کلاس آنلاین در مدارس یکی از راهکارهای اساسی برای برگزاری کلاس‌های درس مقاطع مختلف در هنگام آلودگی هواست. در اینجا نگاهی کرده‌ایم به تمامی عوارضی که تعطیلی پی‌درپی کلاس‌های درس در مقاطع مختلف تحصیلی به بار می‌آورد؛ در ادامه به راهکار جبران این عوارض می‌پردازیم و از مزایای آن می‌گوییم؛ آموزش آنلاین و کلاس آنلاین در مدارس امکانی است که می‌تواند مزایای بسیار زیادی دربرداشته باشد. برای آشنایی بیشتر نمونه‌هایی از کلاس‌های آنلاین رایگان را هم برای‌تان آورده‌ایم.

نبود کلاس آنلاین در مدارس و تعطیلی نابهنگام و برنامه‌ریزی‌نشده‌ی مدارس هزینه‌های گزافی را بر آموزش‌وپرورش بار می‌کند. هزینه‌ی تعطیلی‌های آبان‌ماه و آذرماه مدارس در سال ۹۸ به‌علت آلودگی هوا ۱۵هزارمیلیارد تومان برآورد شده است

عوارض تعطیلی کلاس‌ها در نبود کلاس آنلاین در مدارس

تعطیلی مدارس در هنگام آلودگی هوا امری ناگزیر به نظر می‌رسد؛ حفظ سلامت دانش‌آموزان، در کنار کاهش از رفت‌وآمدها و بار ترافیکی، از اهداف این امر است. تعطیلی مدارس از جنبه‌های مختلف عوارض بسیاری دارد که پیش از هر چیز باید به آن توجه کرد و سپس به‌سراغ راهکارهای جایگزین رفت. کلاس مجازی در مدارس می‌تواند جایگزینی مناسب برای تعطیلی کلاس‌های مدارس باشد. پیش از پرداختن به کلاس آنلاین در مدارس با عوارض تعطیل‌شدن بی‌برنامه‌ی مدارس آشنا شویم:

درگیری والدین

طبعاً در هنگام تعطیلی مدارس پدر و مادر، هر دو، درگیر مواظبت از فرزاندان‌شان می‌شوند. این درگیری دردسرهای بسیاری را برای والدین شاغل ایجاد می‌کند.

اضافه‌شدن سفرهای داخل شهری غیرضروری

بسیاری از خانواده‌ها در پی تعطیلی مدارس وقت را برای انجام‌دادن کارهای عقب‌مانده در داخل شهر مناسب می‌بینند؛ خریدهای عقب‌افتاده یا کارهای دیگر سفرهای غیرضروری را بالا می‌برند.

اتلاف زمان آموزشی مدارس

هر یک از مدارس، با توجه به تقویم زمان‌بندی‌شان، برنامه‌ای دارند. تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا ازجمله موارد پیش‌بینی‌نشده است و به‌سرعت زمان‌بندی آموزشی را به هم می‌زند. زمان آموزشی‌ای که از دست می‌رود غالباً جبران‌ناپذیر است.

عقب‌ماندگی از برنامه‌ی درسی

وقتی چند روز در طول ماه‌های سرد سال کلاس‌های درس تعطیل می‌شود، دانش‌آموزان از تحصیل عقب می‌افتند. مدارس و معلمان هم نمی‌توانند در طول زمان باقیمانده‌ی سال تحصیلی عقب‌ماندگی درسی را جبران کنند.

تنبلی دانش‌آموزان و کادر آموزشی

پرواضح است که هر قدر مدارس تعطیلی نابهنگام بیشتری داشته باشند، اخلاق کاری دانش‌آموزان و کادر آموزشی به هم می‌ریزد. این وضعیت به‌قول معروف تق‌ولق دانش‌آموزان و کادر آموزشی را در ادامه‌ی سال تحصیلی تنبل خواهد کرد و آن‌ها را از ریتم خواهد انداخت.

فشردگی بیش‌ازحد درس‌ها

جبران عقب‌افتادگی تحصیلی گاه به کاری ناممکن تبدیل می‌شود. در حالت عادی حجم مواد آموزشی بیش از زمان تحصیلی در طول دوره‌ی آموزشی است. هنگامی که وقفه‌ای برنامه‌ریزی‌نشده مانند تعطیلی مدارس به‌علت آلودگی هوا پیش می‌آید، مدارس و معلمان مجبورند فشار بیشتری بر دانش‌آموزان بیاورند تا عقب‌افتادن از برنامه‌ی تحصیلی را جبران کنند. اغلب این امر ناگزیر ناممکن می‌شود.

هزینه‌های مالی فراوان برای آموزش‌وپرورش

تعطیلی مدارس به‌معنای کم‌شدن هزینه‌های آموزشی نیست. هزینه‌های جاری مدارس، حقوق معلمان و غیره برای دولت همچنان باقی است. به‌صورت خلاصه می‌توان هزینه‌های آموزشی صرف‌شده برای هر دانش‌آموز در هنگام تعطیلی مدارس در مقطع تعطیلی‌های آبان و آذر ۹۸ را این‌طور ذکر کرد:

  • ۷۹۴ میلیارد تومان برای مقطع ابتدایی
  • ۳۴۰۰میلیارد تومان برای متوسطه‌ی اول
  • ۳۱۵۴میلیارد تومان برای متوسطه‌ی دوم
  • مجموع تقریبی: ۱۵میلیارد تومان برای همه‌ی مقاطع

به‌عبارتی دیگر، تعطیلی مدارس در مقطع پاییز ۹۸ به‌صورت ساعتی این هزینه‌ها را برای آموزش هر دانش‌آموز داشته است:

  • ۲۹۰۰ تومان در ساعت برای هر دانش‌آموز ابتدایی
  • ۳۴۰۰ تومان در ساعت برای هر دانش‌آموز متوسطه‌ی اول
  • ۴۲۰۰ تومان در ساعت برای هر دانش‌آموز متوسطه‌ی دوم
  • ۴۱۰۰ تومان در ساعت برای هر دانش‌آموز فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

با محاسبه‌ای دیگر می‌توان گفت هر یک روز تعطیلی آموزشی ۱۲۰میلیارد تومان هزینه خواهد داشت که البته در این برایند هزینه، هزینه‌ی جبران عقب‌ماندگی درسی در نظر گرفته شده است.

