرف در بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن برای دریافت رمز یک‌بارمصرف نرم‌افزار رمزساز را معرفی کرده است. پس از دانلود این نرم‌افزار برای فعال‌سازی رمز پویا، دو روش وجود دارد.

در روش اول برای فعال‌سازی رمز پویا کاربر باید بعد از دانلود و نصب اپلیکیشن رمزساز به یکی از شعبه‌های بانک مراجعه و ازطریق خودپرداز رمز پویا را فعال کند. با انتخاب رمز دوم پویا نمایشگر دستگاه خودپرداز کد QR را نمایش می‌دهد و باقی مراحل مانند فعال‌سازی اینترنتی است.

در روش دوم فعال‌سازی ازطریق درگاه اینترنت بانک صنعت و معدن انجام می‌شود. برای این روش باید از قبل خدمات بانکداری اینترنتی فعال شده باشد. کاربر پس از ورود به وب‌سایت بانک صنعت و معدن باید به بخش بانکداری اینترنتی وارد شود و پس از ورود به حساب‌ اینترنتی، به قسمت «تنظیمات» برود و روی گزینه‌ی «فعال‌سازی برنامه‌ی رمزساز» کلیک کند. در این حالت دو گزینه پیش روی کاربر قرار می‌گیرد؛ برای صدور رمز پویا باید گزینه‌ی «رمز یک‌بارمصرف کارت» را انتخاب کند؛ سپس به صفحه‌ی فعال‌سازی برنامه‌ی رمزساز هدايت می‌شود که در آن با مشخص‌کردن شماره‌کارت و سپس انتخاب گزینه‌ی فعالسازی برنامه، ابتدا پیامکی حاوی کد امنيتی چهاررقمی برای او ارسال می‌شود.

همزمان سیستم بانک هم کد QR را به کاربر نشان می‌دهد. کاربر باید به تلفن‌همراه خود مراجعه و نرم‌افزار رمزساز را باز و سپس گزینه‌ی رمز دوم کارت را انتخاب کند. پس از نمایش آموزش فعال‌سازی روی گوشی شما، دوربین دستگاه روشن می‌شود و کاربر باید QR کدی را که روی صفحه‌ی مانیتور قرار دارد با گوشی اسکن کند و عملیات احرازهویت را تکمیل کند.

کاربر با انجام‌دادن این مراحل رمزی شش‌رقمی را به‌عنوان رمز ایستای ورود به نرم‌‎افزار انتخاب می‌کند. پس از تنظیم و تثبیت آن، صفحه‌ای باز می‌شود که درخواست واردکردن رمز دریافتی ازطریق پیامک را خواهد داشت. با واردکردن آن مراحل ثبت رمز یک‌بارمصرف به اتمام می‌رسد.

رمز پویا برای بانک صادرات

بانک صادرات دو روش را برای فعال‌کردن رمز پویا پیشنهاد کرده است. روش‌ اول با کد USSDاست. در این روش کافی است کاربر با شماره‌ی تلفن‌همراهی که به حساب بانکی متصل است کد دستوری *719# را شماره‌گیری کند. بعد از شماره‌گیری این کد و انتخاب «گزینه‌ی ۵» سامانه‌ از کاربر شماره‌کارت بانکی‌ را درخواست می‌کند. بعد از واردکردن آن کاربر باید یک نام چهارکاراکتری برای کارت که شماره‌‌ی آن را وارد کرده است انتخاب کند. بعد از واردکردن نام کارت نوبت کاربر رمز ورود برای استفاده از رمز پویا را انتخاب می‌کند. با انجام‌دادن موفقیت‌آمیز این مراحل، برای دفعات بعد تنها کافیست کد *719# را شماره‌گیری کند و گزینه‌ی ۵ را بزند؛ همچنین کاربر می‌تواند برای دسترسی سریع‌تر این کد دستوری را شماره‌گیری کند: *719*5#.

در روش دوم کاربر می‌تواند از اپلیکیشن غیررسمی «راز» برای رمز یک‌بارمصرف استفاده کند. کاربر باید اپلیکیشن «راز» را دانلود و نصب کند و برای هر بار دریافت رمز پویا به آن مراجعه کند.

