آینده هوش مصنوعی چیست؟‌ هوش مصنوعی (AI) به‌سرعت دنیای ما را متحول می‌کند و پیشرفت‌ها و کارایی‌هایی را در صنایع مختلف نوید می‌دهد. بااین‌حال از آنجا که قابلیت‌های هوش مصنوعی همچنان در حال رشد هستند، بررسی جدی خطرات احتمالی مرتبط با توسعه آن ضروری می‌شود. در این مطلب، ما به‌سمت تاریک هوش مصنوعی، درک انواع مختلف آن، تجزیه‌وتحلیل پتانسیل آسیب و درنظرگرفتن این سؤال که آیا در آینده هوش مصنوعی برای بشریت خطرناک خواهد بود خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی به توسعه‌ی سیستم‌های رایانه‌ای اشاره می‌کند که قادر به انجام‌دادن وظایفی هستند که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارد. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند، الگوها را تشخیص دهند، تصمیم بگیرند و حتی سطحی از یادگیری و استقلال را نشان دهند. هوش مصنوعی طیف وسیعی از فناوری‌ها را دربرمی‌گیرد، از سیستم‌های مبتنی بر قانون تا الگوریتم‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشین.

انواع هوش مصنوعی

انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد که براساس توانایی‌ها و سطح استقلال آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

هوش مصنوعی محدود (Narrow AI)

این نوع از هوش مصنوع همچنین به‌عنوان هوش مصنوعی ضعیف شناخته می‌شود. هوش مصنوع محدود برای انجام‌دادن وظیفه‌های خاص در یک دامنه‌ی محدود طراحی شده است؛ برای مثال، می‌توان به دستیارهای صوتی، سیستم‌های تشخیص تصویر و الگوریتم‌های توصیه‌گر اشاره کرد.

هوش عمومی مصنوعی (AGI)

هوش عمومی مصنوعی به‌عنوان هوش مصنوعی قوی شناخته می‌شود. هدف این نوع هوش مصنوع داشتن توانایی درک، یادگیری و به‌کارگیری دانش در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها مشابه با هوش انسانی است. دست‌یابی به هوش مصنوعی عمومی واقعی همچنان یک چالش مهم است.

هوش مصنوعی فوق هوشمند

این به سیستم‌های هوش مصنوعی اطلاق می‌شود که تقریباً در هر جنبه از هوش انسانی پیشی می‌گیرند. درحالی‌که در حال حاضر این نوع از هوش مصنوعی فقط حدس‌وگمان است، مبتنی بر یک سناریوی فرضی است که در آن هوش مصنوعی بهتر از توانایی‌های شناختی انسان عمل می‌کند.

درباره‌ی هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کدام نوع هوش مصنوعی می‌تواند خطرناک‌تر باشد؟

درحالی‌که هر نوع هوش مصنوعی مجموعه‌ای از چالش‌ها را ارائه می‌کند، به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که توسعه‌ی هوش مصنوعی فوق هوشمند بزرگ‌ترین خطر بالقوه را به همراه دارد. هوش مصنوعی فوق هوشمند، اگر به‌درستی کنترل نشود، می‌تواند از درک انسان پیشی بگیرد و به‌طور بالقوه رفتاری از خود نشان دهد که با ارزش‌ها و هدف‌های انسانی همسو نیست.

درواقع خطر اصلی در احتمال عواقب ناخواسته‌ی ناشی از تصمیم‌گیری مستقل یک سیستم هوش مصنوعی است که ممکن است با منافع یا اخلاق انسانی همسو نباشد.

آیا این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی برای انسان‌ها خطرناک باشد؟

نگرانی درمورد خطر هوش مصنوعی ناشی از احتمال عواقب ناخواسته و سوءاستفاده از آن است. برخی از خطرات احتمالی عبارت‌اند از:

بیکاری و اختلالات اجتماعی و اقتصادی

سیستم‌های هوش مصنوعی پیشرفته که جایگزین نیروی انسانی در بخش‌های مختلف می‌شوند می‌توانند به جابه‌جایی شغل و نابرابری اقتصادی بینجامند. همان‌طور که ربات‌های هوش مصنوعی باهوش‌تر و ماهرتر می‌شوند، همان وظیفه‌ها به انسان‌های کمتری نیاز دارند و با اینکه هوش مصنوعی می‌تواند شغل‌های زیادی را هم ایجاد کند، اما بسیاری از کارمندان مهارت‌های موردنیاز برای این نقش‌های فنی را نخواهند داشت. اگر شرکت‌ها نیروی کار خود را ارتقا ندهند، ممکن است عقب بمانند.