این هزینه در استان البرز در هر روز تعطیلی یک‌میلیارد و ۳۰میلیون تومان و در خراسان رضوی ۱۰میلیارد تومان بوده است. برای آشنایی بیشتر با عوارض تعطیلی مدارس می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید:

هزینه اتلاف‌شده تعطیلی مدارس به‌خاطر آلودگی هوا چقدر است؟

کلاس آنلاین در مدارس

برگزاری کلاس آنلاین در مدارس راهکاری بسیار مناسب برای نظام آموزشی است که نه‌تنها از عقب‌افتادن دانش‌آموزان از برنامه‌ی درسی جلوگیری می‌کند، می‌تواند از رفت‌وآمدهای داخل‌شهری و ترافیک صبحگاهی و روزانه هم بکاهد، کیفیت آموزش را افزایش دهد و گام مؤثری باشد برای رسیدن به عدالت آموزشی. بد نیست به این راهکار اساسی نگاهی بیندازیم.

آموزش آنلاین چیست؟

آموزش آنلاین یکی از راه‌های آموزش از راه دور است که ازطریق اینترنت و به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و کاملاً آنلاین و زنده است. دانش‌آموزان و معلمان در آموزش آنلاین می‌توانند دوره‌های آنلاین را تعریف کنند و به‌صورت زنده و بدون محدودیت جغرافیایی و تعداد افراد آموزش دهند و ببینند.

کلاس آنلاین چیست؟

کلاس آنلاین یک محیط مجازی است که با تکیه بر اینترنت برگزار می‌شود. در کلاس آنلاین دانش‌آموزان و معلم در ساعت مشخصی آنلاین می‌شوند و کلاس را برگزار می‌کنند. آنلاین‌بودن و زنده‌بودن ویژگی تعاملی‌بودن کلاس‌های آنلاین را رقم می‌زند؛ معلمان می‌توانند به‌صورت زنده دانش‌آموزان را در جریان تمامی رویدادهای داخل کلاس بگذارند و مواد آموزشی را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

چگونه کلاس آنلاین در مدارس برگزار کنیم؟

برگزاری کلاس آنلاین به‌سادگی امکان‌پذیر است. شما برای برگزاری کلاس آنلاین تنها به اینترنت پایدار با سرعت معمولی (۵۱۲ مگابایت)، سرور (بسته به تعداد شرکت‌کنندگان)، لپتاپ یا رایانه‌ی شخصی، سامانه‌ی برگزاری کلاس آنلاین یا وبینار، وب‌کم، میکروفن یا در صورت نیاز تخته‌سیاه لمسی نیاز دارید. این نهایت امکاناتی است که برای برگزاری کلاس آنلاین ضروری است و شما می‌توانید بسته به تعداد شرکت‌کننده در کلاس و شکل برگزاری کلاس انتخاب کنید که از کدام‌یک از این ابزار استفاده می‌کنید. نحوه‌ی برگزاری کلاس آنلاین و وبینار در این دو مطلب به‌صورت کامل توضیح داده شده است. برای آشنایی با نحوه‌ی برگزاری کلاس آنلاین و وبینار به این دو مطلب مراجعه کنید:

چگونه وبینار برگزار کنیم
۱۰ پرسش درباره‌ی برگزاری کلاس آنلاین

کلاس‌های آنلاین رایگان

برای آشنایی هر چه بیشتر با کلاس‌ آنلاین می‌توانید به‌صورت رایگان در کلاس‌های آنلاین رایگان و وبینارهای رایگان شرکت کنید. همچنین بسیاری از کلاس‌های آنلاین رایگان به‌صورت ضبط‌شده در دسترس هستند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها فضای برگزاری این کلاس‌ها را مشاهده و بررسی کنید. در ادامه لینک نمونه‌هایی از کلاس‌های آنلاین رایگان را برای‌تان آورده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با این کلاس‌ها می‌توانید روی این لینک کلیک کنید:

ویدئوهای رایگان کافه‌تدریس

نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین رایگان

شما برای برگزاری کلاس آنلاین می‌توانید از نرم‌افزارها و سامانه‌های متعددی استفاده کنید. استفاده از این نرم‌افزارها بسته به استفاده‌ی شما متفاوت است. نرم‌افزار Adobe Connect مرسوم‌ترین نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین رایگان است. شما با مراجعه به لینک مطلب چگونه کلاس آنلاین برگزار کنیم یا مطلب چطور وبینار برگزار کنیم با نرم‌افزارها و موارد کاربرد آن‌ها آشنا شوید. نرم‌افزار برگزاری کلاس آنلاین رایگان کافه‌تدریس و سامانه‌ی کلاس آنلاین و وبینار کافه‌تدریس هم در دسترس شماست. می‌توانید با کلیک روی این لینک در این باره بیشتر بدانید:

برگزاری کلاس آنلاین و وبینار