رمز یک‌بارمصرف برای بانک ملت

در بانک ملت فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف با اپلیکیشن «رمزنگار ملت» انجام می‌شود. اپلیکیشن «رمزنگار» به کاربران امکان می‌دهد، علاوه بر استفاده از رمز پویا برای خریدهای اینترنتی، در تراکنش‌های مبتنی بر رمز اول نیز از آن استفاده کنند. برای فعال‌سازی اپلیکیشن «رمزنگار ملت» در مرحله‌ی اول نیاز است کاربر به شعبه‌های عابربانک ملت مراجعه کند. در این مرحله کاربر باید کد دریافتی از عابربانک ملت را در اپلیکیشن رمزنگار که از قبل دانلود و روی گوشی خود نصب کرده است وارد و مراحل فعال‌سازی برنامه را تکمیل کند. بعد از این مرحله دیگر به فعال‌سازی نیازی نیست و برای خریدهای اینترنتی یا عملیات دیگری که نیاز به رمز پویا دارد فقط کافی است کاربر به این اپلیکیشن رمزنگار مراجعه کند.

رمز یک‌بارمصرف بانک تجارت

دریافت رمز پویای بانک تجارت ازطریق اپلیکیشن «همراز» میسر است. برای فعال‌کردن این اپلیکیشن کاربر باید به یکی از دستگاه‌های عابربانک تجارت مراجعه کند و پس از انتخاب گزینه‌ی سایر خدمات، به بخش فعال‌سازی رمز پویا برود. پس از فعال‌کردن رمز پویا برای کاربر رسیدی صادر می‌شود و پیامکی حاوی کد فعال‌سازی به شماره‌ی تلفن‌همراهی که به حساب‌ بانکی متصل است ارسال می‌شود. بعد از واردکردن کد در اپلیکیشن «همراز» کافی است کاربر باقی مراحل تنظیمات اپلیکیشن را انجام دهد. به‌این ترتیب دریافت رمز پویا ازطریق اپلیکیشن «همراز» میسر است.

بانک رفاه کارگران

کاربران بانک رفاه کارگران برای دریافت رمز پویا باید به یکی از شعبه‌های بانک رفاه مراجعه کنند و شماره‌سریال و شماره‌ی فعال‌سازی اپلیکیشن یک‌بارمصرف اقدام کنند. در مرحله‌ی بعد باید یکی از دو اپلیکیشن FDL یا FDN را دانلود و نصب کنند. دو نرم‌افزار در ساختار یکسان بوده است، ولی در عملیات دریافت رمز با هم کمی تفاوت دارند. پس از نصب اپلیکیشن کاربران باید شماره‌سریال و شماره‌ی فعال‌سازی را در نرم‌افزار دریافت‌شده وارد کنند و پس از آن تنها کافی است در هر زمانی که به رمز پویا احتیاج دارید، به اپلیکیشن مراجعه و رمز دریافتی را مشاهده کنند.

بانک شهر

اپلیکیشن «رمزنت» راهکار بانک شهر برای فعال‌سازی رمز پویا است. کاربر باید به یکی از شعبه‌های بانک شهر مراجعه کند و پس از پرکردن فرم دریافت رمز پویا، کد QR اختصاصی را از شعبه دریافت کند. به‌محض دریافت یک کد احراز هویت نیز برای شماره‌ی تلفن‌همراه کاربر که به حساب بانکی متصل است پیامک می‌شود. کاربر با اسکن کد QR در گوشی خود و پس از واردکردن رمز ورود به اپلیکیشن «رمزنت» باید رمز پیامک‌شده را وارد کنید. در این مرحله اپلیکیشن «رمزنت» فعال می‌شود و کاربر برای دفعات بعد و در حین خرید تنها کافی است به این اپلیکیشن مراجعه کند.

بانک دی

بانک دی برای دریافت رمز یک‌بارمصرف پویا اپلیکیشن «ارس» را معرفی کرده است. نحوه‌ی استفاده از این اپلیکیشن هم مانند دیگر اپلیکیشن‌هایی است که از کد QR و پیامک استفاده می‌کنند. با دانلود اپلیکیشن «ارس» کاربر می‌تواند کد QR را از شعبه‌های بانک دی یا ازطریق اینترنت‌بانک دی درخواست کند. پس از اسکن‌کردن کد QR کاربر باید کد دریافتی ازطریق پیامک را هم در اپلیکیشن وارد کند که اپلیکیشن فعال شود. برای دریافت رمز یک‌بارمصرف کافی است هر بار کاربر به اپلیکیشن «ارس» مراجعه کند.