برای آشنایی با مزیت‌های و عیب‌های هوش مصنوعی این مطلب را مطالعه کنید:

مزایا و معایب هوش مصنوعی چیست و چقدر آن‌ها را می‌شناسید؟

تصمیم‌گیری مغرضانه

اگر الگوریتم‌های هوش مصنوعی روی مجموعه داده‌های مغرضانه یا معیوب آموزش داده شوند، ممکن است تعصبات اجتماعی موجود را تداوم بخشند و تقویت کنند و به تصمیم‌های تبعیض‌آمیز بینجامند؛ به‌خصوص که می‌دانیم الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی را انسان‌ها توسعه داده‌اند و انسان‌ها ذاتاً سوگیری دارند.

تهدیدات امنیتی

عوامل مخرب می‌توانند از سیستم‌های هوش مصنوعی برای راه‌اندازی حمله‌های سایبری، دست‌کاری اطلاعات یا دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس سوءاستفاده کنند.

سلاح‌های خودمختار

توسعه‌ی سلاح‌های خودران مبتنی بر هوش مصنوعی نگرانی‌هایی را درمورد فقدان نظارت انسانی و احتمال سوءاستفاده یا رفتار غیرقابل‌کنترل ایجاد می‌کند. این خطر زمانی تشدید می‌شود که سلاح‌های خودمختار به‌دست افراد اشتباه بیفتند. اگر رقابت‌های سیاسی و تمایلات جنگ‌افروزی کنترل نشود، هوش مصنوعی ممکن است با بدترین نیت‌ها به کار گرفته شود.

نظارت اجتماعی با فناوری هوش مصنوعی

یکی از تهدیدات دیگر هوش مصنوعی روش‌هایی است که هوش مصنوعی بر حریم خصوصی و امنیت تأثیر منفی می‌گذارد. نمونه‌ی بارز آن استفاده‌ی چین از فناوری تشخیص چهره در اداره‌ها، مدرسه‌ها و دیگر مکان‌هاست. علاوه بر ردیابی حرکت‌های یک فرد، دولت چین ممکن است بتواند داده‌های کافی برای نظارت بر فعالیت‌ها، رابطه‌ها و دیدگاه‌های سیاسی یک فرد جمع‌آوری کند.

برای بیشتردانستن درباره‌ی چالش‌های هوش مصنوعی این مطلب را بخوانید:‌

چالش‌های هوش مصنوعی چیست؟

درنهایت آینده هوش مصنوعی چطور رقم می‌خورد؟

در این مقاله درمورد آینده هوش مصنوعی و خطرات آن صحبت کردیم. همان‌طور که مرزهای هوش مصنوعی را پشت‌سر می‌گذاریم، بسیار مهم است که با احتیاط و اخلاق مسئولانه به توسعه‌ی آن نزدیک شویم. درحالیکه خطرات مرتبط با هوش مصنوعی هنوز به‌طور کامل درک نشده‌اند، آن‌ها توجه و اقدام‌های پیشگیرانه‌ی ما را می‌طلبند. حفاظت دربرابر خطرات احتمالی مستلزم ایجاد چارچوب‌های اخلاقی قوی، ترویج شفافیت و پاسخگویی در سیستم‌های هوش مصنوعی و تقویت همکاری میان سیاست‌گذاران، محققان و رهبران صنعت است. با اتخاذ رویکردی مسئولانه و انسان‌محور می‌توانیم خطرات بالقوه را بررسی کنیم و از مزیت‌های عظیمی که هوش مصنوعی ارائه می‌کند استفاده کنیم و آینده‌ای را تضمین کنیم که در آن هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت انسان عمل می‌کند، نه تهدیدی برای رفاه ما.