رمز پویا برای بانک اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین نیز برای رمز یک‌بارمصرف از اپلیکیشن «ارس» استفاده می‌کند. در این حالت پس از دانلود نرم‌افزار ارس، کاربر می‌تواند یا ازطریق بانک یا ازطریق اینترنت‌بانک کد QR را دریافت کند و سپس کد پیامک‌شده را وارد کند؛ اپلیکیشن ارس فعال می‌شود و کاربر می‌تواند برای دریافت رمز یک‌بارمصرف از آن استفاده کند.

بانک پارسیان

کاربران بانک پارسیان برای استفاده از رمز یک‌بارمصرف باید ابتدا همراه‌بانک خود را فعال کرده باشند؛ بنابراین کاربر ابتدا باید اپلیکیشن «پارسیان من» را دانلود و نصب کند. اگر هم قبل از این همراه‌بانک فعال نباشد، کاربر می‌تواند بازهم رمز پویا را ازطریق اپلیکیشن «پارسیان من» فعال کند.

بعد از نصب اپلیکیشن کاربر باید به یکی از خودپردازهای بانک پارسیان مراجعه کند و در بخش «خدمات رمز» «فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف» را انتخاب کند. با انتخاب این بخش، رمزی برای کاربر پیامک می‌شود که باید آن را در اپلیکیشن وارد کند. به‌این طریق اپلیکیشن فعال می‌شود و کاربر می‌تواند همیشه برای دریافت رمز پویا به آن مراجعه کند.

بانک سامان

بانک سامان دو روش را برای فعال‌سازی و دریافت رمز پویا معرفی کرده است. در روش اول باید کاربر اپلیکیشن «رمزینه» را دانلود و نصب کند. پس از آن کاربر باید به یکی از شعب مراجعه کند و فعال‌سازی رمز پویا را درخواست کند. اپراتور شعبه کد QR را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و پیامک فعال‌سازی برای کاربر ارسال می‌شود. کاربر با اسکن کد QR و واردکردن رمز شش‌رقمی می‌تواند اپلیکیشن را فعال کند و برای هر بار دریافت رمز پویا به آن مراجعه کند.

در روش دوم، درصورتی‌که سامانه‌ی نت‌بانک سامان کاربر فعال باشد، او می‌تواند با مراجعه به بخش «مدیریت کارت» و انتخاب گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف» و پس از آن «فعال‌سازی برنامک»، رمز شش‌رقمی را برای ورود به رمزینه دریافت و در اپلیکیشن وارد کند. پس از نصب برنامه رمزینه ابتدا باید کد QR دریافتی از نت‌بانک را در محیط نرم‌افزار اسکن کند و پس از آن کد شش‌رقمی صادرشده در شعبه یا نت‌بانک را وارد کند. پس از آن اپلیکیشن فعال می‌شود و کاربر می‌تواند برای دریافت رمز پویا به آن مراجعه کند.

بانک آینده

بانک آینده اپلیکیشن «ریما» را برای تولید رمز پویا ارائه کرده است. پس از دانلود این اپلیکیشن کاربر باید به یکی از خودپردازهای بانک آینده مراجعه کند و باقی مراحل را به‌صورت حضوری انجام دهد. کاربر باید در منوی خودپرداز گزینه‌ی «عملیات رمز» را انتخاب کند و سپس به قسمت «فعال‌سای رمز یک‌بارمصرف اول» یا «فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف دوم» وارد شود. سپس باید شماره‌ی تلفن‌همراه متصل به حساب را وارد کند.

در این مرحله می‌توانید گزینه‌ی «انجام‌دادن عملیات جدید» را به‌منظور دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف را انتخاب کنید یا اینکه با انتخاب دکمه‌ی «قطع عملیات و گرفتن کارت» فرایند را به پایان برسانید. حال «رمز هشت‌کاراکتری» را از دستگاه خودپرداز دریافت کرده‌اید و یک «رمز ۱۲۰کاراکتری» برای تلفن‌همراه شما پیامک خواهد شد. برای بهره‌مندی از رمز یک‌بارمصرف باید به برنامه‌ی ریما وارد شوید و این دو رمز را به قسمت‌های «کد دریافتی از دستگاه» و «کد دریافتی پیامکی» وارد کنید؛ سپس می‌توانید از امکان رمز دوم پویا استفاده کنید.

بانک سینا

بانک سینا نیز برای فعال‌کردن و دریافت رمز پویا اپلیکیشن «ارس» را ارائه کرده است. کاربران بانک سینا برای فعال‌سازی اپلیکیشن ارس باید یک بار به یکی از شعبه‌های بانک سینا مراجعه کنند. پس از ثبت درخواست صدور رمز پویا در شعبه‌ی بانک سینا کد QR در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که همراه با پیامک ارسال‌شده به شماره‌تلفن متصل‌شده به حساب بانکی او، ابزار لازم برای فعال‌سازی رمز پویا حساب کارت بانکی شما خواهند بود.

پس از نصب ارس و واردشدن به آن کافی است کاربر گزینه‌ی «افزودن بانک جدید» را انتخاب و سپس گزینه‌ی «بانک سینا» را وارد کند. در این مرحله کاربر باید کد QR دریافتی از شعبه‌ی بانک سینا را اسکن کند. در مرحله‌ی بعد با واردکردن شماره‌ی کد پیامک‌شده به خط تلفن ثبت‌شده، مراحل فعال‌سازی خاتمه می‌یابد و کاربر می‌تواند از نرم‌افزار ارس برای صدور رمز یک‌بارمصرف پویا در حین عملیات بانکی مدنظر خود استفاده کند.

بانک قوامین

بانک قوامین برای تولید رمز پویا اپلیکیشن «جی‌بی ‌رمز» را معرفی کرده است. پس از نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار که مراحل ثبت در سامانه‌ی بانک قوامین و تعیین رمز ورود برای آن را شامل است، کاربر باید به‌صورت حضوری به یکی از خودپردازهای بانک قوامین مراجعه و در آنجا از بخش «خدمات رمز» گزینه‌ی «فعال‌سازی رمز دوم پویا» را انتخاب کند. در این مرحله کدی هشت‌رقمی چاپ و در اختیار کاربر قرار داده می‌شود که همراه با کدی که ازطریق پیامک برای تلفن‌همراه او ارسال می‌شود می‌تواند از اپلیکیشن «جی‌بی رمز» برای دریافت رمز پویا استفاده کند.

بانک انصار

بانک انصار نیز از اپلیکیشن «ارس» استفاده می‌کند. پس از دانلود و نصب اپلیکیشن «ارس» کاربر باید به یکی از شعب بانک انصار مراجعه و درخواست رسمی فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف را ثبت کند. پس از آن در داخل شعبه برای شماره‌ی تلفن‌همراه او کدی ارسال می‌شود و در همان زمان کد QR را نیز شعبه در اختیار کاربر قرار می‌کند که او می‌تواند با واردکردن آن‌ها در اپلیکیشن مراحل فعال‌سازی رمز دوم را به پایان برساند.

بانک سرمایه

بانک سرمایه اپلیکیشن «رمزساز سرمایه» را برای ارائه رمز پویا معرفیکرده است. کاربران برای دیافت اپلیکیشن بانک رمزسازی بانک سرمایه باید ابتدا به حساب اینترنت‌بانک خود در بانک سرمایه مراجعه کنند و از آنجا در بخش تنظیمات، گزینه‌ی فعال‌سازی اپلیکیشن رمزساز را انتخاب کنند. در این حالت دو گزینه پیش روی کاربر قرار می‌گیرد که به او امکان قعال‌سازی رمز یک‌‌بارمصرف برای سیستم اینترنت‌بانک و همراه‌بانک یا رمز یک‌بارمصرف برای کارت را نشان می‌دهد. کاربر می‌تواند هر دو مورد را فعال کند، ولی برای این کار به طی‌کردن مراحل به‌صورت مجزا دارد.

با انتخاب هر گزینه به شماره‌تلفنی که از پیش به حساب کاربر متصل است پیامکی ارسال می‌شود و همزمان کد QR روی صفحه وب‌سایت نمایش داده می‌شود که باید در ابتدای فرایند فعال‌سازی اپلیکیشن «رمزساز سرمایه» آن را وارد کند. پس از طی این مراحل کاربر امکان استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف برای استفاده از تمامی خدمات را دارد.

اگر امکان انجام‌دادن این مراحل برای کاربر میسر نباشد او می‌تواند به یکی از شعب بانک سرمایه مراجعه کند و مراحل فعال‌سازی را به‌صورت حضوری انجام دهد.

رمز پویا برای بانک پاسارگاد

کاربر باید ابتدا همراه‌بانک پاسارگاد را نصب و فعال کرده باشد. برای این کار نیاز است کاربر یک بار به یکی از شعب بانک پاسارگاد مراجعه کند و استفاده از همراه‌بانک را درخواست کرده باشد. پس از فعال‌سازی همراه‌بانک پاسارگاد دو روش برای فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف پیش روی کاربر وجود دارد.

در روش اول بعد از ورود به اپلیکیشن همراه‌بانک باید به بخش «سایر» و سپس به بخش «عملیات کارت» و پس از آن به گزینه‌ی «فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف کارت» مراجعه کند. استفاده از این روش بسیار آسان است و با طی‌کردن همین مسیر رمز یک‌بارمصرف فعال می‌شود.

در روش دوم کاربر باید در سامانه‌ی بانکداری مجازی بانک پاسارگاد به بخش «کارت» و سپس به بخش «کارت‌های من» مراجعه کند و پس از آن به بخش «عملیات» و در انتها «مدیریت نوع رمز دوم» برود. باقی مراحل تا احراز هویت روی تلفن‌همراه ادامه می‌یابد.

بانک خاورمیانه

بانک خاورمیانه برای فعالسازی رمز یک‌بارمصرف اپلیکیشن اختصاصی خود موسوم به اپلکیشن رمز پویا «OTP» را ارائه کرده است. در ابتدا باید کاربر این اپلیکیشن را دانلود و نصب کند. پس از دریافت اپلیکیشن کاربر باید به یکی از شعب بانک خاورمیانه مراجعه و فرم درخواست صدور رمز یک‌بارمصرف را پر کند. در این حالت بانک به شما پاکتی حاوی رمز اختصاصی فعال‌سازی رمز پویا را ارائه می‌کند که باید همراه با شماره‌ی مشتری، آن را در داخل اپلیکیشن رمزپویا وارد کند.

در این مرحله سرورهای بانک رمزی را برای شماره‌تلفن ثبت‌شده‌ی کاربر که به حساب در بانک خاورمیانه متصل است ارسال می‌کند که باید آن را دریافت و در اپلیکیشن رمز پویا وارد کند. با واردکردن این رمز مراحل فعال‌سازی تکمیل می‌شود و کاربر می‌تواند در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای استفاده از رمز دوم پویا تنها برای مرتبه‌ی اول باید به اینترنت متصل شوید و در باقی مواقع به اتصال به اینترنت نیازی نیست و تمامی مراحل به‌صورت آفلاین انجام خواهد شد.

بانک حکمت ایرانیان

بانک حکمت ایرانیان هم از اپلیکیشن «ارس» استفاده می‌کند. کاربر پس از دانلود و نصب اپلکیشن «ارس» باید به یکی از شعبه‌های بانک حکمت ایرانیان مراجعه و فرم فعال‌سازی رمز دوم یک‌بارمصرف را ثبت کند. مانند بانک‌های دیگر در این بانک نیز کد QR چاپ و در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت و همزمان شماره‌ی کدی نیز برای خط تلفن متصل به کارت، پیامک می‌شود. اپلیکیشن «ارس» حالت عمومی دارد و اگر رمز ورود به آن را یک بار تنظیم کنید، دیگر به تنظیم مجدد نیازی نیست و در هر بار ورود به اپلیکیشن، رمز یک‌بارمصرف خود برای همه‌ی بانک‌ها می‌توانید مشاهده کنید.

بانک گردشگری

مشتریان بانک گردشگری می‌توانند رمز دوم یک بار مصرف خود را در هر دو سامانه اینترنت‌بانک یا اپلیکیشن همراه‌بانک گردشگری دریافت کنند. در نرم‌افزار همراه‌بانک گردشگری تنها کافی است کاربر در منوی اصلی به بخش «عملیات کارت» برود و در آنجا گزینه‌ی «فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف کارت» را بزند. در این مرحله فهرستی از شماره‌کارت‌های متصل به شماره‌ی ملی کاربر نمایش داده خواهد شد.

با زدن دکمه‌ی دو وضعیتی، کاربر به‌راحتی می‌تواند رمز دوم یک‌بارمصرف را فعال کند. البته در روش اینترنتی نیز به‌همین شکل کار پیش می‌رود و پس از ورود به سامانه، باید به بخش «کارت‌های من» از منوی کارت مراجعه کند. پس از انتخاب کارت مدنظر کاربر باید «آیتم سه‌نقطه» را انتخاب کند و در پنجره‌ی بازشده گزینه‌ی «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب کند. در این حالت نیز کاربر می‌تواند به‌راحتی کارت مدنظر را پیدا و گزینه‌ی رمز دوم آن را فعال کند.

بانک ایران‌زمین

بانک ایران‌زمین دو روش را برای فعال‌سازی و دریافت رمز پویا دریافت کرده است. در روش اول کاربر ابتدا باید باید اپلیکیشن «رمزساز ایران‌زمین» را دانلود و نصب کند. لازمه‌ی فعال‌سازی این اپلیکیشن مراجعه حضوری به شعبه است. در روند فعال‌سازی شعبه با اتمام ثبت درخواست کد QR در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در حین فعال‌سازی اپلیکیشن باید از آن استفاده کنید.

روش دوم این بانک مبتنی بر اینترنت‌بانک است. با مراجعه به اینترنت‌بانک ایران‌زمین و مراجعه به منوی مربوط، کاربر می‌تواند فعال‌سازی را انجام دهد. رمز پویا با ارسال پیامک فعال خواهد شد.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز اپلیکیشن «ارس» را معرفی کرده است. دقت کنید برای فعال‌سازی رمز دوم پویا برای کارت‌های این بانک نیز کاربر باید ابتدا یک بار به یکی از شعب بانک مهر ایران مراجعه و از شعبه کد QR حساب خود را درخواست کند. البته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری یک رمز پیامکی برای کاربر ارسال می‌کند و باید آن را در مراحل فعال‌سازی برنامه وارد کند.

رمز یک‌بارمصرف بانک قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز روش ارائه‌ی رمز دوم پویا روی بستر موبایل‌بانک را معرفی کرده است. برای فعال‌سازی آن امکان استفاده از یکی از دو روش اینترنت‌بانک و موبایل‌بانک وجود دارد. در صفحه اینترنت‌بانک کاربر باید به حساب خود وارد شود و در آنجا از بخش منوی اصل به «منوی کارت» برود و سپس به «منوی کارت من» وارد شود. در این مرحله کاربر کارت را انتخاب و روی گزینه‌ی عملیات مربوط به آن کلیک می‌کند. در پنجره‌ی کوچکی که باز می‌شود کاربر گزینه‌ی «مدیریت نوع رمز دوم» را انتخاب و در صفحه‌ی آخر «درخواست صدور رمز دوم یک بار مصرف» را تأیید می‌کند.

با تایید این روش کاربر امکان استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف در سامانه‌ی همراه‌بانک را دارد. همچنین کاربر از خود اپلیکیشن نیز می‌توانید رمز پویا را فعال کنید. برای این منظور در صفحه اصلی این نرم‌افزار وارد «منوی سایر» می‌شود و سپس بخش «عملیات کارت» را انتخاب می‌کند. در این مرحله کاربر باید گزینه‌ی «فعال/غیرفعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف کارت» را انتخاب و از فهرست ظاهرشده رمز دوم یک‌بارمصرف، کارت مدنظر خود را فعال کند. پس از طی این مراحل رمز دوم یک‌بارمصرف در دسترس است و برای هر بار تولید آن کافی است کاربر به اپلیکیشن مراجعه کند.